Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 En smilende liten jente på snart 2 år som våkner klokka 8.30 og vil ligge inntil mamma i dobbeltsenga. -Ligge der å stryke henne over det myke håret. Ligge der en time før hun vil stå opp. Ha tid til å varme rundstykker i ovnen til frokost. Spise sammen, prate litt, og sitte lenge ved bordet til hun er mett. Pusse tennene sammen, og ha god tid til å leke med vannet i springen. Gå ut på lekeplassen, skli sammen og bake sandkake. Møte andre mammaer med barn som er hjemme, drikke kaffe mens vi ser barna lærer nye leker av hverandre. Ha god tid til å lage hjemmelaget pizza på en tirsdag. Er så glad vi har denne muligheten, og at det er enda et helt år til hun skal begynne deltid i barnehagen. Kjenner flere som føler seg presset til å ha barnet sitt i barnehage fordi samfunnet forventer det, og mener de er sære om en sier nei takk til en barnehageplass når mange står uten. Har du økonomi til å være hjemme, -eller jobbe deltid, vil jeg anbefalle det. Er så koselig for både henne og meg.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 Er så absolutt enig. Jeg velger å invistere min tid i lag med mitt barn, den travle hverdagen og tidsklemmen for komme senere for vår del. Koser oss hjemme:o)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Du har funnet et opplegg som passer bra for dere, supert. Men det der hadde ikke funket hos oss, samme hvor idyllisk det høres ut. Her har gutten for mye uro i kroppen og trenger fart og forandring hele i tiden. Vi har det fint hjemme sammen, men stimuliet han får barnehagen kan ikke jeg matche.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #4 Skrevet 9. september 2008 Desutten, smil, klemmer og kos får jeg i massevis selv om han er i barnehagen også )
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #5 Skrevet 9. september 2008 En herlig start på barnets første år du beskriver, HI.Alle barn skulle hatt muligheten, men sånn er det dessverre ikke.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #6 Skrevet 9. september 2008 Idyll for dere ! Her våkner vesla opp av seg selv engang mellom 06.30 og 08.00 . Vekker henne aldri ! Kommer inn til oss og koser i et halvt minutt , før hun maser om å så opp ! Sitter og koser litt i sofaen før morgenstell . Spise frokost i ro og mak . Så er det tid for å leke litt før hun spør om vi ikke skal gå i barnehagen. Der leker hun dagen lang med jevngamle og eldre barn , og storkoser seg ! Så drar vi hjem og lager middag ! Hvis det er hjemlaget pizza vi har lyst på , ja så lager vi det ! Har vi lyst til å bake en kake eller noe godt til kvelden , ja da gjør vi det også . Jeg er på jobben , og får brukt hodet og får sosial omgang uten småtroll som maser ! Idyll for oss ! Dette er best for oss , og det du beskrev er best for dere ! Hva vil du oppnå med innlegget ditt ? At du er perfekt, med nybakte rundstykker og hjemmelaget pizza ? At du er heldig fordi du kan gå hjemme og dille ? At de som velger noe annet er dårligere foreldre ? At de som ikke har økonomi til å gå hjemme skal få dårlig samvittighet ?
___ Skrevet 9. september 2008 #7 Skrevet 9. september 2008 Dere har det sikkert fint, men hverken jeg eller mannen min hadde holdt ut en sån tilverelse særlig lenge. Om jentene hadde likt at det var hverdagen er jeg usikker på. Med nok andre hjemmeværende barn og foreldre kunne det sikkert fungert, men med den barnehagen vi har virker det som både våre og andre unger utvikkler seg flott. Ellers har vi vel opplevd mye av det samme som dere denne uka selv om vi ikke bruker like mye tid sammen som dere gjør.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #8 Skrevet 9. september 2008 Synes flere barn skulle hatt den muligheten, ja. Vi bor trangt, handler mat på tilbud, klær på salg, jeg jobber litt deltid når pappaen er hjemme med henne, bruker bilen sjelden ( bra mosjon å trille vogn isteden). Går også i åpen barnehage. Hi
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #9 Skrevet 9. september 2008 Jeg har barnet mitt i barnehage, men alikevel får jeg til gode koslige morgener flere dager i uka. Da koser vi oss hjemme til klokka ti. De dagene jeg begynner tidligere er det far og datter som koser seg med lange koselige morgener. Begynner jeg tidlig på jobb er jeg ferdig så jeg kan hente henne klokka to. Har faren fri henter han tidlig. Noen få ganger må vi ha noen til å hente henne i barnehagen da vi begge er på jobb. Faren jobber oftest kveld så noen ganger slutter jeg samtidig som barnehagen stenger. Da henter besteforeldre eller tante så tidlig som mulig. Når vi kommer hjem koser vi oss med middag og vi koser oss ute med masse lek og morro. Eller vi omgås andre. Altså er jenta vår sjeldent mer enn fem timer i barnehagen hver dag og maks seks timer. 1 1/2-2 av dem sover hun. Alle som har barn i barnehage bruker ikke plassen sju til fem. Og man rekker masse med barnet alikevel. Jeg er så glad for barnehageplassen, jeg hadde ikke passet til å gå hjemme. Det ble også for kjedelig for lille. Men så fint at det passer for deg da:-)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #10 Skrevet 9. september 2008 Så idylisk har vi det også og det er med bhg plass. Eneste forskjellen må være at her er det ingen mammaer hjemme på dagen, som vi har kunnet møtt om han ikke har vært i bhg. Da har vi sittet alene på lekeplassen og det har jeg og han gjort i mange timer allerede, så han stortrives i bhg, sammen med andre barn.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #11 Skrevet 9. september 2008 Jeg er også hjemmeværende, men her våkner gutten før halv syv på morgenen, og da er det full rulle dagen lang. Jeg kunne like gjerne vært et SLIPS!
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #12 Skrevet 9. september 2008 Hva vil du oppnå med innlegget ditt ? -Skrive om min hverdag. -Hva det innebærer for oss at jeg er hjemme med henne. At du er perfekt, med nybakte rundstykker og hjemmelaget pizza ? -Nei, bare en beskrivelse av hva vi gjør i hverdagen. At du er heldig fordi du kan gå hjemme og dille ? -Ja, synes jeg er heldig. At de som velger noe annet er dårligere foreldre ? -Nei, ikke dårlige foreldre. Vil sette fokus på at det er så mange som velger barnehage. Det er mulig å velge annerledes, og å trives med det uten å ha dårlig samvittighet fordi barna går glipp av noe i barnehagen. Barn og foreldre kan ha det fint hjemme også. At de som ikke har økonomi til å gå hjemme skal få dårlig samvittighet ? Nei, vet noen ikke har økonomi til det, men kjenner mange som har pengene hvis de hadde prioriteret annerledes. Hi
Lykke X 4 Skrevet 9. september 2008 #13 Skrevet 9. september 2008 Er så enig! Det er så skjønt! Man skal være så glad for at man har muligheten til å være hjemme med barna sine, det er det jo ikke alle som har.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #14 Skrevet 9. september 2008 Slips? Har dere det fint også når du er hjemme?
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #15 Skrevet 9. september 2008 her våkner smilende barn kl 6 (3 stk) vi ligger å koser oss i senga til ca 6.30 står opp å spiser en lang deilig frokost.. steller å ordner oss, de 2 store barna våkner å gjør seg klar til skole. klær på oss å tusler i bhg ca 0845..)) å de koooooser seg:))) alt er hva man gjør det til:)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #16 Skrevet 9. september 2008 Fint at dere har en hverdag dere liker HI, men ikke fåmeg til å tro at du skrev dette av noen annen grunn enn å gi bhgforeldre dårlig samvittighet! Det lyyyyyyser av innlegget ditt at du synes alt annet enn SAHM og dilledall fra morgen til kveld er noe dritt!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #17 Skrevet 9. september 2008 Har DU dårlig samvittighet anonym 23:36? Jeg har ikke sagt at jeg synes andres levemåte er noe dritt. Det var ditt ord. Ønsker bare at fler barn skal slippe stresset mange barnehagebarn opplever (ikke de som tar seg god tid om morgenen, leverer sent i bhg , har korte dager der o.l). Jeg har sett stressa foreldre med barn fordi jeg har jobbet i barnehage. Hi
Gjest Tale30 Skrevet 9. september 2008 #18 Skrevet 9. september 2008 Jeg blir mor nå snart, og det er store sjanser for at jeg ikke kan ta permisjon med 80% lønn grunnet økonomi. Det er dermed en mulighet for at jeg må starte i jobb allerede når barnet er 10-11 mnd dersom jeg ikke finner på noe lurt. Jeg er ikke fattig, men jeg har ikke god økonomi. relativt fersk i arbeidslivet etter en lang utdannelse, og har derfor ikke arbeidet meg opp til den lønnen som jeg vet at jeg vil få etterhvert. Hva skal jeg gjøre da? Hadde jeg hatt den minste mulighet skulle jeg gjerne ha bakt boller til de tøyt ut av ørene mine til barnet var 2-3 år. Deretter ville jeg ha hatt han/henne i barnehagen frem mot skolealder fordi jeg tror det er sunt for barnet å komme seg i barnehage. Men slik blir det altså ikke fordi samfunnet nå en gang krever at man skal legge penga på bordet.. Gode råd til forlenget permisjon mottas med takk, men jeg tror jeg har tenkt på alle alternative løsninger selv allerede..
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #19 Skrevet 9. september 2008 Når du skriver "jeg ønsker bare at flere barn skal slippe stresset mange barnehagebarn opplever" så syne jeg det virker som du prøver å gi mammaer dårlig samvittighet. Selv begynner jeg på jobb kl 7.00, gruer meg masse til jeg er ferdig med permen min og skal dra lille jenta mi opp fra senga for hun skal i barnehage kl 7.00 for mamma og pappa begynner på jobb så tidelig... Jeg vet at det kommer til og bli pes og stress.... Du er heldig som kan gå hjemme til jenta di er 3 år, det er det ikke mange som kan......
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #20 Skrevet 9. september 2008 Hei Tale30. Ta perm med 100 % lønn da, og spar de ekstra pengene du får hver mnd om mulig, å få renter på dem. Vi sparte penger på det. Bedre for pappaen å få 100 % lønn sine 6 uker enn bare 80 % lønn i de samme 6 ukene også. Slik gjorde vi det. Han fikk i vært fall mer penger da. Handle på tilbud. Flytte til mindre leilighet evt? Hi
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #21 Skrevet 9. september 2008 Bla bla bla.. Høres ut som en romantisk Disney-komedie. Virkeligheten er nok en annen for de aller aller fleste. jeg hadde personlig gått på veggen skulle jeg gått hjemme og vært husmor i årevis. Bra du koser deg, men det er ikke det beste løsningen for oss.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #22 Skrevet 9. september 2008 Kl 6:00 - maaaaama, jeg har sovet maaaaase! - "Kom her og legg deg i sengen med meg vennen". Han holder i 5 min. Så er han lei. "mamma, vil ha skive". "Kan vi ikke kose litt til da, mamma er så trøtt". - "Nei, vil ikke, har bæsjet". Opp, skifter bleie, snubler tilbake i sengen. "Kom da vennen, kos litt til". NEI, tørst mamma. Går to minutter og jeg får en kopp plassert på nesen. Sliter meg opp igjen og fyller koppen med vann. Legger meg igjen. "Kom da vennen, bare litt". NEI, vil se tommas toget. Går en liten stund og en fjernkontroll ligger plutselig fint og balanserer på pannen min. Kjempe koselig morgen. Jeg resignerer: "skal vi kle på og gå i barnehagen?" JAAAAAA! Jeg må innrømme det, jeg blir skikkelig sliten av å være hjemme med ungene. De kan kanskje holde på med noe i 10 min, så er de lei. Her er ingen andre barn hjemme på dagtid så det er jo skikkelig spennende. Barnehagen elsker de. Hadde jeg gått hjemme og dillet hele dagen skulle barna fortsatt ha fått lov til å gå i barnehagen. Ser hvordan de blomstrer og har det utrolig kjekt der sammen med de andre barna. Jeg kan rett og slett ikke tilby dem det samme.
Gjest Tale30 Skrevet 9. september 2008 #23 Skrevet 9. september 2008 Tusen takk for råd Jeg skal finregne på dette. Hvis det ikke er mye om å gjøre så blir jeg helt klart hjemme et år! Jeg skal virkelig forsøke alt jeg kan! Om jeg så må ty til foreldrehjelp (jeg er mitt verste mareritt som barn ) Vi bor i en stor leilighet nå til prisen av et bøttekott hvis man ser på hva leieprisene er rundt her. Slik har vi vært heldige. Men det er ikke tvil om at man kan spare inne andre steder Vi er også i en litt spesiell situasjon fordi mannen min er selvstendig næringsdrivende i enkeltmannsforetak, så vi søker om å få overført hans uker til mor. Kryss fingrene Jeg syns du er kjempeheldig som får nyte denne tiden med barnet ditt. Dette er nok en løsning som er bra for barnet. På den annen side finns hundre andre løsninger som er bra for andre barn, og som mange har sagt tidligere, så er det forskjell på barna også. Mange barn eeelsker barnehagen. Men jeg syns 1 år er for tidlig. Det er bare det at for en svært stor prosentdel er dette realiteten. For dem som har skrevet inn her tidligere, og som din tråd sikkert ble sammenliknet med så virker det som om at man nødvendigvis har et valg. Jeg tror de som kan velge å være hjemme med barnet sitter litt bedre i det enn de tenker over selv. Det er ikke bare å spare inn litt når det er snakk om å bli hjemme i flere år, da må man ha en realistisk mulighet i form av oppsparte midler eller en partner med svært høy lønn. Slik er det ikke for så veldig mange tror jeg..
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #24 Skrevet 9. september 2008 HI: Leser lengre oppe at du snakker om de stakars barna som må oppleve stresset når de skal gå i barnehage, feks ikke å ta seg god tid om morgenen. Det er faktisk forsket på dette, og det ble da funnet ut at morgenstress i ukene for å rekke enten dagmamma eller barnehage faktisk er sundt, og at ingen av barna lider noen nød av det. Så ikke appeler til ting du egentlig ikke har greie på. Fint for deg at du kan ha det på den måten, men det ligger faktisk ikke for alle. Her hos oss ligger ikke økonomien til rette for det. Jeg er også opptatt av at barna skal vite at man skal jobbe for å tjene til livets opphold. Har noen søskenbarn som aldri har sett moren sin jobbe, for hun var hjemmeværende mor. Alle de 4 barna er noen slasker nå, ingen har jobb, de lever på uføretrygd osv. Så ikke alltid like lurt kanskje?? Hva med før i tiden da? Når mamma fikk oss, måtte hun ut i jobb etter 3 mnd med førstemann, etter 4 mnd med meg, og etter 6 mns med min lillesøster. Og det var UTEN lønn osv, utenom med lillesøsteren min, når norge da hadde innført penger til å gå litt hjemme etter fødsel. Så tenk deg litt om! Syns dette var et tåpelig innlegg igrunn!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #25 Skrevet 10. september 2008 Synes absolutt ikke dette var noe tåpelig innlegg - snarere tvert imot! HI prøver vel bare å si at det kan være veldig OK å være hjemme med barna hvis man har lyst og penger til det - ikke at alle som har barna i barnehage gjør noe feil! Og hun skriver ingen steder at det passer for alle familier heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå