Bøggly Skrevet 16. september 2008 Forfatter #26 Skrevet 16. september 2008 Kanskje derfor rektor var skikkelig på krigsstien?
___ Skrevet 16. september 2008 #27 Skrevet 16. september 2008 I noen få tilfeller er det veldig vanskelig å ta ferie om sommeren. Begge mine foreldre var grønnsaksprodusenter for eksempel. Sommeren var en så ekstrem høysesong at det var umulig for dem å ta ferie da. For at vi skulle få noe ferie med fammilien måtte vi reise sent på høsten eller tidlig på vinteren. Der fikk vi bestandig invilget en uke fri så lenge vi ikke lå på etterskudd i noen fag og gjorde lekser mens vi var borte. Likevel mener jeg rektor har rett. Skolen har totalt sett så lange ferier at det burde være mulig for de aller fleste å avvikle ferie da, og for dem det ikke går for er det jo ingen krise om man ikke kommer til syden et år. Jeg synes i hvertfal det bør foreligge svært gode grunner hvis elevene skal ha fri utenom feriene. Alternativet kunne jo selvfølgelig være å droppe en uke ferie fra skolen og gi alle den uken "til disposisjon". Problemet er vel at det hadde kostet litt penger (læreren måtte betales en uke ekstra) og at det kunne føre til en urolig situasjon i klassen når det stadig var noen som skulle på ferie og noen som kom tilbake fra ferie.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 16. september 2008 #28 Skrevet 16. september 2008 Synes det blir uhorvelig overdrevet her inne. Tror dere virkelig en på 2.trinn lager seg opp en mening om at skolen ikke er så nøye fordi han/hun får fri for å reise på ferie? Jeg har alltid dratt på høsten, og nei, mine holdninger er ikke slik som flertallet av dere skriver den kommer til å bli. Har til og med fått de sammen leksene som elevene på skolen, og det førte til at vi måtte gjøre litt hver dag, noe som i og for seg bare skulle mangle:) Jeg personlig hadde gitt f i hva rekoren sier, her må det søkes til skolesjefen om barna blir borte mer en tre dager. Har rekor et problem med det, så får hun jaggu ta det opp med skolesjefen. Må si noen av dere virker en smule snever i sin tankegang, tror dere at sommer= ferie for alle? For det er det nemlig ikke, bare sånn til informasjon:)
LivetErEnLek Skrevet 16. september 2008 #29 Skrevet 16. september 2008 Hvis dette er ett så stort problem, får de innføre fleksible ferier da. På skolen til vår eldste (7 klasse), har de fleksible høst og vinterferier. Dvs at man kan ta seg 14 dager fri når det passer og så gå på skolen i disse to ukene mens de andre har fri. Fungerer vist veldig godt sies det, har ikke benyttet oss av det selv.
___ Skrevet 16. september 2008 #30 Skrevet 16. september 2008 Men så har vi jo også høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie. Da er det jo også mulig å dra på ferie.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 16. september 2008 #31 Skrevet 16. september 2008 Det er det nok ja. Selv kan jeg ikke snakke for meg selv, siden jeg aldri har vært i den situasjonen. Likevel har jeg foreldre som aldri har ferie, hverken i jula, påsken, høsten, sommeren eller vinter. De er selvstendige næringsdrivende, og for at de skal komme seg vekk med lillesøster som er 10, så må de reise utenom de vanlige feriene. Saken er at de virker som de fleste ikke greier å se lenger en sin egen nese, og jeg priser meg lykkelig over at vi har hatt så flotte rektorer, skolesjefer og lærere som det vi har hatt og som lar foreldre ta de valgene som de vil,ut fra hva de mener er det beste for seg og sitt barn. Det er tross alt ikke så morsomt å være den eneste i klassen som aldri reiset vekk på sommeren, da gjorde det litt at vi fikk reise senere på året:)
nati, knotten & lille karamell Skrevet 16. september 2008 #32 Skrevet 16. september 2008 Her må jeg si meg enig med rektor. Det burde være unødvendig med en skjennepreken fra hans side.....da "voksne" foreldre burde sjønne dette selv.
Ravna Skrevet 16. september 2008 #33 Skrevet 16. september 2008 Ligger den nordøst i Oslo, denne skolen? Høres ut som rektor på den gamle skolen til datteren min. Hun tok den talen hvert eneste år. Langt på vei er jeg enig med henne, men på denne skolen var det veldig mange elever med innvandrerbakgrunn. Det er sikkert ikke bare-bare å organisere en tur til det andre hjemlandet slik at det alltid passer inn i skolens ferier, alle har jo ikke fri på en gang. Men jeg synes man skal strekke seg langt for å prøve.
Toyah Skrevet 16. september 2008 #34 Skrevet 16. september 2008 Er så ekstremt egoistisk at jeg har tenkt til å ta med min 10 år gamle sønn på 9 mnd ferie neste år. Vi reiser 15 september og kommer igjen 30 mai... Og skolen de roser oss opp i skyene for at vi tør å leve ut drømmene våres. Det var ikke noe problem at vi skulle få følge deres internett program å følge opp undervisningen pr nett. Jeg har også tatt han ut en uke pga syden ferie i første klasse. Jeg jobber i helsevesnet og får ikke ferie når det passer meg hvert år. Og da hender det at det kræsjer litt med skolestart. Ser ikke problemet, det er "bare hvert 3 år" min ferie kræsjer og vi kommer sikkert ikke til å dra til syden hver gang...
Raych Skrevet 16. september 2008 #35 Skrevet 16. september 2008 Det er vel vanlig på alle skoler det at de helst ikke vil at man skal ta ut ungene utenom den fastlagte ferien? Vet jo at mange gjør det da, på grunn av at prisene ofte er lavere i skoleåret og at enkelte reisemål er mest gunstig å reise til utenom våre ferier. Jeg er forsåvidt litt enig med rektoren. Det kan bli mye for enkelte barn å ta igjen av skolearbeid, pluss at det sosiale miljøet endrer seg raskt i barneårene, og da kan ungen bli litt utenfor når han/hun kommer tilbake i klassen etter et opphold. Dette har jeg sett eksempler på både når det gjelder reiser, og med unger som eks har vært syke o.l.
Gjest Skrevet 16. september 2008 #36 Skrevet 16. september 2008 Jeg jobber ikke i skolen selv, og skjønner rektor godt! Har en 3.klassing selv og føler at de dagene/timene jeg må ta henne ut av undervisning er ille nok. Husker fra jeg var liten selv. Var jeg borte et par dager i strekk (var mye syk) var det hardt å komme tilbake. Det var så mye undervisning og mange beskjeder jeg hadde gått glipp av. Mye å ta igjen og spørre etter. Nå har de jo et enda større press en den gang. Enda mer de må lære, og på sett og vis et tyngre stoff. (Selv om skolebarna ikke merker noe til det selv, siden de ikke vet om noe annet) Jeg vil ikke ta mitt barn ut av skolen for å reise på ferie. Selv om det nok har fristet _mange_ ganger. Dette av hensyn til barnet ( først og fremst) og litt personalet på skolen. Det blir jo ekstra arbeid på dem hver gang noen er borte. Alt de må fortelle på nytt, undervisning som må tilrettelegges osv. Lærere har vell mer enn nok fra før av!
Kirsebæra Skrevet 16. september 2008 #37 Skrevet 16. september 2008 har ikke lest alle innleggene, men jeg dro tile gypt i januar i....9'endre klassen. var borte i 10 dager. var for åf eire 50 årsdagen til pappa, men jeg fikk med med lekser også da. skulle skrive logg hver dag, hva jeg haropplevd og måtte finne noe kulturelt å skrive en oppgave om.... altså sånne enkle ting om det lander jeg var i. ikke matte og norsk fra skolen....men jeg trodde det var vanlig....egentlig. mens yns ikke skolen burde legge seg opp i hva foreldre velger å gjøre. er vel ikke sånn at man drar på ferie annenhver uke heller. det er kanskje en gangi året.....jeg for min del reiste på min aller første sydentur i 9'ende klasse....men hadde jeg vært lærer ville jeg reagert om foreldre ba om fri tre-fire ganger i året for å dra på sydentur, men en gang i året kan ikke skade....
piano♫ Skrevet 16. september 2008 #38 Skrevet 16. september 2008 Signerer Spetakkel sine innlegg - som så mange ganger før ;-)
lille je Skrevet 16. september 2008 #39 Skrevet 16. september 2008 Signerer Spetakkel jeg og. Og til dem som mener dette umulig kan være et problem: Har selv vært lærer på 10 trinn, ett år det var EKSTREMT med folk som tok ut ungene og reiste på ferie. Mellom jul og eksamen i mai var det kanskje tre, fire uker hvor INGEN var på ferie! Da er det faktisk et STORT problem å legge opp prøver og tentamener, og ikke minst å ha klar ukeplanen på et slikt tidspunkt at det passer med alle sin avreise! Jeg vil gjerne bruke tiden min til å hjelpe dem som faktisk ER på skolen, ikke til å legge til rette for dem som skal reise bort! (og som, trist nok, sjelden gjør noe av det vi har sendt med dem). Man har liksom nok å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå