Gjest Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 På skolen til min eldste datter praktiserer de noe som heter PALS. I korte hovedtrekk handler dette om felles regler og belønning av positiv adferd. På trinnet til min datter er det 2 klasser. Det fokuseres mye på at disse skal samarbeide, være en stor gruppe osv. Elevene belønnes med bra-kort og disse gir klassen en felles belønning/premie etter så og så mange kort. Problemet er at min datter nå forteller meg at den andre klassen får veldig bra premier i forhold til dem. Tur til Oslo, kinoturer i Moss osv. Dette synes hun selvfølgelig er urettferdig. Det synes jeg også etter å ha tenkt på det litt. Et belønningsystem skal virke positivt og fremme positiv adferd. Er den ene klassen mindre flinke enn den andre siden premieringen er ulik? Hvordan forventer skolen at elevene skal dra det positive ut av ordningen når den oppleves urettferdig? Selvfølgelig er ikke livet og verden rettferdig sånn rent generelt, men det føler jeg blir en annen diskusjon. Lurte litt på om jeg skulle snakke med de andre foreldrene i løpet av helgen. Høre om flere barn opplever dette urettferdig. Hva tenker du?
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 26. september 2008 #2 Skrevet 26. september 2008 alle klassene må jo ha de samme premiene, ellers vil det jo som du sier være veldig urettferdig, og de elevene som får de "dårlige" premiene vil føle seg mindre flinke.. Ja dette synes jeg er god grunn til å ta opp, for lærerne må samkjøre systemet såpass at premiene blir oppfattet som likeverdige!
Gjest hovedinnlegger Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 BURDE IKKE UNGER OPPFØRE SEG PENT PÅ SKOLEN - UTEN Å MÅTTE FÅ BELØNNING FOR DET??? Høres jo dyrt ut dette her, og det er vel foreldrene som må sponse?? Sånn, sett synes jeg den andre klassen burde jekke ned på premieringen, istedet for at din klasse skal få mer enn i dag. Just my opinion...
Gjest Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 Hørtes ut som et merkelig opplegg egentlig... (uten at jeg har jobbet på barnetrinnet) Hvem er det som betaler for disse premiene da? Hvis det er skolen så er det jo veldig urettferdig, mens hvis det er foreldrene så må dere jo bare organisere et møte og avklare det.
Gjest Skrevet 26. september 2008 #5 Skrevet 26. september 2008 Alle bør få de samme premiene. At en klasse kanskje er flinkere og får flere kort er så sin sak, men samme antall kort må gi samme premie. Så der må lærerne sette opp et eget skjema for hvordan dette skal håndheves og belønnes.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 Jeg er enig i at ungene bør oppføre seg på skolen UTEN belønning, men realiteten er nå en gang den at det finnes ufattelig mange drittunger med attitude i barnetrinnet nå, og jeg synes lærerne må få prøve slike systemer om de føler det gagner dem. Men det burde ikke være råflott nei, synes de premiene HI nevnte var temmelig overflødige - mye vil ha mer..
Tøysetipp Skrevet 26. september 2008 #7 Skrevet 26. september 2008 Jeg har i utgangspunktet vært i mot belønningssystemer i sin helhet- frem til jeg var utplassert som student i 2. klasse i fjor. De ble motiverte av klinkekulene, hvor antallet skulle si noe om hvordan de hadde oppført seg. Jeg opplevde at det var utelukkende positivt- og fremmet positiv atferd hos elevene. Den andre klassen (med flere urokråker) hadde mindre klinkekuler, men det ble aldri oppfordret til noen konkurranse dem i mellom. Jeg synes, som den største selvfølgelighet at klassene skal belønnes likt, noe annet hørtes veldig rart ut.
Gjest hovedinnlegger Skrevet 26. september 2008 #8 Skrevet 26. september 2008 Takket være at unger i dag sendes i barnehage allerede fra de er ett år gamle, blir det en gjeng med drittunger skolene må håndtere..
Gjest Skrevet 26. september 2008 #9 Skrevet 26. september 2008 He he, litt av noen teorier du serverer... Mangler noe belegg vil jeg tippe? (og mine gutter har ikke begynt i bhg før de er nærmere 2 år - sånn i tilfelle du skulle føler for noe personangrep)
Gjest hovedinnlegger Skrevet 26. september 2008 #11 Skrevet 26. september 2008 JEG SYNES DET ER SKUMMELT Å SE UTVIKLINGEN - ALTSÅ AT SKOLEUNGER I DAG ER NØDT FOR FÅ BELØNNINGER FOR Å OPPFØRE SEG PENT. Nei, herregud, de er gamle nok for lengst, til å forstå forskjellen på rett og galt og hvordan man skal oppføre seg i forskjellige sammenhenger... DET SOM ER SKREMMENDE ER JO AT DETTE BARE VITNER OM AT UNGER I DAG HAR MER BEDRITEN OPPFØRSEL ENN UNGER HADDE FØR - hvilket jeg vil tro man direkte kan relatere til mengde tid vært i barnehage....
Gjest Skrevet 26. september 2008 #13 Skrevet 26. september 2008 Jeg har jobbet i ungdomsskolen i snart 7 år, og min erfaring er ikke at de er verre enn før. Lurer egentlig på hvilken bakgrunn du har til disse "ekspertuttalelsene" dine. Må nesten le litt... Tror du at det blir mer sant hvis du bruker caps lock gjennom hele innlegget?
Gjest hovedinnlegger Skrevet 26. september 2008 #14 Skrevet 26. september 2008 Vel, var en lang periode i mellom - hvor det vel gikk fint uten verken straff eller belønning. Hadde ingen av delene da jeg gikk på skolen. Hører stadig i fra min mor, som er lærer, at disse ungene bare blir verre og verre...
Tøysetipp Skrevet 26. september 2008 #15 Skrevet 26. september 2008 Ler.. KAN JEG FÅ PRESISERE AT DETTE UNDER INGEN OMSTENDIGHET MÅ BLI FORBIGÅTT
Gjest Skrevet 26. september 2008 #16 Skrevet 26. september 2008 PALS er forresten et veldig bra opplegg sånn rent generelt og alle må følge dette på skolen, dvs lærere, rektor, rengjøringspersonell, sfo osv. Premiene jeg nevnte er bare noen og skjer kanskje 1-2 ganger i år. Det er mange andre premier også. Jeg synes også bra-kort ordningen har mye positivt med seg. Kortet deles ut når som helst og hvor som helst hvis en lærer har lyst til å fremme positiv adferd av mange slag. Belønningen er deretter felles. Det har ikke vært noen negative tilbakemeldinger på ordningen før nå. En konsekvens kan jo bli at det blir en tema de 2 klassene mellom. Vi er best, flinkest osv. Det er enda tidlig i skoleåret så lærerene kan jo fint rydde opp i dette før skaden skjer.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 26. september 2008 #17 Skrevet 26. september 2008 Fint at du har fasitsvaret...
Gjest hovedinnlegger Skrevet 26. september 2008 #18 Skrevet 26. september 2008 Jeg glemte å si at jeg refererer til barneskolen (det er jo de som må skrelle av alt i fra barnehagen). Ungdomsskoler kjenner jeg ikke til.
Gjest hovedinnlegger Skrevet 26. september 2008 #19 Skrevet 26. september 2008 Tro det eller ei, men dette er faktisk å finne dokumentert.... Om man leser litt pedagogikk...
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 26. september 2008 #20 Skrevet 26. september 2008 Lett å gi barnehagen skylda. Det JEG ser blant småbarnsforeldre jeg kjenner, og ofte ser her inne (uten at jeg da har noe dyp innsikt i situasjonene) er at folk er redde for å gjøre seg upopulære med barnet og rett og slett lar de gjøre som de vil. Om det er pga dårlig samvittighet mht tid sammen med barnet gjør likevel ikke at det er barnehagens feil. Ansvarsfraskrivelse kalles det. Og det er SLETT ikke noen regel at det er fhv barnehagebarn som er de værste drittungene. I TILLEG MÅ JEG SKRIVE NOE I CAPS LOCK SÅ JEG ER SIKKER PÅ AT ALLE SER AT MINE MENINGER ER VIKTIGERE ENN ALLE ANDRES!
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 26. september 2008 #21 Skrevet 26. september 2008 Tror mitt siste innspill i denne debatten må være at på programmer som SOS barnevakten og "I de beste familier" blir jo belønningssystemer brukt flittig for å bedre vanskelig adferd. Nå tror jeg nok ikke at dette er fasitsvaret på alt, men jeg velger å tro at damene med over 20års erfaring har noe for seg. Hipp hurra for belønning/ROS for god adferd.
Gjest Skrevet 26. september 2008 #22 Skrevet 26. september 2008 Lurer på om folk er motstandere av belønningsystem for voksne i arbeidslivet også?
Tøysetipp Skrevet 26. september 2008 #23 Skrevet 26. september 2008 Når du sier dèt så er det gjerne noen filmer jeg kunne tenke meg å se. Tror du det kan manøvreres slik at det blir lagt i arbeidstiden? Hihi
Gjest Skrevet 26. september 2008 #24 Skrevet 26. september 2008 hehehehe ja hvis det er faglig relatert så er det sikkert en mulighet for det:)
Simbasa Skrevet 26. september 2008 #25 Skrevet 26. september 2008 Jeg har jobbet som lærer i ti år, og min erfaring tilsier at belønningssystemer kan være både positivt og negativt. Som nyutdannet lærer syntes jeg det var suverent. Så overtok jeg en klasse der det var kjørt belønningsystemer over flere år. Disse elevene nektet å jobbe eller oppføre seg skikkelig dersom de ikke fikk en belønning for det. De hadde også lært seg at det nyttet å diskutere på når de fortjente belønning. Erfaringen fikk meg til å tenke og endre praksis. Jeg kan fremdeles benytte meg av belønning, men det skal være for helt konkrete ting (f.eks en god time er ikke konkret nok fordi det jeg opplever som en god time varierer utfra dagsform etc. ) og jeg bruker det ikke hele tiden. Kjenner ikke PALS, men utfra beskrivelsen her høres det ut som det er en fornuftig bruk av belønning. Her er det de voksne som bestemmer når belønningen skal gi utfra positive ting de ser. Det kan komme når som helst, men brukes ikke som et system for å evaluere alle timene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå