Gå til innhold

dere som ikke ønsker ste på foreldremøte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor ikke?

Er det fordi det er flaut eller noe..? Blir det for tydelig ovenfor skolen og de andre foreldrene at det finnes en stemor? Eller hva er det? At ikke dere gir blaffen? Det kan da ikke være noe å bry seg om? Far har valgt å ta med stemor, ferdig med det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På "min" barneskole står det i invitasjonen at kun mor og far er invitert pga plass. Der er altså ikke steforeldre velkomne, annet enn hvis de er der som erstatning for mor eller far.

Skrevet

Og hvorfor har far valgt å ta med stemor?For å gni det inn i biomor at han har ny partner?Eller er han så usikker dott at han må ha følge?

Og hvorfor MÅ stemor presse seg med om hun ikke er ønsket?Fordi hun er sjalu og usikker og dekker seg bak at hun gjør dette for barnets skyld?

Skrevet

Jeg har et inntrykk av at hvis stemor IKKE stiller opp, så er det galt, og omvendt. Det forventes at stemor skal være "barnevakt" hvis far er borte, jeg leste et innlegg her med en forbanna biomor som var irritert på stemor for at hun ikke kunne ta barna en helg når far var borte (og det var i utg.punktet biomor sin helg) , det forventes at stemor skal stille opp økonomisk på lik linje med far, det forventes kort og greit VELDIG mye av stemødre! Men samtidig skal vi være mest mulig usynlige. Vi skal for all del ikke være med på sosiale sammenhenger. jeg er sikker på at hvis mor fikk bestemme, så hadde ikke stemor verken fått komme i konfirmasjon eller andre store begivenheter.

Jeg tror dere bør begynne å tenke at vi faktisk er ganske sentrale omsorgspersoner for barna deres, og det bør da bare være en bonus med de stemødrene som også er med å engasjerer seg i barnet ved å være med på foreldremøter?! Hører det er noen som tror at vi vil være med fordi vi er sjalue, eller at fedrene er en dott som ikke kan gå alene! tror dere virkelig at det er det det går på?? Ja, det er mange negative stemødre her inne, men det er JAMMEN mye biomødre som er det samme. Som må vri og vende om alt til det negative!

Stemødre har alt for liten plass, og samfunnet er lagt opp slik. Rollen våres er liksom så usynlig som mulig. Det er en utrolig utakknemlig rolle! KJEMPE bra til dere stemødre som vil være med på foreldremøter! Jeg vet det er mange av dere der ute som tar til barna som om det er deres egne, og hvorfor skal dere ikke da kunne følge de opp på skolen? Jeg må innrømme at jeg har verken lyst eller gidder det. Har satt en grense på hvor mye jeg gidder involere meg! Jeg er selv biomor, og hadde jeg og mannen min gått fra hverandre, så hadde jeg syntes det var et kjempe pluss om den nye dama hans var med på foreldremøtet til mitt barn. Da hadde jeg tenkt "oi så heldig jenta mi er som har så mange som bryr seg!"

Skrevet

"Vi skal for all del ikke være med på sosiale sammenhenger. jeg er sikker på at hvis mor fikk bestemme, så hadde ikke stemor verken fått komme i konfirmasjon eller andre store begivenheter. " Med denne dumme og generaliserende setningen mistet innlegget ditt fornuft og slagferdighet.

Skrevet

er det alt du hadde å si på innlegget mitt? Er du en av de som mener at stemor ikke skal være med på foreldremøter?

rett meg gjerne hvis jeg tar feil, men er det ikke BARNA det handler om? Det hører man jo så mye ellers.. men nå dreier det seg plutselig om de voksne, eller rettere sagt biomor? Jeg vil bare vite hvorfor ikke mødrene der ute vil ha stemor på foreldremøter!?

Man skal følge opp barna med lekser og andre ting relatert til skolen, men foreldremøter skal man ikke vise seg på , for man er "bare" stemor..?? Hallo, vi lever i 2008! Mine,dine,våre barn- familier er kommet for å bli, og da bør da samfunnet forandre seg deretter. Vær glad for at et annet menneske stiller opp så mye for barna deres!

Skrevet

Jeg er dypt uenig med deg. Jeg hadde en far som aldri deltok på et foreldremøte, men han fulgte opp lekser og fritidsaktiviteter på en flott måte likevel. Man MÅ ikke delta på foreldremøter for å kunne være en god omsorgsperson. Det er en vrangforestilling enkelte har fått for seg.

Foreldremøter er for foreldrene. Steforeldre er ikke foreldrene. Noen steforeldre har åpnebart problemer med å forstå at de ikke er likestilt foreldrene. Vi steforeldre er ikke likestilt foreldrene. Vi har ikke foreldreansvar, og dermed ikke rett til innsyn i saker som angår skole, barnehager, pass, lege, fritidsaktiviteter osv. Sjekk Norges Lover.

Skrevet

Foreldremøter er for foreldrene. Men det er ingen lov som tilsier at steforeldre ikke kan dukke opp? Det er kun og alene biomor som ikke liker det, og hvorfor???? Hvorfor liker ikke biomor at stemor dukker opp? Mitt tipp er sjalusi!

Min mann var på foreldremøte for ikke så lenge siden, og da han kom hjem fortalte han at det hadde vært 3 steforeldre der. Han var imponert over disse menneskene som gadd å bruke enda mer tid på unger som ikke var sine egne, og det var flere som hadde beundret de.

Men jeg syns det kommer litt an på bruddet også. Er man gode venner og ferdig med forholdet begge to, kanskje begge har nye partnere osv, så gjør jo det saken lettere. Er situasjonen betent, og mor og stemor ikke tåler synet på hverandre, så er det jo greiest å holde seg unna og ikke gjøre ting verre. Så jeg ser den! Men jeg tar utganspunktet i som sagt at alle er venner og på talefot, og no hard feelings inni bildet :)

Skrevet

Foreldremøter er for foreldre? Da er det i grunn ganske synd på de ungene hvor mor og/eller far ikke lenger lever, og dermed har andre omsorgspersoner å forholde seg til (steforeldre, besteforeldre, fosterforeldre etc.).

Etter min mening bør de som tar seg av oppfølging mot skole og leksearbeid også gå på foreldremøtene. I tilfeller med barn med to hjem, vil dette tilsi at det for noen er far og mor som bør møte, andre ganger far og stefar osv osv. En representant fra hvert hjem med andre ord bør være normen.

Hadde min stedatter bodd hos oss (noe som sannsynligvis blir aktuelt neste år), er jeg ganske sikker på at det er jeg som kommer til å være den som hjelper henne med skolearbeidet. Jeg er vant til å gå på skole, har studert i flere år og er faglig sterk, mens mannen min ikke behersker matte, norsk osv like godt. Men han kan jo mye annet da, og er en ressursperson på de fleste andre områder :)

Nei, folkens, nå er det på tide å begynne å tenke på barna! I noen tilfeller kan vel en stemor eller en stefar har mer å tilby barnet når det gjelder skolefaglig oppfølging, og da er det jo dumt om ikke denne kompetansen skal komme til nytte for barnet?? Dette vil bli mer og mer aktuelt ettersom barnet blir eldre og begynner på ungdomsskolen.

Skrevet

om stemor har lyst til og være med så blir jeg temlig overasket. hun henter jo aldri småen der og far gidder jo ikke være med på sånt selv. men vi kunne godt sammen jeg og stemor om barnehagen syns det var ok. selv om jeg nok ville sittet litt med følelsen av "hva er de du prøver og vise omverden ved dette?".

men jeg ville nok ikke tatt med en stefar selv. fordi jeg føler at småen er mitt ansvar og fordi jeg ikke ville gjort far mindre komfortabel med og være med om han skulle ønske. vil ikke han skal føle seg som tredje hjul på vogna ovenfor sitt eget barn.

konferansetimer ville jeg sakt nei til. fordi jeg merker på pedleder at hun allerede syns det er vansklig nok og forholde seg til far og mor som ikke er sammen. og så er vel far voksen nok til og formidle til stemor hva som ble sakt, akkurat som jeg formidler det til de i min familie som har noe glede av det.

de vet jo utmerket godt at vi er en alternativ familie så det er jo ikke noe for å sjule.

sosiale arangemanger er alle invitert på, være seg stemor, stesønn, halvbror, farmor, barnefar osv.

Skrevet

Helt greit om stemor spør mor først, om det er OK for henne!Hvorfor er det så viktig at biomor må ha sosiale antenner og ikke trå stemor og far på tærne med feks besøke ekssvigerforeldre!Mens det er helt greit at stemor totalt kan mangle sosiale antenner, og presse seg på et møte der hun ikke er ønsket?!

Hvorfor er det så utrolig viktig å gå på et møte, når du vet at biomor synes det er ubehagelig?Det tyder jo VIRKELIG på sjalusi!Og er det til barnas beste at forholdet mellom stemor og biomor surner pga dette?

Skrevet

Desom har foreldreansvar deltar på foreldremøter ol. Der hvor en, eller begge, foreldrene er døde vil det være andre med foreldreansvar. Poenget er at det er lovbestemt hvilke rettigheter og plikter biologiske foreldre har, og hvilke rettigheter og plikter den med foreldreansvar har. Steforeldre er altså ikke med i den ligningen. Dere får bare svelge det unna, steforeldre har ikke samme rettighetene som foreldrene.

Hva er det som gjør at dere innbiller dere at dere vil være dårligere omsorgspersoner og ressurser for stebarna hvis dere ikke deltar på foreldremøter og andre lignende ting? Er dere så barnslige at dere ikke vil yte god omsorg hvis ikke dere får delta på lik linje med foreldrene? Det er nemlig ikke et must å delta på foreldremøter for å bli godkjent som omsorgsperson. Noen lever bare i en drømmeverden.

Har vært med på et tilfelle hvos stefar ble bortvist fra et foreldremøte fordi far ikk eønsket ham der. Lærerens vurdering var da at det var til barnets beste at far var tilstede, og det skulle da bare mangle. Foreldre har en soleklar fortrinnsrett og plikt fremfor steforeldre når det kommer til sine egne barn. At en steforelder lager en konflikt rundt deltagelse på foreldremøter ol vitner om umodenhet i stor stil.

Forøvrig er det definitivt best om alle går overens og samarbeider, men som de fleste vet er det ikke tilfelle i mange situasjoner. Der hvor konfliktnivået er høyt bøær steforeldre gå stille i dørene for barnas skyld. Så får foreldrene sortere ut ting seg imellom.

Skrevet

I utgangspunktet har jeg aldri følt noe behov for å være med på foreldremøtene. Det har vært foreldrenes oppgave, så den saken er veldig grei. Men jeg har ofte følt et behov for å vite hvem som er foreldrene til juniors venner... så på sosiale sammenhenger vil jeg gjerne være med dersom jeg har mulighet. De samme foreldrene synes nok det er greit å vite hvem både jeg og stefar er også - og vi kan heldigvis være med alle sammen på slike ting.

Dersom far tar med seg stemor (eller omvendt) på foreldremøter dersom det sårer mor/far - så synes jeg i grunnen det er litt hensynsløst. Og jeg kan ikke skjønne at det er noe å trakte etter sånn egentlig heller:)

jeg har adri følt meg gjemt eller glemt, men jeg har selv valgt mine grenseoppganger i forhold til det å stebarn, både for å tan hensyn til meg selv, barnet og de rundt meg. Og sammen med far har vi blitt enige om at akkurat dette er hans og mors arena.

Å la dette temaet bli en kamp i inkluderingsdebatten synes jeg i grunnen er litt merkelig... da hadde det nok vært andre ting jeg heller hadde tatt tak i.

Skrevet

"Dersom far tar med seg stemor (eller omvendt) på foreldremøter dersom det sårer mor/far - så synes jeg i grunnen det er litt hensynsløst"

Jeg spør disse mødrene om HVORFOR?? det er ingen her som har innrømt at de blir såret av det....? Er det isåfall tabu? Redd for å bli mistenkt som sjalu? Jeg bare gjetter, for fortsatt så skjønner jeg ikke greia med å bry seg om det..

Skrevet

Jeg spør igjen jeg; HVORFOR SKAL STEFORELDRE VÆRE MED PÅ FORELDREMØTENE? Man trenger ikke være med på foreldremøter for å kunne følge opp barn på en god måte. Så sant det er en god relasjon mellom mor/barn og far/barn, er det overhodet ikke nødvendig å dra med seg steforeldre på slikt.

Forøvrig er det mange som føler at foreldrerollen er noe av det mer sårbare man har. Bare se på svigermor/svigerbarn konflikter. Hvorfor skal det være lettere for en forelder å takle at en steforelder blander seg inn på en arena hvor det i utgangspunktet er meningen skal være foreldrenes? Hvorfor kan ikke steforeldre innse at de ikke er foreldre til stebarna sine?

Skrevet

jeg kan godt forstå om far syns det er litt rart om jeg tar med min kjæreste på foreldremøter. han kjenner jo ikke den eventuelle stefar og det blir enda tydligere at stefar er mer sammen sønnen hans en han er.

jeg syns det var utrolig vanskelig når far og stemor kom på sykehuset og hold småen. ikke fordi jeg var sjalu på henne eller ville ha han. men kanskje fordi alt ble så tydelig. det ble så tyedelig at de var en ordentlig familie, mens jeg bare var meg.

når det kommer til at stemor skulle vært med her er det rart rett og slett fordi hun ikke har noe med barnehagen og gjøre. om hun etter vært får det så blir det sikkert mer naturlig.

Skrevet

Ikke en eneste person her har kommet med en god grunn for hvorfor de syns det er dumt at stemødre kommer på foreldremøter!?

Det holder liksom ikke med "jammen foreldremøter er for foreldre", nå har mange kommet med grunner for å dra på det, og da spør jeg for siste gang:

Hvorfor skal ikke stemødre kunne dra på foreldremøter? Hvorfor er det NEGATIVT i noen øyne her??

Skrevet

jeg syns det er en god grunn at hun ikke har noe med barnehagen og gjøre.

jeg er avlastingsforelder og henter henne i barnehagen en dag vær 14 dag. så jeg har jo faktisk noe med barnehagen hennes og gjøre, men jeg føler ikke at det er naturlig og være med der forde. jeg er jo ikke mammen/pappen hennes og har ingen rett til og ta avgjørelser som går på hennes sitvasjon i barnehagen. og hva skal man i foreldremøte om man ikke skal være med og si sin mening? få info? det får jeg jo av mor etter på om det er noe som vedgår meg.

Skrevet

Jeg synes ikke det er negativt i utgangspunktet, og man må jo kjenne på det selv hva man føler og mener, tenker og ønsker. Men jeg tror at dette er en av de tingene som må bli opp til begge foreldrene, og dersom mor eller far synes det er dumt at nye partnere blir med - hvorfor tråkke inn på disse arenaene da?

Velg dine kamper med omhu, og dersom det betyr allverden for deg å bli med på foreldremøter - så ta den fighten. Men man kan ikke forvente å få respekt dersom man ikke viser det selv. Jeg ser ingen grunn til at jeg selv skal stille på foreldremøtene all den tid ungen har to oppegående foreldre. Men det er meg - så får andre gjøre som de vil:)

Skrevet

"velg dine kamper med omhu"

Jah! Det burde biomor og! Bruk energien på noe annet...!

Skrevet

Nå har ikke jeg stemor til mitt barn, men dette kan være en grunn:

Mange stemødre vil ikke at det skal forventes mye av de, de orker ikke engasjere seg 100% i stebarnet, de er ikke forelder til barnet og derfor er ikke det og det deres oppgave... Dette leser jeg om nesten hver dag her inne... MEN foreldremøte vil de gå på disse steforeldre.. Er det kun for å vise biomor at far har ny familie og at de er så lykkelige og enige som bare det? Jeg kan ikke skjønne at alle disse stemødrene som ikke vil ditt, ikke orker datt, ikke ønsker sånn og ikke aksepterer slik abosolutt vil på disse foreldremøtene. Hva får dere ut av det?

Hadde barnet mitt bodd hos far mer enn bare annenhver helg (eks 50%), så forventer jeg faktisk at det er far som gjør lekser og skolearbeid med barnet, ikke at stemor tar seg av det. Men jeg hadde i større grad akseptert at hun kom om det var slik at hun hadde noe med skolearbeid e.l å gjøre. Om barnet er der annenhver helg.... Hva er poenget?

Skrevet

For meg er det ikke naturlig atjeg skal gå på foreldre møter som stemor. Aner verken om jeg er ønsket eller uønsket, det er ikke et tema.

Om min mann ønsket å ha meg med på et foredremøte hadde jeg nok blitt med om han gav meg en god grunn for det. Om det var fordi han var redd han ville føle seg overkjørt i forhold til eksen sin, eller for støtte for noe vår husholdning skulle ta opp med skolen hadde jeg selvsagt blitt med.

Men om han bare skulle vise seg, eller markere seg ovenfor eksen eller gni nese i noe som helst hadde jeg ikke blitt med. Da blir det jo feil.

Skrevet

Kjære anonym 15.55:

Nå er det vel ikke så sikkert at det er de samme personene som sier at de ikke "ønsker å gjøre ditt og datt" som skriver at de syns det kunne være nyttig å være med på foreldremøter - hvor har du det fra? Det kan vel snarere hende at de som tenker at foreldremøter i blant kunne være nyttig er stemødre som er oppriktig interessert og engasjert i barna. Innleggene trenger ikke tolkes som noen demonstrasjon mot mor til barna.

Ellers tror jeg det er viktig å legge fra seg kravene og forventningene om at det er biologiske foreldre (her:far) som skal ha hovedsansvar for alt til enhver til. Hvis man har barn boende i huset regelmessig, i alle fall hvis det er opp mot 50% eller mer, så er det sannsynlig at fordelingen av ansvar ofte vil ligne det man har i alle hushold, dvs at de voksne tar vare på barna i fellesskap. Mine stebarn bor hos oss 50% prosent, og det er klart jeg tar min del av omsorg og ansvar når det passer slik. Som i alle andre hjem, så er ikke alle medlemmer av hustanden hjemme til enhver tid. Skal jeg la være å hjelpe barna her med leksene, lage middag til dem eller synge på senga hvis ikke far er hjemme? Ønsker skilte mødre virkelig at det skal være slik?

Eller er det en fordel at barna deres bor i hjem hvor alle de voksne føler ansvar for dem?

Det kan da virkelig ikke bli for mange voksne som bryr seg om et barn!

Skrevet

Litt morsomt å se hvor populært det er å gå på foreldremøte for tiden, hehe. Husker mamma og pappa krangla veldig om hvem som måtte gå.

Ser ikke helt vitsen med å ha flere representanter på foreldremøte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...