Gå til innhold

Dere som ikke døper barna deres...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gifter dere dere i kirken?

Går dere i begravelser i kirken..?

Bare ren nysgjerrighet :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er ikke gift, men har tenkt og gifte meg i kirken om den fremtidige mannen ønsker

går også i begravelser i kirken.

grunnen til at småen ikke er døpt er fordi jeg ikke har lyst til og oppdra han til og tro på en gud, jeg vil at han skal finne en inni seg selv om han først skal ha en.

Skrevet

Selvfølgelig går man i begravelser. Man har da faktisk respekt for andre mennesker selv om man ikke tror på Gud...

Skrevet

Nei på det første, og ja på det andre. Selvom jeg ikke er kristen vil jeg jo si "hadet" til de jeg er glad i. Jeg går i andre sine bryllup og dåp også.

Skrevet

For å spørre på en annen måte da, hadde dere latt være å hatt begravelse i kirken, hvis dere kunne velge selv..?

Skrevet

Nei, vi giftet oss ikke i kirken.

Selvsagt går vi i begravelser i kirken. Vi går gladelig i andres barnedåper og brylluper i kirken også.

Skrevet

Jeg er utmeldt av statskirken. Lillemor er ikke døpt. Jeg kommer ikke til å gifte meg i kirken.

Men jeg går selvsagt i begravelser i kirken.

De første valgene er tatt på bakgrunn av mitt eget livssyn.

- Er ikke kristen og vil derfor ikke være medlem

- Mener at en person selv skal velge sitt livssyn, og har derfor ikke døpt.

- Er ikke kristen, og vil derfor ikke benytte meg av kristne seremonier i det som angår meg (bryllup).

Kirkelig begravelse er basert på en annen person sitt livssyn. Samme med andres vielser og dåper. Jeg respekterer andre personer og deres livssyn, og stiller selvsagt opp i kirken på slike dager.

Forstår igrunn ikke helt hvor du vil med dette innlegget...???

Skrevet

nei, jeg syns kirken er et fint sted og ha begravelse og bryllup.

Skrevet

Nei, kommer ikke til å gifte meg i kirken. Skal ha humanetisk seremoni, når den dagen kommer (skjønt det kan blir en stund til da).

Selvfølgelig går jeg i begravelser i kirken, Det handler da ikke om meg, men om den avdøde og hans/hennes tro. Hadde gått i en islamsk begravelse også, hvis den avdøde hadde vært muslim...

Skrevet

Kommer ikke til å ønske en kristen begravelse når den tid kommer. Det finnes alternativer.

Skrevet

Selv skulle jeg gjerne blitt begravd i en annen setting enn fra en kirke for ungene og mannen sin skyld, men om det ikke blir noen mulighet innen jeg dør får jeg ikke anfall av den grunn. Når jeg er død så er jeg jo død, da spiller jo ingenting noen rolle for _min_ del lenger for da eksisterer jeg jo ikke lenger.

Skrevet

Det finnes et alternativ, humanetisk begravelse. Det skal jeg ha når den tid kommer. *bank i bordet*

Skrevet

Ville ikke så mye med det egentlig, er bare nysgjerrig :-) Synes det er interessant å høre hvordan andre tenker rundt temaer som religion, livsyn osv.

Jeg ble kanskje litt misforstååt. Skjønner at dere går i ANDRES dåp, bryllup og begravelser, men jeg tenkte mer i forhold til EGET liv :-) Nå er vel ikke begravelse noe man kan velge å IKKE ha i kirken (eller..?) men hvorfor er det egentlig ikke noe alternativ for det..?

Skrevet

Da lærte jeg noe nytt idag også :-)

Trodde ikke det var noe alternativ til "kirkelig" begravelse.

Gjest nanny carrie
Skrevet

Giftet meg ikke i kirken.

Går i barnedåp om jeg er invitert og går også i bryllup hvor jeg er invitiert. Det med begravelser gjør seg liksom selv, det er ikke noe jeg bestemmer. Om noen vil begraves i kirken så går jeg jo dit. Men det er stor forskjell på dette og å døpe for tradisjon, eller ikke døpe. Det blir rett og slett for dumt og lite sammenlignbart.

"Siden barna deres ikke er døpt så regner jeg med at dere ikke går i begravelser da?" Hvor er logikken?

Skrevet

Jo, man kan fint velge å ikke begraves fra en kirke. Men det skal litt til å ikke bli gravlagt i vigslet jord, med mindre man velger kremering.

Skrevet

Hvilken logikk? Det var da bare et enkelt spørsmål..? Jeg synes du virker litt hissig og hårsår nanny carrie. Og hvis du LESER innleggene litt lenger opp i tråden, så snakker jeg ikke om andres dåp, bryllup og begravelser, men om ens egne.

Skrevet

Jeg går i kirken for andres begivenheter, har ikke døpt mini fordi mannens tro innebærer voksen dåp... lang diskusjon....

Gjest nanny carrie
Skrevet

Det med begravelse er noe få av oss kan styre. Jeg blåser faktisk i hva som skjer med meg når jeg er død. Regner med at min har-ikke-noe-åndelig-behov-samboer kommer til å begrave meg i kirken, da jeg tror svært få vet at det finnes alternativer. Ikke at det gjør meg noe. Jeg er gjerne med og ser datteren min døpe seg når hun blir stor, av egen fri vilje, bare koselig det. Jeg bare vil ikke ta valget for henne :-)

Skrevet

Jeg skal ikke gifte meg i kirka, naturlig nok siden jeg ikke er medlem.

Går såklart i begravelser, bryllup, konf´er og dåp i kirka, om jeg er bedt ;)

Skrevet

vi har valgt å ikke døpe barna men la de velge selv når de lir eldre da jeg er protestant men mannen min katolikk.

Selvfølgelig går jeg i begravelser, de er da for å ta avskjed med den døde mer en relgion. Ihvertfall i mine øyne.

Og nei vi giftet oss ikke i kirka men på tinghuset.

Jeg er forseten fadder for to barn man kan være relgiøs selv om man velger og ikke ta dette valget for sitt barn

Skrevet

Nei, hvis jeg skal gifte meg noen gang så blir det en humanetisk vielse.

Veldig fint det, kan bestemme hvordan du vil ha det, hvor du vil ha det osv...

Altså, begravelse, selvfølgelig år jeg i begravelse i kirken.

Hvorfor skulle jeg ikke?

Skulle jeg etse vekk om jeg trør innfor døren kanskje?

Hvis jeg går i en begravelse så er det fordi jeg kjenner personen som er død, en person jeg bryr meg om om vl ta farvel med..

det har vell ikke noen å si om din personlige tro eller ikke tro å gjøre.

Men om du lurer på hvordan jeg skal begraves heller, så erd et humanetisk, selvfølgelig.

Skrevet

Vi skal ikke døpe datteren vår og skal heller ikke gifte oss i kirken eller vies av en prest. Men vi går i begravelse i kirken (finnes det noe annet alternativ, egentlig?) og i andre kirkelige handlinger som dåp, konfirmasjon og bryllup dersom vi er bedt i selskapet eller det er noen vi kjenner godt det gjelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...