Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #26 Skrevet 22. september 2008 Har en 2-åring som sitter bakovervendt og en 3-åring som aldri har gjort det, og som nå har fått sånt "løst" sete for større barn. 2-åringen har nettopp passert 9 kg så der hadde vi ikke akkurat noe valg. Jeg har kollidert en gang. Da ble jeg påkjørt bakfra. Og blir man det er det faktisk bedre at ungene sitter fremovervendt. (Ved påkjørsel bakfra vil kreftene fungere på et barn som sitter bakovervendt på samme måte som om barnet satt fremovervendt ved en frontkolisjon). Anser faktisk faren for å bli påkjørt bakfra som større enn faren for en frontkolisjon. Synes egentlig det bare blir et lotteri om det er lurt eller ikke å la ungene sitte bakovervendt eller forovervendt.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #27 Skrevet 22. september 2008 Ja, at du har konkludert med at det er et lotteri er jo en god grunn til å drite i hva forskning viser, hva myndighetene anbefaler osv. For det er selvsagt helt uten grunn at de anbefaler bakovervendte bilseter. Jada...
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #28 Skrevet 22. september 2008 Ser man på alle bilulykkene i norges land er flertallet av dem frontkolisjon. Dermed må myndighetene anbefale bakovervendt da dette vil være best for flertallet. Men myndighetene kan faktisk ikke vite noe om min kjørestil. Jeg kjører ganske passivt og skal jeg komme ut for en kolisjon vil det mest sansynlig være fordi noen kjører inn i meg bakfra. Da vil ungene mine ha det best om de sitter forovervendt. Og jeg har altså en som sitter bakovervendt og en som sitter forovervenddt.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #29 Skrevet 22. september 2008 At du har en passiv kjørestil forhindrer ikke at du kan frontkollidere med en trailer, eller et fartssvin som ikke har det. Hvis du hadde fulgt teorien din fullt ut, ville du vel også hatt begge barna fremovervendt. Eller er det ikke så nøye med det ene barnet?
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #30 Skrevet 22. september 2008 3-åringen min er så stor at han har vokst ut av 9-18 kg sete for lengst. Men nei, han har aldri satt bakovervendt. 2-åringen har imidlertid alltid vært så liten at hun har måtte sitte bakovervendt. Kan jo ikke ha ungene forovervendt før de er 9 kg, det har hun akkurat blitt. Og når det gjelder trailere - de som frontkoliderer med trailere har vel stort sett kommet over i feil kjørebane. Det er vel stort sett ikke de stakkars trailersjåførene sin skyld når de koliderer. Og da vil det ikke være min heller. Og koliderer man med en trailer er jeg redd det heller ikke har så veldig mye å si hvilken vei ungene sitter... Og jeg sier heller ikke at det er slik at jeg ikke kan bli utsatt for en frontkolisjon. Jeg sier bare at sansynligheten er nok større for at jeg blir påkjørt bakfra. Kjenner en som har kollidert flere ganger. Frontkolidert alle gangene - og det har vært hennes skyld alle gangene også. Elendig sjåfør. Jeg sier bare at det er forskjell på folk, dermed blir det helt tullete å lage generelle regler som skal passe alle.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #31 Skrevet 22. september 2008 Reglene er sånn fordi det er mye farligere å kollidere front mot front eller å kjøre av veien enn å bli påkjørt bakfra. Ved påkjørsler bakfra er det oftest lavere fart, og dermed er faren for skade og død uansett ikke så voldsomt stor. Så i slike kollisjoner er det ikke fullt så nøye hvilken vei barnesetet vender. Skulle man derimot komme i i statistikken over alvorlige ulykker fron-front, eller utforkjørsler, er det essensielt viktiog at barnesetet er BAKOVERVENDT. Da har barnet mye større sjanse for å komme unna med livet i behold/uten skader for livet (grønnsak/lam (knuste nakkevirvler, indre organer i fullstendig smørje, osv - dem er det mange av og de leser vi sjelden om i avisen). ALLE kan komme uit for sånn ulykker og ingen av dem det har skjedd med regnet på forhånd med at det skjulle skje med dem.
EnMamma Skrevet 22. september 2008 #32 Skrevet 22. september 2008 Bilder: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/09/store-og-lange-barn-bakovervendt.html Man trenger ikke bekymre seg for bena til barna før barna klager over det. De kan sitte med veldig bøyde ben uten at det er farlig eller ubehagelig. Kan ikke forstå at noen tenker så mye mer på bena enn hva som faktisk kan skje om de sitter fremovervendt. Store alvorlige hode/nakkeskader eller død er visst ikke så mye å tenke på fremfor brukne ben. Jeg kommer alltid til å forundre meg over den logikken.
EnMamma Skrevet 22. september 2008 #33 Skrevet 22. september 2008 ANEC(den europeiske forbrukerorganisasjonen) vil at fremovervendte seter i gruppen 9-18 kg skal fjernes helt fra markedet over hele Europa. Det er snakk om å gjøre det over en utfasing på fem år. Men det er det kanskje ikke så mange som har fått med seg? Påbudt med bakovervendt til fire år : http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3424 http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/06/europeisk-forskningsrapport-barn-br.html
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #34 Skrevet 22. september 2008 Det er jo det jeg har lest og, men jeg kan fortsatt ikke forstå hvordan det skal være plass til oss i bilen? Hva slags bil må vi ha da? Da må de jo gjøre noe med bilene mener nå jeg. Vi har ingen liten bil, men sliter med plass når jeg har en lang tulle og en lang mann. Kan ikke skjønne at det skjer så mye ulykker jeg da. HI
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #35 Skrevet 22. september 2008 Kan ikke mannen din sette seg bak da? Virker som du er ute etter en godkjennelse på at du har barnet ditt feil vei.. Å har dere ingen liten bil så skjønner jeg ikke at dere ikke får plass. Heller at passasjeneren sitter ubehagleig da, enn at man firer på sikkerheten til barnet. Hva er viktigst? Jeg har en ikke altfor stor personbil (seat), å jeg får fint plass til det store hts combi setet. Klart, passasjeren forran må sitte litt rett, men det rett og slett driter jeg langt i! Ingen har klaget på det heller. Å skulle noen gjøre det, så får de sette seg bak meg da, eller kjøre selv!
EnMamma Skrevet 22. september 2008 #36 Skrevet 22. september 2008 Det har vært en økning på 50 % i dødsulykker bare ila. sommeren... Vi har en Golf og har hatt både barn på 3 og 4 bakovervendt i baksetet(samtidig). Mannen er 190 og jeg er 170. Det gjelder å finne et bakovervendt sete som passer i din bil
EnMamma Skrevet 22. september 2008 #37 Skrevet 22. september 2008 Man bør helt klart prioritere å rokkere på passasjerene enn å sette et lite barn fremovervendt ja. Hvis uhellet er ute så er det forsent å tenke på det i etterkant..
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #38 Skrevet 22. september 2008 Jeg er ikke akkurat ute etter en godkjennelse på at vi har foroverendt. Har hatt det ganske lenge. Og jeg mener at vi har gjort det riktige. Så hva andre gjør blåser jeg egentlig i. Det jeg mener her, er at jeg ble ganske paff da jeg leste at de ville ha påbud at alle barn opp til 4 år skal sitte bakovervent. Da mener jeg de må gjøre noe med både seter og biler. Og et barn kan vel umulig sitte noe bra kanskje i flere timer med ben bøyd og ikke se noe.. De blir jo store når de er over 2 år. HI
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #39 Skrevet 22. september 2008 Jeg hopper ot driter i hvlken vei andre har bilsetet jeg. For min del kunne de hatt det fremovervendt i fremsetet med airbagen på. Er meg revnende likegyldig. Er ikke min unge som får revet over nakkemusklene om man er så uheldig å havne i en frontkollisjon.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #40 Skrevet 22. september 2008 Heller knekte bein enn knekt nakke... Sitter du med beina rett ut når du sitter i bilen? Hilsen ei som har sett i praksis hvor mye riktig bilsikring betyr.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #41 Skrevet 22. september 2008 Stakkrs, må sambo sitte rangt? Men da så... Kan du ikke sette henne bak passasjersetet, da?
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #42 Skrevet 22. september 2008 Jeg er ikke fanastisk, men har en sønn som var med i frontkollisjon. Takk og pris for riktig bilsikring! Håper virkelig du slipper å oppleve det jeg gjorde, da vil det ikke gå så bra som det gjorde hos oss.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #43 Skrevet 22. september 2008 Marginene er kanskje ikke så store. Det er utrolig lite som skiller mellom liv, lemlestestelse og død. Faktisk bare hvilken vei barna sitter.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #45 Skrevet 22. september 2008 Storebror satt bakovervendt til han var 3,5 kg. Da var han 18 kg, og det fantes ikke bilstoler som var godkjent bakovervendt lengre. Hadde en knøttliten japsebil, det gikk helt fint...
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #46 Skrevet 22. september 2008 Statistisk sett er faren for å bli påkjørt bakfra større enn å havne i en frontkollisjon. Men i sistnevnte tilfelle er skadene så utrolig mye større. Selv i lav hastighet er riktig bilsikring ofte det som avgjør liv og død. Et barn med uutviklet nakke vil ikke ha nubbesjans i en frontkollisjon. Hilen ei med erfaring.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #47 Skrevet 22. september 2008 Men det er vel verdt innsatsen, er det ikke?
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #48 Skrevet 22. september 2008 omtrent 300 mennesker drepes hvert år i trafikken. En god andel av dem er barn. Hvor mange som blir hardt skadd sier statistikken ingenting om... Det er ingen grunn til at ikke barna til debattantene i denne tråden skades neste gang. Kanskje blir det ditt barn som skades eller dør da? Tenk om det kunne vært reddet dersom det hadde vært sikret riktig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå