Gå til innhold

At mannen må ha sin daglige øl, er dette greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg hører hva du sier.. (som i norwegiareklamen)

Men, jeg er skeptisk og har lav toleransegrense når det kommer til alkohol.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En person som må ha en øl hver dag til et bestemt tidspunkt, har etter min mening et usunt forhold til alkohol.

Når han er i sin største rett ang. den flasken med øl, så er det ikke alltid det holder med den ene ølen i lengden.

Skrevet

Jeg hadde kjøpt en sekspakning med Munkholm, og fjernet alt annet bare for å se reaksjonen. :o) Hvis han drikker det for kosen og smaken sin skyld, er jo alkoholfritt øl like så greitt. Hvis ikke...da hadde jeg nok begynt å se det som et problem. Men EN øl er jo likevel ikke mye da.

Skrevet

Det handler vel om tilegnede-/lærte levevaner som du tror du ikke klarer deg uten, fordi du innbiler deg selv at du blir (dine ord) gal av og ikke få i deg kullsyre.

Alle har vel sin laster og 'behov'. Som man i større eller mindre grad kan føle seg avhengig av. Egentlig er det en selv som setter sine egne begrensninger, men det finnes stoffer i bla. brus (aspertam) som kan skape avhengighet.

Skrevet

I utgangspunktet ser jeg ikke på det som et problem. Men om han må ha, og ikke klarer seg en kveld uten har han ett problem. Og av erfaring vet jeg at en øl kan fort utarte seg til 5-6. Grensene blir mer tynnslitte etterhvert.

Skrevet

Min x ville drikke så snart han hadde fri dagen etter, to-tre-fire øl og ettpar drammer, og hadde han jobb var det èn øl, kanskje to. Jeg takla det ikke. Værst var det at han hadde null oppdragelse på dattera så hun satt jo oppe med ham lenge etter at han var begynt å surre og balle. Og han kunne ikke fatte at jeg ikke syntes en l eller to var greit. Samtidig døde faren hans etter 40 år som alkis, så han visste godt hvor det bar.

Lykken er at kjærestetingen jeg har nå ikke så mye som rører sorten når han eller jeg har barna hjemme, samme holdning som meg.

Skrevet

Jeg hadde reagert.... jeg er gift med en tysker..og deres "kultur" er å drikke øl. Så mannen min drakk øl hver dag... gjerne 3-5 bokser. Dette reagerte jeg på..og fortalte at jeg likte svært dårlig at han drakk. Han kan gjerne drikke øl i helga...men i ukedager får han holde seg unna. Og dette respekterte han! Dette var for 2 år siden...og i dag drikker han sjeldent.

Jeg synes din venninne skal snakke med han om det..være åpen om sin bekymring... hvis hun ikke sier noe..så vil jo han tro at det er greit. Og en øl kan gjerne føre til flere....og da har allerede ballen begynt å rulle....

Skrevet

Det er ikke hvor mye han drikker som har noe å si. Det er det at han må ha. Man trenger ikke drikker seg full hver dag får å være avhengi av alkohol.

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke syntes er OK:( På god vei, om han ikke allerede ER alkoholiker...

Skrevet

Jeg drikker ofte øl men jeg kjøper ofte alkoholfri, hvis han er som meg og elsker smaken av øl kan han jo bare drikke alkoholfri den smaker like godt.Jeg drikker ikke brus og øl er for meg som å drikke brus. Om det er et problem for han å drikke øl uten alkohol så har han nok et problem.

Er jo bare å spørre om han kunne tenke seg å prøve munkholm eller noe, mye billigere er det også...

Skrevet

Hadde nok reagert om han måtte ha den, og ble furten og lite omgjengelig om han ikke fikk den.

Om det i (kortere) perioder er en øl om dagen og så en periode uten så hadde jeg vel ikke reagert nevneverdig...

Også hadde det kommet an på om det var unger med i bildet, hvor gamle de var og om det var før eller etter leggetid osv.

Skrevet

Å si at de kan drikke alkoholfritt øl og at det smaker det samme..det gjør det IKKE..

Smaker ikke det samme av pepsi og pepsi max heller..

Unner de da den ene ølen hjemme.Er da værre ting de kan styre med..

Skrevet

Mannen min liker å ta seg en øl i blandt.. Ca 4 dager i uke..

For en mnd siden så sa jeg at han kunne få lov til å drikke øl, men da måtte det være lettøl eller alkoholfri øl.. Så da valgte han alkoholfriøl og det drikker han ca 4 ganger i uken.. :)

Hadde ikke syns det hadde vært greit om han hadde drukket nesten hver dag og ikke klarte seg uten.. Da hadde jeg fått opp en varsellampe!

Skrevet

Hadde ikke vært greit her i huset.

Han tar seg kansje en øl på kveldene innimellom men hver dag, så absolutt ikke.

Men er jo de kvinnfolka som MÅ ha et glass vin hver dag etter maten også da..

Skrevet

Å drikke en øl hver dag ser jeg ikke som et problem.

Å MÅTTE ha en øl hver dag, er verre... Det minner om avhengighet, selv om det er lite. Men så lenge det ikke øker til mer enn den ene ølen, er det vel igrunn ingen krise.

Dersom man drikker øl for smaken (og kosen) sin del, er det IKKE det samme å drikke alkoholfritt øl. Det smaker helt annerledes.

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Det går jo inn under definisjonen å være alkoholiker. Kan ikke si jeg synes det er spesielt all right...

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Det ER faktisk alkoholisme - dessverre er det litt for få som faktisk er klar over det...

Skrevet

Det er den romsligste definisjonen på alkoliker jeg noen gang har hørt. Det var du som mente at 1 øl pr. dag gjorde en til alkoholiker?

For noe tull. Det er ingen som MÅ ha 1 øl om dagen. Man utvikler ikke et avhengighetsfordhold på så lite. Hvis han sier han MÅ ha det, så er det vel på samme måte som jeg sier jeg MÅ ha melk når jeg spiser orientalske nudler (det MÅ jeg - jeg drar ut og kjøper hvis jeg ikke har :-)). Eller hvis man skal sammenligne med stoffer som man kan utvikle et fysisk avhengighetsforhold til: Jeg MÅ ha min ene kopp kaffe om morgenen. Noen MÅ ha 1 røyk om dagen. Er de da virkelig avhengige av koffein eller nikotin? Eller er det kanskje noe hyggelig man innvilger seg en gang om dagen?

At det sklir ut er langt fra sikkert. Jeg drikker et glass vin hver kveld. Legen sier det gjør ingen skade, og jeg koser meg med det før jeg legger meg. Jeg sier ikke at jeg må ha ha det. For det høres ikke bra ut. Hadde det vært urtete, derimot, hadde jeg kanskje sagt det likevel, for det er ikke et fysisk behov, det er en liten hyggestund jeg gleder meg til, hvor jeg "wind down" alene. (Jeg liker ikke urtete, bare for å ha sagt det.)

Skrevet

Nå har ikke jeg lest hva som har blitt skrevet. Men syns EN øl er helt greit. Hvorfor skal det være noe problem forhold til de som drikker brus, juice saft til maten ol?? Trenger ikke være avhengig selvom man liker og slappe av med en øl etter jobb..

Skal vedde på at en haug av dere drikker kaffe hver dag.. ? Og forskjellen er da ? at i øl er det noen prosent alkohol??

Idioti..

Skrevet

Enig med tøysetipp. Alt man "må" ha hver dag, er en avhengighet.

Skrevet

Det er etter min mening en forskjell på det å drikke øl kontra brus, selv om konsumet ikke er stort. Øl på ettermidagen og større mengder alkohol i forbindelse med jobb synes jeg ikke er greit. Pronto.

Skrevet

Ser ingenting galt i å ta seg en øl eller et glass vin hver kveld om man KAN klare seg uten.

Om det bare er for kosens skyld slik jeg må ha et glass cola hver kveld ser jeg ikke det helt store problemet?

Om han er avhengig av å ha den ølen hver kveld for å kunen fungere så er han alkoholiker.

Skrevet

Jeg ser ikke noe i veien med å ta seg 1 øl om dagen så lenge det er for kosens skyld og han ikke viser tegn på stress om han ikke får den. Mamma drikker et glass vin nesten hver eneste kveld hun :)

Selv drikker jeg en halv kartong juice.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...