Gå til innhold

bakovervendt bilstol til de er 4 år`?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor i alle verden skal de ha bena? Har ei tulle på snart 4 år og kan ikke helt skjønne at ho kunne sitti bakovervendt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk fint her:) Gutten min var 110 cm da han var 4 år. Lange ben.

Kommer veldig an på hvilket bilsete man har til barnet. I hts setene hadde ikke gutten min hatt sjans å sitte bakovervendt lenger enn til han var 2 år

Har acta graco cosmic og det går an feste lengre bak slik at det vipper over setekanten på en måte og da er det god plass til bena.

Men, trangt for meg i passasjersetet da ;)

Skrevet

I kryss, eller bøye dem..

Bena er til for å bøyes!

Skrevet

Får sikkert refs jeg nå, men vi har snudd gutten vår fremover, han er nå 1,5 år. En lang gutt, som ikke satt godt andre veien..

Skrevet

Og foresten, vi har kjøpt 2 bakovervente seter fra 9-18 kg i det siste pga bena, men bestemte oss til slutt bare for å snu.

De på butikken var enige med oss, men det er vel mange fanatiske mødre som sikkert blir forbanna når de hører om det..

Hilsen anonym 22:43

Skrevet

jenta mi er vel ca 115 tror jeg, og sambo er 195. Har jeg bakovervendt vil jo ikke han ha plass stakkar...

HI

Skrevet

Tror ikke dere er alene. Min gutt sitter også "feil vei". Det var både på grunn av beina og fordi han er ganske så aktiv. Liker ikke å kjøre bil. Da er det greit å se hva han holder på meg. Han roet seg mye bedre når han kunne se oss. Tror han fikk litt panikk av å bare høre stemmene. Noen med samme erfaring. Vet at det andre er bedre, men noen ganger må man gjøre noen overveininger.

Regner med at så lenge det er lovlig så er marginene ikke så store. Vet at de er der....

Skrevet

Jeg har ingen rett til å bli forbanna på deg.. Men lurer virkelig på om dere har satt dere godt nok inn i dette med riktig sikring i bil.. For hadde dere det, så tror jeg dere hadde gjort det anderledes..

Er vel en grunn til at de vil ha påbudt bakovervendt til 4 år..

Skrevet

Hvis det skal bli påbudt tror jeg de må gjøre noe med bilene. Jeg kan ikke se at jeg skal få plass til ei jente på nesten 115 cm lang som skal sitte bakovervendt og en mann foran på 195. Sliter jo nok når han sitter foran og ho lille på 3 mnd sitter bakovervendt bak jo.

HI

Skrevet

Det er faktisk ikke påbudt med bakovervendt bilsete til barna er 4 år nei.

Da hadde vel ikke butikkene fått selge dem fremovervendte heller?

Om man blir stoppet, får man ingen bot. Det er ingen lov som sier at de SKAL være bakovervendte.

Vet også at marginene er der, men de meses å være små.. Selvfølgelig er det nok det aller tryggeste å ha den bakovervendt enda (min som er 1,5 år)..

Samtidig vet jeg om mange flere som har gjort det samme som oss, også tidligere.

Må si jeg er veldig fornøyd, og gutten koooser seg når vi kjører bil nå. Før bare skrek han.. Så ja, det har vært veldig positivt for oss..

Skrevet

Forbanna har du ingen rett til å bli, sier du, men ganske ufin likevel. Å antyde at en mor ikke gjør de rette valgene ut i fra gitte forutsetninger.

Jeg har en knøttliten bil med kun 3 dører. Har du sett hvor innestengt et barn blir hvis de sitter bakovervendt i en sånn?

Jeg har forovervendt til min sønn på 1.5 år. Skulle noe skje, så føler jeg at jeg kan få han ut av bilen i hvertfall...

Og nyere forskning på sikring av barn i bil tar utgangspunkt i nyere biler. Og de kan da fokusere på støt. Skulle uhellet være ute hos meg, så sitter jeg kun i en liten blikkboks...

Skrevet

Da setter dere barnet forran, bakovervendt. Å så setter mannen seg bak.. No problem! Bare å koble ut airbagen =)

Skrevet

Jeg skrev ikke at det VAR påbudt, men at det var en grunn til at de VILLE ha det..

Skrevet

Jeg syns da virkelig ikke at jeg var ufin mot deg!

Jeg svarte ut i fra det som ble skrevet. Du skrev da ingen info. om liten bil..

Jeg vet at noen MÅ snu før, men det snakket vi ikke om.

Skrevet

Det er faktisk ikke bare å koble ut air baggen, dette anbefaler de ikke. Da dette ikke alltid funker. Det har hendt den har blitt utløst selv om den har vært koblet ut.

HI

Skrevet

Jeg var en annen anonym. Jeg bare ville gi ett eksempel på situasjoner som kan gjøre at man føler seg nødt til å velge forovervendt.

Skrevet

Jada, å jeg vet også at det finnes grunner til å snu barnet før.. Men som sagt så var det ikke det som ble diskutert her. Folk blander inn nye ting hele tiden, å da blir andre som kanskje har svart på det første noen "drittsekker" fordi de mener det dem gjør..

Jeg sa bare min mening om bakover/forover generelt.

Å det finnes jo ingen regel uten unntak. Å jeg kaller ingen dårlige foreldre fordi de må snu barnet før..

Skrevet

men det er jo nettopp det, hvis dette blir påbudt, hva gjør da de som sliter med og ha de bakovervendt til de er 4 år? pga plass mangel, unger som skriker og hva annet det måtte være.

HI

Skrevet

Er ho 115 cm blir det nok liten plass til bena;)

Og er hun 115 cm er nok vekten deretter, dvs vekten passer til høyden. Dvs at hun som min gutt er like stor som en 5-6 åring i en alder av 4 og trenger derfor ikke sitte bakovervendt lenger.

Selv om jeg selv hadde sønnen min bakovervendt til anbefalt alder og godtok at jeg selv satt veldig ubekvemt i fremsetet, ser jeg ikke på de som velger å snu barnet tidlig for dårlige mødre.

En dødsulykke er en dødsulykke uansett om barnet sitter fremovervendt eller bakovervendt. Det er de mindre ulykkene dette kan spille noen rolle. Dvs. Barnet sitter bakovervendt kommer uskadet fra det. Barnet sitter fremovervendt og får nakkeskade.

Viktig at folk er opplyst om det - og så får de velge deretter :)

hehe, kutter ikke ut venninner eller ser ned på dem eller prakker på dem noe på grunnlag av at de snur barna deres før anbefalt.

Skrevet

Da må vi nok følge loven. Det hadde jeg gjort, selv om jeg nå har ungen min "feil" vei av mine grunner.

Skrevet

Ja da må nok loven følges. Hvilke problemer dette medfører for folk tror jeg ikke de som bestemmer dette bryr seg om. Da blir det opp til hver enkelt å gjøre alt for å følge loven.

Sånn er det jo bare med lover og regler..

Da må man bytte bil, barnet må sitte med bøyde ben, eller bena i kryss (det er ikke farlig), passasjeren må sitte litt ubehagelig, eller sette seg bak..

Jeg vet at det ikke bare er å bytte bil.. Men jeg bare svarer på hva som da kanskje må gjøres for å følge loven..

Skrevet

Kjører mindre, bruker kollektivtrafikk. Eller som vi gjør: godtar liten plass fremfor å fire på sikkerheten.

Skrevet

Nå har jeg ikke lest nedover på alle innleggene, stoppet her..! Anonym 22:43, 'Bena er til for å bøyes', dette må vel være tull fra din side?? Tenk så ubehagelig for barnet, uff.... Og hvis det skulle skje en kollisjon, så ville begge bena blitt knekt med en gang....

Snudde selv setet til mine rundt 2 års alderen, da de begynte å bli så lange, og satt ikke noe godt med bøyde ben..! Sa til og med selv; 'traaangt'...! Og ville ikke kjøre bil. Etter at jeg snudde setet, er det ikke noe problem å dra på biltur lengre:-)

Skrevet

Ang. det å koble ut airbagen og ha barnesetet foran, så er det ikke så enkelt heller. For at det skal være godkjent, må du ta bilen med på biltilsynet, de må koble den ut, og de må stemple det i vognkortet at den er godkjent utkoblet. Da først er det lov å ha barneseter i framsetet der det opprinnelig er airbag.

Skrevet

Jeg har en bakovervendt fireåring. han er normal størrelse, og er myk nok til å sitte med beina bøyd. det går kjempebra, og så har han yyye større sjanse til å overleve og slippe invaliditet for livet i tilfelle kollisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...