Gå til innhold

En liten bønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er trist at det er mange her som bruker 1. trimester og terminklubbene til å snakke om tidligere spontanaborter og andre forferdelig skjebner.

Det er greit nok at de som går igjennom en SA/MA/UI trenger noen å snakke med dette om, men kan vi ikke bruke ett litt mer egnet fora til det? Vi har jo mer en nok av disse her på BIM.

I mine øyne er det skremmende at hvert tredje innlegg her har MA/SA i tittelen. Det er vel ikke nødvendig å skremme livet av førstegangs gravide eller gravide som ikke har opplevd dette?

Når man er så hormonell som man er under svangerskapet så trenger man virkelig ikke å bli stresset med alle disse innleggene.

Det går jo tross alt godt for de aller fleste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På den anden side er det vel helt ok at få et realistisk billede af de statistiske forhold. og vide at man ikke er den eneste når man aborterer. Det hjalp ihvertfald mig da jeg fik en MA at se, at det var der også andre der havde haft, og at de ligesom jeg nu er gravide igen.

Skrevet

Jeg skjønner den, men vi har ett forum som heter ufrivillig abort og ett som heter mistet, gravid på ny. Det er det beste stedet å snakke om MA/SA, da de som vanker der inne enten har mistet eller søker aktivt etter info om dette. De aller fleste er jo klar over de statistiske faktakene.

Når det ser ut som 8/10 svangerskap ender i en ufrivillig abort så gir ikke det ett ´riktig´ bilde av virkeligheten.

Vi er jo i dette forumet for å finne støtte og info. Da er det viktig at vi ikke bedriver skremselspropaganda.

Hilsen HI

Skrevet

Men det er jo ikke statistisk representativt hvis hvert 3 innlegg ender i SA! Selv ikke de første ukene er det mer enn 2 prosent, og etterhvert er jo prosentandelen nede i 5.

Jeg er enig med HL, og blir mye mer stresset av å være her enn om man hadde brukt andre fora til å prate om det.

Skrevet

ops, det skulle stått 20 prosent, og svaret var rettet til kyllerylle.

Skrevet

Jeg støtter dette innlegget fullt ut. Jeg har selv opplevd sa og denne gangen vil jeg bare høre positive ord om graviditet!! Jeg vil ikke være redd for å miste men glede meg over det fantastiske som skjer i kroppen :-)

Ha en strålende vakker dag :-)

Skrevet

Jeg støtter også HI i denne saken :o)

Det er mye hyggeligere å gå inn her når man ikke blir møtt med slike overskrifter hele tiden. Det er mye bedre å bli beroliget enn stresset rundt dette temaet.

Skrevet

Ja og sådan er vi nu engang bare forskellige. Jeg synes det er helt fint at blive mindet om virkeligheden - nemlig at man først kan være sikker efter 12 uge, og at der er andre i samme båd.. Både når det går godt og når det ikke gør det.

Skrevet

problemet er vel at man må vente 3 dager på svar på ufrivillig abort-siden...

skjønner at det kan være stressende for de som ikke har opplevd dette selv å bli minnet på det, men for de som sitter i en situasjon hvor de er redde for at det går galt er det viktig å få luftet tankene med likesinnede...

Skrevet

Men da må jo ufrivillig abortsiden tas i bruk av dere som er så opptatt av å snakke om det hele tiden da!

Jeg har nesten sluttet å være på 1. trimester pga disse innleggene - og da tare jo noen få over et forum som skulle være for alle.

Skrevet

Helt off topic, Kyllerulle, men ble så glad når jeg så nicket ditt! De grønne slaktere er en av mine favorittfilmer- fantastisk!!!

Skrevet

En ting er jo å snakke om detaljer rundt SA/MA, det kan man gjerne ta i et annet forum!

Men når det gjelder å si adjø til forumet så synes jeg at det burde være ok. Flere blir jo kjent med hverandre her inne, og skal man ikke kunne si ifra til venner dersom noe galt har skjedd?

Likevel burde overskriften tale for seg selv... Er frustrerende å se en tråd som har overskrift "Da takker jeg for meg for denne gang..." og så er det bare et innlegg om at personen skal over i 2 trimester! Vanligvis går jeg ikke inn på slike tråder engang, for å unngå triste ting...

Skrevet

Så klart, det er jo noe annet.

Men mange, mange flere engster seg over SA enn de som faktisk opplever det. Og denne engstelsen er så smittsom! Jo flere som skriver om det, jo flere er det som engster seg.

Er enig med HI slv om jeg også skjønner at man har behov for å skrive her...

Skrevet

TUSEN TAKK for et intinativ rikt innslag :)Det var som jeg skulle sagt det selv,og dette er noe som virkelig har plaget meg.....

Lykke til med graviditeten og nyt hver dag med alt det fantastiske som skjer :) :)

Skrevet

Ja, bravo HI. Svært enig.

Alle bare påvirker hverandre i negativ retning om man bruker opp 1. trimester til å engste seg. Vi burde jo heller påvirke hverandre i positiv retning!

Skrevet

Men jeg synes det er blitt litt færre innlegg om dette de siste dagene jeg, eller er det bare meg?

Vanligvis er jo hvert tredje, fjerde innlegg om SA eller MA i en eller annen forstand.

Kanskje det er HI lille bønn som har fått andre til å tenke seg om et par ganger?

Skrevet

Jeg er veldig glad for at det er flere som føler det samme som meg her! Kansje vi klarer å snu trenden her inne til å bli ett litt mer positivt sted :-).

Vi trenger ofte oppmuntring når vi er gravide, for dagene kan bli tunge. Jeg syns det er veldig koselig å være her på BIM for å snakke med andre gravide ettersom jeg er den første i venneflokken som går gravid og de skjønner virkelig lite av alle 'plager' og gleder jeg opplever i hverdagen. Dette er ting jeg syns vi skal snakke om her inne :-)

Hilsen HI

Skrevet

Hei HI jeg er helt enig med deg. Er også førstegangsgravid og førstemann i venneflokken. Føler meg usikker på mye, og får helt angst av å være her inne på 1. trimester av og til, selv om jeg forsøker å se vekk ser jeg jo alle overskriftene likevel. Som om dette var et forum for Ufrivillig abort eller noe. Så bra initsiativ med dette innlegget.

Er litt enig med en anonym over her som sier at det har vært mindre SA innlegg siste dagene, så kanskje du HI har klart å snu en trend? Hvis man klikker seg tilbake til sidene lenger bar ser man mange mange flere innlegg som handler om SA, mens det nå bare er at par på siden. Det kan jo være tilfeldig, men kanskje ikke. Håper vi har fått en ny trend i allefall!

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Gjorde en forsiktig opptelling jeg, for å se om det stemte:

På første side er det akkurat nå 6 innlegg av 50 som er SA relatert. (altså 12 %) På side 2 er det 11 stk av 50 (altså 22 %) og på side 3 er det 10 av femti ( altså 20 %).

Vi kan altså konstantere at denne siden er mer representativ i forhold til hvor rasjonelt det er å miste i 1. trimester, om enn fortsatt litt for høy.

Skrevet

Jammen tror jeg ikke du har rett. Håper det.

Skrevet

Slike innlegg er en av grunnene til at jeg tidvis sliter med dette forumet på 1. trimester. Virkelighetsfjerne, naive jenter som mangler empati for dem som mister og bare vil lulle seg inn i en behagelig tilværelse.

Mellom 1/4 og 1/5 av alle påbegynte svangerskap ender i abort og da stort sett ila. 1. trimester. Ikke rart at dette er et tema som går igjen her inne (ja, 20 % av innleggene bør være representativt, slik som nevnt over).

Dersom du legger inn et innlegg på abortforum får du bare svar fra dem som er i krisen NÅ. Legger en inn et innlegg her på 1. trimester får en svar fra mange kloke og erfarne jenter som feks. kan ha opplevd ting som har skjedd for mange år siden eller evt. risikosvangerskap som har endt godt. Og disse jentene vanker sannsynligvis IKKE på abortforum nå lenger.

Så få av dere de rosa brillene og tenk på deres medmennesker !

Skrevet

Berettiget sinne forsåvidt, og jeg skjønner argumentet ditt. Men jeg må arrestere deg på en saksforvridning.

Selv om det er sant at 20 - 25 prosent av alle svangerskap havner i SA, så vet ikke de fleste at de er gravide før i uke 4 ettersom det er da dagens tester tidligst kan fange opp en graviditet, og da er prosenten allerede nede i 11. Er man her inne på 1 trimester på BIM er prosenten derfor allerede mye lavere enn 25 prosent. I uke fem, uke seks uke sju og så videre, så synker prosentandelen stadig mer og mer, og mot slutten av 1. trimester er andelen nede i fem prosent.

Nå var det jo noen som hadde telt opp antall innlegg om SA over. Grunnen til at andelen innlegg er så mye høyere, her til tider mer enn dobbelt så høy som rasjonelt er, så er det fordi vi snakker så mye om SA at alle tror de skal miste.

Ditt argument om empati og å tenke på sine medmennesker er etter mitt syn mulig å snu på hodet.

For å være litt polemisk: Er du for å spre et hysteri og engstelse du da?

Vi er da fullstendig klar over at vi kan miste! Gynekologen min sa at alle kvinner kommer til å oppleve dette mist en gang i livet. Det er forsåvidt på siden av saken. Poenget her er jo at SA innleggene er så dominerende, og at det ikke er representativt at 20 prosent av oss tror vi har abort hele tiden.

Hilsen en uten rosa briller.

Skrevet

Sannsynligheten for abort er mellom 20 og 25 % i første trimester ETTER at vi har testet positivt. Skal vi ta med alt som skjærer seg før testen slår ut er tallet nærmere 50 % i følge min lege. Men skjønner at det er mest behagelig å tro at sannsynligheten er lavere... sorry.

Skrevet

For en dum lege. Det er faktisk bare tull.

50 %... dummeste jeg har hørt.

Skrevet

Jeg har to barn og har vært på bim i 2004 og 2006. Denne argumentasjonen er en gjennganger!! Den dukker STADIG frem igjen. Jeg forstår begge sider, men dessverre (for noen av dere) er 1.trimester ett forum for ALLE som er i 1.trimester!! Det betyr at alle saker har like stor rett til å bli skrevet her inne. Jeg er helt uenig i at innlegg om sa/ma skal presses over på et annet forum. Faren for sa og ma er til stede i 1.trimester. Dette er ikke noen av de som er her eller har vært her, liker, men det er realiteten!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...