Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #26 Skrevet 8. oktober 2008 Hehe...jeg jobber både i matvarebutikk og barnehage. Jeg tjener bedre i butikken enn i barnehagen! Helt utrolig!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2008 #27 Skrevet 8. oktober 2008 Det er ingenting som heter barnehage tante, men mange kaller dem som jobber i barnehage for barnehagetante eller barnehageonkel. Men det er vel like gammeldags som å si sykesøster. (ikke syke søster!)
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2008 #28 Skrevet 8. oktober 2008 Hvorfor insistere på å kalle folk noe de ikke ønsker å bli kalt? Skjønner ikke poenget med det jeg. Hva er så vanskelig med å respektere at de ikke ønsker å bli kalt "tante". Og ja, helte enig i at det burde være et bedre betalt yrke.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #29 Skrevet 9. oktober 2008 I vår barnehage var det faktisk ei som fikk tilsnakk fordi hun omtalte seg selv som tante! Mange av de voksne som reagerte på det, siden hun ikke var tanten til barna deres. Hun var litt kry av den tittelen hun da, stakkar. Skrøt av alle barna som kalte henne tante lenge eter hun hadde sluttet i den barnehagen hun hadde jobbet i tidligere. Så det er nok forskjell på hva man forbinder med "tante" også. Jeg og har bare positive minner om barnehagetantene i barnehagen der jeg gikk, men jeg skjønner alikevel at det i dag ikke er politisk korrekt å omtale de som det. På lik linje som jeg ikke kaller folk vaskekjerringer, selvom jeg ikke syntes "tante" på noen måte er et like degraderende navn!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #30 Skrevet 9. oktober 2008 Det handler rett og slett bare om å godta at det å jobbe i barnehage er et yrke, og at jeg som førskolelærer er en yrkesutøver. Pedagoger i barnehagen spesielt, sliter med at folk ikke vet hva de jobber med og at de har en relevant utdannelse på høyskolenivå. Dette er en medvikrende faktor til at selv nå, når en mangler førskolelærere til de eksisterende barnehagene samt at det bygges nye, så er det ingen reel debatt rundt vårt lønnsnivå. Det handler om mangel grunnleggende respekt og en god dæsj uvitenhet. Jeg er også tante, og liker ikke at mine nieser og nevøer skal kalle de ansatte i barnehagen for tante. Det er JEG som er deres tante.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #31 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg synes barnehagetante og barnehageonkel er hedersbetegnelser, men har forstått at det er lite likt av personalet, så jeg lar være å bruke dem. Synes 'de voksne' og 'personalet' høres så upersonlig ut. Å omtale dem som førskolelærer, assistent osv, forutsetter at man vet hva hver enkelt er, og det står (dessverre) ikke skrevet utenpå dem. Med stor barnehage og mange som går i deltidsstillinger, er det ikke mulig å holde rede på alle navnene deres heller. Så da blir det gjerne: de voksne. Synd, for jeg legger egentlig mye mer positivt i ordet barnehagetante.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #32 Skrevet 9. oktober 2008 AUDA! Jeg har aldri tenkt at det var nedverdigende å bli kalt barnehagetante. Så jeg beklager på det inderligste til alle som jobber i barnehage. Det er sikkert flere tankeløse som meg der ute, vit bare at vi mener ikke noe vondt med det. Men heretter skal jeg ikke bruke det ordet mer... (har forresten vært vaskekjerring, og kalte meg for det. Synes ikke det var noe bedre å bli kalt renholdsassistent eller noe sånt. Jobben var jo den samme da. Så er nok derfor jeg ikke har tenkt over at det kan føles nedverdigende.)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #33 Skrevet 9. oktober 2008 Helt enig. Jobben er den samme, uansett hva man kaller seg.
Lillemus&mamma'n Skrevet 9. oktober 2008 #34 Skrevet 9. oktober 2008 Det er sikkert mange barnehageansatte som er tanter, men det er de ikke utdannet til, det kommer av seg selv fordi de har søsken e.l. med barn. Jeg er ikke føskolelærer selv, men jeg mener det er viktig å anerkjenne folk for den utdannelsen de har. Føskolelærere kommer aldri til å få anstendig lønn så lenge vi degraderer dem til "tanter" som stammer fra den tiden da de som jobbet i barnehager faktisk ikke hadde utdannelse.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #35 Skrevet 9. oktober 2008 Tante,assistent,barne og ungdomsarbeider førskolelærer,dere kan kalle meg hva som helst. Men for de som mener at gud og hvermann kan få jobb i barnehage,skal dere ha barna deres i barnehage?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #36 Skrevet 9. oktober 2008 Førskolelærere har elendig lønn fordi de jobber i et kvinnedominert yrke, ikke fordi de kalles tanter. Til opplysning har disse tantene samme lønn som andre kvinnedominerte yrker med treåring høyskoleutdanning, som f.eks sykepleiere, ergoterapeuter osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå