Gå til innhold

Ny tråd for 30+ damene


Lillemus&mamma'n

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i 14. uke, og kvalmere enn noensinne! 100% sykemeldt på 6. uka, og begynner å bli litt lei formiddagstv...

Har vært på UL igjen, både vanlig og 3D, de ville ikke se etter tegn på genetiske sykdommer på sykehuset fordi jeg er for ung (hm... det er ikke hver dag man hører), så da dro jeg på "Meg og magen" i stedet.

Der var det en fantastisk hyggelig gynekolog som forklarte og viste, og alt var i sin skjønneste orden!

Håper kvalmen gir seg snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

 

Ja, det er har ikke vært mye aktivitet på tråden vår:-) Jeg har det fortsatt veldig bra. Ikke mye plager her.... Har vært på første kontroll hos jordmor, det var kjempestas! Gleder meg til å passere 12 uker, men det er fortsatt noen uker igjen... Ellers så er livet forøvrig veldig hektisk, får håpe jeg ikke overdriver eller gjør noe galt for den lille... Vi snakkes helt sikker mere, SingSangMamma:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei singsangmamma :o) takk for en flott dag igår :o) Snuppa koste seg masse, og var stuptrøtt når vi hadde kjørt et lite stykke.

 

For dere som er litt nysgjerrige så venter jeg barn nummer 3 (fyller 33 år på farsdagen). Termin ca. 20.mai - første kontroll til mandag. Jeg er 10+5 idag.

 

Tror jeg får jente denne gangen.....men jeg har tatt feil hver gang jeg har tippet om hva har vært i magen tidligere hehe.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

henger meg på her:)

Jeg er 37 år, bor i Oslo, 2.gangs fødende, i 12 uke.

Har slitt med kvalme og trøtthet siden uke 5+2. Trodde jeg var ferdig i uken om var, da jeg plutselig hadde 1-2 fine dager med mye mer energi. Merket også lysten på annet enn tørt brød med ost. Men neida, nå herjer kvalmen igjen på nytt. Hva skjer? Er så utrolig lei av å føle meg så dårlig til alle døgnets tider.

Skal ta blodprøven (til duotesten) nå på mandag (27 okt) på Ullevål sykehus, så blir det ultralyd (del to av testen) 7 november. Håper alt er som det skal!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei sing sang mamma:)

 

Duotest er et annet ord for fosterdiagnostikk, hvor man på lik linje med fostervannsprøve undersøker om fosteret har kromosonfeil.

Forskjellen er at med duotesten ser man sansynligheten for om fosteret har kromosonfeil med 85-90%, mens med fostervannsprøven kan man med 100% sikkerhet utelukke eller bekrefte avvik.

En annen forskjell er at det er ingen risiko med duotesten, mens med fostervannsprøven har man en liten (0,5-1%) sjangs for å abortere.

 

Jeg valgte å ta duotesten, da denne vil fortelle meg om jeg burde ta en fostervannsprøve eller ikke. Ingen grunn til å risikere abort hvis jeg kan unngå det.. Hvis den viser høy risiko velger jeg å ta fostervannsprøve.

 

Duotest (blodprøve kombinert med ultralydundersøkelse) undersøker to hormoner i kvinnens blod. Ut fra konsentrasjonen i blodet av disse hormonene beregnes risiko for Down syndrom (trisomi 21), trisomi 13 og trisomi 18. Risoko for kjønnskromosonavvik og andre kromosonavvik kan ikke beregnes. Resultatet av blodprøven kombineres med data fra ultralydundersøkelsen av fosteret. Ultralydundersøkelsen måler størrelsen på fosterets nakkefold, ser om fosteret har neseben, måler lengden på låret mm. En økt tykkelse av nakkefolden, innebærer økt risiko for Trisomi 21, 13 og 18. Trimosi 13 og 18 er fatale for fosteret ( det vil ikke overleve)

 

Duotesten må tas mellom uke 10-13, og ultralydundersøkelsen må tas mellom uke 11-13. Etter dette er det for sent.

(Fostervannsprøve tas i uke 15)

 

Jeg fyller 38 år 2 uker før termin og få derfor tilbud om å ta fosterdiagnostikk (duotest eller fostervannsprøve)

 

I mitt forrige svangerskap (ca 3 år siden) tok jeg en tidlig ultralyd

i uke 12 for å skjekke nettopp nakkefold mm (jeg tok ikke blodprøven). Dette kan man gjør privat siden man ikke automatisk får tilbud om det hvis man ikke er "gammel" nok. En gynekolog med et trent øye kan med stor sikkerhet se at alt er bra med fosteret ditt. Hvis du kommer fra Oslo, vet jeg at de gjør denne undersøkelsen hos Majorstuaklinikken. (man kan ikke gjøre det etter uke 13)

 

Jeg var å tok blodprøven på Ullevål tirsdag 27 okt og skal allerede på tirsdag (4 nov) inn å ta ultralydundersøkelsen. Da er jeg 12+3 dager.

Blodprøven jeg tok på tirsdag blir sendt til danmark, men jeg håper å få resultatet på tirsdag sammen med ultralyden. (tar normalt 10 dager å få svar på blodprøven).

 

Håper dette ga deg en forståelse for hva duotest er:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei million dollar baby :o)

 

Dette var en kjempegod innføring :o))

Håper at duotesten går bra, og at dere slipper å gå videre med undersøkelser.

 

Det virker som du er godt satt inn i dette...

 

Vi var på UL i går, uke 12+2. Det var en abosolutt fantastisk opplevelse. Den lille babyen på 6 cm fra hode til rumpe, sov til å begynne med, men så strakk den seg og viftet med armer og ben. Vi fikk til og med en liten titt med 3D. Helt forelsket, og det trengte jeg for å bli "skikkelig" gravid :o) Nå kan jeg drømme om den lille akrobaten som koser seg langt inni magen til mammaen sin, uten at jeg kjenner noen ting.

 

Men spørsmålet et: JM (var på Familieklinikken på Majorstua - anbefales :o) Hun sjekket nakkefold, og hun mistenkte ingen ting galt. Også så hun på nesebenet, det kan jeg jo se selv på 2D bildene. Men hva er det man etter på nesebenet? Om det er tilstede, gir det mistanke om nesebenet er langt eller kort? Jeg har har heldigvis ingen mistanker om at lillesøster/bror er noe annet enn helt frisk. Men jeg bare lurer...

 

Jeg sitter på nattevakt, og kan med hånden på hjertet si at dette er trøtte greier. Er så mye trøttere enn jeg er ellers når jeg ikke er gravid. Det er første i natt, og det er klart den værste, men spørs hvor lenge jeg orker dette...

 

Snakkes mere senere, dere flotte 30+ damer ;o)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei SingSangMamma.

 

Gratulerer med vel overstått ultralyd:) Jeg kan godt forstå at du er forelsket i den lille i magen.

 

Jeg gikk inn på nettsiden til Familieklinikken, og ja, det ser ut som om de har et fantastisk tilbud til gravide. Vet du om de er subsidiert (kan man bruke henvisning fra lege)? Uansett, takk for tipset. Hadde tenkt å prøve litt akupunktur og homopati i dette svangerskapet, og de ser ut som om de er veldig flinke.

 

Angående ditt spm om nesebenet, så sjekker de på ultralyden om fosteret har neseben/neserygg. Barn med Down Syndrom har som regel liten/ingen neseben. Hvis du ser et barn med Downs i profil, kan du se en "flat" nese med kun en nesetupp. Om nesebenet er langt eller kort har ingen ting å si. Du kan slappe helt av.

 

Jobber du på sykehus? Tenkte det siden du skriver at du jobber nattvakt.

 

Jeg er veldig glad for at kvalmen endelig ser ut til å slippe taket. Nå er det bare å se fram til en flott tid med mer energi, glede og aktivitet:)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei,

 

Titter innom her jeg også. Er 31 år og venter førstefødte ca 30 mai! Ennå virker graviditeten litt uvirkelig, enda har jeg vært på 2 ultralyder.

Den først når jeg var ca 7+6 uker på vei. Da var embryoet ca 5.17mm, og ble satt tilbake til ca 6+2. Dette var en privat ultralyd fordi jeg bare måtte vite at det var noe der.

 

Var på min 2 ultralyd i går etter at snøen kom hit til østlandet og noen MÅTTE ut å kjøre med sommerdekk.. Havnet midt i en kjedekollisjon med over 10 biler involvert! Ble helt fra meg da jeg fikk to biler "i ræva" og bilbeltet strammet godt over magen. Fikk ultralyd og heldigvis; alt var bra. "Den lille" hadde vokst og var nå 22mm lang. Plutselig ble terminen flyttet igjen. :-)

 

Nå ser jeg fram til første time på helsestasjonen. Har noen av dere forresten meninger om helsestasjon eller lege bør brukes under svangerskapet? Eller begge?? Ellers noen gode tips eller erfaringer som bør deles?

 

 

Lykke til alle sammen, og nyt graviditeten!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Marianne77!

 

Jeg måtte le da jeg så det du hadde skrevet om snøen på Østlandet og bilkaoset. Jeg bor på sørøstlandet og trafikken stod heeeelt stille her tidlig i går. Godt det gikk greit med deg da. Det minner meg om noe, burde ikke vi begynne å bruke sånn "greie" som man fester til bilbeltet slik at beltet styres vekk fra magen, snart? Sånt underlag man sitter på, har sett reklame for det... Noen som har prøvd det???

 

Jeg har temin noen få dager før deg, og har kun vært hos jordmor på helsestasjon. Bestemte meg for det, etter at jeg har hørt og lest så mye om at de som går til lege er litt misfornøyd med tiden som blir avsatt til dem. Jordmødre har ofte bedre tid. Men også her er det selvsagt forskjeller, det kommer vel mye an på hvor man bor i landet. Jeg var hos jordmor i 1,5 time jeg, og er kjempefornøyd. Hun hadde sååå god tid til meg og alle mine spørsmål:-) Du finner nok ut av hva som er best for deg. Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Ann I.

 

Har begynt å bruke sånn "greie" som festes til bilbeltet nå jeg. Min samboer kjøpte det til meg når vi fant ut at jeg var gravid. Følte meg selvsagt ikke gravid nok til å ta det i bruk, men nå har jeg gjort det! "Greiene" festes til setet og i tillegg er det en del hvor nedre del av bilbeltet skal festes i.

 

Funker bra, men er litt knot når en skal mye ut og inn av bilen. Jeg tenker at det uansett er verdt det :-)

 

(Vi kjøpte det på Barnas Hus, men regner med de har det andre plasser også...)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...