Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, som jeg skrev - UTOVER normale opprykk som man får bare ved å holde ut å være ansatt lenge nok, altså UTOVER ansiennitetsopprykk - det er ikke overalt man får opprykk for annet enn prestasjoner, tross alt - fortjener man ikke fem øre uten å ha bevist noe. Å skræve, vagge, føde og amme er ingen prestasjon som arbeidsgiver er forplikta til å gi deg opprykk for. Har du en jobb som gir resultatlønn og du ikke har resultater så får du skaffe dem siden, ikke mase til deg lønnspålegg utenom tur bare fordi du har fungerende livmor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet er jeg enig med din venninne, og dersom alle lønnsforhøyelsene underveis har kommet i stand på lønnsforhandlinger (ikke individuelle) i bedriften, så bør hun ha fått like mye som sin kollega - dersom de begge er fagorganisert.

Dersom han derimot har vært mer pågående/frempå i individuelle lønnsforhandlinger (eller han er organisert, hun ikke), så har hun dessverre ikke så mye hun skulle ha sagt, og du har nok rett i at "slik man reder ligger man". På den annen side er jo dette noe hun bør legge til grunn neste gang hun skal i lønnsforhandlinger med arbeidsgiver, og hun bør snakke med fagforeningen om hva hun kan legge vekt på.

Skrevet

Så kvinner må:

a) forbli barnlause

B) jobbe i det offentlege

c) jobbe i det private, få barn og finne seg pent i at kollegaer raser forbi i lønn medan dei er i permisjon

Skrevet

Mogeleg det skal lønne seg å stå på i arbeidslivet, men meiner du verkeleg at det skal straffe seg å bli/vere sjuk? "Uff, så leit, du har fått kreft, seier du? Håper ikkje det blir noken lønnsauke på deg i år!"

Skrevet

De fleste seriøse bedrifter straffer vel ikke sine ansatte økonomisk for å ha fødselspermisjon.

Å få barn er nå en gang et valg. Og velger man å jobbe i en tung kunnskapsbedrift der det du måles på er det nettopp du og ikke så veldig mange andre i dette landet kan, der majoriteten har doktorgradsutdanning og der dine fleste jevnaldrende kollegaer har sittet oppe med spysjukt barn en natt for så å sitte oppe med artikkelskriving den neste natta, der kollegaene dine holder presentasjon med babyen på en arm og laserpekeren i den andre, og der du ikke har prestert noe som helst faglig i fire av fem år, så er det rimelig naivt å tro at man skal lønnes likt.

Skrevet

Det er akk saa sant lystige lerke. Men likevel hoerer man stadig at loennsforskjellene mellom menn og kvinner skal kunne endres ved aa paalegge bedrifter "likeloenn". Jeg har selv en slik krevende jobb, og det er ikke til aa stikke under en stol at jeg pent maa dele permisjon likt med min kjaere om jeg har lyst til aa henge med ....

Skrevet

Eller d) Haape paa en tredeling av permisjonen slik at alle fedrene de jobber sammen med blir like mye borte som dem selv ...

Skrevet

Og igjen blir jeg påminnet om hvor glad jeg er for at jeg er ferdig for alltid med det der.

Skrevet

Der lønna er prestasjonsbasert skulle det bare mangle at han har høyere lønn, så sant han gjør en god jobb.

Det er også et alternativ e) få barn og dele foreldrepermisjonen som det passer best for hvert enkelt par.

Når man får barn er man forhåpentligvis voksne mennesker som klarer og ta egne valg utifra egne behov og ønsker uten tanke på hva samfunnet for øvrig synes. Pappaene _har_ god mulighet til å ta ut større del av permisjonen. Tredelt permisjonsløsning er barnehagementalitet - ta egne valg!

Skrevet

Å tredele permisjonen er vel og bra, men framleis er det ikkje sånn at mannen kan bere fram ungen. Skal sjukdom under svangerskapet straffe seg i høve lønnsutvikling? Meinar de verkeleg at i såkalla "prestasjonsbaserte" yrker skal det ikkje vere rom for å ivarta medarbeiderar som vert sjuke?

Skrevet

Ivareta som i "ikke sparke eller sette NED i lønn" - ja. Ivareta som i "sette opp i lønn pga hva hun KUNNE prestert" - aldri.

Skrevet

i utgangspunktet ja. men forstår godt en arbeidsgiver som velger å "forfremme"/øke lønnen til en person som faktisk har vært til stede de siste årene og som har bedre kontaktnett enn en som ikke har det.

mao, dette gjelder ikke bare de som har permisjon/sykemelding pga graviditet, men alle som er borte fra jobben over en lengre periode.

Skrevet

quinner skal ikke straffes for å føde barn...med alt det medfører av sykemeldinger og permisjon

blandt annet er det uforståelig at man ikke får feriepenger av permisjonsmånedene, sånn at man i utgangspunktet taper økonomisk på å ta ut permisjon.

men på en annen side så tror jeg arbeidsgivere gir lønn etter hva man kan og hva man presterer i jobben, ikke for vitnemål og kjønn

Skrevet

I et samfunn (som vårt), hvor man faktisk trenger at kvinner føder barn, er det av vesentlig betydning at det ikke straffer seg økonomisk å føde barn, og å ta seg skikkelig av dem. Man kan gjerne tredele permisjonen, det er ingen dum idé, men det alene vil ikke løse problemet med at det faktisk straffer seg økonomisk å få barn her i landet. Det er mange måter for arbeidsgivere, også i det offentlige, å omgå likestillingsprinsippene.

Jeg vil gjerne ha sagt at også menn "reder" når det gjelder barnefødsler, men til syvende og sist er det kvinnene som "ligger". Alene. Og fryser. Stakkars.

Skrevet

Man teller ansiennitet, ikke "arbeidserfaring". Om du hadde vært ansatt hele tiden mens du fikk de fem ungene, har du samme ansiennitet som de som ikke har vært borte fra jobben en dag. Sånn er det og sånn må det være.

Skrevet

Nemlig! Og å fjerne den forbaska kontantstøtta!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...