AO3 Skrevet 22. september 2008 #26 Skrevet 22. september 2008 Nina_J: Du svarte under mitt innlegg, og jeg vet ikke helt om det var bl.a. mitt innlegg du siktet til, men jeg skrev klart og tydelig både "planlagt keisersnitt" og "ukomplisert vaginal fødsel". Dessverre er det jo slik at man vet ikke på forhånd om et keisersnitt - eller en vaginal fødsel, for den del - kommer til å forløpe "normalt" og "ukomplisert". Hadde man visst det, hadde jo alt vært så mye enklere. Og selvsagt er det forskjell på planlagt ks og hasteks - ved sistnevnte er det endel større sjanse for komplikasjoner, MEN man kan ikke ta planlagt ks på alle fødende av den grunn. Jeg leste nylig i sambos obstetrikkbok ang dette - iflg den er det ved planlagte ks omtrent samme mortalitet (dødelighet) for mor som ved vaginal fødsel (veldig lav), mens morbiditeten (altså komplikasjoner/problemer i etterkant) er klart øket ved ks i forhold til vaginal fødsel. Ved hasteks er både mortalitet og morbiditet klart øket. Mtp på at dette er det legene og jordmødrene lærer - og vi får da virkelig gå ut fra at det stemmer - er det kanskje ikke så rart at de ønsker å unngå ks som for dem er "unødvendige"? Altså som ikke skjer på klare medisinske indikasjoner. For det er jo ingen tvil om at det er mange situasjoner hvor ks er det beste, både for mor og for barn! Det er ikke det det handler om, men at enkelte (snakker ikke om HI nå) kanskje tror at ks er lettere enn det det kan vise seg å være? Det er en stor operasjon vi snakker om her, la oss ikke glemme det! Jeg kan jo legge til at akkurat i dette innlegget, er det du som kommer med "skremselspropaganda" når det gjelder vaginal fødsel. Skjønner deg godt i og for seg, det kan godt hende jeg også hadde ønsket ks etter en slik opplevelse, MEN som du sier, det er ikke alle som er så uheldige som du var under den forrige fødselen din heller! Jeg har ikke oppfattet noen innlegg i denne tråden som skremselsproganda når det gjelder ks. Alle har ulike erfaringer, og må få lov til å komme med dem. At noen har veldig gode erfaringer med ks er supert, men de må få lov til å bli balansert av innlegg som forteller om den andre siden av medaljen. Det samme gjelder selvsagt ved vaginale fødsler, hvor folk har vidt ulike erfaringer om hvordan det kan gå. For noen (heldigvis de fleste) går det helt fint, for andre blir det et mareritt. Jeg tror vi generelt skal være glade for at vi bor i et land hvor vi har god fødselsomsorg, og hvor det er mulig og trygt med keisersnitt når det er nødvendig. Det er ikke alle kvinner i verden som er så heldige som vi er! Dødeligheten i forbindelse med fødsel i endel land taler for seg selv...!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå