Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #26 Skrevet 2. oktober 2008 Enig med deg over!!! Det er noe som opptar mange av oss og som man må få lufte! Er desverre en del av 1. trimester for mange av oss. Når du blir redd bare av å LESE om det - tenk da på hvordan det er å oppleve det..!!!! Synes det blir helt galt å komme med denne type innlegg og ganske egoistisk. Selv om jeg skjønner man blir skremt - men JA det er ganske stor fare for det i 1. trimester!!!! Sånn er det bare.
Vil Skrevet 2. oktober 2008 #27 Skrevet 2. oktober 2008 Vel, hvis anonym 18.41 har rett, må vi jo revurdere. Rett skal være rett. Og da mener jeg i allefall vi som var opptatt av at antall aborter og antallet innlegg om abort ikke burde være helt på ulike planeter. Jeg har forholdt meg til tallene her inne på siden som sier som følger: Hvor ofte går det bra: 5-8 uke 89,2% sjanse for at det skal gå bra 9-12 uke 93,8% sjanse for at det skal gå bra* 13-16 uke 96,3% sjanse for at det skal gå bra *dersom hjerteaktivitet er påvist, er faren for abort enda mindre. I følge disse tallene er snittsansynligheten for abort på 8,5 prosent fra uke 5 til 12. Kan ikke du anonym 18.41 angi noen kilde til dine tall? Siden dine tall er så anderledes?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #28 Skrevet 2. oktober 2008 Da er du vel en av dem med rosa briller likevel ) Det er bare å søke litt på nettet så kommer det ganske mange skriv om dette (fra helsepersonell som vet hva de snakker om). Ikke meningen å være slem, men denne tråden bekrefter nettopp det jeg tok opp under her, nemlig at det stort sett dreier seg om naive og selvopptatte jenter når det kommer til dem som ikke tåler å lese om andres motgang) ! Før jeg avslutter for mitt bidrag på denne tråden limer jeg inn et lite klipp fra Helsenett.no : "Man tror at ca 50% av alle befruktede egg går til grunne, men at dette skjer så tidlig at kvinnen ikke vet at hun er gravid. Ved tidlig spontanabort så er som regel årsaken at det er noe feil på fosteret slik at det ikke er levedyktig og derved støtes ut. Noen ganger utvikles det heller ikke noe foster, slik at man kun ser en tom fostersekk i livmorhulen."
Vil Skrevet 2. oktober 2008 #29 Skrevet 2. oktober 2008 Hei anonym 19.00. Jeg vet ikke om jeg har rosa briller jeg, jeg spør jo bare for å korrigere! De tallene man har lagt ut her på 1. trimester under "NYTTIG INFO FOR 1.TRIMESTER" og som vi hele tiden dytter oppover på siden sier jo sansynligheten for abort på 8,5 prosent fra uke 5 til og med uke 12. (mer i begynnelsen enn i slutten). Om du sitter på helt andre tall må vi jo korrigere denne listen, slik at vi ikke blir lurt til å tro at faren er lavere enn den er.
Storebror & Lillesøster Skrevet 2. oktober 2008 #30 Skrevet 2. oktober 2008 Enig med HI,er selv nettopp blitt gravid,andregangsfødende,men da jeg kom inn hitt igjen etter å ha vært på DIB så fikk jeg helt hetta for det var så mange innlegg om SA/MA,mistet,kjemisk gravid,mistet symptomer, følte jeg ikke kjente meg gravid lenger,hadde ikke symtomer kvalmen forsvant og ikke ømme pupper lenger,så ble selv en av de som da spurte om hvor lang tid etter man har hatt en SA kan man teste positivt,var da redd for at jeg ikke var gravid lenger. Bestemte meg for og ikke gå inn på BIM noen dager og så ikke lese de innleggene med denne overskriften,det hjalp meg og symptomene er på plass igjen:) Syntes de som lurer på dette kan spørre en annen plass en 1.trimester siden vi er veldig nygravide og bekymrer oss for det minste,det finnes jo faktisk forum for slike spm.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #31 Skrevet 2. oktober 2008 Nå klarer jeg ikke la vær lenger til å svare litt i mot dere "lykkelige gravide", for jeg tror det er flere enn meg som er uenig med dere. Jeg syns synd på jentene som dere nå har gitt dårlig samvittighet for at de har kommet med sine bekymringer her i 1.trimester. Dersom du er bekymret for en blødning, har mistet symtomene o.l. så syns jeg at det er naturlig å henvende seg her, i og med at bekymringene ofte er grunnløse. Dermed er det ikke naturlig å gå inn på fora Ufrivillig abort. Vær heller glad at det ikke er du som har slike bekymringer når du leser overskrifte, også er det jo fritt valg om en vil gå inn og lese. Det er en realitet at 1. trimester er en usikker tid, og at førstegangsfødende blir livredde, tror jeg er stekt overdrevet. Med meg går det godt, så lang, og syns jeg er kjempe heldig så slipper bekymringene! Stå på jenter, vi hjelper hverandre med støtte og råd på bakgrunn av erfaringer, og fritt frem for dere andre hva dere vil lese :-)
Vil Skrevet 2. oktober 2008 #32 Skrevet 2. oktober 2008 Jomen det er jo det som er poenget!! Alle er redde for dette, hele tiden, det er ikke bare noe vi leser om, jeg har skrevet slike innlegg selv jeg. Blitt super engstelig for symptomer som var borte, sov dårlig, gråt masse og var sikker på at det hadde gått galt i en hel uke. Om jeg ikke hadde vært her på 1. trimester, hadde jeg kunnet forholde meg mer rasjonelt til det. Sjangsen er 8,5 prosent foreksempel. jaja. Alle kvinner kommer til å oppleve dette, det får vi jo alle høre hos legen. Og jeg burde jo ikke være på BIM - kunne man si, eller er det slik at de som fyrer opp under engstelse (meg selv inkludert siden jeg også har skrevet et slikt innlegg en gang) burde tenke over sin egen rolle?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #33 Skrevet 2. oktober 2008 For å være ærlig, så tror jeg at blir en i så stor grad påvirket at det går på følelsene og søvnen løs, så bør en kanskje vente med å engasjere seg i type fora til en kommer i 2. trimester. Jeg er også bekymret og redd for å miste, og kommer til å juble når jeg vipper over til 2. trimester! Men, jeg kan ikke med min beste evne se at dette fora er årsak i mine bekymringer, og hadde det vært det, så hadde jeg ikke oppsøkt det! Nei, la dette fora være for de som trenger råd og støtte, så kan en jo opprette kontakter med de som en er i terminklubb med, og chatte privat så mye en vil, da slipper en andre sine engstelser.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #34 Skrevet 2. oktober 2008 ............mener selvfølgellig at fora skal være til glede og hygge også, -for de som tåler begge deler :-)
Vil Skrevet 2. oktober 2008 #35 Skrevet 2. oktober 2008 Du har jo selvfølgelig helt rett anonym 19.50, og jeg er ganske lite her inne på 1. trimester. Det er ikke noe problem på andre fora på BIM. Men jeg ble jo også veldig glad når noen ville diskutere om man burde få en ny tradisjon for bruken av 1. trimester. Men om det er flertall for at 1. trimester skal handle svært mye om SA er det jo lett for meg å la være å komme inn på siden. (Det hjelper jo såklart ikke å la være å lese trådene, man ser jo overskriftene.) Men før jeg går ut av 1. trimester og overlater den som den er med 20 % SA innlegg: Jeg er fortsatt i vente på svar fra Anonym fra 1900, om den lista man sender oppover siden hvor det står nyttig info, er helt feil er det veldig viktig å få den korrigert! Noen kilde til tallene? Anonym 1900 virket jo så sikker i sin sak, eller var det bare synsing?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #36 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg mener at fora kan være slik det er, uten å ekskludere noen. PS. jeg er ikke anonym 1900, så den listen har jeg ingen formening om:-) Lykke til videre!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #37 Skrevet 2. oktober 2008 Vel, det er jo diplomatisk sagt, men det fordriver noen. Jeg å holde meg stort sett alltid unna 1. trimester, selv om jeg måtte innom nå for å skrive her. Synes ufrivillig abort forumet kunne passet for de som vil snakke om abort og 1. trimester for de som vil snakke om andre ting. Men jeg kan jo gå inn på ufrivillig abort forumet jeg da, siden det ikke er noe snakk om abort der! hehe. Ikke så redd for SA - skjer det så skjer det. Har ikke tenkt å bli hysterisk som man etter mitt skjønn MÅ bli av å være her inne.
Maren og snella Skrevet 2. oktober 2008 #38 Skrevet 2. oktober 2008 Kjære vakre vene! Jeg tror ikke det har vært snakk om å ekskludere de brukerene som vil snakke om abort, tror det er mer snakk om å få folk til å ta i bruk mer egnete fora. På den måten vil det bli mer aktivitet inne på de forumene og folk vil kunne få de svarene de trenger i forhold til blødninger, kramper og symptom mangel. Det ligger veldig mye i at vi hauser hverandre opp her inne og etter å ha lest nok av disse MA/SA innleggene er det lett å tro at enhver tarmbeveglse er ett ufrivillig svangerskapsavbrudd. Misforstå meg rett, det var satt litt på spissen. Tror ikke det er noen her som vil fremkalle skyldfølelse hos jenter som har lagt inn slike innlegg. Budskapet ligger i å tenke seg om før man poster dagens 8 innlegg med tittelen "har jeg en MA?". Gå heller til legen og undersøk. Om alt er bra så koser man seg videre med voksende mager, men skulle resultatet være negativt så snakker man med jentene på ufrivillig abort. Jeg fikk iallefall svar der inne da jeg trengte det.
Vil Skrevet 2. oktober 2008 #39 Skrevet 2. oktober 2008 Ja, jeg synes iallefall dette var veldig presist uttrykt Maren. Synes også det var et litt vittig forslag over her, at vi som IKKE vil snakke om SA kan møtes inne på Forumet for Ufrivillig abort. Hehe.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #40 Skrevet 2. oktober 2008 Hva er da et egnet fora for de som har en liten spor blødning, som kanskje syns det kan være litt tidlig å gå til legen? Fora for ufrivillig abort?? Nei, vet du hva, tror det er mer trøst og oppmuntrende ord og hente her! De er i en helt annen situasjon de som er inne på fora for Ufrivillig abort! 1. trimester er for de som er gravide (slik jeg har forstått). Men, har dere oppdaget at Terminklubben kanskje kan være en grei plass for dere som ikke liker andre sine bekymringer?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #41 Skrevet 2. oktober 2008 joda, det vet vi. Og for mange av oss er det visst slik at vi holder oss unna 1. trimester-forumet og heller er på skravle eller på terminklubbene. Men denne debatten her gikk jo på om 1. trimester burde endres litt, slik at flere orker å være her.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #42 Skrevet 3. oktober 2008 Synd om en endrer, for hvor skal de da henvende seg de trenger litt tilbakemelding og støtte (jeg er i mot at det er Ufrivillig abort fora de skal henvende seg i). Nå har jo dere som ikke orker være her fora i terminklubben, så kan kanskje det være den heller som kan være litt mer fri for tema som kan være vanskelige for dere. 1.timester handler mye om glede, spenning, bekymring, støtte o.l. Det er jo derfor vi er så glade når den perioden er over. SÅ da syns jeg at det er naturlig at disse tingene tas opp her.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #43 Skrevet 3. oktober 2008 Når det gjelder innlegg om manglende/mistet symptomer, så kan da ikke dette linkes automatisk mot SA/MA eller noe som er nagativt. Det er faktisk mange der ute som IKKE har symptomer, og bør være glad for det. Det kan da ikke bli fullstendig panikk om noen ser et innlegg med f.eks overskriften: "Jeg har ingen symptomer, føler meg ikke gravid".. Det er faktisk ganske vanlig, og da refererer jeg til utsagn fra leger og helsepersonell. Jeg er enig i som noen sa over her at forum passer best for 2.trimester. Etter å ha lest endel innlegg fra 1.trimester, rett etter jeg ble gravid, kom jeg ut med følgende konklusjon: -Ikke beveg armene for mye, dette kan føre til SA/MA -Avliv katten -Å spise salami når du er gravid, er som å røyke -Mest mulig symptomer, er det som er best for at svangerskapet ikke skal ende i abort -Alle kvinner opplever en abort -Vær mest mulig hysterisk, og gå på tidlig UL fra den dagen hjertet til den lille slår. -Se ut som en dass, ikke gå til frisøren når du er gravid osv osv osv osv Dette er altså konklusjonen jeg kommer frem til, etter å ha samlet alle innleggene og reflektert over hva som står der. Og for dere som ikke skjønner det, dette er jo fullstendig galskap og bare TULL TULL TULL.... Bare så synd at mange av disse innleggen som inneholder ting som dette, bidrar til å gjøre så mange jenter redd og usikkre. Spesielt unge jenter! Jeg håper at alle kan kose seg med graviditeten, ikke bare i 2. og 3. trimester, men også i første trimester. Jeg holder en knapp på forum til 2.trimester, og håper galskapen har roet seg der. Hilsen maibaby09
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #44 Skrevet 3. oktober 2008 Da synes jeg like godt vi skal begynne å la være å klage på noe som helst, bare positive og oppmuntrende innlegg i 1. tri altså. Gi blanke i at det er noen der ute som strever med disse tankene som de kanskje ikke tør å ta opp med legen. De fleste innleggene jeg har lest om blødninger hander etterspør noen som har en støttende historie å komme med i en vanskelig situasjon, og tro meg.. Det er ikke overflod av dem på ufrivillig abort. Slutt å klage på kvalme, det er en naturlig del av det å være gravid, slutt å bekymre deg for strekkmerker, det kan smitte, slutt å spørre om hva du kan /ikke kan spise, slutt å spørre om hva som skjer på svangerskapskontroll, du finner det ut til slutt. Jeg synes det er lite inkluderende å ikke skulle få lov til å stille spørsmål ved blødninger , når det faktisk er sånn at mange sliter med det. Ser at jeg fikk en litt krass tone her, men har dere tenkt på at grunnen til at det kanskje har blitt færre innlegg om blødninger i det siste kan være at dere har skremt dem fra det, og de nå sitter og sliter med tankene sine helt selv?? Er det virkelig sånn vi vil ha det. La de som sliter, slite et annet sted så de ikke skremmer meg? Hilsen en som har lagt ut et innlegg om blødninger, og flyttet inn på ufrivillig abort etter at aborten var et faktum!!
Mor til gutter og en prinsesse Skrevet 3. oktober 2008 #45 Skrevet 3. oktober 2008 Til Maren: Veldig bra skrevet - 100% enig med deg :0)
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #46 Skrevet 3. oktober 2008 http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/komplikasjoner_under_svangerskapet/spontan_abort_slik_ender_15_prosent_av_alle_svangerskap "ca.15% av alle erkjente svangerskap ender i abort. I tillegg kommer kraftige, forsinkede menstruasjoner som kvinnen har uten at hun vet at hun er gravid, som også er tidlige aborter. Tallet nærmer seg da kanskje 30%. Spontanaborter øker med økende alder hos kvinnen-opp til 50% hos de som er over 45 år. Dette betyr at for kvinner i befruktningsdyktig alder, er det svært så mange av oss som vil ha opplevd en eller flere spontanaborter." ---------------------------- Du trenger ikke å være god i matte for å forstå at dette gjelder veldig mange på 1.tri. Jeg syns det er egoistisk å forvente at alle de skal holde for seg selv. Ingen ønsker å oppleve abort, men veldig mange gjør det. Da hjelper det å snakke med andre som faktisk er i samme situasjon, og få svar både fra folk som før har opplevd det, og folk som kanskje vet noe uten selv å ha vært gjennom det. Jeg mener at 1.tri er for alle som er i 1.tri. Dvs de som bekymrer seg og de som kun nyter det. Alle kan da selv velge å lese og svare på de innlegg som passer for en. Tåler man ikke overskriftene så må man faktisk selv vurdere om man kan være på et slikt forum. Realiteten er ikke rosenrød for alle, så vil man være på et slikt forum, så må man tåle å høre om at mange er veldig redde.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #47 Skrevet 3. oktober 2008 En interessant tråd med mange gode innspill. Jeg er en av dem som mener at innlegg som omtaler bekymring for SA/MA har sin helt naturlige plass her på 1. trimester. Det er alt for mange forum i forhold til antall brukere på denne siden (106 forum + terminklubber). Når en går gjennom listen er det vel knapt noen tema som hører hjemme på 1. trimester, da det meste skal være dekket i div. forum. Det er en helt naturlig konsekvens at brukerene hoper seg opp på noen få forum nettopp for å få luftet våre spørsmål til en representativ mengde lesere. Og dette gjelder selvsagt, og kanskje især, de som bekymrer seg for SA/MA. De fleste av oss, kanskje spesielt de som ønsker 2-3 barn, opplever abort en eller annen gang i livet. Men de som opplever abort blir jo nødvendigvis ikke værende på abortforum i ettertid ved nye graviditeter. Det er derfor ekstra viktig at de som bekymrer seg kan lufte sine spørsmål hvor folk ferdes. Vi må ikke slutte å bry oss om hverandre fordi det er mer behagelig å tro at problemer ikke eksisterer !
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #48 Skrevet 3. oktober 2008 Det beste innlegget i denne tråden syns jeg du anonym kl. 13.22 har hatt! Er så enig med deg!
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #49 Skrevet 3. oktober 2008 Hmm... Skjønner argumentasjon fra begge sider her- men jeg for min del velger å ikke lese innlegg med SA / MA.. Man kan jo velge fritt hva man ønsker å lese å ikke.
Lisa,Vegard&Tarjeis*mor Skrevet 3. oktober 2008 #50 Skrevet 3. oktober 2008 Fremdeles en interessant diskusjon, men jeg håper virkelig ikke at du/dere som opplever frykten for ma/sa og lurer på noe i forhold til dette, ikke lar være å skrive her inne! Samtidig forstår jeg veldig godt at dere er redde for å oppleve dette og blir skremt av innleggene. Jeg har vært gravid 3 ganger. 1.gang resulterte det i en nydelig jente som i dag er 4 år. 2.ganger resulterte det i en ma. 3.gangen resulterte det i en nydelig gutt som nå er 2 år. Da jeg opplevde ma'en, var dette forferdelig trist og vondt, og jeg fikk god trøst her inne. Etterpå da jeg var tilbake her, hadde jeg opplevd dette og kunne gi råd og dele erfaringer med andre. Som jeg sa tidligere, er dette et forum for alle i 1.trim!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå