Gå til innhold

Spiser dere salami?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om dere spiser salami? Har hørt at en kan trygt spise det,men har også hørt noen som sier at en ikke skal spise det..

Har lyst på salami,jeg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet egentlig ikke om du kan eller ikke kan desverre...har sett at de fleste sier at man ikke bør spise det, men jeg måtte gi etter for salami-suget forige uke =o)

men prøver å la være siden det visst nok ikke er bra..

Skrevet

spis du:)har spist det i forrige svangerskapet og dette og alt går jo helt fint for det ja.godt med noe salt og fett iblandt ja:)

Skrevet

Jeg er en av dem som ikke tar sjansen på å spise salami og annen spekemat. Selv om det etter all sannsynlighet går bra synes jeg ikke at det er verdt risikoen det tross alt er. Dette er mitt valg - men jeg respekterer selvfølgelig at andre tar andre valg.

PS. Når jeg får lyst på salami (for det hender, det) så tar jeg ei skive med mager servelat - med majones og masse agurk på. :)

Skrevet

Salami skiller seg ut fra annen spekemat iom at den er frysebehandlet ( iallefall Gilde sin) noe som dreper toksoplasmose. Den dreper imidlertid ikke listeria, som kun dør ved varmebehandling. Men det er ikke mer listeria i salami enn i annet vakumpakket pålegg. Listeria formerer seg i kjøleskap så så lenge du spiser det når det er ferskt skal det ikke være noen risiko. Lurer på om alle de som ikke spiser salami holder seg borte fra alt kjøttpålegg?? Ikke bra å bare spise hvitost og leverpostei heller....

Skrevet

Jepp, NYTER salami. Men prøver å holde meg til Gilde sin..

Skrevet

Nei, det er vel ikke sånn at alle som ikke spiser salami holder seg borte fra alt kjøttpålegg. Poenget er jo at salami er spekemat, uansett om det er frosset eller ikke. Det går helt fint å klare seg uten spekemat og upasteurisert ost i disse månedene. Men sannsynligheten for at man skal bli smittet her i landet er jo liten, da.

Skrevet

Jupp, jeg spiser salami og annen spekemat. Det gjorde jeg da jeg gikk med den førstefødte også, og han er frisk og rask :)

Skrevet

Spiser salami ja! Gjorde det forrige gang også.

Skrevet

Er på besøk fra 3.trimester. Nå skal jeg spise salami, trodde det var farlig jeg :D Namnam!

Skrevet

nam nam salami :D jupp jeg spiser det, men er vel ikke på et stadie enda at jeg bare mååååå ha :D

Skrevet

Spurte jordmor om dette i dag..det kan jeg spise sa hun:)

Skrevet

Hei! At det har gått fint å spise noe man ikke burde i et svangerskap er ikke god grunn til å råde andre til å gjøre det samme. Eneste rådet man bør gi hverandre er å følge statens rettningslinjer, og de finner dere her:

http://matportalen.no/Matportalen/Emner/Gravide

Frysing tar ikke livet av listeria, så kun salami som er stekt som er ok å spise. Ja, noen jordmødre sier sjansene er så små at man kan spise det, men jeg vil ikke ta den sjansen iallefall. Så viktig er det ikke med salt pølse eller annet rått kjøtt i 9 mnd.

Skrevet

Nei, frysing tar ikke listeria. MEN det er ikke mer sannsynlig med listeria i salami enn i annet kjøttpålegg som kokt skinke, servelat osv.

Så tar man sjansen på det, kan man ta sjansen på salami også...

Og hvis man ikke skal spise noe kjøttpålegg i det hele tatt, da blir det et meget begrenset utvalg i pålegg...

Men, man bør som du sier kanskje ikke råde andre til annet enn det som står på matportalen, så får hver enkelt ta stilling til det selv...

Skrevet

Ja det gjør jeg! Og har ingen skrupler eller betenkeligheter med det. Dessuten går salamipakkene så fort unna her i huset at ingen mulige basselusker får tid til å formere seg:-)

Skrevet

Mmmm, av og til MÅ jeg bare grille fårepølser i microen! Merkelige lyster altså...

Skrevet

Åh skal rett i butikken for å kjøpe salami!! He aldri likt de so veldi, men ette ej vart gravid he ej nesten våre desperat!!!:)

Skrevet

Jeg spiser salami

Skrevet

Nei, følger kostholdsrådene på www.matportalen.no og holder meg derfor borte fra alle kjøttprodukter som ikke er varmebehandlet.

(Husk at frysing ikke er nok, det tar kun toxoen, listeriaen overlever frysing (eller omvendt)).

Skrevet

spis å kos deg med salami du. er bare tull alt det de sier man ikke kan spise. jeg spiser stort sett alt jeg, bare ikke rått kjøtt eller som ikke er helt stekt eller så spiser jeg alt jeg vil og liker;)

Skrevet

Og toxoplasmose og listeria er ikke bare tull. Ikke for å skremme, men begge kan i verste fall føre til fosterdød og det er ikke tull i mine øyne i hvertfall.

Igjen. Les kostholdsrådene fra det offentlige på:

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...