Gå til innhold

Er kraftig lei av denne dritten!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir rett og slett lei meg jeg over hva mange tror om alenemødre.

Vi er feite, sitter på ræva i sofaen med potegullet og røyken mens vi ser glamour eller noe, vi lever fett på masse penger og sitter på cafe hele dagen.

Og hvordan kan noen misunne en alenemor egentlig?

Hva med en virkelighetssjekk? Dette er min hverdag!

Hele dagen må jeg konsentrere min oppmerksomhet om sønnen min, det er KUN jeg her til å aktivisere, kose,stelle,mate osv. I tilegg skal jeg ta meg av huset. Skal jeg på butikken må jeg alltid ha med meg ungen, jeg kan ikke bare svippe en kjapp tur mens mannen passer han, for oi..jeg har INGEN mann. Jeg har ikke tid til å sitte på ræva for å spise potetgull, det kunne ikke falle meg inn å røyke inne rundt ungen min, jeg ser nesten aldri tv, hvordan skal jeg ha tid til det? Jeg har EN inntekt som skal forsørge oss to. Hadde jeg hatt en mann hadde vi hatt TO inntekter å forsørge med.

Om jeg i det heletatt hadde hatt tid og ork til å dra på cafe med en aktiv ettåring så hadde det ikke vært noe poeng i, for mange av oss alenemødre er ganske ensomme..Venner forsvinner når man blir alenemor.

På kveldene når sønnen min legger seg, halv åtte. Er jeg bundet til å sitte hjemme HVER kveld, jeg kan ikek gå meg en tur, dra å trene,stikke over til naboen eller besøke en venninne, kommer jeg på at jeg skulle hatt noe på butikken må jeg pent gi opp den tanken. Jeg kan ikke be mannen min kjøpe med melk og brød på vei hjem, nei jeg må ta med ungen på bussen og styre ivei for å kjøpe ett lusent brød og jeg må ha det.

Når jeg ikke har sovet på flere netter er det ingen som avlaster meg, jeg er liek forbanna nødt til å holde meg oppe gjennom dagen og gi den oppmerksomheten ungen min trenger.

Når han er syk og jeg er syk må jeg likevel fungere, det er ikke noe som heter seg at jeg kan legge meg ned å slappe av og faktisk være syk, uansett hvor jævlig jeg føler meg må jeg ta meg av han, og er han syk i tilegg så må jeg fortsatt ta meg av han.

Jeg har ikke råd til å reise på ferie, jeg får ikke lån fordi jeg er alenemor, jeg eier hverken leilighet eller hus, jeg har ikke bil eller råd til å kjøre opp.

Jeg har ingen mann å dele hverdagen med, jeg har ingen mann å krype inntil om natten, jeg har ingen mann som har det trivelig med oss i helgene, finner på noe og er glad i oss.

Sønnen min har ikke en pappa som bor hos oss, sønnen min ser bare pappan sin annenhver helg, sønnen min har ikke to her som kan dele av sin oppmerksomhet og kjærlighet.

Jeg er nødt til å være både mamma og pappa og prøve å huske hvor jeg selv finnes inni dær.

Jeg elsker sønnen min, men jeg hater å være alenemor, for i tilegg til den ensomme tilværelsen uten mann, uten vennene som forsvant når jeg ble alenemor, blir jeg i tilegg både misunt av grunner som ikke eksisterer, misforstått og sett ned på.

Hva har jeg gjort for å fortjene å få ukvemsord slengt i trynet om det å være alene, hva har jeg gjort for å fortjene at folk misunner meg ett slikt liv?

Var det feil av meg å beholde sønnen min fordi jeg desverre må leve på noen stønader som mange absolutt ikke unner meg å ha, fordi det er deres skattepenger. Men hva med den dagen dere kanskje blir forlatt av mannen, og jeg er kommet meg i jobb, skal jeg mislike dere for at dere får av slattepengene mine? Nei hvorfor skulle jeg det? Misunne ett ensomt,tungt og stressa liv med dårlig økonomi og mennesker som ser ned på deg fordi du er alene med barnet ditt??

Fortell meg at ett liv som alenemor er å foretrekke framfor partnerskap? Fortell meg at vi er heldige, fortell meg at vi er rike med jaguar i garasjen, villa og feriehus i spania? Butlern min åpner døren når du ringer på, så kan du hilse på min innkjøpte mannlige hore som jeg har kjøpt i mangel på mann og ikke minst se all min rikdom..Nei spar meg.. DET ER INGENTING Å MISUNNE!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste mennesker er da oppegående nok til å forstå at tilværelsen som alenemor er noe dans på roser, hverken økonomisk eller på andre måter.

Jeg hadde ikke blitt provosert over slike fol, de er i fåtall og har ingen virkelighetsoppfattelse.

Det må jo dessuten være utrolig kjedelig for dem å labbe rundt i verden med evig misunnelse, det er lit Frp-aktig forresten; aleneforeldre har det fett, asylsøkere kjører limousin til sosialen og får sjekker på titusener forå kjøpe hi-fi utstyr etc.

Skrevet

Jeg skjønner godt at det ikke er noe kjekt å være alenemor, men jeg stiller meg likevel litt spørrende til endel av stønadene man får som alenemor.

Hvorfor kan ikke en alenemor ta studielån som oss andre? Hvorfor ikke jobbe og selv forsørge seg selv og barna? Det hadde jeg gjort hvis jeg ble alene!

Skrevet

Jeg blir ikke provosert, jeg blir rett og slett beint fram lei meg:(

Det er ikke noen å misunne, for ikke å glemme at i tilegg til alt jeg har nevnt er jeg nødt til å sitte uten ungen min annenhver jul og påske, tre uker om sommeren, annenhver 17 mai, og annenhver helg.

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

jeg føler med deg. beskrivelsen av hverdagen din høres ut som min, bare pluss på en liten baby og i et annet land hvor jeg ikke snakker såååååååååå godt spåket ennå og ikke kjenner jeg kulturen her helt ennå heller. Jeg har riktignok en mann som kommer hjem etter at barna er lagt for kvelden og som spiser middagen jeg har laget og som gir meg mer å vaske og kjøpe inn til................. satt litt på spissen det der kanskje.. men vi har det ikke alltid helt rosenrødt.

uansett. jeg kjenner meg veldig igjen i det daglige du beskriver. Om å være absolutt alene om barna og 100% tilstede hele tiden. uten bil..( pluss på tvillingvogn på toppen av en bakke i 30 gradersvarme med matvareposer i armene hver dag...).

Du fortjener masse ros og skryt ! og en stor klem!

Skrevet

Jeg har studielån jeg som jeg betaler på, jeg gikk skole før jeg ble mamma. Og jeg vil gjerne jobbe men jeg er midlertidig ufør, den dagen jeg er i stand til å jobbe gleder meg til, det er ingen ønskesituasjon å må gå hjemme. Og de stønadene jeg får som alenemor opphører etter tre år. Er jeg ikke i stand til å jobbe innen den tid sitter jeg med 13 tusen i måneden å leve på.

Man kan tenke jeg ville gjort det eller det om jeg ble alene, men når du er i stuasjonen kan det være ting som virker inn og gjør at det ikke blir slik du trodde.

Jeg jobber veldig med meg selv i håp om å snart kunne få gå ut i arbeidslivet, for det ønsker jeg VELDIG sterkt.

Skrevet

Okei..

Syns å erindre at du var veldig glad du kunne være hjemme da vi diskuterte KS for en tid tilbake.

Skrevet

Tusen takk lykkeliten:) Jeg er ikke ute etter medlidenhet, men forståelse for at vi ikke har det så fett som veldig mange tror.

Stor klem tilbake!

Skrevet

Ja jeg var glad det gir meg en mulighet til å slippe å ha han i bhg ENDA, men jeg ønsker jo å ut i jobb. Det kan jeg ikke og derfor er det veldig kjekt å ha ks, som sagt, uten disse stønadene ville jeg hatt 13 tusen i måneden, kanskje måttet jobbe før jeg faktisk er i stand til det og istedet for å bli frisk endt med å bli verre.

Skrevet

Oj, hvor kom denne kraftsalven fra???? Tydlig noe jeg har misset her! Synes da på ingen måte alenemortilvärelsen er noe å misunne! Dårlig råd, lite avlastning og aldri til til seg selv. Ingenting å trakte etter nei!

Skrevet

Den kom fra alle nedsettende kommentarer, innlegg, samtaler og ukvemsord jeg noensinne har hørt, sett og lest i virkeligheten og andre steder om alenemødre.

Skrevet

Skjønner hvordan du har det, er "periodealenemamma" siden mannen min jobber borte. Så jo da, kjenner til det å ikke kunne stikke på butikken når poden er lagt, reise på trening osv.. Men alt det andre kan jeg nok ikke sette meg inn i, siden jeg tross alt har en mann, og gutten min har en pappa som er der.

Men, jeg er imot de alenmødrene som BEVIST vil være alenemødre pga av pengene..Vet om noen tilfeller, og de har utbetalt opp mot 20 000kr/mnd. Hvordan de får det til, må man bare undre seg over altså.. Men de vil være alene, slik at de kan få penger (har selv uttalt det, ei ble gravid med vilje for å slippe og ordne seg en jobb). Bare så veldig synd at de skal ødelegge for alle dere andre, som kanskje ikke har valgt dette selv!! Tror nok dette kan være litt medieskapt også jeg da, tenker jo mitt når jeg har sett "Unge mødre" osv..

Skrevet

Min veninne har aldri hatt det bedre etter hun ble alenmor.både fysisk og psykisk...En periode hadde hun utbetalt ca 25000kr i mnd...

Mer enn vi hadde i mnd tilsammen. Dette var Os.Barnebidrag (2500),litt tilegg pga kronisk sykt barn,barnetrygd,lønn.

Hun har "fri" annenhver helg, 1 dag/natt u uka og en extra dag annenhver uke....

hun sier selv somsagt at hun ikke har hatt det bedre..Og kom ikke utfra et "turbulent" forhold heller.

Men jeg hadde ikke greidd meg uten mannen min,så dette er ikke noen ønskesit for min del.Som du sier HI,når du selv er syk og barna er syke

tror alle ser på dette på uluke måter..

Men klart det virker litt "feil" når alenemødre får utbetalt så store summer..Men virker som dette variere også..

Skrevet

Tusen takk 2kjønn...osv.

Du har satt ord på noe jeg selv og mange andre i samme situasjon kjenner oss igjen i.

Kraftsalven er på sin plass for de som lurer på det, det er ikke sjelden man leser (her inne og i andre medier) om hvor godt aleinemødre har det.

Og til dere som kjenner enslige forsørgere som har opptil 20 tusen i mnd: Fint om dere sjekker opp i hvordan de greier å få til det, for det vil gjerne jeg også ha, i tilegg til STUDIELÅNET mitt.

Å gi enslige forsørgere stønad slik at man kan gå på skole er kanskje samfunnsøkonomisk på lengre sikt, eller?

Skrevet

Så store summer? Du får dobbel barnetrygd, OS og bidraget. Bidraget varierer veldig ettersom hva far tjener. Det vil si at man får 12700 kr (ca.) + eventuelt bidrag fra far. Her hvor jeg bor er boligprisene sykt høye, og får du leid en toroms til 6000 kr er du enormt heldig, deretter kommer strøm, forsikringer mat, klær, utstyr osv i tillegg. Barnehageutgiften blir ofte redusert, men dte blir den for par med lav inntekt også. Kontantstøtten kan de som velger det få enten de er alene eller ikke. Det er ikke store summer en enslig forsørger får, og i tillegg virker det som om noen helt har glemt hva hensikten med stønadene til enslige foreldre er; nemlig å sikre barna + få folk gjennom utdannelse og ut i jobb.

Jeg lever ikke av OS, men jeg synes den er flott. Den gjør at mange uskyldige små barn får en livssituasjon som er anstendig.

Skrevet

Men så hjelper det ikke på inntrykket når det hele tiden dukker opp historier om de som ikke bor med barnefaen for å få OS og hva det nå heter alt sammen...

Skrevet

Jeg lever hvertfall ikke sammen med barnefar ;)

Uansett, hvis du ser på antallet som lever av OS idag er det ikke snakk om mange som snyter seg til den. Da er faktisk andelen som snylter på staten i form av unødvendige sykemeldinger, uførejuks, falske egenmeldinger osv mye høyere. Jeg skulle ønske jeg fant igjen den levekårsundersøkelsen jeg tar dette fra, men den har blitt midlertidig borte i pensumkaoset som er bokhyllen min.

Skrevet

Okei ;-)

Hadde vært interessant å lese! Jeg forstår at det er slitsomt å bli utsatt for fordommer som er basert på myter som er skapt på grunnlag av noen griske sjeler.

Skrevet

Nei, men så er vel ikke de REELLE aleinemødre heller da, Spetakkel. Og det er jo ikke snytere vi snakker om her, men de som FAKTISK er aleine.

Skrevet

Tja, den diskusjonen har vel vært her inne før. De definerer seg som det, og mottar penger fra nav helt legalt.

Skrevet

Ja det er det. Det som likevel irriterer meg er hvordan folk ser på meg annerledes når de får høre at jeg er alenemor, du ser fordommene komme krypende. Men når jeg da fortsetter informasjonen med at jeg er enke forandrer det seg igjen til sympati. Så det er åpenbart klasseforskjeller i alenemortilværelsen også. Jeg har da havnet i en øvre klasse som godt voksen og enke. Forstå det den som kan.

Det er ganske interessant lesning, den tar livet av mange av mytene rundt trygd og trygdejuks. Brukte den levekårsundersøkelsen i eksamensoppgaven min faktisk.

Skrevet

Skjønner hva du mener, og er selvsagt enig i at det er galt. Jeg bare presiserte at det ikke er dem 2kjønn...... skriver om i denne tråden.

Skrevet

Så du har ett dårlig inntrykk av alenemødre fordi noen fåe idioter i parforhold utnytter systemet?? Og bare så d er sagt så mottar alenemødre overgangsstønad på knappe 10000 i "kun" 3 år, og deretter MÅ alenemødre ut i jobb og forsørge barnet/barna sine på en lønn!!!

Skrevet

...men hvorfor er det så mange alenemødre som ikke jobber eller studerer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...