Gå til innhold

4 måneder gammel baby i barnehage?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i Spania og jeg har 2 barn, en på 2 år og en på 4 måneder. Mannen min reiser mye så jeg er mye alene med barna. Jeg fikk tilbud å levere babyen min på 4 måneder 1 gang i uka i barnehage der min 2 åring går, de vil ikke ha noe betaling for det, ellers så koster det 220 euro per måned for full tid. De vet at jeg er sliten, så de vil hjelpe meg litt, pluss jeg er en potensiell kunde for dem med barn nr 2...Jeg er veldig sliten og det hadde vært fint med litt avlastning.... men bekymret også.. hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er vel blent demer avslappede her inne, men jeg hadde ALDRI levert en på 4 mnd i barnehagen selv om det bare er en dag i uken.

Har selv en på 2 år og snart 5 mnd, og ei på 6 uker. Er slitsomt med hakkete netter, men det at størstemann går i barnehagen er avlsatning nok. Veslemor får holde ut med meg til hun er året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ville du aldri levert baby på 4 måneder? Spesiell grunn? Hva galt kan de gjøre? Glemte å si at det er 6 barn og 2 ansatte der...Jeg har hatt 4 timer søvn per natt i 2 måneder nå, så vurderer at kanskje bedre at noen passer babyen min så jeg får sove litt og får mer overskudd til mine barn.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var et godt avlastningstilbud og ville tatt det om jeg var alene eller nesten alene med ansvaret for barna. Ikke hel dagen da, men kanskje 4-5 timer slik at jeg fikk sovet. Så lenge det er trygge og stabile voksne ser jeg ikke forskjell på om f.eks. en bestemor hjelper til slik at mor får hvilt. Og så lenge 2-åringen er der også vil det jo ikke være helt fremmed heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde gjort det! jeg vet om noen som lot sin 2måneder gammle sønn begynne i barnehagen, og han har hatt det helt fint! lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 mnd gammel baby i b.hagen??? det går bare ikke ann... den er alt for liten til det!! den er jo totalt avhengig av mamman enda..

Jaja, vi er alle forskjelllige... :/

Og det at du ikke har hatt så mye søvn er greit nok det, man blir sliten av det!

Jeg er og har vært alene med sønnen min fra dag 1, og har ikke hatt en hel natts søvn på snart 1 år nå. Han sover dårlig på nettene! Og jeg har ikke hatt noen form for avlastning enda, absolutt ingenting. Så merker jeg blir litt småirritert da jeg ser du klager å vurderer b.hage etter kun 4 mnd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi her. Til anonym over: jeg har to tette barn og har hatt to vanskelige graviditeter med alt mulig problemer( var 100% sykemeldt), så det er ikke bare 4 måneder... Jeg tror jeg takker ja til tilbudet og leverer han i noen timer, så jeg får litt hvil.det er bedre for både meg og barna at jeg får noen timer søvn og ikke kollapser sammen. Ville helst ikke gjort det hvis min situasjon var annerledes ( første barnet var hjemme med meg i 2 år). Takk for alle positive svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Jeg hadde gjort det. Jeg vet godt hvordan det kan være å være alene uten noen til å avlaste, med en mann som jobber mye, og det blir ikke akkurat lettere av å være i utlandet også.

 

Føler du deg sliten og at du trenger litt pause, så ta i mot tilbudet og bruk tiden godt til å hvile eller kose deg med hva du vil. Det er jo ikke verre enn å overlate barnet til en bestemor eller onkel eller noe sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal du lytte tilo deg selv. Ut i fra en del av svarene du har fått høres det jo ut som om du er i ferd med å drepe barnet.

Fordeler: Barnet har jo godt av å få flere omsorgspersoner. Det er forhold du er trygg på, eldste går jo der, så det er i tillegg kjente personer for minste. Du trenger avlastning. Bhg er pitteliten og hvis du først belager deg på korte dager for mini ser jeg virkelig ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke gjort det. Så små barn har faktisk ikke godt av å være borte fra hovedomsorgsgiver så lenge av gangen (dette er det gjort store studier på).

Hvis du føler deg nødt til å levere babyen fra deg, så begrens det til en time eller to. En gang i uken er ikke nok tid til at babyen vil knytte seg til personalet slik at dette kan sammenlignes med nær familie.

 

Jeg skjønner at du er sliten.

Noen tips fra meg; Når du har levert 2 åringen i bhg, så gå hjem og sov litt sammen med babyen. Jeg antar at denne har opptil flere lurer om dagen, utnytt det.

Når dere er våkne, gå ut av huset. Det er helt utrolig hva frisk luft kan gjøre for en sliten mamma!

 

Får du ikke gjort noe i huset? Skaff deg en bæresele, bind ungen på deg og ta oppvasken, heng opp klesvasken e.l. Husk at baby björn ikke er det eneste på markedet. Ergo og manduca kan du bruke til barnet er nærmere 3 år, så det kan være kjekt for den største også.

 

Hilsen tvillingemamma, som også er veldig sliten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på de avslappede her jeg... :-) Dette er jo ikke det samme som å begynne i barnehage! Må innrømme at jeg ble litt skeptisk når jeg så overskriften, men dette dreier seg snarere om noen få timer en dag i uken så du kan sove litt... Det er jo helt opp til deg, og du MÅ vel ikke la de passe minstemann hver uke heller hvis du ikke vil...

Og til andre som har slitt med korte netter lenger og irriterer seg over at du klager etter "bare" 4mnd, jeg synes vi kan holde oss for gode til da å ikke unne noen som har mulighet til å få hjelp den hjelpen, da vet vi jo selv hvor utrolig kjærkommen hjelpen er!

 

Synes bare du skal følge magefølelsen din jeg, og hvis den synes det er greit med den avlastningen noen timer en gang i uken, så slå til! Du finner jo raskt ut hvordan minsten takler å være borte fra deg (og du fra han/henne) noen timer, så kan du vurdere utfra det om du ønsker gjenta det eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok levert babyen noen timer. Høres så lettvindt ut med at man kan sove sammen med babyen, ja det er fint det men hvis man har en som sover korte lurer feks hjelper ikke det så mye. Har man i tillegg en som sover dårlige netter, ja feks våkner hver time i perioder kan man få behov for litt avlastning.

 

I andre land er man ikke så hysteriske på dette som i norge, det er daycare og dagmamma fra de er små. I skandinavia har vi gode permisjoner, men skal ikke langt før det motsatte er tilfelle.

 

Takk ja til tilbudet du, fungerer det ikke for dere kan du jo bare la være å ha henne der. Få deg litt søvn i den tiden du har henne der hvertfall. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg tror ikke jeg ville ha gjort det iallefall ikke en hel dag... men til dere som sier at dette ikke gaar an... i norge er dere fryktelig priviligerte som faar gaa hjemme saa lenge med barna, her jeg bor MAA de fleste levere barnet sitt i barnehage naar de er 8 uker gammel... det er oekonomisk umulig for de aller fleste aa ikke gjoere dette, mamma permisjon slik vi kjenner den eksisterer ikke...

er det mulig aa prate med de barnehageansatte aa hoere om to-tre timer en dag i uka hadde vaert en mulighet? det er utrolig hva to-tre timer soevn kan gjoere. babyen min er 7 mnd, og jeg har akkurat gjort en avtale om tre dager, tre timer pr. dag i uka i en barnehage, og det holder i massevis for min del, hadde jeg bodd hjemme i norge hadde jeg ikke gjort det, men har rett og slett ikke noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ja, og se hvordan det går.

Som sagt over her, det er heeelt vanlig i utlandet å ha små babyer i barnehage. Ikke at jeg er tilhenger å oppbevare babyer andre plasser enn hos mammaen de første 18 mnd, men noen få timer i uka vil ikke babyen merke nesten. Andre bruker jo besteforeldre til avlastning, og barnehagepersonale må jo være like bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde ALDRI levert fra meg min lille gutt som er 4 mnd... han har aldri barnevakt heller...

 

men snilt av dem å tilby da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske kvinner er ganske heldige som har permisjon med baby så lenge! For eks. i Spania har kvinner 3 måneders permisjon og de fleste må på jobb etterpå. Men jeg har aldri hørt om at spanske babyer fikk skade av å være i barnehage eller dagmamma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres flott ut om de kan ta vare på ham noen timer en gang i uken. Du kjenner de som jobber der og stoler på dem. Og du er alene i et land der du sikkert ikke har mye annen hjelp.

Ang forskning som viser at det er skadelig for så små å være borte fra foreldrene... Vær så snill og gi meg en link som viser at en på 4 mnd skades av 4 timer borte fra sin mor...har til dags dato ikke sett noen linker til forskning som alle de "ordentlige" mødrene her viser til...

Dette er ikke en generalisering, men jeg var selv i barnehage fra jeg var 3 mnd, og det har jammen gått riktig bra med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

I dag har babyen min på 4 mån.vært i barnehage i 4,5 timer. Han hadde det kjempe fint og jeg er utrolig fornøyd med personalet i barnehagen i spania! De elsker babyer her og når jeg hentet han var han ren, mett og sov godt! Og ikke minst, jeg fikk sove og fikk mer overskudd! Så jeg er glad jeg takket ja til tilbudet! Men det blir kun 1 gang i uka 3-5 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes da dette høres ut som et helt topp tilbud!! skulle gjerne gjort det selv da min var så liten for å ta igjen litt søvn! lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør, da må du tåle svarene...! Ville aldri vurdert, og jeg vet MYE om å være sliten. Var bare alene stort sett med en to åring og nyfødt kollikk baby i åtte mnd pga mannens jobbing. Men vi valgte jo som vi gjorde, og uten noe avlastning ble jeg jo supersliten. Men ville ikke vurdert å sende han i barnehage, selv for noen timer. beklager, sikkert ikke det du ville høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om meg selv før jeg svarer.... har utvidet permisjonen min fordi jeg tilhører de som synes barn har best av å være hjemme med mor eller far til de er nærmere 3 år.... nå er han 18 måneder og når han blir 2 blir jeg nok å ha han i barnehage halv dag et par dager i uken.

 

Hadde jeg vært deg og bodd i utlandet med to små barn og mye alene hvor barnehagen tilbyr seg å passe babyen din så du får sove så hadde jeg svart et rungende JAAAAAAAAAAAA !!!!!! Og send en takkebønn til oven i samme slengen... he-he...

 

Så flott at de har anledning til å passe babyen din så du får sovet litt ekstra... kan tenke meg at de timene gjør underverker !!!

Og ikke hør på disse skinnhellige mødrene som ALDRI ville vurdert noe lignende. Du er kjempeheldig og sov godt !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Molla-67! Så bra at du klarte å sette deg i min situasjon! Jeg har også ment før at barn har det best hjemme. Det var derfor jeg var bekymret for baby i barnehage og ville vite hva folk mener, kanskje noen med erfaring. Men i min situasjon er det bare fantastisk å få hjelp i noen timer. Jeg respekterer folk som ikke dømmer andre, men forstår dem.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...