Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #26 Skrevet 22. september 2008 Dere stemødre kan unnskylde dere aldri så mye med at dere ikke viser barna hvordan dere føler det!Det er bare tull, og det vet dere alle sammen!Selv om ikke dere forteller barnet hva slags følelser dere har, så vises det i kroppsspråk, tonefall og væremåte.Barn er utrolig følsomme for slike ting! Som voksen så merker du raskt om noen liker deg, eller ikke, bare ved å se hvordan de oppfører seg mot deg.Det gjør jammen barn, også! Jada, jeg skjønner at man kan bli kjempefrustrert!Det har jeg all forståelse for!Jeg kan også forstå at man skulle ønske at barnet (og mor) ikke hadde eksistert!Men det er noe helt annet og SKRIVE på nettet, at man ønsker barnet skulle DØ!Det er å gå langt over streken, etter mitt syn! Og legger du inn slike innlegg her så må du jammen forvente svar!At dere stemødre kan si at det er OK at noen ønsker et barn død, det sier mere om dere enn om oss biomødre! Jeg skjønner at hun skrev det i frustrasjon, men slike ting skriver du ikke uansett!!Og er du SÅ frustrert at du tenker den tanken, da er det jammen på tide og komme seg ut av forholdet! Hadde jeg visst at min stemor hadde hatt slike tanker, hadde ikke mitt barn fått kommet dit i hvertfall! Nei, SKJERP DERE!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #27 Skrevet 22. september 2008 Du burde faktisk tenke deg om. Den måten du skriver på er utrolig generaliserende. Det å henvende seg til en stor gruppe kun fordi noen har sagt noe galt vitner om en skummel generalisering. Dere stemødre fy fy og "oss biomødre". Vettu det finnes biomødre som sliter i morsrollen og stemødre som sliter i stemorsrollen. De fleste er jo faktisk både mor og stemor. Tror virkelig ikke noen gruppe er bedre enn noen andre. Tror heller ikke man vinner noe ved å gi inntrykk av at virkeligheten er slik heller... Alle kan komme i en vanskelig livssituasjon og være frustrert. Det som i min verden skiller de voksne "gode" personene fra de andre er de som tar tak i situasjonen og gjør noe med det. Det å være en biomor som gjør alt de kan for å ødelegge for far, stemor, fellesbarn og samvær med barn er absolutt ikke noe bedre enn en stemor som prøver å ødelegge for far og særkullsbarn. men uansett situasjonen er det faktisk biofar sitt ansvar både å ta vare på barnet og sette grenser for biomor og passe på at stemor får den rollen og respekten som en stemor skal ha både som kvinnen i fars liv, men også som en god omsorgsperson i barnets liv.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #28 Skrevet 22. september 2008 Unnskyld meg for en latterlig diskusjon! Nei, det er ikke riktig å ønske en unge død, selvsagt ikke. Men nå er jeg såpass romslig at jeg prøver å se det hele fra anonym sin side, selv om jeg er såkalt "biomor". Jeg tror ikke hun ønsker barnet død, men hun er frustrert over livet. Forholdet. Osv. Og det hadde kanskje glidd lettere og hun hadde kanskje hatt det bedre om barnet og bimor ikke eksisterte. Vettu, det forstår jeg! Jeg tror at hvis man fikk velge så ville man selvsagt velge mannen UTEN barn og biomor. Barn og biomor er noe man MÅ ta med seg på kjøpet. Og det følger mye utfordringer med dette. Skjerp dere jenter! La folk få ut frustrasjonen sin og få letta på trykket her inne. det er jo tross alt derfor man har et sånt forum. Det enkleste er å dømme, men hva med å heller komme med råd og hjelpe? Hun har det sikkert ikke lett siden hun er så frustrert at hun kan skrive noe slik. Hva med å heller ta noe med en klype salt, og heller lese mellom linjene.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #29 Skrevet 23. september 2008 Du generaliserer litt da, det er noen av oss som *ikke* ville hatt en mann uten barn... Fordi vi har unger fra før, og ikke ønsker oss flere, og derfor synes det er greit med en som ikke "maser" om unger. Har vært sammen med en uten unger, og han hadde liten forståelse for at jeg hadde unger og ikke kunne gjøre hva som helst, når som helst... Allikevel virker det som om menn takler bedre stebarn enn det kvinner gjør, hvertfall hvis man leser her inne... Det jeg reagerer på er at så mange får unger, rimelig kjapt, med disse mannfolka, hvorfor ikke se an hvordan forholdet til mann og stebarn går, *før* man får unger som kanskje ender opp som skilsmissebarn pga mors forhold til fars "baggasje"...?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #30 Skrevet 23. september 2008 Anonym 09.33!! Dette er jammen et av de vettugste innleggene som er skrevet på lenge! Helt enig med deg!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #31 Skrevet 23. september 2008 Takk:) Kommer sikkert av at jeg har fått noen år på ræva etterhvert... Det virker som om en del overser problemene i forhold til stebarn, mulig de tror det blir bedre bare de får et fellesbarn? Ofte bunner jo problemene i at far faktisk ikke tar tak i det som er galt, og da er det slett ikke sikkert det blir noe bedre av at det kommer flere barn, kanskje heller tvert i mot... Har lest her inne over en lengre periode, og jeg må si at det er mye som sjokkerer meg. Jenter som hater stebarna sine, og tror livet hadde vært bedre bare de forsvant. Eller de som sier de er mer glad i bikkja enn stebarna... Eller som knapt unner stebarna julegaver... Tror de virkelig at ikke unga skjønner tegninga? Hvis stemor forsvinner ut hver eneste gang unga kommer til far, så tror jeg neppe ungene tror at alt er så bra, selv om mange hevder at de ikke lar hatet gå ut over unga...
smiia Skrevet 28. september 2008 #32 Skrevet 28. september 2008 "...uansett situasjonen er det faktisk biofar sitt ansvar både å ta vare på barnet og sette grenser for biomor og passe på at stemor får den rollen og respekten som en stemor skal ha både som kvinnen i fars liv, men også som en god omsorgsperson i barnets liv." Yes! Det er akkurat dette som er kjernen i hele problemstillingen. Rist gubben deres ut av "hvis jeg lukker øynene og lar kvinnfolka styre på forsvinner nok problemet av seg selv snart"-dvalen jenter!
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #33 Skrevet 28. september 2008 Hater ingen av ungene men... Min x hadde unger fra før, min sambo nå har unger fra før. (begge 2 unger med 2 ulike mødre) Og en ting skal være sikkert, det finnes VANSKELIGE biomødre der ute. Når biomor helt tydelig prøver å ødelegge forholdet, ikke respekterer stemor +++ så går det gjerne utover forholdet til ungen. Sånn er det bare. (selv om man ikke hater ungen kunne det vært bedre om biomor var litt mer ok) Jeg har ofte hørt om hva som forvetentes av meg som stemor (av omverden) ALDRI hørt hva som kreves av Biomor i slike tilfeller... Biomor trenger overhodet ikke like meg, vi trenger ikke være venner. Men, det er absolutt lettere å stille opp for ungen når du ikke hele tiden føler at biomor er ute etter å ødelegge eller demonstrere at du ikke har noe med ungen å gjøre osv. Samtidig forvente at jeg skal kjøpe mat til ungen, kjøre om nødvendig, lage mat til ungen, betale for rom og møbler til rom +++ Når det er sagt finnes det ok biomødre også :-) Har altså opplevd 4 nå og 4 forskjellig erfaringer. Så om dere ønsker at stemor skal være ok bør dere faktisk være det selv og. Om dere blander dere for mye inn i forholdet til far og ny sambo er det til syvende og sist ungen det går utover!!! Alle har et ansvar for at dette skal fungere, ikke bare stemor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå