Gå til innhold

I 2005 ble 85 % av fostre med Downs abortert,,,,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at dette viser at abortloven bør skjerpes!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjerpes??? Jeg mener at loven er riktig som den er i dag. Men jeg vet at jeg selv ikke ville tatt abort i et tilfelle som Downs. Det er faktisk bare å la det være!

Skrevet

Det er vel ikke helt riktig å skrive det sånn, det var 85% av de som hadde fått påvist Downs - mange får det jo aldri påvist.

Noen av de som har Downs kan ha alvorlig hjertefeil med mer, så det kan ligge mange vurderinger bak et slikt valg.

Jeg har selv vært gjennom ufrivillig abort pga kromosonfeil som ikke var forenlig med liv. I mitt tilfelle døde barnet i min mage.

Men jeg tror det er vanskelig når man ikke har opplevde det selv å sette seg inn i det tunge valget noen foreldre har tatt.

Skrevet

Hvorfor må den skjerpes? Jeg vet med meg selv at jeg ikke er sterk nok til å være forelder til et barn med downs og hadde tatt abort, at du ikke ville er jo flott for deg. Det er ikke bare bare og ikke alle vokser med oppgaven. Det gjør meg derimot ikke til en dårlig mor for "friske" barn.

Skrevet

Ja, det beste er jo å tvinge folk til å bære frem et barn med funksjonshemninger de ikke ønsker.

Skrevet

Det står på nyhetskanalen. Jeg synes ikke abort skulle vært selvbestemt. Barn med downs er levedyktige barn. De fleste lever opp i dag og har et fullverdig liv.

Så lenge barn ikke er så syke/misdannet at de overlever fødselen mener jeg de har livets rett.

Skrevet

syns d er trist jeg:( barn med downs har jo masse kjærlighet å gi de oxo. har jobbet med psykisk utvikklingshemmede å d er barn man virkelig blir glad i.

har ikke vært oppi en slik situasjon selv,men d er sikkert et vanskelig valg å ta. Men jeg kommer ikke til å ta abort vist d viser seg at noe er glat med barnet.

Skrevet

ja selvsakt er selvbestemt abort idiotisk i en verden som er overfylt av folk.

Skrevet

Skjerpes? Jeg synes vi er heldige som faktisk har et valg.

Skrevet

Ah, du er en av de. Det er altså ikke bare selvbestemt abort rundt downs som skal forandres men hele lovgivningen.

Aner du hva det vil si å ta seg av et barn med downs hele livet tro? Har du sett familier som slites i stykker av at de ikke får hjelp eller har ressurser nok til å ta vare på barna. Eller har du sett hvor sterke de er og hvordan enkelte er "spebarn" hele livet uten språk og stor bevegelseshemming?

Jeg har levd i en familie med et voksent barn med downs som var sterk nok til å banke sin egen far og mor, og det var lite hjelp og støtte å få (usa). Så vondt vil jeg ikke meg selv eller de andre barn(a) mine. Vi skal også ha et liv.

Skrevet

Heldigvis er det da ikke du som bestemmer dette. Jeg ville høyst sannsynlig tatt abort om jeg fikk vite at fosteret hadde Downs og er glad man har muligheten for å gjøre det på en trygg og lovlig måte. Jeg er rett og slett ikke egnet for å ha et slikt barn selv om jeg kan velge å la være.

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg ville gjort. Men har vært på seminar om Downs der flere foreldre sier at selv om de aldri ville vært barnet sitt foruten, så ville de ALDRI gått igjennom det igjen, og unner ingen andre å gå igjennom det heller....

Skrevet

ja jeg syns det er det eneste fornuftige og gjøre om man ikke ønsker barnet.

vi har nok av barn som har det dritt som tross alt er ønsket.

Skrevet

Jeg synes at dette er noe som folk må få bestemme selv.

Har man ban fra før for eks så må man jo tenke over hva et søsken med spesielle behov vil bety for dem også.

Selvfølgelig blir man like glad i barn med downs og de kan leve veldig gode liv, men om jeg hadde hatt to barn fra før og en fulltidsjobb hvor jeg ikke hadde mulighet til å jobbe mindre, kanskje svigerforeldre/foreldre eller besteforeldre å ta meg litt av i hverdagen osv. så hadde jeg nok vurdert abort ja.

Det skal ikke gå utover de barna man har fra før synes jeg, de er bare barn de også og fortjener en mamma og en pappa som har energi og mulighet til å gi dem alt.

Jeg vet om tilfeller hvor de eldre barna har blitt litt tilsidesatt (blir vel kanskje lett sånn) og det synes jeg er veldig trist.

Jeg er veldig mot abort i tilfeller hvor det nesten blir gjort for morro skyld (altså fordi man ikke gidder å bry seg om å bruke prevensjon, slurver e.l.) men om resultatet av å bære frem et barn betyr at livet vil/kan bli veldig vanskelig, da skjønner jeg godt at folk velger barnet bort.

Skrevet

Piri

Mulig du har barn med Downs men det betyr ikke at du vet best hva som passer for oss andre.

Skrevet

Hvordan i allverden kan DU vite hva som er best for andre?

Skrevet

Jeg vokste opp med en utviklingshemmet kusin og nei, aldri i livet hadde jeg bært frem et barn med downs eller annen alvorlig kromosomfeil selv. Du vet ikke hva du snakker om du!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...