Turid Laila Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter #51 Skrevet 24. oktober 2008 Hahahaha, den var artig nesten3barn. God start på dagen!
allegodeting er3 Skrevet 24. oktober 2008 #52 Skrevet 24. oktober 2008 Det verste jeg vet er når min kollega svarer telefonen og ber innringeren vente litt, fordi hun må få SJekke på SJærrrmen først. Hun legger også trykk på hver eneste stavelse på absolutt alle ord, og jeg holder snart ikke ut en eneste arbeidsdag til. ELLERS ER DET FRYKTELIG IRRITERENDE NÅR MIN VENNINNNE SKRIVER ALLE SMSER PÅ DENNE MÅTEN HER UTEN NOE BRUK AV KOMMA ELLER PUNKTUM OG HELLER IKKE ALLTIDMELLOMROM MELLOMORDENEOGSÅPLUTSELIGVARMANKOMMETTILPOENGETUTENÅHAOPPFATTETDETIDETHELETATTFØRHUNSKRIVERVISNAKKESKLEMIFRA*****
Tigerpote Skrevet 25. oktober 2008 #54 Skrevet 25. oktober 2008 Mener du at de heller skal skrive Kaia sin? Eller Kaias? For vi lærte at vi skulle skrive Kaias (husker ikke om det var med eller uten attpåstrof). Jeg synes det er fryktelig irriterende med Kaia sin, det lærte vi at vi skulle gjøre nynorsken, men ikke i bokmål.
monebj - 111008 <3 Skrevet 26. oktober 2008 #55 Skrevet 26. oktober 2008 Ja, Kaia sin skal man skrive på nynorsk. Men bokmål har ikke apostrof, annet enn hvis navnet slutter på S. Som i Nils'. Ville sett rart ut med Nils's eller Nilss liksom Så Kaias er riktig på norsk (bokmål), men på engelsk så ville det vært Kaia's. Tror det er der forvirringen ligger, at mange ikke tenker over at det er forskjell på språkene akkurat der.
Tigerpote Skrevet 26. oktober 2008 #56 Skrevet 26. oktober 2008 Hvorfor har Trubbel og jeg en annen farge på nickene våre enn dere? Hæ? Se der, se der! Jeg har bare DEN teite feilen, attpåstrof! Selvfølgelig heter det ikke det, men apostrof, slik du skriver:) I engelsk kan vi vel ikke skrive Kaia's? I eieform? Kaia's er vel det samme som Kaia is? Dette kunne jeg engang,100%! Kjenner jeg er litt rusten på enkelte områder selv ja, men håper og tror jeg stort sett skriver godt norsk;)
monebj - 111008 <3 Skrevet 27. oktober 2008 #57 Skrevet 27. oktober 2008 Du har da ikke noen annen farge på nicket! Da må du ha trykt på det tidligere Hihi, ja, jeg lo litt av attpåstrof, men tenkte å la være å kommentere det Oi, ja, det har du jaggu rett i! Når er det man kan skrive Kaia's da? Det er ikke på bokmål, i alle fall! Kunne dette for ikke lenge siden selv, men det er jo så utrolig mange rare regler.. Men men. Jeg er stort sett fornøyd med norsken min, jeg
Lillemus&mamma'n Skrevet 4. november 2008 #58 Skrevet 4. november 2008 Ok, egentlig skulle jeg skrive inn min nye pet peeve: BESKYMRET! Hvor kommer dette fra? BEKYMRET heter det! Men så ser jeg at jeg må ta litt tid på denne engelske apostrofen også. Apostrof bruker man på engelsk ved sammentrekninger (don't, She's) OG for å markere eiendom: (Kaia's, Horton's). Hvis du skriver "he's" er det "han er" på norsk, "hans" på norsk er "His" på engelsk. Håper det ryddet litt i hodene her : )
monebj - 111008 <3 Skrevet 4. november 2008 #59 Skrevet 4. november 2008 TAKK, mammanutt! Nå ble jeg mye klokere! Hadde sånn halvveis kommet fram til det selv, har en pose her fra Body Shop hvor det står "Nature's way to beautiful", og da skjønte jeg at det måtte være sånn det hang sammen.. Men det var flott at du bekrefta det, nå får jeg sove godt i natt! Helt enig angående beskymret forresten!
*Bambi + spire* Skrevet 4. november 2008 #60 Skrevet 4. november 2008 Driter egentlig i hvordan folk skriver så lenge det er forståelig. Før jeg kritiserer andre så prøver jeg å tenke at det kanskje er en grunn til at noen skriver slik. Feks. dysleksi,mennesker med utenlands opprinnelse som fortvilt prøver å lære norsk osv. Kjenner flere med dysleksi som i voksen alder har lært seg å skrive mer og mer, men som sliter med å sette sammen bokstavene riktig for å få rett lyd. Synes de er tøffe som prøver!. Så jeg synes det er trasig å rakke ned på de som faktisk ikke kan noe for det. Dessuten trenger man ikke være kjempe god i norsk rettskrivning for å være på forumet her. Synes dog at det er greit å skrive innlegg på bokmål, mange dialekter som er vanskelige å forstå seg på.
Turid Laila Skrevet 5. november 2008 Forfatter #61 Skrevet 5. november 2008 Joda det er mange som har dysleksi, men ikke SÅ mange som det kommer frem her på forumet. Det er ikke spesielt vanskelig å se om noen har dysleksi, eller om de faktisk ikke vet bedre. Orddeling er en gjenganger, og alle som deler ord har ikke dysleksi!
smiia Skrevet 6. november 2008 #62 Skrevet 6. november 2008 Ingen som synes det er irriterende med alle kafene som finnes der ute langs norske veier? (isteden for kaféer). Blir faktisk småforbanna over at det finnes så mange folk som ikke kan få det ordet riktig. Her inne på disse sidene, så må jeg innrømme at det mest provoserende er alle de STORE BOKSTAVENE som kommer når folk skal framheve hvor JÆVLIG KJIP mannen er. Likeså den påfølgende overdosen av utrops- og spørsmålstegn når de skal framheve at han er en DRITTSEKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Og han må vel FATTE det????!!!!!???!!!!!
Maren og snella Skrevet 9. november 2008 #63 Skrevet 9. november 2008 Jeg blir litt smårar fra bruken av forkortelser, spesielt feilbruk av disse. Leser stadig vekk: "Jeg er redd pga jeg har blødninger." Der står det faktisk: Jeg er redd på grunn av jeg har blødninger. Ordentlig kebabnorsk. Folk som skriver: "Han er teit mm" burde også bli fratatt tasteretten. Orddeling syns jeg er fryktelig morsomt! Det blir så ufattelig mange sensasjonelle utsagn av det... Kjempe salg! Stekt kylling lever i fløtesaus Fri syre til alle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå