Bøggly Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Under foreldremøte på skolen kom rektor innom for å si noen ord. Og hun var mildest talt fortøret over oss uansvarlige foreldre som tok med barna på ferie (les; syden) UTENOM skoleferien. Hun tordnet og tordnet over dette, og sa at hun nektet å tro at vi ikke hadde mulighet til å la barna få arbeidsro i skoleåret og heller reise på ferie når skolen har ferie. Det var 40 elever som skulle ha fri en eller to uker fra skolestart i august og fram til høstferien (oktober) (470 elever på skolen). Vi var nok flere som satt og følte oss litt beklemte. Hva mener dere? Har "sydenreisinga" tatt overhånd, eller bør dette være opp til hver enkelt familie uten at skolen legger seg opp i det?
mamma-til-4 Skrevet 16. september 2008 #3 Skrevet 16. september 2008 Det at folk reiser utenom feriene er vel mest fordi det koster x antall ganger mer å rise da. Kan jo spare masse penger ved å reise når ikke "alle andre" reiser:) Men jeg skjønner jo problemet da....på en måte. Uansett så er det opp til hver enkelt,så synes ikke ho skal ta heeeelt av liksom.
Gjest Skrevet 16. september 2008 #4 Skrevet 16. september 2008 Som lærer må jeg si meg enig med rektor på din skole (jeg er på ungdomsskolen) Jeg vet at de fleste får de godkjent hos oss, men jeg syns selv at det er en uting (selv om jeg forstår at det frister med lavere priser etc)
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 16. september 2008 #5 Skrevet 16. september 2008 Er nok enig med rektor jeg, men kommer litt an på alderen til barnet og lengden på ferie. Ville aldri vurdert å ta en tiåring ut for 14dagers ferie, men kanskje en førsteklassing for en uke. Skjønner godt det skaper litt frustrasjon jeg. I forrige århundre, når jeg var skolejente fikk jeg fri 14 dager for å være sammen med mamma og stefaren min på et kursopplegg sør i Tyskland. Ikke ferie, men fikk oppleve utrolig mye lærerikt og spennende. Og da måtte det søkes i det vide og brede og jeg hadde lekseplan og måtte i tilegg skrive rapport fra turen, og jeg gikk i 3.klasse da. Nå har jeg intrykk av at det er nok å sende en sms så får ungen fri, uten lekser eller noe.
Bøggly Skrevet 16. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 16. september 2008 Ja, det er en barneskole - sorry, glemte å skrive det!
nybebis Skrevet 16. september 2008 #7 Skrevet 16. september 2008 Jeg ser også at det er fristende med en billig tur til syden, men jeg skjønner også rektors irritasjon :o/
mamma-til-4 Skrevet 16. september 2008 #8 Skrevet 16. september 2008 Må ikke ungene gjøre lekser og oppgaver som blir gjort når de er på ferie? Trodde det var vanlig jeg. Og når de kommer hjem så må de stå og fortelle fra turen de var på..... Greit og ikke gå glipp av for mye da...mine unger måtte ivertfall gjort lekser og oppgaver,så de ikke hang etter når de kom tilbake.
♥En søt og ny søtnos i magen♥ Skrevet 16. september 2008 #9 Skrevet 16. september 2008 Jeg skjønner deg som forelder godt- det er flott å reise på tur utenom feriene for å spare penger. MEN jeg har jobbet i skolen selv og VET at dette er et problem. Det er flere og flere som reiser utenom feriene, og det blir et problem for undervisningen.
ana baroma Skrevet 16. september 2008 #10 Skrevet 16. september 2008 På en måte synes jeg jo at det er litt opp til foreldrene, men å la det ta helt av synes jeg ikke noe om. Men å frata foreldrene muligheten til å bestemme over sitt eget barn - selv om det går pås kole - det tror jeg ikke er så smart. At man skal vurdere det sterkt før man bestemmer seg, men kanskje er dette muligheten akkurat dette barnet har for å få en ferietur? Man skal ha råd til å reise i barnets ferier også... Men det skal forutsette at barnet skal gjøre oppgaver og ha en liten ukeplan å forholde seg til. Jeg tror nå fortsatt at uansett bør skole/hjem ha et felles ansvar for barnas læring. Utover det har tordentaler skjelden noe for seg:)
Gjest Skrevet 16. september 2008 #11 Skrevet 16. september 2008 Det kan i allefall bli ganske mye ekstraarbeid for oss når hver av disse elevene skal ha egne planer med seg, og ofte må vi arrangere egne prøver i ettertid etc. Ikke kjempestore ting, men nok når det skjer ofte... I tillegg syns jeg at det sender ut feil signaler til elevene - skolen tar man ikke så høytidelig. Men som sagt så forstår jeg også at det frister ;-)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 16. september 2008 #12 Skrevet 16. september 2008 Sikkert kjempelett for meg å uttale meg som ikke har unger i skolealder enda, hehe, men jeg må si meg enig med rektor selv om jeg nok ikke hadde hatt noen tordentale (dog - stor frustrasjon kan jo gi mange utslag). Jeg vet at prisene er noen helt andre utenom ferie, men jeg og gubben ønsker ikke å ta ut ungene (når de blir så store) utenom de oppsatte feriene - da får vi heller spare litt lenger for å dra. Men så liker jeg ikke selv å "gå glipp" av ting heller i sånne sammenhenger, så det sitter nok litt igjen. Hva andre gjør får være opp til dem, men jeg skjønner at skolen syns det er frustrerende - så mange ferier skolene tross alt har, og så skal ungene likevel tas ut utenom, lekseplan eller ei (den skal jo også settes opp av noen og det er vel lærern det?).
pandabjørn Skrevet 16. september 2008 #13 Skrevet 16. september 2008 jeg er nok enig med rektor ja!.....nå har de vel kanskje 8 uker ferie og 2 av de ukene så synes jeg de kan reise til syden hvis foreldrene på død og liv MÅ til syden, ja det er dyrere i ferien, men da får dere heller spare opp til ferien enn å ta de ut utenom skolen ferie...skolen har både juleferie,påskeferie, høstferie + sommerferie det må da gå ann å ta en ukes ferie og ikke 2......trenger dere å reise til andre siden av verden?? og at 40 elever av 470 skal på ferie samtidig er jo helt på tryne spørr du meg! og at de tar ferie akkurat når skolen begynner også helt håreisende det må vel være "gøy" å begynne på skolen igjen etter en lang sommerferie trodde jeg, men så reiser dere på ferie i steden! når våre unger blir store så kommer vi aldri til å reise utenom skoleferien (tror neppe det blir sydentur heller!) så ivrig er vi ikke å reise til syden at vi må ta ut ungene fra skolen pga vi vil til sol og varme
Gjest Skrevet 16. september 2008 #14 Skrevet 16. september 2008 Jeg forstår godt lærernes og rektors frustrasjon når den ene ungen etter den andre tas ut av undervisningen for kortere eller lengre tid. Så jeg er helt enig i at det er en uting. (og jeg jobber ikke i skoleverket engang...)
Gjest Skrevet 16. september 2008 #15 Skrevet 16. september 2008 Jeg synes det er en uting. Ikke nødvendigvis fordi barnet går glipp av en uke undervisning - det går nok helt fint. Men fordi det allminneliggjør fravær. Det er liksom ikke så farlig - og dette (mener og tror jeg) kan føre til en holdning hos elevene at fravær er helt ok. Selv er jeg vokst opp med foreldre som var strenge på dette - og har alltid hatt lite fravær. De to siste årene på videregående hadde jeg 0 dager og 0 timer. Og tro meg - det er fristende å skulke, men jeg har alltid lært at om man skal være borte frqa skolen, da skal man være syk.
prince and princess brud060609 Skrevet 16. september 2008 #16 Skrevet 16. september 2008 på skolen til datteren vår fikk vi beskjed at 10 dager i løp av året kan man søke fri. regel er regel så lenge man ikke går over de 10 dagene har ikke rektoren her noe og si. men jeg har kun gjortdett 1 gang selv og da spurte jeg læreren om dattern min1 uken før kunne få leksene for neste uke ikke noe problem så hun gjore leksene før hun dro. ++ hun måtte skrive stil om ferien. som læreren sa til meg at det er forskjell på barn også noen er skoleflinke og andre henger kanskje litt etter. ser ikke problemet så lenge foreldrene sørger for at barne får med seg det som skjer de ukene
Gjest Skrevet 16. september 2008 #17 Skrevet 16. september 2008 bør dette være opp til hver enkelt familie uten at skolen legger seg opp i det????? NEI, barna går på skolen for å få en utdanning vel??? Og hvilke holdninger lærer man barna da? Nei, skolen tar vi oss fri fra når det passer oss? Hvilke holdninger vil de da få når de kommer ut i arbeidslivet? Jeg har ALDRI tatt ungene ut av skolen for å reise på ferie ( har to skolebarn, nå eldste på vidregående nå) og kommer ikke å gjøre det når minsten begynner heller. Vi har helt alminnelig inntekt, men skal vi på ferie så planlegges det til jul, påske, høst, vinter eller sommerfeire nor vi syns er MER enn nok tid å bruke på sånt enn å ta ungene ut av skolen for å spare noen kroner. Den lærdommen og holdningen de da får til skolen mener vi er langt viktigere enn å reise på ferie med den holdningen at vi bestemmer selv! Vi bestemmer selv, men skolen og barnas utdanning er LANGT viktigere enn en ferietur for oss
Bøggly Skrevet 16. september 2008 Forfatter #18 Skrevet 16. september 2008 Bare for å ha sagt det: Jeg har ikke tatt barnet mitt ut av skolen for å reise på ferie, og har heller ingen planer om å gjøre det. (Men skal ikke si at jeg aldri vil gjøre det heller). I hovedinnlegget omtalte jeg "vi" som foreldregruppe på trinnet (64 barn), og det var sikkert noen der som hadde tatt barna ut for å dra til syden. Rektor sa også at de de siste 2 årene hadde brukt så mye tid på å forbrede oppgaver/lekser til de som var på ferie, at hun nå hadde fortalt lærerne at dette skulle de ikke lengre bruke tid på! Altså; heretter ingen oppgaver med på ferie fra skolen.
guroa Skrevet 16. september 2008 #19 Skrevet 16. september 2008 Må si meg enig med rektor jeg og. Det er en grunn til at det er satt opp ferie, for at ungene skal få et avbrekk fra skolen. Og at foreldrene drar til syden utenom den ferien er stort sett for å spare penger
Den lille prinsesse Skrevet 16. september 2008 #20 Skrevet 16. september 2008 Jeg er helt enig med rektor. Hva er det for noe å gjøre? Ta barna ut av skolen for å dra på en billig sydenreise?? Fryktelig uting! Og hvordan verdier sender det ut til barna? At det er greit å skulke skolen for å dra på ferie. Nei, nei, nei! Skal man på ferie får man legge det til skoleferiene, det er ikke akkurat mangel på dem. Og har man ikke råd, får man senke kravene eller spare og planlegge mer.
Dudelidum Skrevet 16. september 2008 #21 Skrevet 16. september 2008 Min mor er lærer på en barneskole. Der har de fleksibel vinterferie. Dermed kan alle ta vinterferieuken når de måtte ønske i løpet av skoleåret. Omtrent halvparten av foreldrene velger å ta vinterferien på andre tider enn den fastsatte uken. På denne måten ungår man også problemet med å lære barna at "det er greit å ta fri når man vil". Lekseplaner får jo ungene hver uke uansett så det byr jo ikke akkurat på noe mer arbeid for lærerne. Her er det fint satt opp hva de går igjennom på skolen også slik at foreldrene kan følge med. Trodde alle gjorde dette nå for tiden jeg. Vi kommer nok til å reise til syden utenom skoleferien også når ungene begynner på skolen. Synes rett og slett at det er tull å reise til syden midt på sommeren når vi har sommer her. Det er når det er surt og kaldt her vi trenger å få litt sol og varme. Men jeg ville ikke funnet på å ta ungene ut av skolen de første par månedene etter skolestart. Viktig at de "kommer i gjenge". Synes høstferien er meningsløs nok som den er. Hva er poenget med ferie rett etter en lang ferie? Men jeg vil selvsagt ta med i vurderingen hvordan ungene ligger an på skolen. Alt tyder imidlertid på at de kommer til å bli riktig så flinke, og da ser jeg ikke helt problemet med å ta dem ut en uke utenom ferier.
Gjest irismor Skrevet 16. september 2008 #22 Skrevet 16. september 2008 Det er en uting. Skoleåret har innlagte ferier og har man barn får man tilpasse seg det. Her i Lørenskog er det enkelte skoler som har en ganske hard "policy" på det med ferie. Er man borte fra skolen over en lengre periode (f.eks 1 uke) så mister man sin skoleplass (barneskole/ungdomskole). Man må da søke plass igjen. Men det er da ikke sikkert man får på den skolen man gikk på eller i samme klasse. Kan ha vært noen i mellomtiden som har fått din plass. Og det har skjedd noen ganger. Og hvis man vil på ferie så får man heller ta seg tid til å legge opp penger slik at man kan reise når barna har ferie. Og som en annen skrev her inne, man lærer vel barna at det ikke er så nøye med skolen hvis man kan ta fri i tide og utide.
Pappas fultreffer :) Skrevet 16. september 2008 #23 Skrevet 16. september 2008 Jeg kan skjønne det veldig godt hvos de reiser hvert år i skoletiden, men om det skjer 1-2 ganger i løpet av de 10 årene man går på grunnskole så har jeg ikke dårlig samvittighet. Jeg har enda ikke tatt barnet mitt fri da, men det er mitt synspunkt da.
Bøggly Skrevet 16. september 2008 Forfatter #24 Skrevet 16. september 2008 Tanken slo meg også; det kan jo hende at det er første og eneste gang disse 40 elevene har fri utenom ferien for å reise til syden? Av 470 elever så er det vel kanskje ikke de samme som reiser hvert år? Eller? Det er da vel ingen som tar ut barnet sitt 1 - 2 ganger hvert år!?
Gjest Skrevet 16. september 2008 #25 Skrevet 16. september 2008 Joda, det er det flere som søker om tillatelse til, men da pleier vår rektor å sette ned foten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå