Gå til innhold

Hva er mindre verdt i dine øyne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, du som er så fear at du mener at alle yrker er like mye verdt, behøver ikke svare. Var nylig i en diskusjon, og nå er jeg interessert i å høre hva dere mener:

Hadde du foretrukket å vært hjelpepleier?

Eller sitte i kassen på rema?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, enkli ingen av delene, men jeg tror Rema hadde vært bedre for meg ja

Skrevet

Ok jeg vet at jeg ikke skulle svare, men jeg klarte det ikke....

For meg er det vel litt omvendt, jeg blir imponert over de som tar yrker som jeg ikke ville hatt.

Og da tenker jeg på hjelpepleier, søppelkjører, jobb på slakteri, fisker....and so on

Jeg ser ikke ned på yrkene, for jeg har et lavstatus yrke selv, men som sagt, enkelte yrker er jeg overrasket over at noen vil ha.

Men jeg hadde nok foretrukket kassa på Rema ja.

Skrevet

Jeg hadde foretrukket å sitte i kassa på Rema, men ikke fordi jeg mener at hjelpepleier-yrket er mindre verdt :-/

Jeg hadde bare ikke passet som hjelpepleier...

Skrevet

Nei, synes det virker lite forlokkende å jobbe i helsevesenet. Og jeg synes det å være flyvertinne heller ikke virker noe bra :) Måtte bare si det!

Tenk å bare sitte i kassa "uten ansvar" da? Og få beskjed om når du skal jobbe. Når kl er slagen reiser man seg å går også ferdig med det! :)

Ja, jeg er vel noe innhabil for jeg har sitti i kassa på Rimi for sånn ca 15 år siden. Hjelpepleier yrket har jeg ingen kjennskap til annet enn hva jeg har sett på sykehjem etc som pårørende og hva jeg har hørt.

Skrevet

Syns ikke et ene yrket er mer verdt enn det andre, men hadde definitivt gått for hjelpepleier.

Skrevet

Hjelpepleier! Viktig jobb med underskudd på ansatte :)

Skrevet

Jeg ville valgt hjelpepleier, fordi jeg føler det er en mer betydningsfull jobb enn å sitte i kassen på Rema. Men selvsagt; noen må jo sitte der også, og var det sånn at jeg ikke fikk jobb noe annet sted hadde jeg ikke vegret meg for å sitte der selv. Men det ville ikke vært førstevalget mitt nei.

...og nå er det vel litt sånn at det først og fremst er lønnen som gjør hjelpepleier til et lite attraktivt yrke? På et gamlehjem gjør hjelpepleierne i stor grad det samme som sykepleierne, og likevel er sykepleier et langt mindre "uglesett" yrke.

Skrevet

Helpepleiere gjør vel ikke samme jobbe som sykepleiere vel?

Skrevet

På min deltidsarbeidplass (psykiatrisk avdeling på sykehus) gjør faktisk hjelpepleierene samme jobb som sykepleierene.

Skrevet

Jeg jobber på sykehjem som sykepleier, og ville heller sittet i kassen på rema. Jeg har faktisk sagt det høgt noen ganger, men mener det kanskje ikke innerst inne.

Jeg synes at jeg har en drittjobb, med høgskoleutdanning. Hj.pl og oss gjør stort sett samme jobb. Når hj.pl tar seg 5 min fordi alt er gjort, må vi spl sette oss å dokumentere, legge medisiner...ta noe prøver... som hj.p ikke har lov til.

Altså samme jobb + litt til.

Bedre å være hj.pl?

Jeg MÅ komme meg vekk fra sykehjem, er i perm nå, men gruer meg til den er over.

Kanskje jeg skal søke meg en jobb i kassa på Mega\Rema?

Med helseutdanning er man ganske låst, angrer på at jeg ikke tok økonomi eller noe sånn.

Andre tips mottas med takk.

Skrevet

Jeg hadde fåretrukket hjelpepleier, pga at man må utdanne seg.

Er veldig for utdanning.

Det er en av grunnene til at vi sliter med økonomien, jeg ville at samboeren skulle ta utdannelse, og når han er ferdig skal jeg på skolebenken.

Nå åpner jeg for hakking på meg selv her.

Men det er mulig jeg ser litt ned på dem som velger å ikke ta noen form for utdanning, vet ikke om det er å se ned på jeg mener, jeg blir så lei meg på deres vegne på en måte, selv om de måtte ønske nettopp det.

Altså sitte i kassen på rema resten av livet feks, aldri åpne en skolebok etter ungdomsskolen gjerne.

Aldri se hva man er god for, ikke lære noe nytt, ikke nå noen mål.

Ikke pushe seg osv.

Jeg er ellers en fair person, mener alle er like mye verdt osv... Bladibla.

Men den kjenner jeg på altså.

Så kommer vel spørsmålet, hvordan kan jeg syns at alle er like mye verdt hvis jeg har den meningen?

Vel jeg syns at alle er like mye verdt selvom jeg har den meningen, selvfølgelig er alle like mye verdt..Utennom onde mennesker, fæle mennesker..de tenker jeg ikke på her.

De er ingenting verdt, ikke en måkesjiiit engang.

Skrevet

Lenesan, du er vel klar over at intelligensen er forskjellig hos ulike mennesker? Noen har faktisk ikke intelligensen som må til for å klare en høyere utdannelse, og for mange vil en kassejobb by på utfordringer og være mer givende enn en skolebok som de ikke forstår en dritt av.

Skrevet

Hadde ein diskusjon med mannen om noko liknande for ei stund sidan. Han meinte at jobben til Jan Thomas var den som var minst verdt i heile verden, for det var egentlig ikkje bruk for han. Det var eit yrke som Norge (og andre land) hadde råd til å ha fordi me var rike, men som me ikkje var avhengige av for at samfunnet skulle fungere. MEINTE HAN.

Eg for min del har egentlig ingen meiningar om kven som er meir verdt enn andre der ute i arbeidslivet.

Angående valget mellom dei to: definitivt kassa på rema. Hadde ikkje takla ein kvardag som hjelpepleier KUn for ein kort periode som miljøterapeut i bolig fr utviklingshemmede, men ikkje på sjukehus eller sjukeheim (der eg har jobba har det vert forskjell på hj.pl og spl, men det er nå så. Hadde ikkje fungert som sjukepleiar heller i det lange løp. Og det veit eg, eg er utdanna det)

Skrevet

Selfølgelig er jeg klar over det.

Og jeg snakker ikke nødvendigvis om høyere utdannelse, vidergående er jo ikke høyere utdannelse, og du kan få utdannelse på videregående.

Har selv ikke høyere utdannelse, er frisør.

Skrevet

Dette stemmer nok i stooore deler av Norge. Den største forskjellen er jobben de gjør på sykehus og med medisiner... idag kan hjelpepleierne få opplæring i det meste slik at på sykehjem gjør de stort sett det samme.. Sykepleierne er ofte avdelingsledere og tar seg litt mer av kontorarbeid enn hjelpepleierne :)

Skrevet

Kassen på Rema.

En dårlig rygg gjør at jeg ikke er egnet som hjelppleier

Skrevet

De fleste som jobber i kassen har nok vgs i dag...

Skrevet

Mindre verdt?

Tja ingen av yrkene er jo noe man kan unnvære, men jeg ville nok sittet i kassen på Rema.

Har vasket nok gamle skrukkete rumper.

Skrevet

Ville vel kanskje valgt hjelpepleier, for å ha følelsen av at jeg gjorde en viktig og meningsfylt jobb. Har sittet i kasse selv, og for å være ærlig er det den kjedeligste arbeidsoppgaven jeg har hatt...

Det er en enkel og grei måte å tjene penger på i den forstand at arbeidsoppgavene er de samme hver dag, det er lite ansvar osv.

Er man hjelpepleier utgjør din innsats stor forskjell i livene til folk. Du er med på å avgjøre hvorvidt en persons livskvalitet er god eller dårlig.

Det er kjempeviktig arbeid, og lønnes ikke i nærheten av så godt som det burde.

Skrevet

På det gamlehjemmet jeg jobbet gjorde de nett samme oppgavene, med unntak av noe medisinering.

Skrevet

Lenesan: nå er det mange grunner til at folk ikkje har skule utover ungdomsskulen, ofte grunner som dei sjølve ikkje har kontroll over. Husk me er svært unge når me går ut av ung.skule, og derfor (meiner eg) at det er ikkje ofte dei personane sin feil aleine at dei ikkje vart motivert til skule eller liknande.

Samboer er eit eksempel på dette, desverre. Av svært personlige grunner så tok aldri han skule, og hadde heller ikkje mulgheten til dette før han vart voksen. MEn det er ikkje einsbetydane med at han ikkje lærer noko nytt, ikkje har satt seg mål og ikkje har pusha seg.

Han starta eit firma i låven til faren med ein kamerat. Dei har no seks ansatte, dei har vunne prisar for nyvinnande utstyr som bransjen dei jobber innenfor har svært bruk for og var avgjerande for vidareutvikling av denne bransjen, og dei har ikkje ei krone i lån! Dei starta med ein balje med ål, og har no eit stort, velfungerande firma. For tida arbeider han for eit anna firma, der han vart headhunta til, og han har redda arbeidsplassen til fleire (mange med universitetsutdannelse, men that's beside the point).

Er litt stolt av mannen for tida =)

Skrevet

Uten tvil hjelpepleier!! Å sitte i kassen hadde tatt drepen på meg.... så all ære til de som gjør det :)

Gjest det spirer og gror - FØDEKLAAR
Skrevet

jeg ville heller sitti i kassa på rema enn å vært hjelpepleier, men det er bare fordi jeg absolutt ikke passer til hjelpepleier-rollen... heller mere til barn + helse..

men synes i grunn ingen yrker er mindre verdt, da synes jeg heller at det er mindre verdt å ikke gjøre noenting istedet for et litt "lavere-stående" yrke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...