MammaMia123 Skrevet 17. september 2008 #1 Skrevet 17. september 2008 For han har solgt huset, og har ingen plass å bo den siste uka før han flytter. Han spurte i dag om å få låne gjesterommet, og vi sa ja, hadde ikke samvittighet til noe annet.. Dette er en fyr vi ikke har hatt noe særlig med å gjøre (jeg har truffet han 1 gang...), sambo kjenner han jo litt bedre, men det er ikke bestekompisen hans for å si det sånn! ;o) Uansett, nå sitter jeg og sambo å snakker litt om hvordan vi skal gjøre det med mat og sånn. Det er jo bare for en uke, men det er jeg som står for maten her i huset og budsjettet er litt stramt for tiden. Vi har hatt myyye utgifter idet siste p.g.a kjøp av ny leilighet osv. Jeg mener at pålegg og brød får han stå for selv, men middag må han jo nesten spise sammen med oss, men kanskje han kan kjøpe middag en dag eller to!? Høres jeg kjip ut eller? Sambo mener vi skal stå for maten.
3 blå Skrevet 17. september 2008 #2 Skrevet 17. september 2008 Er han en oppegående fyr så forstår han vel at han bare ikke kan komme å bo hos dere i ei uke og spise maten deres. Jeg tenker problemet ordner seg selv og at han betaler for seg som normale folk.
MammaMia123 Skrevet 17. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. september 2008 Tja.. er vel akkurat det jeg er litt usikker på..
Gjest Skrevet 17. september 2008 #4 Skrevet 17. september 2008 Enig med "våken-drøm", synes det er en selvfølge at han skal bidra i husholdningen. Hadde det vært meg hadde jeg tilbudt meg å handle inn samt å lage middag noen av dagene eller betale en andel. Men jeg har som "ung" opplevd å bo i bofelleskap med folk som manglet sosiale antenner og som ikke fortstod at man skulle bidra til fellesskapet.
1jente+1spire Skrevet 17. september 2008 #5 Skrevet 17. september 2008 jeg hadde stått for maten viss det var mitt besøk uten problem. men viss jeg var besøket så hadde jeg tilbudt meg å kjøpe litt mat jeg også.
MammaMia123 Skrevet 17. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 17. september 2008 Er vel det som er problemet her og.. Jeg har opplevd folk som ikke tar sånt som en selvfølge..
MammaMia123 Skrevet 17. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 17. september 2008 Hadde dette vært ett besøk, altså venner eller familie som kom for å besøke oss, så hadde jeg helt klart stått for maten uten problem! Men når det liksom er en vi ikke kjenner så godt, og som i tillegg bare spurte om å få bo her, så vil ikke jeg brødfø han...
nicknavn Skrevet 17. september 2008 #8 Skrevet 17. september 2008 Det er jo bare rett og rimelig at han holder maten sin. Jeg syns dere får ta en prat med han om hvordan dere gjør det med middag, for det er jo ikke sikkert at han har tenkt å spise den sammen med dere, men at han spiser ute. Om han skal spsie sammen med dere, bør han jo betale noe. Han er ikke ordinær gjest som dere har invitert, men han har innvitert seg selv på en måte.
najs Skrevet 17. september 2008 #9 Skrevet 17. september 2008 Er det ikke bare å lage litt billig mat denne uken, han jobber og spiser jo sikkert ikke hos dere hver dag. Ikke ta sorgene på forskudd, for alt du vet kanskje han har tenkt på å gjengjelde dere skikkelig og da vil du virke ganske gnien hvis du tar det opp. Jeg er helt enig med samboern din, men det virker ikke som dere har felles økonomi, kanskje samboern din putter på litt ekstra. Jeg ville aldrig bett noen betale maten. hadde jeg hatt lite penger ville det heller blitt mye tomatsuppe og sånn!
Herlige barn har jeg fått Skrevet 17. september 2008 #10 Skrevet 17. september 2008 Lag havregrøt til frokost, middag og kvelds!
MammaMia123 Skrevet 17. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 17. september 2008 Jo vi har felles økonomi! Men jeg mener at maten overhodet ikke er mitt problem siden jeg ikke har invitert han til å bo her. Og vi har jo råd til ordentlig mat, MEN vi har ikke regnet med i budsjettet denne mnd at en voksen mann skulle komme å bo her.
najs Skrevet 17. september 2008 #12 Skrevet 17. september 2008 Jeg synes du ska sette pris på at samboern din er så snill mot kollegaen hans, det er en god egenskap. Nå kjenner jeg ikke deg men at du synes det er kjipt å måtte lage litt ekstra mat, burde du lære litt av samboern din;-)
MammaMia123 Skrevet 17. september 2008 Forfatter #13 Skrevet 17. september 2008 Veeel, sambo hopper ikke i takt av glede for at han skal være her... Det var kun for at han ikke har samvittighet til noe annet. Så jeg er vel ikke den som skal sette pris på noen ting i denne saken....
AneB Skrevet 17. september 2008 #14 Skrevet 17. september 2008 Helt enig med FromaSuper......osv. Ja, jeg syns du virker gnien...sorry, men det syns jeg altså. Og så lurer jeg på om du alltid lager "nok" mat. Aldri rester eller for mye? De fleste har vel det (tror jeg), og da vil nok ikke budsjettet sprenges. Syns det er kjempesnilt av dere å "ta han inn", og bra for barna deres å lære gjestfrihet
najs Skrevet 17. september 2008 #15 Skrevet 17. september 2008 Men det går på samvittigheten hans så betyr jo det at magefølelsen hans sier at det ikke ville vært riktig å ikke tilby han det. Herregud, det er en uke det er snakk om og han jobber jo så jeg skjønner ikke problemet helt jeg. Neste gang er det du som trenger hjelp til noe, da er det godt å ha rause mennesker. Jeg er oppdratt sånn at man hjelper og deler med hverandre, og jeg gjør det med glede. What goes around, comes around!
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 17. september 2008 #16 Skrevet 17. september 2008 Jeg tror alle dere som mener hun er gnien har penger nok til å brødfø en ekstra munn i en uke uten problem. Det har kanskje ikke hun? Jeg skjønner at det kan være problemtatisk med en ekstra person i et stramt budsjett, men jeg ville levd i håpet om at det skulle ordne seg. Sannsynligvis betaler han noe. Jeg tror ikke jeg hadde hatt mage til å be om penger, det ordner seg jo. Men det er klart litt kjipt å gå veldig i minus.
MammaMia123 Skrevet 17. september 2008 Forfatter #17 Skrevet 17. september 2008 Jøss, så jeg er faktisk gnien altså. Jaja, da får jeg være gnien da, for jeg mener fortsatt at det ikke er mitt problem å brødfø en mann jeg ikke kjenner og ikke har invitert hit. Det er jo ikke sånn at jeg skal ta 5 kr pr osteskive liksom, men jeg mener han kan betale sin mat (brødmat og pålegg). Middag skrev jeg jo han skulle få spise her, men at han kanskje kan betale en eller to. Jeg bodde hos ei bekjent i et par uker, og betalte all mat selv. Synes det er bare rett og rimelig så lenge jeg ikke er gjest! Og jo det blir seff rester av og til! Heregud, vi blir jo ikke gjeldsslaver av denne grunn, men denne mnd er stram, og det vil den neste også være. Kommer det en voksen mann å skal spise middag her, så må jeg faktisk kjøpe dobbelt opp!
MammaMia123 Skrevet 17. september 2008 Forfatter #18 Skrevet 17. september 2008 Takk tosøtesmå-enrødogenblå Nei, jeg skal ikke be han om penger altså, hehe. Men kanskje si på en fin måte at han kanskje kan holde seg med brødmat o.l selv. Selvfølgelig så går det jo bra uansett hav som skjer, men veldig kjipt å gå i minus p.g.a han liksom, siden det ikke var ventet. )
AneB Skrevet 17. september 2008 #19 Skrevet 17. september 2008 Jeg slutter aldri å forundre meg over folk som spør om andre sin mening her inne, som egentlig bare vil ha bekreftelse på at det de mener er det beste....
MammaMia123 Skrevet 17. september 2008 Forfatter #20 Skrevet 17. september 2008 Nei vel... Jeg forsvarer jo bare det jeg mener, gjør jeg ikke?
najs Skrevet 17. september 2008 #21 Skrevet 17. september 2008 Hvis det er så ille er det nesten bedre å si til han at det ikke går at han bor der. Han tror sikkert at alt er helt i orden, og har nok ikke mye lyst til å bo der hvis det er sure miner. Vet du, jeg kjenner ikke en eneste som ville lagd problem av noe sånt, og det er jeg gla for. Gniene mennesker er faktisk litt usjarmerende....
AneB Skrevet 17. september 2008 #22 Skrevet 17. september 2008 Joda, du bare virker litt vel pist for at jeg mener du er gniten... og krydrer forsvaret ditt med virkemidler som er helt unødvendige hvis meningen var å bare forsvare det du mener uten å virke en smule hissig, skjønner du.
MammaMia123 Skrevet 17. september 2008 Forfatter #23 Skrevet 17. september 2008 Oi, jeg har ikke ment å virke hissig! Hvor virker jeg hissig? )
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 17. september 2008 #24 Skrevet 17. september 2008 Jamen, du Froma osv. Det handler jo om å ikke ha råd, ikke om å være gnien? Men det må man ha prøvd for å forstå det.
AneB Skrevet 17. september 2008 #25 Skrevet 17. september 2008 Ca her virker du en smule hissig: Jøss, så jeg er faktisk gnien altså. Jaja, da får jeg være gnien da, for jeg mener fortsatt at det ikke er mitt problem å brødfø en mann jeg ikke kjenner og ikke har invitert hit. Det er jo ikke sånn at jeg skal ta 5 kr pr osteskive liksom, men jeg mener han kan betale sin mat (brødmat og pålegg). Middag skrev jeg jo han skulle få spise her, men at han kanskje kan betale en eller to. Jeg bodde hos ei bekjent i et par uker, og betalte all mat selv. Synes det er bare rett og rimelig så lenge jeg ikke er gjest! Og jo det blir seff rester av og til! Heregud, vi blir jo ikke gjeldsslaver av denne grunn, men denne mnd er stram, og det vil den neste også være. Kommer det en voksen mann å skal spise middag her, så må jeg faktisk kjøpe dobbelt opp! Jeg er jo faktisk ikke helt idiot, så jeg forstår jo at du må handle mer når dere blir flere rundt bordet, spesielt en voksen mann. Jeg også mener at det er naturlig av han å tilby seg å handle inn litt til fellesskapet, for all del! Men det hadde ikke falt meg inn å be han om det, eller hintet om det. Det hadde bare gått inn i historien som "et litt spesielt besøk". Men man forventer jo at voksne folk som inviterer seg sjøl på en ukes besøk bidrar. Jeg støtter deg i det, for all del. Jeg syns bare det er litt gnitalus å lage tema av det, både her inne og i heimen. Vi er alle forskjellige, heldigvis! Men lykke til, håper det blir hyggeligere enn det virker som du tror det blir Får satse på at mannen er småspist
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå