Dronningen! Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 .... til barna sine. Hvilke positive sider er det ved å ha barna sine hos de? Ja jeg vet at ikke alle har barnehageplass og må ty til disse mulighetene MEN: * Dere mister fradraget for barnepass (Om dagmamman da ikke er hvit) * Dagmammane har ingen veiledning fra pedagoger (Om de da ikke er pedagog selv) * Ingen årsplan/handlingsplan. Gi meg det positive ved denne arbeidsgruppen:o)
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 Her så var det en ypperlig løsning frem til vi fikk barnehageplass: - Hun hadde arbeidet 7 år i barnehage før hun fikk eget barn (som var 1mnd yngre enn vår datter) - Hun hadde opplegg hver dag og faste rutiner, noe som gjorde jenta vår trygg og hun storkoste seg hos henne. - Jenta vår lærte seg å gå der, det tror jeg var en helt klar fordel når hun nå begynte i den store barnehagen. Tilvenningen der har gått helt supert! Skal sies at vi nok var utrolig heldige med vår dagmamma, samtidig så ser jeg helt klart fordelen ved barnehagen. Jenta vår storkoser seg i barnehagen. Samtidig så ser jeg også fordelen ved en flott dagmamma, det gjør overgangen fra å være hjemme med mamma hele dagen litt mykere tror jeg.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Nå oppfylte min dagmamma alle de 3 kriteriene du setter opp, men sånn utenom det så kan jo det positive være: *Mindre miljø for barna og ikke så stor overgang for feks de som ikke har søsken (altså mindre "kaos"). *Knytter seg tettere til dagmamma som bare er èn person å forholde seg til. *Vil få mer personlig oppmerksomhet fra dagmamma siden hun har færre å forholde seg til enn bhgansatte som til tross for at barna har primærkontakt må dele seg mer likevel.
Gjest Skrevet 9. september 2008 #4 Skrevet 9. september 2008 Myk start for de minste Friere til å gjøre ting på sparket, det seg være turer på ård, stranda, barnemuseet osv Og jeg er ikke pedagog selv, men oppdrar fint mine barn. Har man en skikket dagmamma med sunn fornuft er det et alternativ å foretrekke kontra bhg, det første året. Når barnet blir 2-3 føler jeg at bhg er et bedre alterntiv.
Dronningen! Skrevet 9. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. september 2008 takk for innspill.... Jeg har bare på følelsen av at en familiebarnehage som er godkjent av kommunen og har et pedagogisk opplegg er mer tilrettelagt for barn enn en dagmamma som ikke har noen rundt seg til å veilede. (Vel og merke om de ikke har noen erfaring fra egen jobb innen oppvekst)
Gjest Skrevet 9. september 2008 #6 Skrevet 9. september 2008 Jeg trengte barnepass fra minsten var 8 mnd.... hva var da bedre enn en bestemor som kun hadde snuppa å kose seg med?
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 9. september 2008 #7 Skrevet 9. september 2008 Jeg tror ikke at veiledning og utdanning alene gjør et tilbud bedre enn et annet, det har mer med personlighet. Jeg vil heller ha en erfaren snill mamma uten utdanning enn en nyutdannet pedagog som ikke har praktisk erfaring. Man finner "bitches" i begge leirer; dagmammer som bare sitter inne og røyker mens ungene sitter i grind, og barnehageansatte som bare sitter og drikker kaffe og slarver mens ungene styrer på selv. Selv om jeg jo føler at man er generelt litt tryggere i en bhg der de er flere voksne til å "passe på" hverandre.
Dronningen! Skrevet 9. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 9. september 2008 En bestemor er nok et bedre alternativ enn en ukjent person som man egentlig ikke vet noe om:o)
lengter daler ned i skjul... Skrevet 9. september 2008 #9 Skrevet 9. september 2008 MÅ det være så pedagogisk for en 1 åring da? Hvis man har barnet hjemme i feks 2 år, blir det jo ikke mere pedagogisk enn hos en dagmamma. men jeg foretrekker selv barnehage altså, kommunal bhg.
Gjest Skrevet 9. september 2008 #10 Skrevet 9. september 2008 Vel, hun jeg bruker er hvit, samarbeider med en pedagog i kommunen og utarbeider plan per kvartal. Gutten min har rolige omgivelser og en fast omsorgsperson. Siden hun bare passer tre barn inkludert sin egen datter har hun anledning til aa tilrettelegge individuelt paa en helt annen maate. Dessuten lager hun varm lunsj hver dag, med okologiske varer, og det er utrolig deilig siden gutten vaar ikke er noe glad i broed. Saa her er det heller saann at vi gruer oss til neste hoest for da maa vi nesten finne en barnehage (tilbudet blir jo litt snevert for stoerre barn ... og dessuten vurderer hun aa gi seg).
solstråle69 Skrevet 9. september 2008 #11 Skrevet 9. september 2008 Jeg har aldri brukt dagmamma, men har følgende innspill: - Regner med at de fleste dagmammaer i dag er "hvite". - De som benytter seg av dagmamma har vel gjerne barn under 3 år, derav er vel ikke det pedagogiske opplegget det viktigste. - Samme med årsplan/handlingsplan. For en 1-åring tror jeg det først og fremst handler om å få nærhet og omsorg, og "slippe" det støyende/stressende nivået det uansett blir i bhg. Så lenge det er en oppegående person, som kan gi trygghet, nærhet og omsorg, tror jeg det er et bedre alternativ enn bhg til de minste barna. :-)
Dronningen! Skrevet 9. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 9. september 2008 Kaklehøna.... Det kom kanskje ikke så godt frem i hovedinnlegget mitt men du har jo fått den husrene siden av dagmammayrket, altså hvit dagmamma med veiledning fra en pedagog og ikke minst, tryggheten i at kommunen er en av instansene hun ssamarbeider med. Den ikke så klarlagte siden er jo alle disse svarte dagmammene som ikke har tilgang på veiledning, har alt for mange barn i forhold til kapasitet, forvalter tiden med barnet på en egoistisk måte (Renhold, tv-titting, osv, osv... Og selv om mange tror at pedagogikk ikke er så viktig i tidlig alder så er det faktisk det iom at man er en omsorgsperson og helst vil gi barnet de beste forutsettningene for å bli ett lykkelig, deltagende, oppsøkende og vitebegjærlig barn.....
Dronningen! Skrevet 9. september 2008 Forfatter #13 Skrevet 9. september 2008 Sola.... Enig i noe, men de fleste dagmammaer i dag er IKKE hvite og for meg er det skremmende. Da er man jo som foreldre prisgitt velvillighet fra denne personen da?
Gjest Skrevet 9. september 2008 #14 Skrevet 9. september 2008 Hun er ikke bestemor her i familien da..... men en som kunne vært med hensyn til alder og alt. Jeg hadde ikke valgt en ukjent til minstemor, men eldste hadde dagmamma gjennom barnevaktformidlingen i Oslo. Ikke alltid man har et valg dessverre.
*bolla pinnsvin* Skrevet 9. september 2008 #15 Skrevet 9. september 2008 For oss har ikke dagmamma vært noen sekundær løsning, men det vi ønsket for vår sønn. Han begynte da han var 1 år og skal være der fram til neste høst når han blir 3 år. Årsaken til det er at vi begge følte at et lite miljø var best de første årene, såfremt vi fant ei som var flink og vi kunne stole på. For oss er det supert at det er ei, og bare ei, som passer på gutten vår. Han møter henne i døra hver morgen, de har sine rutiner og ritualer, han kjenner henne ut og inn og er trygg på henne. Ville ikke ha valgt annerledes for alt i verden. Har allered "booket inn" neste barn der (når enn det kommer) og det kommer vi til å gjøre selv om kontantstøtten ville bli fjernet, selv om det blir en god del dyrere enn å ha begge barna i barnehage. Så fornøyde er vi Så over til punktene dine: * Fradrag for barnepass: Dette får vi ikke, da vi betaler svart, men det er ikke noe problem for oss økonomisk (så får andre tenke det de vil om bruk av svart arbeidskraft), så det har jeg ikke tenkt på som noe negativt i det hele tatt. * Ingen veiledning fra pedeagoger: So what, tenker jeg om det. Han er bare 2 år og dette klarer dagmammaen helt fint. Jeg ser rett og slett ikke det helt store behovet når han er så liten. Han snakker som en foss, er utadvendt og åpen, leker fint med andre barn og er en snill og vilter gutt. * Ingen årsplan/handlingsplan: Neivel, ser ikke problemet her heller.
Gjest Skrevet 9. september 2008 #16 Skrevet 9. september 2008 Ja, jeg er i grunnen endig med deg Dronningen!. Jeg hadde hatt store vansker med aa velge en svart dagmamma. Jeg mener jo ikke at pedagogikk er superviktig, men synes det er greit at hun er saapass opptatt av barnas hverdag at hun tenker litt omkring hvordan de kan faa det bedre og spoer om raad :-)
Gjest Skrevet 9. september 2008 #17 Skrevet 9. september 2008 godt spm . Når det diskuteres bhg eller ikke, dukker gjerne dagmamm opp som et bra alternativ til bhg. Blant annen han med artikkel i dagbladet for noen uker siden - han hadde barna hos dagmamma. Selv er jeg mer skeptisk til dagmamma, bortsett fra om det hadde vært min egen mor - men hun jobber med noe helt annet så det går ikke. En dagmamma er alene med alle de små. Ingen som kan veilede henne om hun ligger på latsiden, slumper med sikkerhet, eller en dag har vondt i hodet og blir så lei alt mas og bråk at hun rister en av ungene litt for hardt.. Synes det er tryggere i bhg - der er det et faglig opplegg,de har HMS forskrifter , rammeplaner osv osv. De er også flere og kan derfor "passe på" hverandre. I tillegg har pedagogene treårig høgskoleutd for å passe de små. Vi er i allefall suuper fornøyd med vår bhg. 3 voksne på 8 unger. Minst en pedagog på alle avd (fire avd) , egen kokk, stort uteområde i et rolig nabolag. De som jobber på avd er også flinke til å se "farer". Kjempebra. ..men selvfølgelig. Det finnes dårlige bhg også.
Gjest Skrevet 9. september 2008 #18 Skrevet 9. september 2008 Pedagogikk er viktig for de under tre år også! selvfølgelig tilpasset deres nivå. I bhg til gutten min får de gjøre ulike oppgaver som å dekke frokostbordet, hente brød / pålegg fra kjøkkenet, være med å bake osv. Gutten er alltid kjempestolt og forteller om dette når han kommer hjem. Det pedagogiske oppleget er tilpasset barnas nivå, de får passe store utfordringer som de mestrer - og de blir kjempestolte.
Dronningen! Skrevet 9. september 2008 Forfatter #19 Skrevet 9. september 2008 Godt skrevet mrihna:o) Selvfølgelig finnes det lite tilfredsstillende barnahger også men da har muligheten til å klage i systemet, med en dagmamma er det jo ingen flere man kan rette seg til. Take it or leave it??
Gjest Skrevet 9. september 2008 #20 Skrevet 9. september 2008 Man er jo arbeidsgiveren til dagmammaen og har saann sett stoerre paavrikningskraft. Hvis barnehagen har rutiner du ikke synes noe om, bryr de seg om du klager? Jeg har venner som har vaert misfornoyde, som har klaget og bare faatt beskjed om at de kan bytte bhg hvis de er misfornoyde.
Dronningen! Skrevet 9. september 2008 Forfatter #21 Skrevet 9. september 2008 Ja man er jo strengt tatt arbeidsgiveren til dagmammaen men samtidig er det hun som sitter med makten.(I hvertfall når hun jobber svart) Og noen rettigheter har man stort sett ikke fordi det er ikke oppført noe sted at hun er betalt av dere for å passe barnetHun kan bestemme hvilken arbeidstid hun skal ha, hvilke ferier hun skal ha fri ++++ Men de som velger hvit dagmamma, slik som i deres tilfelle, har flere rettigheter om det skulle være noe man ikke er fornøyd med. Jeg har klaget på flere ting i barnehagen, en av tingene ble tatt opp på foreldresamtale og ble ikke gjort noe med, andre ting har jeg tatt opp på foreldremøte og da er det blitt gjort forandringer fordi vi var flere osm var enige....
Gjest Skrevet 9. september 2008 #22 Skrevet 9. september 2008 ..hvordan blir man dagmammaens arb giver? Er det i de tilfellene dagmammaen er svart? Sitter man ikke da med mer ansvar selv? I forhold til å legge tilrette for sikkerhet, arb.giver avgift osv osv?
Gjest Skrevet 9. september 2008 #23 Skrevet 9. september 2008 Oppdragsgiver er vel et bedre ord kanskje. Jeg har kun erfaring med hvist dagmamma, og hun har godkjenning paa lik linje med barnehager (maa oppfylle de samme kravene). Barnehagene er jo ogsaa selv ansvarlige for at regelverk foelges, og hvis man er uheldig med barnehagen er det veldig vanskelig aa forandre paa som bruker.
Gjest Skrevet 9. september 2008 #24 Skrevet 9. september 2008 ..ja desverre finnes det dårlige og useriøse bhg. I bhg til gutten vår blir derimot store og små klager tatt på alvor. De ansatte har jobba der i ååårevis også - noe som tyder på bra arb miljø
Dronningen! Skrevet 9. september 2008 Forfatter #25 Skrevet 9. september 2008 Om man bruker hvit dagmamma er det hun/han som er ansvarlig for alt, da kjøper jo du en tjeneste av denne personen. http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosjyre.aspx?id=7299&chapter=7302&epslanguage=NO Svart dagmamma har ingen rettigheter overfor deg eller motsatt. Man følger noen uskrevne regler men alt er opp til den enkelte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå