Gå til innhold

NEI, det er ikke greit å sykemelde seg...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Huff huff 23.36 du er jo helt latterlig med null respekt for andre mennesker.

 

Jeg er en av dem som er sykemeldt for jeg er for sliten til å gjøre dagligdagse ting etter jobb. Ska jeg da bare ligge på sofaen etter en arbeisdag helt utmattet uten energi til å gjøre noen ting?????

Det gåt jo utover barna, mannen, venner, husdyr, familie, og sist men ikke minst deg selv å babyen i magen.

 

Det er ingen som belønner deg for at du skal slite deg ut.

 

Ta deg sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes det er mange som er veldig hårsåre her. Er det ikke bare å akseptere at det er ulike meninger om saken?

 

Jeg tror nok bildet er mer sammensatt enn at det er enten eller. Jeg tror faktisk at en del leger er veldig slepphendte med å skrive ut sykemelding til gravide og at enkelte gravide utnytter dette vil jeg også tro (det vil alltid være noen som utnytter systemet). På den andre siden er den gravide best egnet til å kjenne etter hva hun tåler. Jeg mener man skal lytte til kroppen og ta dens signaler og så får man ordne seg sykemelding deretter.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en av dem som er sykemeldt fordi jeg er trøtt og sliten, litt kvalm, vondt i ryggen og andre helt vanlige graviditetssymtomer. Jeg sover, i motsetning til mange andre her, mellom 12-16 timer i døgnet og gjør jeg ikke dette blir jeg fryktelig dårlig.

Jeg skulle nok fysisk sett klart å forflytte meg til jobben, vært kvalm frem til lunsj og vært trøtt og hatt vondt i hodet og ryggen frem til arbeidsdagen var ferdig. Bare for å siden gå hjem og sove til neste morgen. Men hva er dette for et liv? Skal tiden min som gravid være et eneste slit, der det eneste man husker er hvor trøtt og sliten man var?

 

Samtidig vil jeg påpeke at jeg har fått beskjed om å ikke kjøre bil for min egen og andres sikkerhet, hvis jeg drister meg til å treffe en venninne eller to på café er jeg garantert å ligge strykeflat i 3 dager, det er ikke artig å være sykemeldt heller for de som tror det! Jeg skulle heller vært opplagt og gått på jobb enn å være sliten og sykemeldt, ekke stas det heller! Nå er det helt likegyldig for meg hva folk her inne mener så lenge legen min har vurdert sykemelding som beste alternativ. Jeg måtte selv foreslå sykemelding i 4 uker til, for å se om situasjonen bedrer seg, da legen min var klar til å sykemelde meg ut svangerskapet. Jeg regner med at han vet best, men vil likevel gjøre et siste forsøk før jeg blir sykemeldt hele svangerskapet. For det blir det nemlig for meg. Jeg er kun i overkant av 6 uker på vei, og har en relativt høy smerteterskel ellers, men denne gangen fungerer jeg bare ikke. Og til dere som er fullstendig i mot sykemelding, så reagerer folk forskjellig og folk tåler forskjellig.

Til dere som er usikker; Hvis man ikke føler seg i form til å gå på jobb, og helsepersonell vurderer sykemelding som beste alternativ, ja da syns jeg jammen at man skal høre på dette og drite i hva andre (som for øvrig ikke kjenner dere) har å si.

Jeg regner nå ikke med at denne debatten gjelder folk som sykemelder seg for moro skyld? Det bør jo i teorien ikke gå ann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vært snakk om at de som er så dårlige at de ikke fungerer på jobben ikke skal kunne sykemelde seg. Det høres jo ut som det er din situsjon. At du ikke orker å jobbe altså, og det er jo en helt ærllig sak.

 

Det er da forskjell på å klare å jobbe en hel dag og på å klare å treffe noen veninner på kafe en gang i blandt. Det er da ikke krevende å ta seg en kopp ´kaffi! Sykemelde kan da for gudskyld ikke mure seg inne heller selv om man ikke klarer å jobbe?

 

Det som jeg mener er en uting er de som sykemelder seg fordi de ikke klarer å opprettholde samme aktivitetsnivå som før de ble gravid. Med tanke på husarbeid,barn, trening etc.

For det finnes faktisk mange av dem som leter med lupe etter en sykemeldingsgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

HI: Få deg en jobb, ei venninne, en elsker, en hobby eller hva enn det skulle være. Hvis du ikke har mer å bruke tiden din på enn å spekulere på hvilke grunner folk sykemelder seg på, bør du virkelig finne deg noe å fylle dagene dine med! Driver du og finner ut av grunnene til at andre folk er sykemeldt også, eller er det bare de gravide?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meningsløst hovedinnlegg av noen som ikke skjønner verden er mer enn bare svart og hvit.

 

Det er vel ikke så lett å vite hvor man skal sette grenser for seg selv. Noen presser seg mer enn det som er sunt, mens andre er veldig forsiktig og sykemelder seg for å ikke bli verre.

 

Jeg var selv veldig i tvil, men da jeg sykemeldte meg 30 % pga av manglende energi, og akutt kvalme, så ble jeg så utrolig mye bedre på kort tid.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg slet en del med tanken på å sykemelde meg...

Jeg er heldig som har en mann som helst ville at jeg skulle sykemelde meg...

Det er tross ikke bare meg selv jeg skal tenke på nå... Jeg skal ta vare på et lite liv inni meg!!

" Man skal jobbe for å leve.. men ikke leve for jobben"

Nå har det litt å si hva man jobber med også, Hadde jeg jobbet på et kontor så kunne jeg ha jobbet lenger... Men siden jeg jobber på et lager, der man går med tunge vernesko på betong-gulv. Med mye løfting. Så kunne jeg ikke jobber så mye... Har fått beskjed at fysioterapaut at å bøye ryggen er ikke bra. Og det å gå på betong og asfalt er det verste jeg kan gjøre.

 

Jeg har hatt dårlig samvittighet fordi jeg går sykemeldt... For jeg klarer alltids å jobbe en dag til...

Men det beste er å ta vare på seg selv først of fremst. Så får jobben kommer i annen rekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. dette var litt voldsomt, var det ikke? Jeg er sykemeldt selv og kommer antagelig til å bli det ut svangerskapet pga ekstrem svangerskapskvalme. Det er ikke sånn at gravide ligger på sofaen og drar seg hele dagen, selv om de er sykemeldte. En fin illusjon, men realiteten er annerledes.For å avklare alle tanker om å flate den ut hele dagen med gulvet fullt av dvdér, ring meg etter noen månter med hodet i do, så kan vi snakkes. Det er også blitt mye strengere i forhold til sykemelding. Det er mange som er dårlige og sliter på jobb når de hadde hatt behov for å være sykemeldt. Et unyansert og arrogant innlegg, som kun faller på sin egen urimelighet!! og berører en allerede sårbar gruppe. Var det hormonene som hopet seg opp eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er på mange måter enig med HI, jeg personlig tror folk sykmelder seg for lett, gravide eller ikke gravide.. Folk flest har ikke behov for flere egenmeldinger i året, og sykmeldinger for litt kvalme.

 

På mine snart 10 år i arbeidslivet har jeg vært hjemme fra jobb 5 dager totalt sett, dette er inkludert første graviditet og sykt barn dager med mitt første barn på 3 år. Både jeg og mannen min har den innstillingen at man står på og gjør sitt beste uansett. Den innstillingen tror jeg også holder oss friske og sterke, for dagsform har mye med psyke å gjøre.

 

Jeg har en jobb som er svært resultatorientert, og som krever at man er "på" hele tiden. Det er ikke en kultur der det er akseptert å være sykmeldt hos min arbeidsgiver. Sykdom=hjemmekontor. Jeg merker at det er litt tøft nå, med et barn på tre år og en mann som reiser mye. Kravene som stilles til meg på jobb er de samme selv om jeg har mye mindre å gå på enn vanlig. Jeg har forsonet meg med at dette er livet jeg har valgt, og at jeg er en god mor og et positivt forbilde for barnet mitt på tross av at jeg er litt mer sliten enn vanlig. Noen ganger må man bare mobilisere de kreftene man har, og kjenne den gode gode følelsen av å gjøre sitt beste.

 

Det er lov å sovne kl. 19, gråte litt på skulderen til mannen sin en gang i blant og droppe firmafester, venninnetreff osv en stund. Men å skulke jobben sin, det er IKKE greit.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nokså enig med HI. Så lenge man vet at det absolutt er helt nok, og man er utslitt, DA er det greit... Man kjenner jo sin egen kropp:) Men å bli sykemeldt over bagateller, da er det ikke rart at folk reagerer på så høyt sykefravær blandt gravide. Man klarer feks å fungere på jobb fordi om man har litt vondt i ryggen og hodet, i hvertfall til en viss grad. Er man dritkvalm, klarer nesten ikke å gå, har risiko svangerskap osv, så er det en selvfølge at man skal være hjemme..

 

Om man klarer å jobbe litt, så går også svangerskapet fortere.. Og man har en grei tone med de på jobben. Det er som hun over sier her: "DET ER IKKE GREIT Å SKULKE JOBBEN..." For det er det mange som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem har sagt at alle orker å gå på jobben om man har vondt i hodet og ryggen? Hvem er det som skal bestemme om det er LITT vondt eller NOK vondt? Hvem skal avgjøre om man er LITT sliten og ikke HELT UTKJØRT? Er ikke det opp til hver enkelt å bedømme? Og helt seruiøst, legene skriver ikke ut sykemelding hvis de mener at det ikke er nødvendig!! At det ikke er greit å skulke jobben er jeg enig i, men hva med de som skulker jobben fordi de er for trøtte om morgenen og ikke orker stå opp?? De rakker man sjelden ned på, men gravide.. som faktisk får en del plager etc. de skal vi rakke ned på om de er borte fra jobben. Nei det er ingen sykdom å være gravid, emn graviditet oppleves forskjellig. Plagene som følger med oppleves forskjellig, og folk får forskjellige plager... Selvom en får bekkenløsning, så betyr ikke det at alle gravide får det. Noen føler seg friske og raske hele svangerskapet, mens andre føler seg syke hele svangerskapet. Og hva om man føler seg frisk og rask, men føler seg hengt ut på jobben? Arbeidskollegaene dine er ufine og du gruer deg til å gå på jobben hver dag.. skal man ikke da få lov å sykemelde seg. til tross for at man føler seg frisk og rask ellers?

Jeg mener at det er opp til deg og din lege og bestemme når det er greit å sykemelde seg eller ikke. Er man usikker på om man har grunn god nok, så spør legen. Som oftest har de et forslag om hva man kan gjøre for å unngå en 100% sykemelding, i allefall om de mener at det ikke er behov for det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette handler om å være gravid eller ikke, men om mennesketyper. De som etter manges mening får urettmessig sykemelding, grabber til seg goder på bekostning av andre osv. gjør dette også når de ikke er gravide. Så disse "snylterne" må man leve med uansett. Men jeg tror faktisk ikke det er "snylterne" som er i flertall. Og det er i hvertfall ikke opp til andre å bedømme, det er opp til fastlegen som tross alt skriver ut sykemelding. Og noe å tenke på må det jo også være om det er bedre for arbeidsplassen å jobbe til man stuper for så plutselig å bli 100 % sykemeldt resten av svangerskapet, eller om dèt å kunne få muligheten til å jobbe litt mindre når man får plager og før man når bunnen kanskje er bedre? Da er sjangsen for å kunne jobbe ut hele svangerskapet større.

 

Sist svangerskap ble jeg 100 % sykemeldt fra den ene dagen til den andre pga tilløp til rier og fare for prematur fødsel. Dette var en følge av jobbing, stress, alltid på farten m.m. Det ble rett og slett for mye, i ettertid seg jeg signalene, men jeg var jo ikke syk, "bare" gravid! Og jeg var heller ikke HEEEELT UTSLITT (og nærmest døden nær....) som noen mener her man bør være, ikke før det var for sent og 100 % sykemelding var et faktum. Forferdelig kjedelig også for min arbeidsgiver som ikke hadde begynt å tenke på vikar en gang. Vikaren som da tilslutt ble skaffet fikk jo heller ikke ordenltig opplæring.

 

Denne gang er jeg 50 % sykemeldt pga. store ryggplager som gjør det umulig å sitte mere enn en halv dag ved pult (har kontorjobb) uten store smerter. Det er ikke morsomt å ha slike plager, men jeg er sikker på at å være 50 % sykemeldt har ført til at jeg nå kan jobbe ut hele svangerskapet. For jeg merker jo at hvis jeg ikke tar det rolig, så kommer signalene fra forrige gang som var forløperne til riene.

 

For min arbeidsgiver er det i hvertfall mye bedre at jeg jobber 50 % ut hele svangerskapet enn om jeg måtte være nødt til å møte veggen for så plutselig å bli borte 100 % flere mnd tidligere enn planlagt.

 

Ja det er kjedelig med snylterne, men de møter man uansett. Det er et stort ansvar å bære frem et barn, ikke kimse av dette fordi man er så heldig å ikke oppleve plager selv.

 

Lykke til videre alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men det er sånne som deg, med de tankene og holdningene, som gjør det vanskelig for folk å be om sykemelding. Disse fordommene og reaksjonene er med på å gjøre vondt verre. Folk tar seg ut alt de orker til de stuper, og da.. skal jeg love deg at det ikke er lett å komme seg på bena igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Støtter HI fullt og helt, og synes alle som vil sykemelde seg skal lese a-magasinet nr 43 som hadde en bra artikkel om dette. FLere og flere gravide blir sykemeldte, legene vegrer seg for å sette ned foten.

 

dette kan føre til at fremtidige mødre mister mange av rettighetene vi har, fordi vi misbruker dem istedet for å benytte dem. er man ikke syk, så går man på jobb, er man ordentlig syk, så blir man hjemme.

 

"liksomsyke" er med på å gjøre det vanskeligere for alle i fremtiden, det er egoistisk! graviditeten er tross alt helt frivillig, det er dårlig moral å sluntre unna jobb fordi man er litt sliten.

 

ja, det var dagens utblåsning fra meg ;) selv gravid småbarnsmamma og i full jobb, og håper å orke å stå løpet ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

må hi se til og rulle inn gardina.... da eg endelig tiok steget og sykemeldte meg fra full jobb sa legen min-- du skulle komt lenge før .. men man gjør ikkje det, på grunn av dårlig samvittighet.!!

inngen som takker meg om eg sliiiter meg helt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet enig med HI jeg. Ser ikke helt grunnen til hvorfor en del her fyrer seg opp. Hun snakker om de som VURDERER å sykmelde seg, ikke om de som ganske tydelig behøver en sykmelding hvis jeg har forstått riktig. Det er jo mange årsaker til at vi sykmeldes. FÅ ARBEIDSGIVER TIL Å TILRETTELEGGE! Det har jeg gjort ved begge mine svangerskap, og det er ikke noe problem! Og jeg trenger en del tilrettelegging, for det er mye kjemikalier og stråling på jobben min. Mye heller vil de ha meg i jobb enn en vikar, selv om jeg måtte bytte arbeidstider osv. Det ble i grunn en del "trøbbel" for arbeidsgiver, men ingen sure miner. I perioder har jeg vært sykmeldt. For det meste pga kvalme. Har en jobb der jeg ikke bare kan gå fra for å kaste opp, så det har ikke vært mulig å være på jobb i den perioden. Nå er jeg kommet over den perioden, og selv om det er litt småplager så passer det meg fint å gå på jobb. Som legen min sa: Det passer ikke "imaget" mitt å gå hjemme, men det betyr ikke at jeg gjerne vil være superkvinnen. Jeg sier stopp når det ikke fungerer, men jeg er kanskje av den typen som ikke gir meg så lett? Ja, det er tøft iblant, men det er fremdeles ikke så ille at jeg kan kalle meg syk. Om jeg sover en time på sofaen etter at jeg kommer hjem, eller legger meg litt ekstra tidlig, ja da gjør jeg det. Trenger ikke sykmelding fordi jeg ikke er "som vanlig." Det er nå mine tanker om temaet, så må andre føle det på andre måter. Alle er vi ulike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med HI! Dette med at gravide sykmelder seg mer og mer er et problem som tas opp politisk. Det koster staten mye og det er våre skattepenger som betaler lønn til dere som sykmelder dere fordi dere er slitne osv. Så alle de som mener at det ikke er min sak - det er ikke riktig. Detter har gått så langt at det har blitt et samfunnsproblem. Før dere sykmelder dere tenk på hvordan det er i andre land som ikke har det velferdsystemet vi har her i norge. Hadde du tatt denne sykmeldingen om du ikke hadde fått lønn? Hvis du er for SLITEN til å jobbe fortjener du ikke lønn heller mener nå jeg. En annen ting jeg reagerer på er dere som er i første trimester og allerede har fått sykmelding ut svangerskapet. Hvordan kan dere eller legen deres vite at formen ikke skal bedre seg iløpet av de neste seks mnd? Selv var jeg sykmeldt i 3 uker i første trimester pga. Ekstrem svangerskapskvalme og truende abort. Da så jeg an formen fra dag til dag og forventet at jeg skulle bli bedre. Det ble jeg også. Men først etter 3 uker som sengeliggende. Og da var jeg så syk at å gå tur med hunden, lage mat, vaske eller rydde var uaktuellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Må få poengtere at ikke alle gravide er sykemeldt grunnet svangerskapsrelaterte plager, kan være andre underliggende problemer.

 

Men bare for å få det sagt, hvorfor i h... bryr folk seg om hvorfor noen er sykemld??

Til deg/dere som ikke klarer å gå gjennom en dag uten å sitte å spekulere på hva andre gjør: Se på deg selv, før du begynner å dømme andre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Du har tydeligvis aldri vært ordentlig syk du. Hadde du vært det, så ville du skjønt hvorfor noen faktisk ikke KLARER å gå på jobb.

 

Jeg er nå tidlig i svangerskapet og har vondt i hodet, kroppen og er sykt kvalm hver dag.

Jeg er også plaget med sykdom ved siden av graviditeten. Så er sykemeldt fra før jeg ble gravid.

 

Jeg har også stått på i arbeidet, og i hjemmet. Men en dag så sa det bare "stopp" og kroppen ville ikke samarbeide mer.

 

Det er viktig at en skal ha en god arbeidsmoral, men en skal også ta kroppen sin på alvor og ikke gå på jobb for en hver pris.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg bare lurer....

 

for det første hva er det egentlig som er så gale med at gravide blir sykemld?

- alle gravide reagerer ulikt på alle hormoner og det som skjer i kroppen

noen merker ikke forskjell, andre sliter stort med både det ene og det andre, men noen andre igjen ligger en plass i mellom der...

 

kan godt hende at noen er flinkere å snakke for seg og lettere får sykemld... men det betyr ikke at vi andre har rett til å dømme for det

hvorfor folk blir sykemld er strengt tatt en sak mellom lege og pasient.

 

og til alle dere som mener at å være sykemld fordi man er for sliten til familieliv og hushold....

 

har dere mulighet til å ta fri fra familielivet eller husholdet?

det er som regel en grunn til at kroppen sier i fra... da handler det ikke om å vere sliten og trøtt i slutten av uken... men konstant!

 

en kan jo tenke litt på hva en synest er best selv da...

sm og dårlig sammittighet over for jobben, som nå kan skaffe vikar og få jobben gjordt, mens du får det roen du trenger for å bli frisk og komme sterkere tilbake

eller

jobbe for halv maskin, å ikke klare å yte sitt beste for så å sitte med dårlig samvittighet over for jobb, familie, venner og mer til.

 

velg i vei...

 

så til slutt

 

Hvem i alle dager skal ta vare på helsa di om ikke DU gjør det...?

jobben takker deg ikke for at du sliter deg ut... er du på jobb skal du yte 100%

men familien din takker deg for at du tar en pause og tenker på deg selv og kommer til hektene igjen før det ble verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Merkelig at samtlige som er uenige med HI ( altså folk som har sykemeldt seg ) MÅ legge inn en lang avhandling om sine plager i svarene sine. Ser mest ut som et desperat forsøk på å rettferdiggjøre at dere er/var sykemeldt. Hvilket igjen tyder på dårlig samvittighet. De aller fleste av dere kunne nok ha vært i jobb om dere hadde jobbet litt hardere for tilpassing av arbeidet, og ikke prioritert å ha energi til husarbeid og venninnebesøk. Jeg syns det er forkastelig å lese tråder a la "Hva gjør du for å få tiden til å gå mens du er sykemeldt" og jeg leser at folk vasker huset, maler barnerom, holder på med ulike prosjekter, trener osv. osv. Da kan dere for søren karre dere på jobb også. Og om det kommer et skred av surmagede svar på dette innlegget, skitt au. Kun de som føler seg truffet, føler et behov for å rettferdiggjøre seg selv og sine "handlinger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Graviditet er ingen sykdom, men jaggu om det kan være riktig så ille noen ganger.. Var det de sa da jeg lå innlagt med hyperemesis, og det er for eksempel derfor man ikke får kvalmestillende på blå resept (noe som irriterer meg grenseløst forresten! koster jo over 1000kr pakka!!!)...

Det er helt greit å sykemelde seg dersom man faktisk er syk i svangerskapet, man skal mao ikke presse seg noe mer enn man ellers ville gjort.. På den annen side må jeg si at det kan virke som om mange føler at graviditeten i seg selv kvalifiserer til sykemelding og det er jeg ikke enig i. Selvfølgelig kan man jobbe selv om man er gravid, i hvertfall dersom man er så heldig å ha en graviditet der man slipper å tilbringe de første mnd på sykehus eller de siste i rullestol.. Egentlig burde det jo ikke være en diskusjon... Man sykemelder seg dersom man er så dårlig at man ikke kan gå på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ærlig talt! Jeg blir ganske så provosert av dette! Skjønner ikke helt hvorfor vi jenter alltid skal være så himla flinke piker?! Ja vi er skapt for å bære frem barn, men himmel og hav, det er jo slitsomt allikevel. Hvorfor i all verden skal vi være superflinke på jobb, hjemme, sosiale for deretter å stupe i seng, fullstendig utslitte?

Samfunnet har endret seg ganske radikalt de siste femti år. Tidligere var kvinner vanligvis hjemme, kunne gå i ro og fred og nyte graviditeten. Men det skal ikke være tillatt lenger?! Nei, samfunnet får ta "belastningen" det er at vi faktisk får barn, og vi får være litt snillere mot hverandre å unne hverandre å ta det litt roligere i denne perioden. Vi skal jo ha litt energi til å være gode mammer også?

Og misforstå meg rett: Jeg er selv yrkesaktiv, elsker jobben min og jobber fremdeles fullt (er 22 + 6) og har et uproblematisk svangerskap. Men har overhodet ingen skrupler mot å få en gradert sykmelding når jeg kjenner det røyner på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...