Ludviginne - mamma!! Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1165973.ece Dette synes jeg er irriterende av regjerningen, de kunne nå lagt på 4 uker totalt da! Vet at overskriften kan mislede, det er jo tid som skal fordeles, men de kutter jo ned på antall uker mor kan være hjemme da...
MintCondition Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Mødrene "mister" ikke noe, det er en større del av FORELDRENES permisjon som skal gå til far. Nå får han 10 uker øremerket til seg selv, mor har 9 uker øremerket til seg, og de resterende ukene fordeler de som de vil. I tillegg blir den totale permisjonstiden 2 uker lengre.
**Lillemy** Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 Foreldrene VINNER 2 uker på dette forslaget... Er det så ille at pappan får to ekstra uker som er øremerket han???? Dette gir jo bare barnet enda bedre tid til å knytte bånd til far!! Flott, mener jeg da...
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Det som irriterer meg litt er at fedrene skal ha større kvote enn mødrene. De tre ukene før fødselen er fødselsforberedende, og ikke foreldrepermisjon i den forstand, så sånn sett får mor 6 uker med barnet mens far får 10. Mor bør ikke nødvendigvis ha rett på mer enn far, men det bør da for svarte ikke far heller.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #5 Skrevet 7. oktober 2008 Og hvem sponser pupper til far slik at han kan amme barna våre?!
**Lillemy** Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Send en søknad til NAV, så kanskj de sponser puppe-proteser.
WPW Skrevet 7. oktober 2008 #7 Skrevet 7. oktober 2008 man har faktisk krav på to timer ammefri etter at man går ut i arbeid igjen, så det sponser staten:)
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #8 Skrevet 7. oktober 2008 Greit for de med kort vei til jobb. Eller får man komme seg til/fra jobb i tillegg? Kan jo bli korte fine dager det
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #9 Skrevet 7. oktober 2008 Hvorfor gjør de bare noe med likestillings-ting som går til fordel menn? Men siden menn fortsatt tjener mye mer enn damer så taper jo staten på å gi mer perm til mannfolka..til pass.
LilleVackreAnna Skrevet 7. oktober 2008 #10 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg sponser gjerne mannen min med pupper, evt. tåteflasker;) Synd dette er bra, også utvides jo hele perm.tida med 2 uker. Men er det slik å forstå at de nye reglene gjelder for fødsler f.o.m. 1. juli 2009?? Synd å gå glipp av for oss som er her nå da!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #11 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg syns også kvoten burde være lik for møre som fedre, ser ingen grunn til at pappaene skal være noe mer priviligert her. Hadde vært helt ok om mødrene sin kvote samtidig ble satt til 10 uker, hvorfor gjøre forskjell. Mest av alt syns jeg det burde være opp til hvert enkelt par hva som passer i dems situasjon. De fleste jeg kjenner deler mye mer jevt seg i mellom enn kvoten til far tilsier, men mødrene får flertallet av ukene så hun kan amme barna da. Sånn er vi bare utstyrt
Maya_1 Skrevet 7. oktober 2008 #12 Skrevet 7. oktober 2008 Var ikke meningen å være anonym..hehe. Kommet en ny knapp i veien her gitt
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #13 Skrevet 7. oktober 2008 En kommentar til ammefri: Staten sponser ikke ammefri nei, det er det arbeidsgiver som gjør. I mitt tilfelle ville jeg fint fått ammefri, men den eneste som hadde tapt på det er MEG siden jeg har provisjonslønn. En annen ting er at ammefri ikke fungerer Det er mye ved statsbudsjettet jeg har problemer med, men akkurat dette forslaget er jo faktisk ganske bra. Om det er slik at permisjonen forlenges med 2 uker og far bare "får" 2 uker mer av totalen så er det jo langt mindre dramatisk enn tidligere forslag som har blitt nevnt
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 7. oktober 2008 #14 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg syns det i det hele tatt er idiotiskt at staten skal måtte trå inn i hverdagene våres og bestemme hvem som skal være hjemme med barnet. Om ikke far vil være hjemme så mister jo barnet 10 uker hjemme. Og om mor vil ut i arbeid før 6 uker er gått etter fødsel så kan hun ikke det.. Helt idiotiskt.. Her skal far har 3 mnd permisjon, så jeg er ikke en forkjemper av at mødrene skal gå hjemme, her er begge likestilte omsorgspersoner etter ammingen. Men syns virkelig at staten blander seg altfor mye inn i hverdagen vår..
grønnvinge Skrevet 7. oktober 2008 #15 Skrevet 7. oktober 2008 Men når gjelder dette fra? Alle barn født fra 1.1.2009 eller?
AO3 Skrevet 7. oktober 2008 #16 Skrevet 7. oktober 2008 At mor ikke skal ut i arbeid før set i eks uker etter fødsel, er medisinsk begrunnet. Og hvis far ikke VIL være hjemme? Det er i og for seg kjønnsdiskriminerende i seg selv - hva hvis mor ikke VIL være hjemme, da? Det er det aldri noe snakk om... Det er da nok av kvinner som for eksempel er selvstendig næringsdrivende også, og likevel får de til å ta ut permisjon. Hvorfor skal dette være så mye vanskeligere for menn? Jeg synes dette er et godt forslag, men jeg synes det burde dekkes bedre opp for dem som i dag av ulike grunner ikke får LOV til at far får permisjon. Dvs selvstendig opptjeningsrett for far, uavhengig av mors opptjeningsrett. Jeg tror nok dessverre det kan være behov for at staten blander seg litt mer inn i hverdagen vår akkurat på dette punktet - det er til syvende og sist til alles beste, ikke minst barnets. Angående amming, når barnet har blitt såpass gammelt som 7-8 måneder, finnes det måter å ordne det på... Jeg synes fokus her bør være at BARNET får to ukers ekstra permisjon sammen med foreldrene sine, ikke at mødrene "mister" noe, for det er ikke VÅR permisjon. Det er barnets.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 7. oktober 2008 #17 Skrevet 7. oktober 2008 Men om man er medisinsk sett oppegående til å jobbe allerede 2 uker etter fødsel så får jo fremdeles ikke mor lov til det! Det er jo nettopp det jeg mener. Staten blander seg for mye inn, men flott at de øker permisjonen med 2 uker. Har ikke noe imot at FAR får mer lovbestemt permisjon, men er imot at staten i det hele tatt skal kunne bestemme hvem som får være hjemme. De forventer at vi skal jobbe, betale skatter, leve livet vårt selv, men å fordele permisjonstiden skal vi ikke klare selv?
AO3 Skrevet 7. oktober 2008 #18 Skrevet 7. oktober 2008 Problemet er vel at når foreldre får bestemme helt selv, er det mange som ender opp med omtrent alt til mamma, og ingen ting til pappa. Her skal pappa ta ut vesentlig mer enn fedrekvoten - men han spurte meg om LOV først, som om det var MIN permisjon. Noe det ikke er! Han ønsker mer tid sammen med barnet, og selvsagt synes jeg han skal få det. Hans arbeidsgiver er også overgitt over at han skal ta ut mer enn de seks ukene, men har selvsagt ikke noe valg, det må han bare godta. Slike holdninger, både hos mødre, fedre og arbeidsgivere, bør endres. I likestillingens ånd - for det er vel liten tvil om at vi kvinner henger etter menn i arbeidslivet, mye på grunn av lange fødselspermisjoner. Det er faktisk viktig å prøve å få gjort noe med det, steg for steg. Nå er det sånn at en arbeidsgiver som ansetter en barnløs kvinne på 30, regner med at hun forsvinner ut i perm i løpet av de neste par årene - mens en mann på 30 ikke vil gjøre det. Dermed går mannen foran kvinnen i jobbkøa i mange tilfeller hvis de ellers står likt, slik er verden. Det er naivt å tro noe annet.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #19 Skrevet 7. oktober 2008 for oss er dette litt dumt... at jeg må ut i mitt dårlige arbeid og far som har bra jobb må være hjemme synes jeg er kjedelig. jeg ville mye heller vært hjemme og hatt den tiden med barnet, og han "trengs mer" på arbeid. tid med barna får han mer enn nok av etter jobben, så det er ikke noe problem... i tillegg har jeg en jobb hvor det er umulig å reise ett bort ett par timer for å få ammet, er jeg på jobb er de avhengige av at jeg er der hele vakta, og ikke må ha noen til å steppe inn den stunden jeg er borte.... jeg synes det burde være valgfritt med alle ukene...
Alvedon Skrevet 7. oktober 2008 #20 Skrevet 7. oktober 2008 Skulle ønske at vi hadde permisjon å dele på i det hele tatt. Det mest idiotiske av alt er at at mannen ikke har selvstendig rett til permisjon, selv om ikke jeg har det.. Alt avhenger av om jeg har vært i arbeid de siste 6 månedene, - hvilket jeg dessverre ikke har pga. sykdom. Så da går jo han glipp av noen fine uker sammen med veslegutt - hvor far har hovedansvaret, - det hadde jo vært sunt. Permisjon helt uten lønn er ikke aktuelt, spesielt ikke med en ny verdensborger på vei. Noen som sa likestilling?
Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #21 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg synes det er FLOTT at to uker ekstra blir øremerket far! For det er nå en gang slik at hvis far ønsker å ta ut mer permisjon enn sine 6 uker, så blir hans permisjonspenger for den forlengede perioden beregnet ut fra hva mor har tjent siste året, ikke hva han har tjent (det får han kun i sine 6 uker). Vi er i den situasjonen at far ikke KAN ta ut mer enn sine uker, fordi vi tjener så forskjellig. Jeg tjener ca 170 000 mindre enn han i året, og skal vi klare oss økonomisk, må JEG ta ut mesteparten av permisjonen. Utrolig kjipt, siden vi i utgangspunktet godt kunne tenkt oss å delt resten av permisjonen 50-50.
Mrs. Bouquet Skrevet 7. oktober 2008 #22 Skrevet 7. oktober 2008 Det irriterer vettet av meg at staten skal gå inn og styre familien slik det blir gjort mer og mer, jeg prøver rett og slett og fortrenge det. Nå har dessverre ikke pappan rett på annet enn 2 uker ulønnet permisjon i forbindelse med fødselen. Hvor i det huleste finner man likestillingsargumentet i vår situasjon da?
Ludviginne - mamma!! Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter #23 Skrevet 7. oktober 2008 Ikke alle som skjønte helt hva jeg mente.. Men jeg mener vi selv kunne de ukene slik det er nå, og de to ukene i tillegg, kan forsåvidt far ta... Jeg synes at de kunne lagt til 4 uker totalt jeg da... Prøvde å legge inn spørsmål på VG i dag også, men fikk ikke svar
Mrs. Bouquet Skrevet 7. oktober 2008 #24 Skrevet 7. oktober 2008 Om det absolutt skal være noen øremerkede uker så må vi vel ha likt antall uker sammen med babyen om det skal være noenlunde likestilt. Nå skal far ha 10 uker sammen med babyen, mens mor skal ha 6. Dette henger ikke på greip i det hele tatt. Må nesten bare le av hele greia.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #25 Skrevet 7. oktober 2008 Uffameg...Synes ikke det er en positiv utvikling i vårt samfunn at det skal tvinges frem at mannen skal være mer hjemme og kvinnen mindre. Noen goder skal vi ha som er født som kvinner... Synes det skal være valgfritt i hver familie hvordan en vil ha hverdagen.....For noen passer det at mannen er hjemme og for andre at kvinnen er mest hjemme....men la det for guds skyld være valgfritt....Mannen min kunne aldri tenkt seg å være hjemme med lillegutt i 10 uker. Jeg for min del skulle gjerne vært lengre hjemmeværende. Men det er desverre for få barn hjemme på dagtid og få lillegutt kan leke med. Snart tar vel barnehagene eller fedrene over ammingen av barnet også...Det ender vel opp med at det blir fult av ammemødre i barnehagen som tar over ammingen så kan man bare levere en 1 uker gammel unge i barnehagen og fortsette med karriæren sin, som er så myyye viktigere...Hva er vits å a barn i det hele tatt hvis karriæren er så forbannet viktig...og nå går vel kontantstøtten helt bort også. Skulle ønske det var mer sånn som på 50 tallet. At jeg kunne kost meg mer hjemme med barna, at naboer var mer hjemme, at penger og karriære ikke var det eneste som skulle styre samfunnet...Det hadde vært likestilling for meg... hilsen mor som koser seg hjemme med sønnen sin på dagtid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå