Gå til innhold

Alenemødre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver det igjen fordi ingen ville svare på den andre tråden....

Alenemødre i Norge er bortskjemte, rett og slett. Dere må innrømme at dere er kjempeheldige. Moren min var alenemor og jeg kommer fra USA. Vet du hvor mye penger hun fikk av staten hver måned? $00.00 Vet du hvor mye hun fikk i barnebidrag $ 00.00. Hun måtte jobbe 100 % hele oppveksten min, måtte betale for alt selv. Det var en periode hvor kjøleskapet vårt var faktisk en kjølebag fordi vi hadde ikke råd til kjøleskap. Dere burde ikke klage at dere har lite penger altså, fordi det har dere ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ganske gode ordninger for alenemødre i Norge, men det må jo være lov å klage på at det er slitsomt og sparsommelig å være alenemor for det. Klart alenemødre har lite penger i forhold til de fleste andre, og noen ganger er det deilig å klage litt. Alle synes vel det!

Skrevet

Enig!

Disse stønadene har gått alt for langt. Når du har mulighet til å sette av penger hver måned på sparekonto eller kjøpe Burberry klær til barna da får man for mye!

Hadde folk tenkt seg litt lenger om før de lå med en gutt de møtte på byen så hadde det gått litt bedre for dem(snakker ikke her om folk som har mistet ektemann osv i dødsfall etc)

Det er så mange som kommer med det argumentet at barnefar ikke var klr og stakk osv. Hva med å bli litt bedre kjent med BF før man lager en unge sammen?? Gifte seg er vel kanskje fint? Inngå samboerskap??

Vente noen år før man hopper til køys.

Jeg synes det blir for dumt at samfunnet skal ta vare på alle disse med haugevis av stønader. Man skal ikke ha det fett så lenge man ikke jobber og sliter og tjener sine egne penger.

Det skal så vidt gå rundt. Det er meningen at dette er for en kort periode. Dere valgte selv og sette et barn til verden, da må dere ta de økonomiske konsekvensene som følger.

Og den holdningen folk har. Jeg skal ha mer, mest, alt jeg kan få!!

Jeg krever dette fra staten??? hva er det for noe piss. Vær takknemlige for at vi med våre skattepenger gir dere muligheten til å være hjemme med barna. Egentlig skulle disse barna vært i barnhage etc for at mor burde fått ræva si ut i jobb tidlig.

Hvis takknemlighet til samfunnet!

Skrevet

Enig med hi. Det er for lett å bli enslig forsørger, fordi staten belønner dem med mange tusen i mnd. Ville os bare vært 2-3000 så ville nok flere par kjempet sammen også. I dag skiller de seg for mannen ikke ser rot eller skitt i hjemmet. La kvinnene få ta seg av ungene og gi MANNEN skikkelig lønn slik at de kan jobbe. Basta bom.

Skrevet

Ja de ordningene har bare tatt helt av de siste årene. Det er snylting i stor stil. Håper det blir en stopper for dette snart.

merkelig at mange av dere alenemødre klager over at dere ikke får barnehageplass. Dere stiller jo attpåtil før oss andre i køen.

Kom med litt bedre argumenter.

Kan dere ikke bare innrømme at det er deilig å gå hjemme og samtidig få masse penger??

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig, så dont get me wrong her.. Men da ville flere kjempet for å holde sammen? Hva med der det ikke er noe å kjempe for lengre..? Man blir slått? Utnyttet? Mannen/kona er utro? Er det liksom noe å kjempe for..? Den andre parten tåler ikke trynet på deg? Mener du har lurt han? Skal man kjempe da også..?

Husk på at vi er ikke like. Noen venter til etter ekteskapet med å ha sex. Andre tar det den andre uka, liksom. Noen forandrer seg. Personer man trodde man kjente er kanskje ikke like like etter 3 uker nattevåk, og ting begynner å rakne. You never know, liksom.. Ikke døm så hardt på absolutt alt. Vær så snill! Vi er alle forskjellige!

Men når det er sagt.. Så er jeg forøverig enig i at de stønadene blir tatt for lett på. Mye "utakknemlighet" ute å går.

Skrevet

Anonym 15.58

Komme med litt bedre argumenter? Datteren min var født litt over en mnd for sent til å være med i hovedopptaket. Så selvom jeg fikk helsesøster til å sende med skriv, fikk hun ikke plass første året. Og nå har vi flyttet midt i et semester, så jeg syntes ikke at argumetene mine er noe spesielt tynne. Jo, det er deilig å gå hjemme. Men jeg skal ærlig innømme at jeg alene ikke klarer å stimulere ungen min 24/7, så jo - jeg skulle ønske hun fikk plass på dagen.

Skrevet

Lett å være enslig forsørger? Det tviler jeg på at det er, og hvorfor skal ikke mannen selv gjøre rent hvis det er for skittent? Og tror du, anonym 15.56 virkelig at færre skiller seg i USA hvor det ikke finnes støtteordninger for alenemødre? Tro igjen, statistikken viser det motsatte.

Skrevet

Jeg synes det er rart at det faktisk er kvinner som sitter og rakker ned på alenemødre og de stønadene de mottar. Det skal ikke være slik i 2008 at vi MÅ være sammen med far fordi mor ikke klarer seg økonomisk. Er det virkelig slik dere skulle ønske det var? Det høres veldig ut som for 40-50 år siden.. Trodde vi var kommet lengere, og det er kvalmt å se hvor opptatt alle er av seg selv.

Jeg har hatt overgangstønad i 3 år og brukte disse 3 årene på å utdanne meg. Nå jobber jeg og klarer meg fint selv. Hadde jeg ikke fått stønaden ville jeg nok holdt sammen med barnefar en stund til, men ikke for alltid. Jeg ville endt opp med en lusen underbetalt jobb og fått delvis støtte fra sosialen de månedene det knep mest, og til syvende og sist ville dette gått ut over barnet mitt.

Så jævlig smålig av dere å ikke unne alenemødre muligheten til å gjøre noe med fremtiden sin uten at dere hyler og skriker om at det er urettferdig. Du har mannen din å støtte deg på, jeg har ingen.

Skrevet

Jo man bør holde sammen for barnas skyld, sier det igjen at det er tøft å bo i en koffert i 2 forskjellige hjem. Ikke rart så mange har psykiske lidelser i dag. Og det er for lett å skille seg, man bare flytter liksom. Mange par gir f... i ungene bare de får leve livet sitt igjen. Uten OS ville kanskje flere par kjempet for ungenes skyld. Jeg snakker ikke om menn som er utro eller som banker opp konene sine, jeg snakker om helt vanlige folk og forhold som opphører pga bagateller. Har faktisk også hørt par skiller seg for da fikk dama så mye penger....!!

Skrevet

Og igjen er det slik at ALLE er like??? Jeg var samboer lenge jeg før jeg ble gravid, og mannen hadde barn fra før og viste alle tegn til å være en god far. Allikevel ble det slutt - han var utro. Jeg synes virkelig jeg fortjener bedre enn å bo sammen med en fyr som ikke vil ha meg. Jeg synes unger fortjener å ha fornøyde foreldre - i stedet for å bo i en krigssone!! MEN får jeg veldig mye penger fra staten? Nei faktisk ikke. Siden jeg bare fikk 60 prosent stilling hos min arbeidsgiver (har nå fått 100 etter 8 år), så fikk jeg i tre år ca 4000 kroner i OS ja, men hadde jeg råd til å gå og shoppe villt allikevel? Nei aldri! Dere må jo huske at OS er i stedet for annen inntekt. Sitter dere med samme innstilling ovenfor de som er kronisk syke eller de som er arbeidsledige også? "De snylter på staten - mine skattepenger skal de aldri få." Nå er det nå tilfeldigvis slik da at vi bor i Norge. Her har vi disse ordningene, og heldigvis for det! Det er tross alt små uskyldige barn dette handler om - det er DE som skal ha mulighet for en noenlunde verdig oppvekst. Ikke glem det da, dere perfekte mennesker med flott hus, bil og mann. Ingenting varer evig - plutselig en dag går deres mann og knuller ei anna dame og, og dere sitter i saksa!!

Skrevet

Hvis forholdet opphører pga bagateller så er vel strengt tatt ikke støtteordningene skylden i det. Skal man ha støtteordninger som kun gjelder dem som kan dokumentere at mannen er skyld i skilsmissen? Stakkars alle dem som har menn som har fin fasade utad og som banker kona innenfor hjemmets fire vegger i såfall!

Skrevet

Joda, er enig i det også jeg - at man skal prøve å holde sammen. Men som jeg skrev ; Alle er forskjellige. Syntes ikke at man skal holde samme for en hver pris. DA kan vi begynne å snakke om psykiske lidelser.........

Skrevet

HI her,

Jeg synes det er trist og synd at alenemødre måtte bli alene i utgangspunktet uansett, MEN jeg kommer aldri til å mene at dere har det så vanskelig økonomisk. Jeg sier det igjen, dere må innrømme at dere er heldige som får det dere får i Norge. Ikke klag til meg om hvor lite penger dere har...det er patetisk.

Skrevet

Selvfølgelig er vi heldige som bor i Norge. Alle er vi jo heldige som ikke bor i Sudan f.eks. Men det MÅ da være lov til å ha dårlig råd fordi om man bor i Norge? Det er stor forskjell på alenemødres inntekt, akkurat som det er stor forskjell på gifte/samboendes inntekt. Man rakker vel ikke ned på folk av den grunn?

Kan bare snakke for meg selv, men jeg jobber tross alt 100% nå - og i tillegg tar jeg på meg ekstrajobbing hjemmefra om jeg har mulighet, så jeg gjør da virkelig mitt beste. Allikevel tror jeg ingen kan påstå at jeg har bedre råd enn mine samboende venner.

Jeg vokste opp i et hjem der far jobbet i perioder, resten av tiden gikk han hjemme arbeidsledig pga manglende utdannelse og sikkert interesse. Min mor jobbet fullt, hun var ikke alenemor, hun mottok ingen stønader fra staten utover vanlig barnetrygd for oss to, men til tider var det faktisk ikke mat i huset til ei ekstra brødskive om noen ville ha det..

Det går ikke an å si at alle har likt utgangspunkt og lik økonomi - går det ikke an å få det inn i hodet??

Skrevet

Dere er uten ryggrad, moral og er uten sans og samling.

Dere har sikkert fresh pc, fresh mobil, kule klær og handler nytt hver eneste mnd. Helt sikkert så har dere også en kåk som har snev av moten som finnes nå i dag, og når dette kan opprettholdes så har dere for mye penger.

Jeg anmelder snyltere anonymt til Nav så fort jeg får snusen ide, og jeg jakter spesiellt her inne. Pass dere nå, lathanser!

Orker dere snoke rundt for å finne alle snikvariantene, orker dere å jobbe!!

Skrevet

Min pc er 3 år gammel, stasjonær - med arvet, gammel skjerm. Mobilen min er 3 år gammel, boligen min er et leid gammelt og trekkfullt hus, med arvede møbler. Det eneste "nye" jeg har - og som jeg har kjøpt selv, er ei expedit hylle fra IKEA som kostet 595,- og ei seng fra JYSK til 3 500,-. Dette er 2 år gammelt. Har ikke byttet gardiner på 5 år, for det blir for dyrt. Fikk sengetøy av min bror til jul, fordi alt jeg hadde var minst 8 år gammelt og slitt. Bilen min er en -90 modell som kostet 6000 kroner av hardt oppsparte midler.

Og ja forresten - jeg jobber ca 220 timer pr. mnd. til 3 kr. under tarifflønn.

Ja.. føler i grunnen at jeg har masse nytt og sprekt her :) Men vet du hva - samvittigheten min er ren som bare f. Jeg har det jeg trenger, har en hverdag som fungerer for meg og mine. Har en unge som er overlykkelig over alt hun får, og som kaster seg rundt halsen min om jeg har kjøpt et blad på butikken en gang. Så egentlig føler jeg meg ganske vellykket allikevel jeg!

Skrevet

Er det så mange som klager over at de har såå dårlig råd da?! utifra det jeg har lest så påpeker de at de IKKE har god råd. Det er da en vesentlig forskjell.

Skrevet

Jada vi er kjempebortskjemte. Tenk å få støtte i 3 år etter et brudd når vi må jobbe de andre 40 årene som alle andre. Kjempedårlig samvittighet fordi jeg fikk stønader i 2 år, før jeg gikk ut i full jobb. Vil legge til at inntekten min var nesten 10 000 i forskjell fra stønader til full jobb. Følte meg kjemperik når jeg var hjemme med datteren min første 2 årene...not.. men for all del, er supertakknemlig for at vi har et så bra system i Norge.

Samtidig vil jeg si at det systemet i USA er urettferdig. Heldigvis har vi ordninger i Norge som gjør at alle her har krav på et sted og bo og mat på bordet. Uansett om man er alenemor eller gift.

Skrevet

en ting til,det er da først og fremst for barna sin del at man mottar disse pengene. for at barna skal få et ok liv. hvorfor så "misunnelig" på det?

Skrevet

Problemet med ordningene er ikke at vi har de, men at de er altfor lett å utnytte.

Jeg er ikke misunnelig på mine venninner som ble alene, uten jobb og uten særlig med utdannelse eller under utdannelse. Men at mange "går fra hverandre" for å få overgangsstønad og bor sammen likevel er jo ikke lenger noen stor nyhet, dette skjer jo over en lavsko.

Ei heller må vi ha trygdeordninger som gjør det mer lønnsomt å gå hjemme, enn det er å være i jobb, Og det er vel sakens kjerne. For gode ordninger som lett lar seg utnytte.

Strengere og tettere kontroll for å ta "snylterne" burde vært et minimum. I tillegg burde det være arbeidsrett OG arbeidsplikt i dette landet. Slik at ingen bare kunne være hjemme hele dagen. Og alle skulle ha rett på en jobb, uavhengig av hva jobben måtte være. Om det så er å plukke søppel mens man går tur med ungene e.l.

Hva gjelder at folk går lett fra hverandre. Så er jeg enig med HI. Folk går altfor lett fra hverandre i dag, delvis fordi ordningene er så gode, a t man ikke trenger å tenke sååå nøye gjennom det å gå fra hverandre. Men at ordningene ødelegger ekteskap/forhold tror jeg ikke.

Folk gir generelt for lett opp. Forhold er vanskelig. Og uenigheter om bagateller er ikke skilsmissegrunn.. Fotballkamper,husvask og rydding av boder er slike bagateller. Og til en viss grad er utroskap en bagatell også... høres sykt ut. Men alle kan snuble i løpet av et langt samliv, derimot er affærer/forhold på si uakseptabelt. (i min bok, men vi er alle forskjellige)

Og ja, det hadde ikke skadet å tenke seg om en gang eller to før man får barn.

Og innse at forhold må jobbes hardt med!! Og det går opp og ned, det er virkelig en berg og dalbane innimellom.

Skrevet

Man sitter ikke nødvendigvis i saksa selv om samboer/mann er utro. Der dreier det seg like mye om VILJE til å fortsette, TØRRE å satse på nytt og EVNEN til å tilgi! Massevis av par som kommer seg igjennom utroskap! Jeg og min samboer f.eks! :)

Skrevet

Men da burde ikke alenemødre blandes borti dette. Det er jo kvinner som er samboere eller kjæreste med barnefar som utnytter dette systemet, de er jo ikke alenemødre. Det er jo kun de som bor alene å ikke har noe form for kjærlighetsforhold med barnefar som er "kvalifisert" som alenemødre.

Skrevet

Ja hvorfor blande alenemødre inn i par som snylter på disse stødnadene??

Skrevet

Skjønner ikke hva HI babler om.

Jeg er aleneforsørger og hva får jeg? JO, skatteklasse 2 som er verdt ca 10.000 kr i året, en ekstra barnetrygd som er verdt i underkant av 12.000 kr i året. Pluss et stakkarslig bidrag. Ikke mye å skryte av det gitt.

Jeg klager ikke, jeg har det bra økonomisk men det er ene og alene fordi jeg har en bra betalt jobb, ikke i kraft av å være aleneforsørger.

Og skal love deg at det har mye suppe og spaghetti med ketchup til middag hos oss også, da jeg studerte. Jeg måtte ta meg en deltidsjobb mens jeg studerte fordi det ikke gikk rundt, så jeg jobbet på mine barnefrie kvelder.

Det er mulig det er lukrativt å være aleneforsørger feks på finnmarksvidda hvor bokostnadene er noe lavere enn her i Oslo, men å generalisere på denne måten har jeg overhodet ikke sansen for. Og å sammenligne velferdsstaten Norge med drittlandet USA er rett og slett en fornærmelse. Vi HAR og kommer ALLTID til å ha det bedre enn befolkningen i USA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...