Gå til innhold

Spiser dere salami?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere er fryktelig korttenkte. Listeriose fører svært ofte til abort. Det er mye høyere forekomst i spekemat (speielst spekepølse som salami) enn i kokt pålegg. Og det argumentet med at det har gått bra for meg MÅ dere slutte å bruke her inne. Det er det dårligste argumentet som finnes. Det gikk jo bra med de som hadde mødere som røyka, og som røyka i bilen hele veien til sørslandet på ferie også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

herregud kan jo fint spise salami. det de mener med at man skal passe på at kjøttet er ordentlig stekt vil jo si biff, kjøttdeig osv....ikke salami. detn er laget på en helt annen måte. spørr jordmoren deres eller legen deres, de vil nok nevne noen ting som ikke er lurt men vi kan ikke høre på alt, da kan vi til slutt ikke spise noe da!!

Skrevet

Jeg elsker salami. I dette svangerskapet spiser jeg Gull-Salami så det suser. Jeg er mye kvalm, og det er stort sett det eneste jeg greier å spise. Her i huset har vi dilla på salami alle mann, så her går det to pakker om dagen! Og junior koser seg i magen som bare det.

Har selv spurt jordmor, og hun sier det IKKE er noe problem å spise norsk salami.

Skrevet

Ja, både jordmoren og legen min har sagt at man ikke bør spise spekemat. Og salami (bl.a.) er spekemat.

Hvordan det er fremstilt har egentlig ingen betydning, så lenge det ikke er varmebehandlet (og det er ikke spekematen) er ikke listeriaen død og man kan bli syk.

Se inne på www.matportalen.no

Der står det klart og tydelig at man ikke bør spise spekemat. Dette er retningslinjer utarbeidet av bl.a. helsedepartementet, og de har mye forskning på området som bakgrunn for det de sier. Det er ikke noe de finner på for å ha det artig med å plage gravide med pica!

Greit at du vil ta den risikoen, men ikke kom med direkte feil informasjon på sider som dette!

Skrevet

ja jeg spiser det daglig, elsker salami. Legen min sier det ikke er farlig. Kos deg du :))

Skrevet

Se her ja, en som har stjålet nicket mitt... Eller er de jeg som har stjålet ditt?;)

Skrevet

Jeg spiser salami, men passer på at det er ganske så nyåpna og ferskt :)

Skrevet

Jeg spurte min jordmor for noen uker siden, og hun sa NEI! Men jeg spiser det likevel! Har ikke lyst på noe annet på brødskiva mi! Blir enten det eller ingenting!

Skrevet

Jeg holder meg unna salami. Kategoriserer den sammen med spekemat. Skal ærlig innrømme at jeg alltid vurderer rådene jeg får fra lege og jordmor litt kritisk. (Til dere hvor jordmor/lege har sagt det er ok.) Min erfaring er at de ikke alltid er helt oppdatert på hva som er anbefalingen. Min jordmor hadde for eksempel ikke fått med seg at man nå ikke anbefaler mykost selv om den er pasteurisert.

Det går som regel bra, men ikke alltid. Listeriaen trives godt i kjølig temperatur og overlever fryseren. Selv om pakken er nyåpnet så kan listeriaen ha kommet seg inn før salamien ble pakket på fabrikken.

I fjor døde flere mennesker av listeria, deriblant to ufødte tvillinger etter å ha blitt servert infisert mat på sykehus. De spiste norsk, pasteurisert camenbert som var blitt infisert med listeria på meieriet før pakking. En tragisk hendelse som kunne vært unngått. Desverre var ikke norske anbefalninger om hva utsatte grupper ikke bør spise like strenge som mange andre steder i europa derfor kunne dette skje. De anbefalingene er nå endret.

Listeriasaken er ikke den eneste vi har sett den siste tiden i media. Norske kjøttprdusenter har hatt flere runder med tilbakekalling av kjøtt og detektivvirksomhet pga for eksempel e-coli infisert kjøtt.

Mange gravide ønsker å leve så normalt som mulig og vil ikke bli hysteriske. Det skjønner jeg godt. På den annen side tror jeg vi i Norge har en naiv tro på at maten er så mye tryggere her i landet enn ellers. Og for friske spreke voksne går det som regel bra. Men nå er vi gravide og mer utsatt så da er spørsmået hvilken risk vi er villig til å utsette oss selv og barnet vårt for.

Det er fullt mulig å ha et variert kosthold uten å spise salami. (og alle de andre tingene vi må holde oss unna.)

Skrevet

Jeg spiser ikke salami og annen spekemat. Vet at sjangsene er utrolig små..men det er rett og slett ikke vært risikoen.. =) MEN så er er det jo typisk at samboer kjøper inn med tuber på tuber med salami ost og pepperoni ost.. og salami som ligger der og frister meg ihjeel i kjøleskapet... Jeg snakket med JM om dette og hun skulle faktisk sjekke opp for meg om de tilsatte salamien i salamiosten før eller etter den blir pstruisert. For hvis det er før så er det vist greit. Men et godt råd hun ga meg var å spise pepperoni som var varmebehandlet.. som i feks på pizza.. eller på en skive med smeltet ost... SNADDER!! =) Lite tips til dere som er spekesugne.. =)

Skrevet

Og når man blir lei av pizza med pepperoni kan man jo lage ostesmørbrød i ovnen med salami på. Gi den noen minutter på 200 grader så er den varmebehandlet og helt fin.

Hadde det ikke vært for den dumme magesyra skulle jeg laget det med en gang :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...