Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #26 Skrevet 6. september 2008 du som angir snyltere til nav, så kan du oppgi hun fra unge mødre til NAV, hun er sammen med barnefar, men får OS. Hun som er sammen m han gulingen, vet du hvem jeg mener??
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #27 Skrevet 6. september 2008 Fatter ikke hvor folk henter det fra at det er så fett å være alenemor på trygd? Kjenner ei som mottar slik støtte. Hun har ca. 10000 utbetalt i trygd, dobbel barnetrygd, bidrag på 1500 og bostøtte på 2500. Det skulle bli rundt 16000? Når husleie på 6000 og strøm er betalt. Er det ikke mye igjen å betale forsikring, tv-lisens osv på. Hun sitter igjen med i overkant av 7000 kroner å leve for. Det skal holde til bensin - bor på landet og er avhengig av bil - klær, aktiviteter for barnet sitt, lege, tannlege osv.. Hun har det langt fra fett i forhold til mannen min og meg som til sammen har over 40 000 utbetalt i lønn. Da forstår ikke jeg hvor dere henter opplysningene om dette "fete" misunnelsesverdige livet fra.
unnl Skrevet 6. september 2008 #28 Skrevet 6. september 2008 Jeg tror det er flere ikke-aleneforeldre som klager over de stønadene aleneforeldre FÅR, enn det er aleneforeldre som klager over at de får for LITE...
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #29 Skrevet 6. september 2008 Er så lei av å høre alenemødre som klager på at de ikke har penger, buhu liksom.. NOT!!! Hva med å få seg en deltidsjobb? Istedenfor å sitte hjemme å se pengene falle ned i hendene på de. En alenemor får OS, utvidet barnetrygd, barnebidrag og e\mange får bostøtte, det er faen med like mye som meg(som studerer) om samboeren min som er i lære får tilsammen. Vi har mer utgifter enn alelenmødre, men vi klarer oss, og får ikke 1 kr av staten utenom barnetrydgen på 970 kr. Nå må dere slutte å klage og heller få ræven ut i arbeid
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #30 Skrevet 6. september 2008 7000 å leve for en faktisk mye, skjønner ikke hva hun har å klage over..
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #31 Skrevet 6. september 2008 til anonym 19.02: de fleste deltidsjobber innebærer jobbing i kveld og helg,noe som er vanskelig og /eller umulig for en del alenemødre. Jeg skulle gjerne hatt en deltidsjobb,men det er ikke lett når den må være innenfor barnehagens åpningstider.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #32 Skrevet 6. september 2008 Unnskyld meg?? Påstår du at alenemødre ikke JOBBER?? Hvor har du den teorien fra? Jeg er alenemor, jobber 100%, og tjener 30.000 i mnd. Klager ikke. Men så klart er det trangere økonomisk her i huset etter at mannen stakk, inntektene ble halvert, mens utgiftene er e samme... Så, jo det er hardere økonomisk å være en voksen i familien enn det er å være to... I mitt tilfelle utgjorde det at inntekta gikk fra 60.000 til 30.000 på dagen...
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #33 Skrevet 6. september 2008 Misunnelse heter det. Glad det finnes en ordning som kan hjelpe aleneforeldre for en periode i livet. Mange tar også utdanning mens de mottar disse pengene og blir skatteytere for resten av livet etterpå.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #34 Skrevet 6. september 2008 Har ennå ikke forstått hvorfor man ikke må gjøre en innsats for å ha rett på OS i tre år. Ta et kurs, for eksempel. Det blir bare verre å komme ut i arbeidslivet jo eldre man blir, og får man to-tre barn som man forsørger på OS, kan man jo ha rett på OS i inntil 9 år (avhengig av når man får barna). Syns heller at alenemødre uten jobb skulle fått en liten jobb rett opp i hendene, så de ble tvunget ut i arbeidslivet for å ha råd til å overleve. Det er lettere å pule på seg en ny unge, enn å plutselig skulle gå ut å søke jobb. Innbiller meg at mange har misforstått innlegget her; dette var vel ikke ment som kritikk av alenemødre som jobber, men tjener lite. Det var vel de som går hjemme på OS fordi de ikke gidder å jobbe/ikke tør å søke etter jobb. Jeg tok det iallefall ikke personlig, alenemor med 12 000 utbetalt i måneden med 100 % stilling i barnehage. Jeg har dårlig råd. Men jeg jobber iallefall for pengene jeg får.
unnl Skrevet 6. september 2008 #35 Skrevet 6. september 2008 Man MÅ gjøre en innsats for å få overgangsstønad: være i utdanning eller være aktiv jobbsøker hvis man ikke har jobb...
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #36 Skrevet 6. september 2008 Ikke de tre første årene vel...
unnl Skrevet 6. september 2008 #37 Skrevet 6. september 2008 Jo, det tror jeg ganske sikkert... Vet ikke hvordan det er om man er alene fra dag en da, for aleneforeldre har vel de samme rettighetene når det gjelder permisjon som alle andre har. Men i alle fall hvis man blir alene senere, så må man utdanne seg eller jobbe...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. september 2008 #38 Skrevet 6. september 2008 når alt kommer til alt har ingen i norge "rett" til å klage fordi det altid er noen der ute som har det værre. det er en veldig undertrykkende tankegang. "du har jo bare blitt voldtatt en gang av faren din, så slutt og klag, det er mange som har blitt voldtatt mange ganger, du har det egentlig lett"
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #39 Skrevet 6. september 2008 er usa systemet rettferdig da? husk at det går først og fremst utover barna hvis mor ikke får noe penger! det er da ikke mor som er hovedpersonen oppi dette?
winneboo Skrevet 6. september 2008 #40 Skrevet 6. september 2008 Nei de første 3 årene kan man gå hjemme uten noen forpliktelser. De aller fleste kommer seg ut i jobb eller utdanning innen 2 år. Personlig var jeg hjemme fulltid i 1,5 år så gikk jeg deltid på skole å tok opp noen fag. Mammaen min var dagmamma siden jeg ikke hadde barnehageplass. Så jobbet jeg fulltid i 1 år, brukte dagmamma da også(ikke moren min) fordi datteren min fikk ikke barnehageplass før hun var nesten 3 år. Å nå går jeg på skole, å mine 3 år med OS er brukt opp i oktober som kommer nå. Så føler ikke at jeg kun har sitti på ræva hjemme. De aller fleste alenemødre jeg kjenner gjør faktisk ikke det. Synd at folk har inntrykk av at vi kun sitter hjemme i åresvis å drar inn høye summer.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #41 Skrevet 6. september 2008 At det går ann. At dere som kvinner kan sitte å rakke ned på andre kvinner som er alene med barna. Jeg ville aldri ha byttet ut mannen min for en slump med penger!! Men det høres jo ut som mange av dere heller vil ha penger, enn å være to om barna. Nei, takke meg til. Er utrolig glad jeg ikke er alene. Det hadde vært veeeldig tøft. Synes dere alenemødre er tøffe jeg! Stå på! Hvordan de økonimiske støtteordningene er har jeg ikke greie på, og det bryr jeg meg ikke om heller. Det lyser misunnelse og griskhet av disse innleggene. Bli alenemødre selv om det virker så råflott!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #42 Skrevet 6. september 2008 Hva misunner dere med å være alenemødre? Alle pengene? Gå inn å les det innlegget på alenemødre debatten, alt handler da for søren ikke om penger! Jeg har mottatt os i ca. 6 mnd. nå. Men nå holder jeg på å søke etter jobb. Men det er ikke så enkelt som noen skal ha det til.. Jeg er avhengig av en jobb innen for bhg. tid. Å få jobb innen utdannelsen min er ganske vanskelig. Har vært en del vikar i hjemmetjeneste.. Men vet dere hva? Der er det ikke så intressant for dem å ha meg lengere. Fordi jeg hverkan kan jobbe helger eller kvelden. Hvorfor? Fordi jeg er alene.. Hva hadde skjedd om jeg ikke hade vært så heldig å få denne støtten? Hvor skulle vi bodd, hva skulle vi spist? Da hadde jeg heller ikke hatt mulighet til å hatt sønnen min i bhg. Å kunne jeg ikke det, da kunne jeg hvertfall sett laaaangt etter jobb.. Å hva er det å misunne? Jeg er en voksen som skal ta meg av et barn på ei lønning. Dere som er i parforhold, dere er to som skal ta dere av et barn! Å mange aleneforeldre kommer jo ikke ut av et forhold uten lån osv. De må jo ha penger til å klare å betale det.. Jeg har nå 10 000 kr. i os, 1940 kr. i barnetrygt og 1000 kr. i barnebidrag og 600 kr. i småbarnstillegg.. Det blir ca. 13.500 kr. Syns dere det er FETT???? Å da skal jeg betale husleie (jeg leier ikke over evne heller), bensin, barnehageplass, strøm og div. andre småregninger. Jeg burde også sette av penger tilfelle krisesituasjoner.. Men vet dere hva? Det har jeg ikke råd til.. Dette er bare det økonomiske.. Å det er veldig tøft psykisk og fysisk også.. Er det såååå fælt at vi får noen tusen å klare oss på, til vi har kommet over kneika? Er det så fælt at det blir betalt med andres skattepenger? Skatt hadde dere måtte betale uansett.. Jeg blir så oppgitt.. Jeg skjønner søren ikke hva det er å misunne..
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #43 Skrevet 6. september 2008 Å en ting til.. Jeg har aldri, aldri klaget på at jeg mottar for lite penger. Jeg er evig takknemmelig for det jeg får.. Jeg tror også at det er mange av de som snylter som kanskje klager.. Anonym kl.19:43
Gjest Skrevet 6. september 2008 #44 Skrevet 6. september 2008 Enig med deg. Er imponert over alenemødre. Synes det er travelt nok med et barn selv om jeg har en mann jeg kan dele ansvaret med. Det må være utrolig tøft innimellom å måtte ha alt ansvaret selv. Hvor mye penger alenmødrene får eller ikke får, er ikke noe jeg har satt meg inn i. At mor og barn har det bra er det viktigste, hvor mye mer penger de evt har mer enn meg i mnd, bryr meg midt på leggen.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #45 Skrevet 6. september 2008 Usj, så lusne dere er, som angriper alenemødre! Trodde denne diskusjonen var død og begravet, skam dere! Jeg synes- som de to over her at hverdagen er travel nok når vi er 2 foreldre, og har truffet mange dønn tøffe og flotte alenemammaer som virkelig står på for barna sine! Det er dessuten bevist gang på gang at de som blir "hengende etter" økonomisk i dag er aleneforsørgere og innvandrere. Jeg irriterer meg heller over de som blir værende i dårlige forhold fordi de er så økonomisk avhengig av mannen sin og alle sine flotte ting og tang og dermed lar seg behandle som en dørmatte av et egotryne av mann! Tror dere blir bitre på de damene som gjør det dere aldri vil klare å få til...
Bøllefrød Skrevet 6. september 2008 #46 Skrevet 6. september 2008 er ikke helt enig der, er selvfølgelig veldig opp å nedd, men når foreldra min skillte seg ble jeg fakktisk lette.. er nemmelig ikke gøy å bo med to som ikke elsker værandre mere. de kranglett ikke forran meg men så jo klart en forskjell på de, de kosa aldri mere ikke kyssa osv osv, var hele tia rar stemmning og de var begge mye irriterte. de har nå begge fått nye kjærester å har det bra begge to. selvfølgelig hadde det vært hyggeligere om de fortsatt var sammen å elsket værandre men når det først blir sånn at de ikke gjør det lengre var det bedre at de skillte seg.. var vond å se de med andre kjærester i begynelsen men nå går det greit å jeg synes det er fint å se at de har det bra i gjenn, selv om det ikke er med værandre.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #47 Skrevet 6. september 2008 Synes så synd på de som er alenemødre at jeg synes de fortjener alle penger de får og mere til. Jeg vet de som er alenemødre som regel synes de har det bra uten en person å dele det nærmeste ansvaret med, men ut fra egen erfaring (fødselsdepresjon) har jeg ALL respekt for de som takler dette enorme ansvaret alene. YOU GO GIRLS!!
Bøllefrød Skrevet 6. september 2008 #48 Skrevet 6. september 2008 nei vet du hva.. er STOR respekt av de som klarer å tilgi, men man kan ikke forvente at folk skal gjøre det.. har selv opplevd utroskap å jeg klarte ikke tilgi, vi prøvde lenge å få det til men jeg klarte ikke, klarte aldri å stole på han i gjenn, å bare det at man ikke stoler på verandre ødelegge mye i ett forhold. i tillegg slet jeg mye med det at han var utro, følte meg stygg å jævlig tenkte at jeg måtte være ubrukelig å tydelig vis ikke pen nok å bra nok siden han måtte ty til andre jenter. vær gang vi hadde sex tenkte jeg og var redd for at han tenke på hun andre.. drømmte ofte at jeg skulle ta han på fersken i gjenn osv osv. utroskaå er jævlig vond, å den personen som er utro kan umulig være veldig glad i den andre personen når de gjør sånn.. de som klarer å tilgi og klarer å få det til, det er kjempe bra og fint for dem, men man kan ikke forvente at alle skal det..
2 søte Skrevet 6. september 2008 #49 Skrevet 6. september 2008 du kan ikke sammenligne 2 så vidt ulike land! norge har et velferdssytem med trygde ordninger, det har ikke usa! iallefall ikke i den grad! og vi i norge betaler mye mer skatt en det de gjør i usa for å kunne beholde et slikt system! når det kommer til alenemødre må dere pokker ikke klage på at vi får så mye penger! 20 000kr er ikke tilfellet for de fleste alene mødre. jeg for min del iallefall har betalt skatt i 4 år før jeg fikk mitt første barn, betaler forsatt skatt og vil betale skatt gjennom HELE resten av mitt liv! jeg har utbetalt 16000kr imnd + lønn. og av disse er over 7000kr stipend og lån, rettere sagt 6000kr lån og 1000stipend. dette er noe alle studenter har krav på. dvs at jeg sitter igjen med den nette sum av 10000kr som er MINE. er ikke mye det. har ikke krav på bostøtte og OS forsvinner snart. så bare ikke dra alle under en kam, for det er jammen ikke enkelt å få endene til å møtes alltid! husk det dere, vi er alene hver dag, det er ikke dere! all ansvar og gleder og sorger må vi takle alene!
mamman til pia, eli og mari Skrevet 6. september 2008 #50 Skrevet 6. september 2008 ser di fleste som rakker ned på alene foreldrene er anonyme FEIG kalles det.. vet dette er ett anonymt forum men du velger seg og huke av for å signere med anonym slutt og kritisere di stakkars alene mødre (fedre) for ja tenk det sitter noen mannfol dær ute som er alene med barn også.. pængene er ikke alt skal æ si dere du har husleie strøm noen har bil da må du betale disel evt bensin. du må betale forsikring, lån så skal du ha bleier til di små og mat så nei jaggu når alle faste utgifter er trekt og du har mat og klær så skal man være glad om man har rå til og gå ut en gang i blant på cafe og kjøpe seg en cola
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå