Gjest Skrevet 28. september 2008 #26 Skrevet 28. september 2008 Til Piri: Du skriver: "Så lenge barn ikke er så syke/misdannet at de overlever fødselen mener jeg de har livets rett." Som jeg skrev har jeg selv opplevd at barnet jeg var gravid var så sykt at det døde i magen min sent i svangerskapet. Jeg måtte føde på vanlig måte og det var den tristeste dagen i mitt liv. Barn som har sykdommen barnet mitt hadde dør som regel under svangerskapet, men kan overleve en fødsel og f.eks leve i 1 uke etter fødselen. Når jeg skulle prøve å få barn igjen valgte jeg å ta duotest og ultralyd for å vurdert muligheten for om det nye barnet hadde den samme sykdommen. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å gå gjennom et 9mnd langt svangerskap med et alvorlig sykt barn i magen og fått et barn som f.eks døde 1 uke etter fødselen, sannsynligvis med store smerter. Jeg tror ikke du kan forestille deg hvordan det kan være.
Gjest Skrevet 28. september 2008 #27 Skrevet 28. september 2008 Uff nei, jeg er glad loven er som den er! Folk må få bestemme selv og det er mange faktorer som spiller inn. Å velge abort tror jeg ikke er en "enkel løsning" for noen. Selv hadde jeg kun tatt abort hvis jeg fikk vite at barnet ble født uten hjerne eller hvis det pga en eller annen diagnose ville få et fullstendig hjelpetrengende og smertefullt liv. Da ville jeg tenkt på hva som var det mest "humane".
Cat.68 Skrevet 28. september 2008 #28 Skrevet 28. september 2008 langt, langt ifra alle med Downs Syndrom er funksjonsfriske og oppegående. Veldig ofte følger det med tileggssykdommer som vil være harde ,smertefulle og belastende for de med sykdommen, og som med sikkerhet vil føre til for tidlig død. Jeg arbeider med funksjonshemmede og har ofte ansvaret for ei Dame med Downs, Hun er herlig, helt fantastisk er hun. Men hun har "bare" Downs syndrom (eller hun har noen enkle tileggssykdommer) som ikke hemmer henne i noen alvorlig grad. Hun fungerer utmerket og såklart er hun en berikelse i livet for oss som kjenner henne. MEN; Jeg har sett den andre siden også, hvor en er født med svåre og alvorlige tileggsykdommer hvor jeg i mitt stille sinn har tenkt at gud om han fikk slippe.Der er det Downs, hjerteproblematikk, Cp, blind, smertefulle spasmer, hjernesvinn og en hjerne som sender sterke smerteinpulser ut i hele kroppen. Alle gjør vi hva vi kan for å gi ham et så verdig liv som mulig og jeg velger å inbille meg at han har gode dager. (ellers hadde jeg ikke stått ut) Disse tileggsykdommene kan man sjeldent finne ut av mens man bærer dem, men siden % er så høy for at de følger med, kjønner jeg godt at mange velger abort. ikke alle er istand til å følge upp et alvorlig sykt barn og må lemne de ifra seg til forskjellige instutisjoner da de selve ikke makter lenger. Nei takk og pris for at vi har selvbestemtabrt i Norge.
Piri Skrevet 28. september 2008 Forfatter #29 Skrevet 28. september 2008 Jeg beklager at jeg har tråkket enkelte på tærne. Det var ikke meningen å såre noen. Men jeg kjenner folk som har downs og foreldre med barn som har downs. Jeg har også nære venninner som har måttet ta abort sent i svangerskapet pga alvorlige feil/sykdommer. Jeg kjenner også folk som ikke kan få barn. Så jeg har både sett, hørt og opplevd saken fra flere sider. Likevel så vet jeg at jeg ikke hadde tatt abort hvis barnet hadde downs og var levedyktig. Hvis det ikke var forenelig med liv, hadde saken vært en annen. Hvis det f.eks. hadde downs og ikke var levedyktig ville jeg nok tenkt meg om både 3 og 4 ganger. Men jeg står fast ved at levedyktige barn bør ha livets rett. (abort pga voldtekt eller veldig ung alder er en helt annen diskusjon.)
Dublin Skrevet 28. september 2008 #30 Skrevet 28. september 2008 argumentasjonen henger ikke på greip. For det første mener du at ALLE levedyktige foster har retten til liv, for det andre mener du at fostere av voldtektofre eller svært unge mødre IKKE har retten til liv.(det er iallefall det jeg tolker utifra utsagnet om at dette er en "helt annen diskusjon"). Hvorfor har ikke disse barna rett til liv da? Har de gjort noe de da? Forstår du hvordan disse to holdningene ikke samsvarer? Vet du også hva alternativet til lov mot selvbestemt abort er?
Gjest Skrevet 28. september 2008 #31 Skrevet 28. september 2008 Barna i seg selv har jo rett til livet, men i en voldtektsak kan belastningen på mor bli for stor uansett om barnet var 100 % friskt eller ikke! Sånn sett blir jo diskusjonen en annen.
Piri Skrevet 28. september 2008 Forfatter #32 Skrevet 28. september 2008 Da tolker du feil. Nå snakker jeg om abort av fostre med downs. Gi meg gjerne en leksjon i hva alternativet er.
Gjest Skrevet 28. september 2008 #33 Skrevet 28. september 2008 Ja downs barn er levedyktige, men hvilket liv og fremtid snakker vi om? Og ikke minst hvor mange andre levedyktige potensielle babyer ble abortert? Man kan ikke i 2008 ønske seg Irland!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå