Gå til innhold

Mødrene "mister" to uker permisjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror mange av dere glemmer et veldig viktig poeng med at flere uker av svangerskapspermisjonen er øremerket far. Dette fører jo til at flere menn en tidligere vil ta lengre permisjon. Det er et forholdsvis stort problem i samfunnet i dag at gravide arbeidstakere blir diskriminert, og at det å komme tilbake til jobb etter en permisjon er vanskelig. Likestillingsombudet får mange klager på dette årlig, og det er mange mørketall. Mange har også lite fleksible arbeidsgivere, som gjør at det å kombinere småbarnslivet med jobben blir vanskelig. I veldig mange tilfeller er det menn som er ledere. At menn i større grad "tvinges" til å delta i barnets liv er positivt i så måte. Dette er i hvert fall et steg i riktig retning i forhold til mer lik behandling av kvinnelige og mannlige arbeidstakere, spesielt oss unge. Så det at menn får mer permisjon er ikke bare et gode for mannfolka våre.

Forøvrig syns jeg nav bør dekke mer enn 6g i fødselspenger, 420 000 (er det ikke det det er ca?) er ikke akkurat mye penger i dag, og utrolig mange som tjener mer enn dette, kanskje spesielt menn. Hvis man taper på å ta ut de ti ukene vil man jo helle mer mot å ikke gjøre det. Menn bør også ha rett på permisjon uavhengig av mor. Håper dette er neste steg på veien.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes denne ordningen er veldig ok, når den fungerer. Vi er jo "prøvekaniner" og inntil de forskjellige arbeidsplassene har lagt opp til dette og dette med pappaperm er akseptert og godtatt på lik linje som at mor har permisjon vil det være trøblete.

for oss vil dette utgjøre store økonomiske forskjeller. Vi har rett og slett ikke råd til at far tar ut sine 10 uker, og heller ikke at jeg er hjemme de ekstra ukene, og dette fører til at vi må ha dagmamma i perioden før barnet kommer i barnehage.

Men når det er akseptert på alle arbeidsplasser at menn kan ta ut pappaperm, og at kanskje en del av arbeidsplassene betaler mellomlegget mellom NAV og lønn (slik at det fungerer økonomisk også) vil en løsning hvor far får mer tid med barnet være helt ypperlig!

Skrevet

For det første: Vi skal være takknemlige for at vi har rett på permisjon i dette landet

For det andre: Far kan være hjemme så mye han vil, han. At han nå har mulighet for å ta ti uker som en del av permisjonen er jo flott! Hvis han ikke ønsker dem, så mister riktignok foreldrene disse ukene, men det er familiens eget valg.

For det tredje: Mor kan også være hjemme så mye hun vil, med eller uten penger. Igjen; eget valg.

For det fjerde: Jeg syns ammeargumentet blir for tynt. Vi har ammefri, og dessuten tar veldig mange av fedrene permisjonen sin mot slutten. De færreste fullammer etter seks måneder, og det skal uansett være mulig å gi barnet sitt MYE brystmelk selv om man jobber utenom.

Hvordan kan vi forvente at far skal komme mer på banen hvis vi aldri slipper ham til? Jeg tror vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å tviholde på "rettighetene" våre. Mer involvering = mer ansvar.

Skrevet

Jeg ville helst ha sett at regjeringen innfridde løftet om at også far skulle ha opptjeningsmuligheter, men det som nå ligger på bordet er bedre enn dagens situasjon. Det med å tape penger er helt individuelt. Hos oss er det motsatt - fars arbeidsgiver betaler mellomlegget mellom 6G og hans lønn, mens min ikke gjør det.

Og ammeargumentet - når barnet er 6-7-8 mnd skal det ha annen mat i tillegg til morsmelk uansett. Og med ammefri kan man velge å ha kortere dager fremfor å ta fri midt på dagen.

Vi jenter vil ofte ha i både pose og sekk - likestilling er vel og bra så lenge det bare er til vår åpenbare fordel. Men med en gang noe gjøres for å styrke fedrenes rolle i familian, ja da blir det ramaskrik.

Hilsen en som gleder seg til å dele permisjon med far slik at han også kan få sjansen til å bli ordentlig kjent med poden!

Skrevet

Det jeg synes er dumt er at hvis mor jobber under 75 % stilling og far skal bruke mer permisjon enn det som er av de som heter pappaperm, altså det som er kun til far, blir fars utbetaling redusert dertil. Det er helt hull i hodet. Spesielt når det er familier hvor far er den som har størst inntekt. Da er det ikke så gøy å la far ta ekstra perm... Det skal jo holde økonomisk og.

Ellers må jeg si at det er fint at far får noen ekstra uker, vi mødrene får jo verken mer eller mindre. Skulle gjerne hatt mer, men vi fikk heldigvis ikke mindre som jeg enkelte dager var redd det hele skulle ende opp i. Vi har fortsatt den valgfriheten om resterende uker, som jeg synes er viktig å få beholde. Vi er tross alt voksne mennesker som burde få styre selv om hvem som skal være hjemme hvor mye!!!

Skrevet

HI: du har fått mange svar, og det er tydelig at spørsmålet vekker mange tanker og følelser. Jeg er enig med mange andre her om at det blir feil og si at "mødrene mister". Det er jo foreldrene som får 2 uker ekstra, og far som øremerkes 2 uker av fellespotten.

Det beste ville jo selvfølgelig vært å få 4 uker... aller helst enda mer... jeg tror nesten uansett at jeg hadde øsnket meg enda mer. Men alt i alt burde vi vel være veldig fornøyde med å få 2 uker mer i permisjon.

Det skal sies at jeg også reagerer på at far da vil komme til å ha rett på 10 uker permisjon, i motsetning til mamma som kun har krav på 6 uker. Jeg ser nødvendigheten av å øremerke uker til pappaen.... men ser likevel hormonelt rødt når 9 mnd graviditet og fødsel (sist ble det keisersnitt med 6-8 uker redusert helse) gir rett til 6 uker permisjon, mens pappaen har krav på 10. Det rimer ikke for meg, og synes særlig nå i hormonbrusen at er en særlig dårlig verdsetting av arbeidet mammaen gjør med graviditet, fødsel og amming.

Jeg ønsker å legge til at far her hjemme skal ha 3,5 mnd permisjon, og skulle gjerne hatt mer. Det kommer oss alle til gode i familien. Det er jeg helt overbevist om. Men jeg skal også være den første til å innrømme at dette ikke har vært helt lett for meg. (Innerst inne lengter jeg vel etter å ha all permisjonen selv, men er likevel overbevist om at valget er riktig)

Synes vi skal være glade for de kommende foreldrene som uansett får 2 uker mer i permisjon enn oss....synd det ikke kommer oss til gode :-)

Skrevet

Synes det er flott at far får mer og at han får to av de tradisjonelle morsukene ser jeg på som bare positivt.

Skrevet

Når skal folk skjønne at vi lever i et land med store variasjoner og avstander?? Ammefri er ikke like enkelt alle steder. Skal far ta buss 5 mil med den lille til mor sin jobb så hun får ammet?? Er ikke i mot at far får permisjon, er i mot at ststen skal bestemme dette!!

Nå er faktisk mer av permisjonen forbeholdt far, og det sier jo ganske mye da...

Vi havner jo inn under deg gamle reglene, men vi klarer faktisk å bli enige hjemme hva som passer best for oss

Skrevet

Dette er et steg i riktig retning. Vi har virkelig gode ordninger i Norge- Dette styrker fars og barns bånd, og hjelper forhåpentligvis noe på diskrimineringen av yngre damer i arbeidsliet. Nå håper jeg bare at fars opptjeningsrett ikke lenger skal være avhengig av mors opptjeningsrett- Det er rett og slett en diskriminering av far som er helt horribel.

Med vårt første barn var pappan hjemme 16 uker (i tillegg til de to første ukene sammen med meg), og det gjorde at pappan fikk meget god kontakt med vår lille tulle- Det er helt annerledes når de alene har ansvaret- Det er sunt for forholdet i hele familien vår.

Denne gangen skal far ha litt mindre - 8 uker+ de to sammen med meg etter fødselen. Dette pga at vi begge ønsker det (mye pga jobbsituasjon).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...