Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #1 Skrevet 6. september 2008 Jeg er ikke alenemor selv og er veldig glad for det! Hvorfor denne misunnelsen over at de mottar en del stønader? Alle kan jo bli alenemødre om det virker så attraktivt!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 6. september 2008 #2 Skrevet 6. september 2008 Jeg er ikke misunnelig. Men jeg føler at staten gir feil behandling i forhold til andre stønader. Når jeg og min søster var under 18 år, bodde hos min mor som er uføretrygded, så hadde ikke mamma mer enn ca 12000 kr per mnd. Mens en som faktisk har mulighet til å jobbe, og mest sannsynlig har alt det fysiske i orden til det, mottar nærmere 20000 kr per mnd siden hun er alenemor. Så jeg syns bare at skattepengene jeg betaler burde heller fordeles mer rettferdig til alle som trenger det, og det vil si at f.eks. uføretrygdede får mer, og kansje alenemødre kan klare seg med en tusenlapp mindre i mnd..
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #3 Skrevet 6. september 2008 Mottar nærmere 20 000 pr mnd? Du er virkelig helt blåst du? Vil gjerne se ditt 20 000 kroners regnestykke!
winneboo Skrevet 6. september 2008 #4 Skrevet 6. september 2008 Ja det regnestykket på 20 000 er jeg også interessert i å høre. Har aldri fått så mye i stønader. Det første året som alenemor fikk jeg 12 000 i mnd, det andre året 15 000, tredje året jobbet jeg å fikk rundt 3000 kr ekstra(barnetrygd, og redusert OS)
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #5 Skrevet 6. september 2008 ja hvor kommer 2000 fra? da må de få en del bostøtte fra sosialen hvertfall. Husk at det sannsynligvis er medregnet kontantstøtte på 3300 også.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 6. september 2008 #7 Skrevet 6. september 2008 Det sto i en annen tråd her tidligere... Det var vel kansje 18000 kr det var snakk om, husker ikke helt..
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #8 Skrevet 6. september 2008 Jeg fikk ca 20 000 utbetalt for fem år siden: I det inngikk OS, dobbel barnetrygd, kontantstøtte og stønad til utdanning. Hadde ikke bostøtte siden jeg bodde gratis hjemme hos mine foreldre. Uten lån eller andre faste utgifter, kan man ikke si at jeg lå dårlig an. Sparte enormt med penger i den tiden og kunne handle det jeg ville!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #9 Skrevet 6. september 2008 Overgnagsstønaden er på rett under 11.000 kr i måneden. Alle enslige forsørgere får dobbel barnetrygd, enten de jobber eller studerer eller er hjemme med baby/småbarn. Alle enslige forsørgere mottar bidrag fra samværsforeldren i en eller annen grad, enten de jobber eller studerer eller er hjemme med baby/småbarn. Så en enslig forsørger får derfor rett under 12900 kr i mnd. Det er et stykke under 20.000 eller 18.000 kr. Bidraget er alt fra 950 kr og oppover. Bostøtte kan alle med lav inntekt søke om, enten de er par, barnløse, pensjonister eller enslige forsørgere. Redusert barnehagepris kan alle søke om, enten de er par, eller enslige forsørgere. Kontantstøtten kan alle søke om, enten de er par, eller enlsige forsørgere. Overgangsstønaden er tidbegrenset og du må oppfylle flere krav for å kunne få den. I realiteten er det flere enslige forsørgere på OS som mottar under 14.000 kr i måneden. Det er så mange toskete mennesker, uten kunnskap, som uttaler seg om enslige forsørgere.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #10 Skrevet 6. september 2008 Jeg er enslig forsørger,mottar 8500 i OS(den er skattepliktig) 2600 i barnetrygd og 1600 i bidrag. I tilegg betaler jeg barnehage,siden jeg er jobbsøker og må ha plass hvis jeg skulle være heldig å få jobb. Hvis dere plusser dette sammen så ser dere at jeg ikke har god råd!
winneboo Skrevet 6. september 2008 #11 Skrevet 6. september 2008 Men de har da ikke fått 18 000 fra nav? som kun er beregnet for enslige forsørgere?Barnebidrag er det far som betaler. Kontantstøtte kan alle få, det samme med bostøtte(det er det jo kommunen som betaler ut). Redusert barnehagebetaling er ikke forbeholdt alenemødre, det kan alle som tjener under 300 000 i året få. Har hvertfall aldri opplevd å få 18 000 av nav, å jeg har søkt om alt jeg hatt krav på.
Sunshine med småtroll:) Skrevet 6. september 2008 #12 Skrevet 6. september 2008 Lurer jeg også på..Ser folk skriver at alenemødre får penger her og der, men er det kun penger det går i? Jeg er ikke alenemor og mener det må være mye bedre å være i et forhold der man er 2. Jeg kritiserer ingen på ingen måte.Jeg kjenner noen som er alenemor og de klarer seg kjempefint, men de savner jo en og dele ansvaret med. Det må jo bli tungt til tider og da kan du ikke si: "jaja, jeg får jo isåfall en drøss med penger". Det hjelper vel ikke gjør det?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #13 Skrevet 6. september 2008 Må man virkelig være misunnelig bare fordi man er kritisk til systemet? Blir litt banalt...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. september 2008 #14 Skrevet 6. september 2008 jeg får ca 14 000, 2000 av de er bidrag som dukker opp når det passer far. så de kan jeg ikke regne med. jeg må ha bil for å komme meg på skolen, om jeg skal rekke barnehagen også. så 14 000 på bil, husleie, barnehage, klær, mat, forsikrling, tlf osv osv. er ikke masse, men vi greier oss ok. og jeg er glad for at jeg har denne muligheten. men det blir nok studielånd ja. ellers tror jeg ikke jeg får det til. (vet ikke om jeg får det i år, siden mye av skolen er hjelpetimer pga dysleksi som ikke støttes av lånekassen) om jeg blir gravid nå, eller en gang i fremtiden uten og være i et ekstremt stabilt forhold, så tar jeg abort, går ikke igjenom alt dette en gang til. (og da snakker jeg ikke nødvendigvis økonomi)
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #15 Skrevet 6. september 2008 mortilgunnar og dere andre med tilsvarende situasjon: Da er jeg dødsimponert over at dere klarer dere - og ikke klager! Jeg synes det høres SÅ lite ut jeg da!! Snakker om å være "bortskjemt" da som dere anklages for...rett den heller til oss i faste forhold som fint kan sløse uten å måtte tenke oss om. Bare fordi vi har vært heldigere med valg av mann..?! Jeg ble ganske sjokka over at denne hetsen av aleneforsørgere fremdeles eksisterer, synes det er HELT på trynet. Det er gjentatte ganger bevist at aleneforsørgere er en av gruppene i samfunnet som sliter øk, og hele diskusjonen burde legges død. Synes ikke dere skal forsvare dere, det blir for dumt. Forsvar dere heller, dere som gjør dere økonomisk avhengig av mannen deres..fordi det er så "koselig å stelle hjemme"!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #16 Skrevet 6. september 2008 Tusen takk for et flott innlegg på vegne av oss alenemødre, anonym 20.18. Jeg er helt enig i at det for dumt at vi skal sitte å forsvare oss, for vi har ikke gjort noe galt. Vi har bare vært uheldig i valg av mann...skal vi bli hetset for det? Det er trist at voksne mennesker i 2008 kan være så ekle mot sine medmennesker. Og det er tross alt ikke vi som har satt beløpet for OS'en (som forøvrig er på rundt 10 000,- og ikke 20 000,-) så hvorfor skal vi klandres for det? "Nei takk kjære NAV, det holder med 5000 til meg sånn at jeg slipper å bli hetset".
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #17 Skrevet 6. september 2008 Som alenemor er det vel også mulig å ha jobb, er det ikke?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #18 Skrevet 6. september 2008 Det kommer jo helt an på hvor gammelt barnet er det? Er man alenemor fra fødselen av, er det jo ikke bare å gå ut og finne seg en jobb eller?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2008 #19 Skrevet 7. september 2008 Og fra OS trekkes det skatt. Man får heller ikke "dobbelt barnetrygd", man får EN ekstra barnetrygd, dvs 970 kr mer enn de som ikke er alenemødre. Alt i alt er det ikke så veldig fett å være alenemor. Utgifter til mat, strøm, drivstoff, barnehage osv er ikke akkurat halvparten av det man har om man er to.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2008 #20 Skrevet 7. september 2008 Ikke misunnelig på alt ansvaret som en har alene, men alle pengene.. De sitter jo igjen med mer pr. måned enn det vi gjør som er et par der begge jobber, jeg er i permisjon nå da.... Men sann er det i dette sosial-støtte forran ærlig arbeid her i landet!!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2008 #21 Skrevet 7. september 2008 Er det programmer som Unge mødre på fem som gjør at alenemødre er så i søkelyset om dagen?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2008 #22 Skrevet 7. september 2008 Hvis vi som har rundt 12000-13000 kr. utbetalt i stønad sitter igjen med mer enn dere som er to. Da er det kanskje på tide å sjekke over utgiftene deres? Det er jo ofte det vi alenemødre må gjøre, skrenke inn på all "luksus".. Det er det dere ikke skjønner!! Å alle situasjoner er ikke like.. Har du tenkt på at en aleneforelder har litt av en kabal som skal gå opp for å få til å jobbe? Mange kan ikke jobber hverken kvelder elelr helger.. Er det da så jævli dårlig gjort at vi får noen tusen så vi skal klare oss til vi kommer litt i orden? Fy søren.. Ble rett og slett kvalm av innlegget ditt.. Mangel på empati hvertfall, å du hørtes bortskjemt ut! Misunnelse er en farlig sykdom! Tenk om du en dag sitter der selv, alene og forlatt? Du har så høye regninger nå kommer hvertfall til å slite da. Kan tenke meg at du da hadde vært veldig glad for de pengene norge har å tilby de som har vært så uheldige å havnet i denne sitasjonen. Tenk lengere enn nesa rekker, å tenk at du faktisk KAN havne der selv!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2008 #23 Skrevet 8. september 2008 Var jeg som var anonym: 11:34 7.09.2008 Hvis du vil vite så er vi økonomisk som få, og tenker veldig over hva vi bruker pengene på. Men har litt lavere betalte jobber, og har ikke så mye utbetalt. Dessuten så er det jo mer utgifter til endel ting om man er to enn alene... Mat og bil og sann. SÅ DET SÅ!!! Og om jeg skal bli alenemor endag, noe jeg seff ikke ønsker skal nok jeg og klare det med alle de støttene en får..
Anonym bruker Skrevet 8. september 2008 #24 Skrevet 8. september 2008 Jeg finnes ikke misunnelige på alenmødre men jeg synes holdningen til mange av dem er forkastelig. Jeg fortjener dette-holdningen er vemmelig. Bar fordi de har gått fra barnefaren så skal de få og få og få.. Uføre får mye mindre, minstepensjonister får mye mindre.. Hva er det med den stakkars-meg-holdningen???? Kom dere ut i jobb og tjen deres egne penger!!!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2008 #25 Skrevet 8. september 2008 Os 10000,- Ks 3300,- Bt + småbarnstillegg 3500,- Farsbidrag fra far en 2800,- Fra far to 2200,- Bostøtte 2300,- Totalt 20950,- Dette med TO barn! Før jeg fikk minsten hadde jeg 13150,-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå