Mamman_til_Adine <3 Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 Off.. er redd jeg ikke vil takle å bli mamma. føler meg så ung, er 19 år, har termin om 5 uker :S Jeg kan jo ingen verdens ting... Er dette vanlig å føle? Noen som føler det likedan? Føler meg ikke noe klar !
LadyBlackJack Skrevet 22. september 2008 #2 Skrevet 22. september 2008 Er nok veldig vanlig! Jeg er 25 og kan heller ingenting,men føler meg veldig klar da... Det kommer til deg når du har småen i armene skal du se. En god ide kan være å ta opp angsten din med jm på neste kontroll, å få snakket skikkelig om det. Lykke til iallefall,du klarer det sikkert kjempebra!
Mamman_til_Adine <3 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. september 2008 Tusen takk for fine ord. Hører så ofte at det er ikke like enkelt når man er ung. Alle "eldre" kvinnene rundt meg sier det er veldig tidlig osv Jeg vil jo bli best mulig mor for gullet.. Håper jeg kan føle meg klar snart,
AO3 Skrevet 22. september 2008 #4 Skrevet 22. september 2008 Hvis det er noen trøst, så er jeg 28, og aner heller ikke hva jeg skal gjøre, eller hvordan ting blir... Hvordan man takler å bli mamma vet man vel strengt tatt ikke før man har prøvd? Du kan jo også prøve å tenke slik at tross alt er du 19, ikke for eksempel 16! Du er eldre enn mange andre, og kanskje er du mer moden enn du tror? Det er en overveldende følelse å skulle ha ansvaret for et nytt, lite menneske... Uansett alder.
Mamman_til_Adine <3 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. september 2008 Tusen takk. Ja, alle må vell oppleve det før man vet hva det innebærer. Uansett alder. Ja, jeg er snart 20 da babyen kommer. Jeg er ikke mye yngre enn det min mor var, men føler ikke meg selv som en "voksen" person. Men kanskje kommer det da babyen erher. Jeg har jo en kjempe flink og snill pappa til babyen so jeg har vært sammen med i 3 år, å en støttende familie. Fint å høre støttende ord fra andre her inne. Jeg håper det blir bedre når det nærmer seg, vil ikke sitte å håpe at fødselen ikke starter heller..
Gjest amandine Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 Du blir klar når det trengs! Det kommer til å gå helt fint, skal du se! Du møter nye ting hele veien, og uansett er du den beste og eneste mammaen barnet ditt har. Følg magefølelsen din og stol på deg selv, det er det beste du kan gjøre. At du sitter med sånne tanker nå rett før det skjer viser bare at du er tilstede og bryr deg, og mer enn det trenger du ikke! Pass på deg i tiden som kommer, du har fantastiske opplevelser foran deg! Her i huset kommer snart nr 4 ( det var den der planleggingen:)), jeg er 38 og mannen 36 så forsåvidt voksne...men pløyer ny mark hver dag! Lykke til!
Mamman_til_Adine <3 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. september 2008 Jeg føler meg mye bedre nå Når alt er klart nå her hjemme, kan jeg sette neg ned å lese bøker. Har en bok av gry nylander jeg skal lese. Kanskje jeg slapper mer av om jeg føler jeg har alt jeg trenger. Vet mange sier det ikke hjelper å lese noe om de forskjellige ting, men jeg synes det er betryggende å lese vertfall. Det får bli som det blir den dagen den kommer Greit å ha litt i bakhodet kanskje, om man begynne å lure:) Lykke til du også
Gjest elissa2 Skrevet 22. september 2008 #8 Skrevet 22. september 2008 du vil nok føle det annerledes når du har det lille gullet ditt i armene...... jeg var 18 da jeg fikk min første, og jeg satt også med slike tanker, men alt gikk strålende ser vi bor på samme plass og har termin ca samme tid:)
Mamman_til_Adine <3 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 22. september 2008 Åå Sjeldent å finne noen fra dette området her inne. Når har du termin? Kanskje havner vi på sykehuset sammen om du skal føde i Molde
Gjest Skrevet 22. september 2008 #10 Skrevet 22. september 2008 Hvor gammel du er har ingenting med saken å gjøre tror de fleste førstegangsfødende får perioder med litt "angst" for hvordan det hele skal bli. Faktum er at INGEN vet hvordan det er å ha barn før de har hatt barn selv ikke noen som har vært mye barnevakt, er barnesykepleier, pedagog osv. Jeg fikk min første når jeg var 18 og det gikk over all forventning man finner ut av ting og alt føles veldig naturlig når du står der med DIN baby i armene. Nå er jeg 21 og venter nr 2, er litt nervøs denne gangen også fordi man ANER jo ikke hvordan babyen blir alle barn er forskjellige og det kan hende at denne tuppa er helt annerledes enn hva søsteren var som baby, men vi finner nok ut av det da også. Mitt råd til deg er å ikke stresse og bare ta ting som de kommer dette klarer du så fint så!
Gjest elissa2 Skrevet 22. september 2008 #11 Skrevet 22. september 2008 14 november har jeg termin:) så du er noen uker foran meg....blir nok molde sjukehus på meg denne gangen også gleder meg til å bli ferdig:) er formen fin da??
Mamman_til_Adine <3 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 22. september 2008 Etter min flaks, så går jeg nok 14 dager over tiden Formen er grei, kunne vært værre mye bekkenplager og begynt å få mye kynnere i det siste Men ellers er det bra. Enn med deg ?
Tulte, 07,08,mai 11,Fødeklar Skrevet 22. september 2008 #13 Skrevet 22. september 2008 Jeg vil anbefale å lese litt nå mot slutten - jeg leste Gro Nylanders mamma for første gang sist - syns den var kjempebra - ikke minst mye lurt om hvordan en kommer igang med amminga. Tror den hjalp meg godt med å komme fort og greit i gang uten annet enn såre brystvorter noen dager- men det får vel alle : ) Følte meg ganske grønn da jeg fikk første jenta jeg også til tross for akkurat passert 30 år: ) Men jeg syntes det hjalp mye å lese bl.a den boka.Da følte jeg at jeg fikk bedre peiling og ikke minst veldig greit å kunne slå opp den første tida når jeg lurte på noe : ) : ) Tror det er en fordel å ikke føle seg som en ekspert jeg når det tross alt er noe helt nytt : ) Helsesøster vil jo også kunne svare på mange spørsmål - håper du får ei som du trives med : ) Husk også at det er masse ulike måter å gjøre ting på - og alle babyer er ulike så det blir uansett prøving og feiling før en finner det som fungerer best i egen situasjon : ) Lykke til : )
Mamman_til_Adine <3 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #14 Skrevet 22. september 2008 Tusen takk for støtten Er vell veldig rett det du sier. Bare vanskeli å se det selv når man er oppe i situasjonen Skal begynne å putte klærne i stellekommoden nå, kose meg litt:)
Gjest elissa2 Skrevet 22. september 2008 #15 Skrevet 22. september 2008 samme her....mye bekkenplager og mye kynnere.....men fin form ellers......krysser fingrene for at jeg får før termin, men med min flax går jeg vel over....grur deg til fødseln da?
Tulte, 07,08,mai 11,Fødeklar Skrevet 22. september 2008 #16 Skrevet 22. september 2008 Hehe så først etter at jeg hadde skrevet at du hadde ei Gro Nylanderbok du skulle lese : ) : )men anbefaler det iallefall jeg : ) : )
Mamman_til_Adine <3 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #17 Skrevet 22. september 2008 Er litt skjeptisk, men tror det skal gå greit. Grur meg mest til den starter tror jeg, om jeg vil bli redd liksom Kanskje du har noen tips? Vet du om du får jente eller gutt da?
Mamman_til_Adine <3 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #18 Skrevet 22. september 2008 Hehe, man kan ikke få med seg alt:) Ja, fikk den boken av kjæresten min i bursdag. Så jeg har litt å lese da Får mer lyst når noen sier den er bra
Gjest elissa2 Skrevet 22. september 2008 #19 Skrevet 22. september 2008 ultralyd sier det blir ei jente, men vi får jo se hva som kommer....blir like glad uansett:)tror ikke du blir redd når den starter, blir vel mer eller mindre glad kanskje.....du er sikkert gaaaaanske lei på slutten, og har lyst til å bli ferdig.......slik har det vært med meg hvertfall...... vet du hva du får??
Mamman_til_Adine <3 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #20 Skrevet 22. september 2008 Ja, det spiller jo ingen rolle hva det er Jeg gleder meg til å bli ferdig, men er redd for smerten. Men det er vell de aller fleste. Jeg vet ikke hva det er, de har ikke kunne sett det. Var til og med på 3D, hehe. Men jeg bestemte meg etter den at vi ikke trengte å vite det, jeg vil ikke vite det om jeg skal på ultralyd nå i senere tid heller. Har liksom handlet alt jeg trenger, så jeg vil bare ha den spenningen til fødselen, så kan kjæresten min være den som forteller meg det
Gjest elissa2 Skrevet 22. september 2008 #21 Skrevet 22. september 2008 vi skulle egentlig på 3d ul vi også, men så ble vi så opptatt med oppussing av huset, at vi glemte av det. hvilken uke var du i da du var der? kosta det mye?????var det verd det? nyskjerrig som bare det jeg nå:)
lillemor_til_to Skrevet 22. september 2008 #22 Skrevet 22. september 2008 du klarer det helt sikkert..me en gang du får ungen så kommer d)) det kan eg love deg. eg e snart 19 og venter nr to)) fikk nr en i fjor i oktober og nr 2 kommer no i november))...hehe...så eg følte d sånn m min første... lykke t =)).
barbara Skrevet 22. september 2008 #23 Skrevet 22. september 2008 Bare skriver under på at den Gro Nylander-boka er bra! Og at den derre "oi shit, takler jeg dette"-følelsen nok er noe vi alle kjenner på:-) Selv er jeg 25 og førstegangs, og livredd/kjempeglad om hverandre:-) Ingen grunn til å tro at du som er 19 skulle bli noen dårligere mamma enn meg, er stygt redd for at det jeg har opparbeidet meg av mer erfaring her i livet enn deg med mine seks ekstra år, ikke har noen relevans i denne sammenhengen... Du har en støttende kjæreste og familie, og har tatt en moden og ansvarsfull avgjørelse selv bare ved å bestemme deg for å beholde. Dessuten er du tøff som er ærlig og åpen om følelsene dine, og tør å be om hjelp og andres erfaringer. Om du fortsetter slik, er det ingen grunn til at dette ikke skal gå kjempebra! :-)
Mamman_til_Adine <3 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #24 Skrevet 22. september 2008 Hehe. Jeg var der i uke 23, litt tidlig. Mellom uke 24-28 mente han var best Det kostet 1000 kr i kr.sund. Vi betalte bare 600 da, pga at vi ikke fant ut kjønn. Hehe Ja, ble fine bilder, morsomt å ha senere:) Men det er mye annet man kan bruke 1000 kr på til babyen istedet Tror jeg har lagt ut et bilde fra 3D på profilen min her inne
Mamman_til_Adine <3 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #25 Skrevet 22. september 2008 Nå begynner hormonene å svinge her. Dere er så snille alle sammen, blir rørt av å se hvor mange som bryr seg om personer de ikke en gang kjenner. Hva skulle vi gjort uten denne siden. Jeg takker dere alle sammen, nå sitter jeg her å snufser og er rørt over hvor snille gravide damer det er over alt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå