nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 20. september 2008 #1 Skrevet 20. september 2008 Jeg har ei venninne som snart skal ha barn. hun har fått beskjed at hun ikke får lov til å amme så de har stoppet melkeproduksjonen hennes. hun var veldig lei seg da hun fikk vite det, men har vent seg til tanken nå. Jeg har så masse melk og fryseren er snart full. Poden min har ikke sjangs til å drikke opp alt dettefør det går ut på dato Jeg tenker litt på om jeg skal spørre henne om hun kanskje vil ha litt til babyen sin. Men vet ikke om det kanaskje er litt frekt. Hun er ganske var og blir fort snurt. Hadde det vært ei annen venninne så hadde det ikke vært noe problem å tilby. men hun er.. ja ..man må trå varsomt på en måte. Jeg tenker jo også litt på at kanskje un synes det er ekkelt eller noe slikt.. huff. jeg vet ikke. Hva sier dere? Er det ufint og frekt? vet jo at hun aller helst ville gitt morsmelk enn erstatning. Hun må jo uansett gi erstattning. har ikke så mye..
Anne-B. Skrevet 20. september 2008 #2 Skrevet 20. september 2008 Du kan jo foreslå det, siden du har i overflod, men at du forstår om hun syns det blir rart eller feil. Uansett, om du risikerer at hun hugger hodet av deg, så er det kanskje ikke vits i å bringe temaet på bane i det hele tatt.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 20. september 2008 #3 Skrevet 20. september 2008 Det skader vel ikke å spørre henne, vel? Gi nå bare beskjed om at du har full forståelse dersom hun ikke vil.
nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 20. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. september 2008 det er derfor jeg er redd for å spørre. skjønner om hun ikke vel der. sikkert mange som kanskje synes det er litt ekkelt...
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 20. september 2008 #5 Skrevet 20. september 2008 Om hun personlig synes det er ekkelt kan jeg ikke svare på, men det er veldig mange mødre som pumper og donerer sin MM til neonatal avdelingene på sykehus, så det er iallefall ikke helt uhørt at barn får MM fra andre.
Anerikke Skrevet 20. september 2008 #6 Skrevet 20. september 2008 Ikke får lov til å amme? Av hvem, og hvorfor det?
trillemamma Skrevet 20. september 2008 #7 Skrevet 20. september 2008 Jeg tror jeg ganske sikkert hadde blitt veldig glad. Morsmelk er jo veldig mye bedre enn MME, spesielt for de helt minste. Det er jo en grunn til at sykehusene kjøper morsmelk av mødre som har for mye, spesielt med tanke på de premature babyene. Jeg hadde spurt.
Gjest Skrevet 20. september 2008 #8 Skrevet 20. september 2008 Kanskje av legen sin? Og hvorfor? Unnskyld meg, men har du noe med det? Finnes mange medikamenter som tilsier at man ikke skal amme.
nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 20. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 20. september 2008 Det er pga av problemer med brystene. vil ikke gå så mye inn på hvorfor. Vet jo at hun har venner her inne og kanskje selv er inne her selv om hun ikke har fått barn ennå Det er av legene/ sykhuspersonell som har sagt det
Gjest Skrevet 20. september 2008 #10 Skrevet 20. september 2008 Jeg ville ikke gjort det. Jeg vet hvor sårt det er, og har hun funnet roen med å bruke mme nå, så trenger hun å fokusere på det positive med mme, og ikke minnes på "nestbestheten" ved mme kontra mm.
Nanna:-D Skrevet 20. september 2008 #11 Skrevet 20. september 2008 Vet ikke hva jeg ville gjort sjøl, men det er jo helt knall for baby'n vis ho syns det er greit. Vis du spørr ho om hva ho hadde syntes om å gi sitt barn en annen sin mm, vil du jo få en indikasjon på hva ho syns. Vis du skjønner at det ikke var no ho syntes om, slipper du jo å spørre, men vis ho virker positiv, kan du jo bare si at du har litt vis ho vil ha... Sånn har iallefall jeg gjort når jeg har sput om ting som er litt vanskelig... Innleda litt først for å se reaksjonen...
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 20. september 2008 #12 Skrevet 20. september 2008 Jeg ville ikke gjort det. Jeg fikk ikke ammet vesla selv, og det var så sårt og leit for meg at jeg hadde følt meg enda mer mislykka tror jeg. Du kan jo bare tilfeldig si at du må begynne å tømme fryseren og kaste mm snart, da er det opp til henne å evt. spørre.
MintCondition Skrevet 20. september 2008 #13 Skrevet 20. september 2008 Jeg er veldig for amming og morsmelk, men vet du, jeg hadde IKKE tilbydd melka mi til ei venninne som ikke kunne amme. Syns det virker sårt nok fra før, om man ikke skal bli tilbudt andres melk også, som om mme ikke er "godt nok" liksom.
Solskinnsjenta Skrevet 20. september 2008 #14 Skrevet 20. september 2008 Den ene tvillingen min fikk mm fra morsmelkbanken på sykehuset, for hun måtte ha mat før jeg hadde fått igang melkeproduksjonen. Valget stod da mellom mme og mm fra en annen kvinne. Det var et utrolig enkelt valg! I forhold til mm er mme nest best, slik er det bare. Tvillingene har blitt foret på begge deler, gutten ble fullammet kanskje 6 uker, mens jenta har fått min pumpemelk og mme vekselsvis fra vi kom hjem fra sykehuset. Til HI: Jeg foreslår at du sier til henne at du har en del mm i frysen, og at hun gjerne kan få dette hvis hun er interessert. Si også at du ikke blir såret hvis hun velger å si nei (kan jo være litt vanskelig å si ne til et slikt tilbud - giveren kan jo tenke ' hæh, er ikke melka mi bra nok, liksom!!!') Hun får nok helt sikkert tilbud om mm fra morsmelkbanken på sykehuset, så tanken vil jo ikke være helt fjern når hun kommer hjem...
twoboys & a girl Skrevet 20. september 2008 #15 Skrevet 20. september 2008 Tror jeg hadde blitt glad for å få det tilbudet, men som sagt så kan det være et sårt tema. Det er bare å finne den rette måten å legge det frem på.
nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 20. september 2008 Forfatter #16 Skrevet 20. september 2008 Må takke dere alle for flotte innputt. Blit nok å spørre, men som mange av dere har skrevet, finne riktig måte å ordlegge meg på.
mai mammaen til to Skrevet 20. september 2008 #17 Skrevet 20. september 2008 syns du skal tilby det eg.. om hun ikke tåler å bli spurt om detuten å bli sur så hadde eg nok ikke vært venn med henne...
*gruffalo* Skrevet 20. september 2008 #18 Skrevet 20. september 2008 Går selvfølgelig an og tilby, og er jo sant at mange får melk fra melkebanken. Men, denne melka blir testa veldig godt for å sikre at det ikke er bakterier o.l. Jeg ga selv melk til melkebanken, og noe av det fikk jeg i retur fordi det var litt bakterier i den som ikke var farlig for min egen unge, men som de ikke kunne gi til andre. Så er litt usikker om det er bare bare å gi andre sin egen mm...
Anerikke Skrevet 20. september 2008 #19 Skrevet 20. september 2008 høytblodtrykk: Jeg spurte bare et helt nøytralt spørsmål som jeg lurte på. Ingen kritikk av noen. Ingen grunn til å svare frekt. Om jeg har noe med det? Omtrent like mye som du har med hva jeg skriver. Egentlig fint lite her inne noen av oss har noe med.
Gjest Skrevet 20. september 2008 #20 Skrevet 20. september 2008 Jeg skjønner at du mener det godt, men jeg synes ikke du skal gjøre det. Dette er et utrolig sårt tema for så mange. Morsmelk er best tilpasset sitt eget barn og det er helt greit for henne å gi mme med god samvittighet til barnet sitt. Det inneholder alt barnet trenger det også. Og ja jeg vet det er en nr 2, men det er en GOD nr 2.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 20. september 2008 #21 Skrevet 20. september 2008 Jeg hadde nok spurt, jeg har en venninne som har for lite melk og supplerer med mme. I sommer var vi på hytte tur sammen med våre små og mennene, hun hadde gått tom for rene flasker i øyeblikket og det var tomt i puppene og lillmann ville ha mer, så hun spurte om jeg kunne amme han litt. Så klart!!! Ikke noe problem i verden vel!!? Du kan jo spørre, vil hun ikke så ok, kast melka. Venninna mi er også sår for at hun ikke får amme så mye, men det overgår ikke lysten til å gi barnet det beste når hun kan............
Gjest Skrevet 20. september 2008 #22 Skrevet 20. september 2008 ahhhhhhh!!!!!!!! *bitertennenesammenforikkeåspyedderoggalle*
Gjest Skrevet 20. september 2008 #24 Skrevet 20. september 2008 Greit jeg kan godt si det jeg mener jeg. Mener du at siden jeg valgte å gi barnet mitt mme istedet for en annen sin morsmelk gav jeg ikke det som var best for barnet mitt?
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 20. september 2008 #25 Skrevet 20. september 2008 Hadde du ikke noe valg så har du jo gjort det du kan. Jeg sier ikke at hvis du ikke kan amme selv så få andre til å gjøre det!? Gutten min får da mme en gang i blandt han også men jeg har melk så da får han det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå