MetteMedToTette Skrevet 20. september 2008 #1 Skrevet 20. september 2008 Er det mange her som kjenner til Dr. Sears begrep om High need babies? Min eldste datter (to år) er "en slik en." Det virker som om det er et ikke-eksisterende begrep blant helsepersonell og "Hvordan få barnet ditt til å sove"- forfatterne. Jeg har alltid visst at mitt barn ikke var som alle andre barn, men møtte liten forståelse fra andre. Jeg oppdaget nylig Dr. Sears og deres High need babies. Der fikk jeg en fin aha-opplevelse. Det var godt å lese at jeg ikke bare var en udugelig mor. Lurte på om det bare er jeg som har vært på bærtur og ikke visste om dette. Er det mange som har slike barn? Lurte på om andre har erfaringer å komme med. Håper på mange tilbakemeldinger!
EierIkkeFantasi Skrevet 20. september 2008 #2 Skrevet 20. september 2008 er dette en bok? har også en med store søvnproblemer
MetteMedToTette Skrevet 20. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. september 2008 Jeg var inne på: www.askdrsears.com Søk på High need babies. Det var veldig opplysende for meg ihvertfall. Lykke til med din lille!
Gjest Skrevet 20. september 2008 #4 Skrevet 20. september 2008 Det er ikke borte og glemt i Norge heller, men det er mange som ikke vet om det eller er enige i at sånne barn finnes. Jeg har to sånne. På http://www.sovlillebaby.com/highneed.htm står det på norsk om dette...
EierIkkeFantasi Skrevet 20. september 2008 #6 Skrevet 20. september 2008 akkurat hva gikk du inn på på denne linken?
Gjest Skrevet 20. september 2008 #8 Skrevet 20. september 2008 Men dere andre som har slike barn, hva er deres supertips da? Jeg kunne trenge noen til å håndtere minsta bedre enn hva jeg klarte med vesla. Vesla har dog etter mange mange mange timer med slit blitt et barn som egentlig sover greit, om natta. Dagen kan jeg bare glemme. Jeg ønsker ikke et barn til som jeg bare kommer til å gå og vente på at blir gammel nok til å ikke trenge dagsøvn. Nattesøvn heller for den saks skyld... For det trenger tydeligvis jeg mer enn henne:p
EierIkkeFantasi Skrevet 20. september 2008 #9 Skrevet 20. september 2008 jeg har vel egentlig ingen råd det blir jo bare verre her.. kunne trengt noen jeg også.. og nå skal jeg slutte med amminga i tilleg.. tør ikke tenke på hvordan det kommer til å gå
Økologisk_knekkebrød Skrevet 20. september 2008 #10 Skrevet 20. september 2008 Har aldri hørt om det før, men det høres kjent ut når jeg leser om det! Men hvor lenge er det vanlig at high need babyene er så krevende? (Om man får lov til å si at en baby er krevende, uten å bli halshugd.. ) Er det noen liste av kriterier for hvilke babyer som er high need babyer? Gutten vår sov maks 20 minutter om gangen, så lenge han var liten baby. Han måtte bare holdes hele tiden, og greide aldri å roe seg ned og sovne av seg selv.
Gjest Skrevet 20. september 2008 #11 Skrevet 20. september 2008 Oiii, det er nok ingen dans på roser nei. Jeg ELSKER å ha ammingen, det er letteste vei til noen timers søvn for oss alle! Og jeg har funnet ut at dersom jeg ammer henne skikkelig mett og trøtt, for så å vugge henne på armen helt inntil meg liggende, slik at hun sovner, og jeg blir liggende si 30 min, kan hun sove opptil 2,5 timer etter jeg har stått opp!
MetteMedToTette Skrevet 20. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 20. september 2008 Jeg gikk inn på Fussy babies under Main topics. (inne på askdrsears.com)
Gjest Skrevet 20. september 2008 #13 Skrevet 20. september 2008 Listen ligger på flere nettsteder, deriblandt linken jeg la inn tror jeg... (husker ikke) Google begrepet så får du opp masse! Og de er sånn til de er godt og vel ferdige med å være baby. Vesle er 2 år nå, og fremdeles ganske sånn...
Fikk maibaby06 Skrevet 20. september 2008 #14 Skrevet 20. september 2008 Vet ikke om min er/har vært high need, men de fleste kriteriene passet. Har vært inne og kikket før når jeg tenker meg om, på tillabs link. Spesielt dagsøvnen som har vært problemet her, selv om han alltid har vært vanskelig å legge på kvelden, og hatt mange oppvåkninger. Før han gikk over til 1 lur når han var 1 år og 3mnd, sov han 20-30 min lurer. På den tiden begynte jeg å legge han for luren sin i min seng og så lå jeg og holdt om han til han sovnet. Da kunne jeg liste meg ut etter å ha bygd rundt han med dyner og puter. Etterhvert sov han opptil 2 timer sånn. Var helt utrolig i begynnelsen:) Jeg sover en av de timene, ellers gjør jeg div forefallende:) Fremdeles gjør jeg det sånn i helgene. Ellers kan vi bare glemme dagsøvn.
EierIkkeFantasi Skrevet 20. september 2008 #15 Skrevet 20. september 2008 har du ammet elste også, sånn i søvn ol ? kan jeg spørre hvordan du fikk barnet til å sove uten pupp og brystmelk ? gruer meg virkelig til dette
Økologisk_knekkebrød Skrevet 20. september 2008 #16 Skrevet 20. september 2008 Ja, det var en slags liste på den siden, men lurte på om det var noe mer. Har googlet litt, men må google mer! Gutten vår er 1 år og 4 mnd, og heldigvis sover han bra nå, bank i bordet! Men Gud vet hvor mange timer jeg har stått og trilla og trilla på den vogna for å få ham til å sovne på dagtid! Og hvor mange timer jeg har gått med ham, og sittet med ham i armene for å få litt nattesøvn!
Gjest Skrevet 20. september 2008 #17 Skrevet 20. september 2008 Ammet eldste også, vi kjørte egentlig ganske hardt på henne når hun var ca 3 mnd. Jeg hadde fødselsdepresjon og vi trengte virkelig at ungen i det minste sov om natten. Så vi kjørte en veldig veldig oppmyket og tilpasset versjon av Ferber på henne. (kan slett ikke kalles Ferber asså, men det er den greieste forklaringen) Og vi kjørte også stålkontroll på leggerutine og tidspunkt. Det hjalp en god del. Dagsoving derimot har vi aldri fått til. Med minste nå så blir det å vugge i søvn i vogna. Jeg orker ikke noe annet ennå.
EierIkkeFantasi Skrevet 20. september 2008 #18 Skrevet 20. september 2008 gud,ja hva skulle vi gjort uten vogna..sitter og triller på den alltid
MetteMedToTette Skrevet 20. september 2008 Forfatter #19 Skrevet 20. september 2008 Der er mye utfyllende informasjon inne på dr. Sears sine sider. Det er deriblant en liste over kriterier på high need babies. Men det finnes grader av high need. Alle kriteriene må ikke være oppfylt. Jeg kan strekke halsen min litt fram Jeg slet meg HELT UT på min søte, blide, krevende lille engel. Det var mange netter jeg hadde lyst til å ringe å skjelle ut disse forfatterne som skiver sovebøker. De skrev jo bare om mønsterbarn. Men, men, jeg overlevde - utrolig nok.
EierIkkeFantasi Skrevet 20. september 2008 #21 Skrevet 20. september 2008 har sendt mette og tillab pm
Økologisk_knekkebrød Skrevet 20. september 2008 #22 Skrevet 20. september 2008 Sitter og leser nå, og det er nesten så jeg må gråte. Jeg kjenner meg så godt igjen, og blir minnet på alle timene med fortvilelse jeg har hatt over barnet som var så vanvittig krevende! For all del, jeg elsker ham over alt på jord, om noen skulle være i tvil, men jeg har vært (og er til tider) 100% utslitt..
Gjest Skrevet 20. september 2008 #23 Skrevet 20. september 2008 Når jeg opprinnelig fant ut dette så oppdaget jeg jo at; hey, det er ikke bare meg! MEn problemet mitt har vært at det har vært så utrolig få jeg kjenner som har samme problemet, eller vet det i alle fall... Mine jenter oppfyller hhv 11 og 12 av kriteriene (som er 12 stykk!) Det er jo ikke rart jeg er sliten da, og jeg trøster meg veldig med det. Faktisk så blir det nesten sånn at man har noen knagger og bare det hjelper på tålmodigheten.
MetteMedToTette Skrevet 20. september 2008 Forfatter #24 Skrevet 20. september 2008 Jeg ammet min i søvn. Det var det eneste som fungerte. Vi prøvde alt det andre som står i bøkene, men ingenting virket. Ferberkuren virket heller ikke. Det som var merkelig var at den dagen jeg sluttet å amme (11,5 mnd) - den dagen bestemte hun seg for å sovne selv. Heldigvis, takk og pris, så er nr to helt normal.
Økologisk_knekkebrød Skrevet 20. september 2008 #25 Skrevet 20. september 2008 Skjønner veldig godt hva du mener! Jeg har trodd at det bare var meg det var noe galt med, siden jeg ble SÅ utslitt av å være mamma! Alle andre takler det jo så greit i forhold til meg! Selvfølgelig er alle slitne, og utslitt innimellom, men ikke så til de grader..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå