Gå til innhold

Turtråd for Tromsøjentene (og andre)


sommer2012?

Anbefalte innlegg

OK...her er den - så her er det KUN tursnakk, alt om utstyr, hytte og bær og sopp etc.- og - hva lurer man på ift baby på tur o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utstyrsliste (kan jo lag ei skikkelig liste da... Iallefall et eksempel på ei!)

Vanntette sko, fjellsko e jo absolutt best.. Hvis man har!

Lette turklær, tynn ullskjorte eller anna som transportere svette

Jakke

Tykk/varm genser til å kle på i pausa i tilfelle det bli kjøli

Lette sko (kan knytes på utsia av sekken så de ikke tar plass) kjekk for dotura å sånt! =)

Tørre varme klær å bytte til når vi kommer fram

Sovepose® og evnt laken

Putetrekk hvis man e avhengig av pute (rulle sammen tykk genser å stappe inni e jo et tips for å ha mindre i sekken)

Sovepose el til den lille

Bleia

Våtservietta ( for en gangs skyld på tur ska det gå greit for min del, så bli det bad når vi kommer hjem)

Håndduk (æ kan ta me ei sånn lita skiftematte som kan bare vaskes av så slipp vi å ta så mye med)

Klær te den lille, ull e bra for det kan jo ofte bli kjølig på sånne hytte..

Mat! Vi bør jo bli enig om ka slags middag vi skal ha, vekt e jo lurt å tenke på for e jo ikke alle som kan bære tung sekk. Æ bli å ha en som e ca 65 liter trur æ (eller 60) så kan ta litt, men ikke alt. Kanskje vi skal lage en turtråd? Bare for tursnakk?

 

 

kopierte den hit, så kan den redigeres å fikses på etterhvert!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott da :) Glede mæ, håpe bare været bli bra! Og at det går bra med bæringen i Ergo. Tungt å bære på armen i to timer ser æ for mæ! Vil nok føl mæ litt "naken" uten vogna tror æ... og babyene må bare sove i sengen sammen med oss da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis der e flere soverom med flere senger (syns Elke skrev om det før) så kan jo NN ligge på en seng å du på en annen? Evnt i overkøya med sikring foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal småttene deres ligge i da??

Greit med samsoving under ei dyne, men sovepose.... neei....

 

Og hva med dopapir, searinlys, fyrstikker, ved koke utstyr ol. Er det sånt vi låner på hytta??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tænkte jeg måske skulle skrive dette her siden det handler om tur

 

Tone: Ja det går fint at samle sopp m sjal. Skal ud på tur igen idag er helt hekta :-)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar med et laken Elise, så funke soveposen som ei dyne!! Fyrstikka å papir har æ alltid i sekken, kokekar sku det være der.. Et stearinlys kan man vel ta med, men regne med kanskje Elke vet dette. Æ tenker æ tar me mæ en myggspiral æ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle du ikke kjøpe sånn sovepose te Siri Elise? Da kan ho jo ligge i den! Og eventuelt ha med ei lita dyne te ho i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har æ fått prøvd å gått med lett sekk i tillegg te ergoen. Gikk overraskanes bra, men hadde jo ikke så mye med da! Men e litt anna å gå til ei hytte enn å gå på tur å så heim igjen med en gang da.

 

Æ tenkte litt på det med middag, om vi som har lyst kanskje kan spleise på å lage nå lett ilag? Feks gryterett? Kan brune kjøttdeigen før vi går heimefra så det e jo ikke nå problem å lage. Me feks pasta på sia? Å litt rundstykka/brød? Eller nå anna som e lett å lage. E jo så greit å få et varmt måltid, å bli kanskje mye knot hvis hver å en skal lage sæ middag? Eller ka dokk syns?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes æ va en fantastisk idè Annette :) Grytrerett høres supert ut! Enig i at det bli mye knot og unødvendig at alle skal lage hver sin mat. Mye hyggeligere å lage mat sammen og spise det samme synes nå jeg. Kan vi ikke bare handle på tur te hytta sammen og spleise på det vi trenger? Kan være godt med litt potetgull/sjokolade eller noe også på kvelden og brød og pålegg te frokost. Spent på koss det går på tur med sekk og Ergo ja! =) Går no helst bra, hvertfall når det e så fint vær som no!

 

Hvem som er med egentlig? Blir det vi fire? Elise, Annette, Elke og meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minda tenkte å være med ho å! =)

 

Æ vil gjerne ha gjort unna handlinga mi på onsdag, sånn at når æ kjøre kan æ kjøre rett te dit vi skal. (aner ikke kor det e da, så håpe på rettningshjelp!!)

Men om vi bli enig om et eller anna som ska spises, så kan æ ta mæ av nåkka av det da på onsdag? Litt goddis må vi ha med ja! Hyttetur uten det e bare rart :-) Å av erfaring vet æ at æ bruke å vær veldig sulten på hyttetur.. Snodig, men sånn e det no bare! =)

 

Va iallefall utrolig godt i dag å komme sæ ut på tur, nydelig vær å godt å få bevega kroppen litt! Æ like ikke gå aleina, syns det rett å slett e innmari kjedeli... Så va fint at Minda og Iver kunne være med i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, så bra at Minda også blir med :) Er jo en tur i hennes sjanger! Hehe, tenkte på siden bæresjalet er i flittig bruk og hun er en turvant dame! Synes Elke og Minda er litt i samme kategori! Positivt ment altså! Friluftslivsfolk som er mye ut på tur! Og Annette.

 

Æ synes gryterett hørtes supert ut æ :) Enten kan vi jo kjøpe med litt hver og fordele det hvem som skal kjøpe hva eller så kan en handle og vi spleiser. Hva er enklest? Uansett må vi fordele i sekkene te alle det vi skal ha med felles da, men det kan vi jo bare gjøre før vi går på parkeringsplassen. Hehe, æ bruke også å være sulten på hytteturer, sikkert fordi det ikke er så mye anna å gjøre eller tilgjengelig (tv, data, kafè, kino osv.) og fordi man er mye ute i frisk luft!

 

Vet heller ikke hvor vi skal gå fra? Kan noen forklare?

 

Å, skal vi ta med spill eller kort eller nåkka? Æ e så glad i det på hyttetur. Når de små har lagt seg og sover søtt på kvelden så kunne vi spilt litt?

 

Enig med du Annette, kjedelig å gå aleina! Blir koselig med tur =) Håper bare Noa-Nikolai trives i Ergoen, litt spent på det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vert å sjekka litt utstyr på obs...

 

Noen som vet om *HEL SPORT* er et greit merke??

De har sovepose og sekk i det merket, som virker grei, og til en okay pris...

 

Er 40L sekk nok??

Synes den ser så svær ut den på 60L....

 

Og sovepose, er det bra nok med komfort temp 0 grader, og max -10??

 

 

Hva finner vi ut ang maten da??

 

Gleder meg!!!

Håper bare været blir som de har lovet =)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting til...

 

Hvordan er stiene/veiene oppover??

Er det grusvei, så vi holder oss tørr på beina? Eller er det myr og lignende??

Må vite om jeg trenger fjellsko, eller om det holder med vanlige goretex?

 

Og er det vann der? Drikke og til matlaging?? Eller må alt taes med??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Oppdaget ikke denne tråden før nå..

 

Hehe.. takk for kompliment,Tone.. Men Elke stiller nok et par klasser over meg.

 

Trollvassbu er en turlagshytte. Sti gjennom bjørkeskog,kan være litt vått enkelte partier. Klarer seg sikkert med goretex, men er jo meldt regn på fredag så sikkert greit med fjellsko.

 

Går ei elv forbi, så må ut og hente vann. Utedo. Ovn og vedbod ute i utedoen. Betaling for ved er vel inkludert i prisen en betaler for å sove der.

 

Ser på yr at det er meldt 12 grader og sol bak sky og lite vind torsdag. 5 mm nedbør,11 grader og noe mer vind på torsdag.

 

Er litt spent på dette. De små er jo sårbare og ingen av oss har armene fri, men må jo bare samarbeide så vi får vann i hus og varme i hytta, så går det bra;) Har jo vært kjempefint i det siste og "trygt" å legge ut på hyttetur med små, men en må jo ta høyde for at det kan bli litt andre forhold og... for hvis noe skulle skje er det langt hjem og mulig noe varierende mobildekning.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elise!

 

Svarer på spørsm.dine

1. Helsport er ok merke, ta sovepose som er til -10, sekk til 60 liter

2. Stien skal være tørr, men anbefaler fjellsko

3. Det er vann i elv og alt av utstyr til koking på hytta, overnatting koster 200 kr for ikke DNT medlem

 

Det går en del busser til Snarby, buss 450. Satser på å ta buss mellom kl. 13 og 14- Noen som vil ta bus sammen med meg?

Har tel 92263058, ønsker for sikkerhets skyld at dere ringer meg hvis det er noe som skal avklares...har ikke anledning å være på nett så ofte lengere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minda, siden vi er så mange ser ikke jeg noe problem i at noen henter vann, fyre i peisen etc. mens de andre passer barnene. Unntak hvis alle samtidig må amme. Som du sier så sku det gå greit hvis vi samarbeider.

Ja, selvsagt må en ta høyde for væromslag, men jeg regner med at folk er utstyrt for det.

Personlig syns jeg at hvis man er veldig redd at noe skulle kanskje skje bør man ikke legge ut på tur.Vi er ganske tøff som gjør dette her!!!Har jo ingen erfaring på slik fra før jeg heller... så egentlig er vi jo i samme båt alle sammen. Syns ikke noe om å bli inndelt i kategorier forresten.

 

Viktigst av alt på denne turen er at man har prøvd å gå med sekk og bæretøy en tur, og at man klarer i hvert fall å gå en stund før man må ta pause. Med tanke på at en blir svett og overfører svetten til barnet bør man går slik at man minst mulig blir svett og kanskje slipper å ta så mange pauser med å ta av barnet.

 

Men: det er 5 km til hytta og hvis været er fint går det bra. Håper vi får det til. Og til slutt fjellvettregel nr.????""ingen skam å snu..."""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Elke, mente ikke å såre deg ved å si at du og Minda var i samme kategori og en annen kategori enn oss andre, var ment som et kompliment =) Synes du er tøff jeg!

 

Må innrømme at jeg er litt spent på turen. Tror nok at det går bra, men er ikke noe jeg har gjort så mye før akkurat. 5 kilometer er jo en fin tur, ikke så langt det? Æ har no gått litt med mei taien te Kari Anne no og det går veldig fint hvertfall. Skal prøve å ikke ha med så mye i sekken så det ikke blir så tungt. Men tenker no at vi må ta det med ro og ta det som en tur og ikke stresse av gårde sånn at alle henger med?!

 

Men hvis det regner masse på fredag hvordan gjør vi det da? Ja, vi må huske å ta med paraply da =) Så går nok det også.... Alt går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Ikke meningen å være med å dele inn i kategorier fra min side heller..

 

Klart det går bra! Ikke meningen å gi inntrykk av at jeg er veldig redd eller synes det er uforsvarlig, men følte jeg bare måtte si det... ;)

 

Tror dette blir veldig bra! Gleder meg!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar folkens =)

 

Tenker jeg må kjøpe meg fjellsko da... Hadde det vært meldt strålende sol hadde det nok klart seg med goretex. Men hvis man blir våt på beina, så blir alt så trasig.

 

Er veldig spendt på dette her jeg og! Vi forlater jo trygge omgivelser med de små og sårbåre. Men jeg tenker at det er 'bare' et par timer å gå, og det fikser vi, om det så skulle begynne å regne! Og vi har alle små barn i samme alder, så vi vet at vi må hjelpe hverandre.

 

Flott at der er vann og kokemuligheter! Er vannet drikkende uten å koke det og?

 

De har foresten regnponcho på classolson til 19;-

Sikkert ikke beste kvalitet, men kanskje nok til å holde mor og barn tør om det skulle begynne å regne?

 

 

Lurer fortsatt på hva S skal sove i... Er det varmt nok i hytta til at vi kan bruke sveposen som dyne?? Hva er deres plan??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet er drikkendes uten å koke det og;)

 

Har ikke lagt noen sovestrategi enda jeg heller... Men sovepose som dyne høres vel greit ut? Tror vi går for den vi og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei :) Elke - du trenger ikke ta buss da, du kan jo sitte på med meg?! Bare hyggelig det... men du bestemmer selv altså!

 

Tenker også som Elise at fem kilometer er ikke så langt, bare noen timer å gå og det klarer vi jo fint alle sammen. Og veldig fint at vi er i samme situasjon så vi kan hjelpe hverandre.

 

Men hvordan kokemuligheter er det? Kan vi lage gryterett?

 

Regnponcho var lurt ja Elise, tror æ skal kjøpe en sånn idag etter treffet på Polarsenteret. =) Kjøpte du?

 

Hm, tenkte kanskje å ta med en egen dyne te N-N, men er jo lettest om jeg ikke trenger det da... tror nok at soveposen er varm nok ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...