Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sakte, men sikkert fått følelsen av at jeg mister venner som er single og ikke har barn, og i går kveld toppet det seg for meg.

En venninne (som jeg anser forå være en god venninne) skulle komme på besøk i dag. Jeg har ikke sett henne på et par måneder, og vi har nesten ikke snakket sammen. Hun har begynt på videregående på en linje for folk som har tatt fagbrev og mangler studiekompetanse. derfor har hun hatt mindre tid.

Nå har hun høstferie, og skulle jobbe alle dagene denne uken utenom i dag, for da skulle hun til meg. Men i går kveld sendte hun meg denne meldinga: "Hei. jeg kan ikke komme til deg i morgen. Har fått en vakt jeg må ta. Må nesten bare ta det jeg kan få når det er ferie. Så slipper jeg å jobbe så mye når skolen begynner. Klem"

Hvordan hadde dere reagert på dette?

Jeg hadde gleda meg til å se henne, og endelig få litt besøk... Det var nok for meg. Kjæresten min syns det var veldig dårlig gjort av henne..

Først så skrev jeg tilbake at det var synd, men at jeg forstod. Men så fikk jeg tenkt meg om, og syntes det var dårlig gjort, og sendte en ny melding og sa at jeg tok det tilbake, og at jeg syns det var dårlig gjort.

Ble enda mer lei meg da jeg fikk til svar at hun ikke gidder å bli uvenn med meg for sånne ting, så derfor så sier hun unnskyld.

Hva syns dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste egentlig meldingen som at hun fikk en ekstra vakt og at hun måtte ta den.. Men jeg skjønner jo at du ble skuffa:( Og det er jo vanskelig basert på den ene meldingen å vurdere om hun unngår deg eller noe.. Men noen ganger er det jo lett å lese for mye mellom linjene også.

Skrevet

Helt ærlig, så synes jeg du er egoistisk... Jeg skjønner godt at hun vil jobbe når hun har muligheten til det. Bare vent til du blir mamma, og hun inviterer deg... Da er det ikke alltid det passer for deg heller. Snakker av erfaring, er en av de siste i venninneflokken som får barn, og har mange ganger endret planer da en måtte ta hensyn til barn her og der. Jeg synes du skal kontakte henne igjen, si unnskyld, skyld på hormoner eller noe. at du gledet deg til å treffe henne, og håper dere snart får til et nytt treff. Eller noe sånt...

Ikke meningen å såre deg på noen måte, men du spurte om meningene våre...

Skrevet

Ja, skjønner at det ikke er noe gøy. Og selv er jeg veldig nøye på sånne avtaler, og blir derfor ganske skuffa når jeg ser at folk ofte føler de kan avlyse sånn i siste liten. En avtale er jo en avtale.. og isåfall burde hun nok gjort avtalen med forhehold i utgangspunktet. Men ville iallfall si at du sikkert ikke trenger å ta det personlig:)

Skrevet

jeg syns dem skal ta bort den knappen som gjør at man kan være anonyme i dette forumet. det skaper bare kvalm. jeg gidder ikke å svare på innlegg skrevet av anonyme fra nå av...

Skrevet

enig med hun over. men fakta er at du "mister" venner når du får unger. er de ikke veldig lojale ( da mener jeg å holde ut alt pratet om amming, bleier og nussenussenusse), så blir det stadig sjeldnere besøk. prøver å tenke på at det skal være rom for begge i vennskapet - må jo være fryktelig å sitte å høre på bebis-prat hele tiden under et kafebesøk - men det er ikke så veldig lett når verden sirkler rundt den lille... dessuten så får man jo et annet perspektiv på tingenes tilstand.

Skrevet

Jeg vil ha venner som jeg kan stole på, og som ikke bryter avtaler på sånne betingelser når det er dritlenge siden jeg har sett dem.

Da kan jeg være foruten dem. Er jo ikke vits i å kaste bort tiden på personer som gjør deg skuffa, eller som du ikke vet hvor du har.

Skrevet

hun har jo ikke droppet deg fordi du skal ha barn, hun har fått en ekstravakt som hun skriver og ønsker å jobbe så mye som mulig mens hun har ferie slik at det ikke går utover skolen - dette synes jeg er helt greit. Skjønner henne og jeg skjønner at du er skuffet. Men når hun skal jobbe synes jeg ikke du har noen grunn til å føle at hun svikter deg. Greit at en avtale er en avtale, men deg kan hun besøke fordi om hun går på skolen ;o)

Synes du overreagerer litt her, men det er bare min mening.

Selv har jeg stor respekt for arbeidslivet og økonomien, så det at hun både studerer og jobber sier litt om henne (positivt)

Husk, hun er fortsatt din venninne fordi om hun jobber :o)

og du skal sette pris på at hun er ærlig mot deg.

Skrevet

vet hva du mener. kanskje er hun ikke så mye å samle på da..?

Skrevet

Ja, syns det har vært veldig mange anonyme innlegg her i det siste...

Ellers vil jeg si at det virker som om mange sliter med at venner trekker seg unna. Jeg har heldigvis ikke opplevd det så langt, men så har jeg veldig mange babysjuke venninner, så jeg er nok heldig sånn sett. Hvis man opplever at folk trekker seg unna er det jo ekstra kjipt når avtaler blir brutt på denne måten.

En annen ting med avtaler er at det har noe med respekt for andre menneskers tid å gjøre. Det kunne jo godt være at grønnte hadde muligheter for å planlegge noe annet, men valgte å prioritere denne venninnen. Og da er det dumt å lage en avtale uten forbehold i utgangspunktet.. Spesielt hvis man vet at en ekstravakt på jobben betyr være eller ikke være for økonomien.

Skrevet

Liltt nærtagen synes jeg du var nå også, enig med anonym.. men forstår.. kjedelig med slikt! men hun går på skolen, og det er en heltidsjobb i seg selv, forstår godt at hun vil (når hun kan) ta på seg ekstra vakter og tjene litt penger. Er da bare å avtale en annen dag.. Ting er ikke så vanskelig:P

Skrevet

Dersom folk har så dårlig arbeidsmoral at de som en selvfølgelighet lar venninnebesøk gå foran jobben, er det jo ganske trist.

Selvfølgelig går jobb foran fornøyelse!

Du er nok en av disse hormonbombene, vil jeg tro :-)

Skrevet

Hva om situasjonen hadde vært omvendt? Hvis det var du som hadde valget mellom å tjene litt mer penger, eller besøke en venninne? Hva hadde du valgt? (Og ikke var gravid...)

Skrevet

synes faktisk du er litt overfølsom nå.

hun har jo fått en ekstra vakt=ekstra penger=noe man virkelig trenger når man studerer.

tror ikke hun ville såre deg med vilje, men ting kan skje.

men, ja. når man får barn og ikke så mange i kretsen har fått det så "mister" man litt venner. sånn er det. synd. men på en annene side så er det godt mulig at du kommer i en ny vennekrets der det er barn.

Skrevet

Har hatt akkurat samme jobben som henne, og vært i samme situasjon og takket nei til jobbtilbud, nettopp pga venner. Har til og med fått tilbud om 100%overtid. Det er noe med respekten for andres tid, som en sa her.

Det er en del som ikke har det. Og de vil ikke jeg ha i livet mitt. Ihvertfall ikke når jeg er gravid, sårbar og hjemmeværende i flere måneder.

Penger er ikke alt. Synd at noen ikke forstår det. For å si det sånn: det er synd på barna deres når dere alltid prioriterer jobb foran "fornøyelser".

Ganske få mennesker i dette landet som lever under fattigdomsgrensa, vi skulle ærlig talt ikke ha grunn til å være så styrt av jobbene våre...

Skrevet

jeg kommer nok til å komme i en ny vennekrets med barn.

skulle ikke være noe problem. men jeg er skuffet og lei meg.

Skrevet

ja, men om du har råd til å la være å ta vakter og heller prioritere venner så er det jo flott. men regner med at venninna di ikke har råd til det siden hun måtte avlyse avtalen deres.

det er ikke noe med at barna "vi" har lider under at vi prioriterer jobb foran fornøyelser, men ekstra penger er alltids kjekt å ha.

og selv om det ikke er så mange som lever under fattigdomsgrensen her i norgen, så er samfunnet blitt så kravstort at man må ta den jobben man får.

Skrevet

Kjaere deg!

Jeg forstàr deg, og den fòlelsen du sitter med nà. Du er kanskje usikker og redd, ensom, fordi du fòler at dine single venninner trekker seg unna deg, fordi du er gravid og venter baby om kort tid.

Venninna di har mye à gjòre pà skolen, kanskje tar det all hennes tid. Ogsà mà hun jobbe for à ha noen ekstra penger, og tilfeldigvis fikk hun en vakt samme dagen som hun skulle til deg.

De fòlelsene du sitter med nà, har kanskje hopet seg opp over lengre tid. Og nàr du trodde hun skulle komme pà besòk, ble du veldig glad og oppmuntret! Men da nàr hun melder avbud, fòler du det som et slag i magen, og tar det personlig. Alt det du har kjent pà den siste tiden av vonde fòlelser bare kommer opp, og gàr utover henne....

Jeg er sikker pà at hun ville meldt avbud og tatt den ekstra vakta om det hadde vaert en annen venninne hun skulle besòkt ogsà. Det handler ikke om deg! Hun gleda seg sikkert til à se deg ogsà, prate litt, siden det er lenge siden sist. Men penger trenger man, og som student har hun sikkert ikke flust av dem fra fòr av!

En annen ting er at nàr man blir tilbudt vakter, sà er det dumt om man sier nei til dem. Kanskje tar hun det hun fàr, slik at hun kan fà beholde jobben, ogsà fremover?

Jeg forstàr at du er skuffa og lei deg, men hva om du tar en prat med henne, evt. en kveld over telefon? Forklar henne at du er redd for à miste vennskapet hennes, og at du fòler flere har trukket seg unna deg den siste tiden, og er redd for at hun vil gjòre det samme.

Hvis hun er ei god venninne av deg, vil det gjòre godt à vare aerlig mot hverandre, og kanskje vil du bli positivt overrasket ogsà? :-)

Skrevet

jeg syntes ikke du skal spørre andre her inne hva de syntes visst du ikke liker svaret deres. Du begynner jo å angripe folk her pga de sier sin mening om saken. snakker om at du syntes synd i ungene til de som mener noe annet enn deg pga de prioriterer jobb foran fornøyelse...hallo liksom? Saken er jo at hun ikke brøt den avtalen pga hun skulle finne på noe annet med noen andre, men faktisk skal jobbe, pga hun sikkert trenger pengene som student. Kommer nok en dag hvor du må avlyse en avtale og, tenk på det!!!!!!

Skrevet

der traff du spikeren på hodet...

de følelsene jeg har nå har nok bygget seg opp over tid.

og kjæresten min har nok også sett hva det har gjort med meg, og derfor reagerte han nok ekstra sterkt på dette han og.

jeg tror jeg skal ringe henne. jeg har ikke kjefta på henne på sms jeg sendte, jeg bare skrev at jeg syns det var dårlig gjort. jeg må bare forklare henne situasjonen min. jeg og kjæresten min har flyttet sammen til et sted hvor vi ikke kjenner noen, og nesten ingen av vennene våre har tatt seg bryet med å komme og se hvordan vi har det. og det skal jeg si deg, er ganske kjipt. heldigvis har vi det veldig fint sammen, og vi er flinke til å støtte hverandre. det hadde ikke gått med en hvilken som helst person.

Skrevet

kanskje jeg er litt typisk jente, og trengte litt støtte til å mene det jeg mener ;) er ganske vanlig.

Skrevet

jeg "angrep" utsagnet om at jobb kommer først! må da få lov til å si meningen min om hva folk svarer! er det ikke det alle gjør her inne? spør om ting, og så skriver de hva de syns når folk har svart... det er ikke vits å være så hissig.

Skrevet

grønnte - du høres faktisk ganske hissig ut selv :oS Det er jo lett å "lese inn" folks humør i det man skriver.

Skjønner at det tar på å flytte i en tid av livet som nå. Men bodde dere langt unna ski før da? (jeg var inne på profilen din og kikka..;) ) Togforbindelsen til ski fra Oslo er jo veldig bra og rask. Kommer ikke langt fra Ski selv, men nå bor jeg på vestlandet. Når den lille kommer er det jo ikke noe problem for deg å ta turen inn til byen hvis du synes det blir ensomt på ski..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...