Gå til innhold

Helseteppe over åpningen på barnevogna???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere her om denne "trenden"?? Ser så mange som tatter igjenåpningen på barnevogna når barnet skal sove...Trodde barna sovnet når de var trøtte nok jeg.. For å skjerme for sola, så kan man jo bruke en parasoll...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

litt skrivefeil, går litt fort i svingene her...=)

Skrevet

jeg gjør det mest for å unngå masse trekk, å småkryp...

Skrevet

Jeg synes det ser ut som om barnet får for lite luft inni der. Jeg har aldri gjort det med min gutt når han var liten. Er det sol snur jeg bare vogna hvis det ikke er mulig å sette den i skyggen. Men jeg hadde han aldri ute å sove i solsteken hvis jeg ikke kunne finne skygge til vogna. Og når vi trillet så dro jeg bare vogna etter meg, isteden for å skyve den foran meg hvis han fikk sola i ansiktet. Når han ble større kjøpte jeg han solbriller.

Skrevet

Syns det er helt forferdelig å se på, stakkars små som ligger inni der uten skikkelig luft. De har jo forsket på dette og bevist at det er lite oksygen igjen etter en liten stund med helseteppe foran vognen, i mange tilfeller bruker de det jo også INNE på kjøpesenter osv fori det er for mye lys og lyd til at ungen får sove. Kjøss meg, da gjør de seg selv en bjørnetjeneste hvis de ikke lærer ungen å sove selv om det er litt bråk osv...

Skrevet

Ser det veeeeldig ofte inne på kjøpesenter ja, og jeg får også helt vondt av den lille som ligger inni vogna...Snakka med jordmor om dette også, hun mente også at det var en grusom "trend"..Som dere sier må det bli dårlig sirkulert luft i vogna.

Helt enig med deg over=) Man får kjøpt både insektsnett, parasoller osv..så stakkars unger.

Skrevet

Så lenge man ikke legger dette helseteppet dobbelt og er ute på trilletur,så er det vell ikke så farlig. Mamma har gjort dette på alle sine unger, å jeg er 25 nå så det er nok noe mange gjør. Alle barnehagene rundt om som har vogner ute, har helsteteppe over,og det må da være greit å slippe den kalde vintertrekken i ansiket. En ting er å ligge ute når det er kaldt, men ikke å puste i motvind.

Inne på butikker er jeg enig :)

Skrevet

Men i sommer har det ikke akkurat vært mye vintertrekk!?? Ikke her jeg bor i allefall - men ser like mange som har en eller annen form for teppe som skjermer for lufthjennomstrømninga. Ikke rart barna sovner da i allefall - de blir jo slått ut av varmen! Jeg er ingen tilhenger av og sove i telt i solsteika - og har ingen intensjon om at barna mine skal gjøre det heller..

Om vinteren har barna på seg luer og ligger i varme poser i vogna. Om de ikke tåler å sove ute er det vel bedre å ta dem inn!? På vogna vår er det en skjermkant som beskytter mot vind rett i ansiktet på babyen - luft trenger babyene også!

Skrevet

Lurer på hvor mange innlegg det skal være om dette. JEG har helseteppe over vognen, men sånn at det er åpning på begge sider. Jeg gjør det pga når gutten er trøtt å skal sove, så sovner han ikke hvis det er så mye så skjer rundt han som han kan se på. Og vet dere? han lever no enda..

skjønner ikke hvorfor folk skal legge seg opp i hva andre gjør med SINE barn...

Skrevet

Jeg har gjort det ja, men har sørget for at det er en god åpning på en av sidene..

Har lest ,her inne tror jeg, at en del forskere (?) mener at myggnettingen faktisk gir for lite oksygen etterhvert..Så da er jo helseteppt sikkert ikke noe bedre vil jeg tro...

Men vil ikke tro at det er sååå farlig liksom.. Er jo så mange som gjør det, og har aldri hørt om noen som er blitt "skadd" av det. Og jeg vil også tro at bebien hadde våknet og grått om det hadde blitt for ubehagelig for den..

Skrevet

Hmm jeg har vært fristet til å si i fra mange ganger på kjøpesentre, men han ikke gjort det. Både å ha helsetepper foran (og mange som har andre tepper også uten hull i) og ikke minst masse yttertøy og tykke vognposer. Blir helt sjokkert. De smelter jo de stakkars små barna! En professor på Riksen hadde gått rundt med termometer oppi vognene og tatt tempen og det var altfor varmt oppi til småbarna. Det er faktisk farlig.

Å ha helseteppe delvis foran når det blåser etc er jo noe annet. Bruk sunn fornuft sier nå jeg.

Skrevet

Det må jo gå an å diskutere ulike ting her uten å bli irritert over at andre bryr seg om hva andre gjør... Helt greit at Starlight-<3 Lukas<3 gjør dette, men respekter oss som ikke syns noe om denne "trenden", og ikke velger dette for våre barn...

Skrevet

Hadde noen kommet bort til meg på et senter å kommentert at jeg hadde helseteppet over vognen, hadde jeg mildt sagt blitt forbanna. Det er vel ingen andre sin sak hva jeg gjør med mitt barn. Det hadde rett og slett vært uhøflig.

for all del må dere bare diskutere, men det har vært diskutert en million ganger før her. Og alle har forskjellige meninger, og det vet vi!;)

ha en fin dag videre:P

Skrevet

på helsestasjonen her i byen, fikk vi STRENG beskjed om å¨IKKE bruke helseteppe foran vognen!! for lite sirkulasjon av luft nede i vognen..

Skrevet

Ja det øker risikoen for krybbedød.

Gikk forbi en bil nå og da lå en jente i bilsetet med masse ytterklær på, ingen vinduer var oppe og solen stekte. Hva skal man gjøre da? Ikke si i fra? Det er jo livsfarlig! Så det er jo bra an noen sier i fra innimellom, tenk om noe skulle ha skjedd med jenta? Uten sammenligning forøvrig, dette er jo myye værre og noe helt annet enn å ha helseteppe over vogna, men tror vi alle skal være obs på at ikke barna skal bli for varme, og jeg ville absolutt fulgt rådene fra helsestasjonen. De har vel en erfaringsbase rundt dette som er litt videre enn hva vi nødvendigvis måtte mene er riktig for våre barn.

Skrevet

Min datter er født i desember og da var det bikkjekaldt ute, da brukte jeg et teppe, men ikke helseteppe, et mye tynnere ett. I tillegg lukket jeg ikke helt igjen, men lot det være en storglippe der snøen ikke kunne blåse inn men luften fint kunne sirkulere litt. I tillegg hadde jeg en slik åpning på toppen av vogna, og den hadde jeg også oppe, med samme type løsning. Så passer man selvfølgelig på om det er varmt i vogna eller ikke og lufter både titt og ofte.. og når det er så kaldt at man trenger beskyttelse så er man ikke ute mer enn 10-15 minutter uansett :-)

I BILEN???? Jeg blir sååå provosert! Da ringer man politiet hvis ingen andre er i bilen og man ikke ser en voksen i det hele tatt?? Er mor der så har hun forhåpentligvis kontroll! Man hører jo sånne skrekkhistorier OFTE om sommeren.. GRUSOMT

Skrevet

trodde at alle barn sovna når de var trøtte"" du HI som skrev det, enten har du hatt flaks med ditt barn eller så har du ikke barn enda.

er ikke alltid så enkelt.

mange barn blir ovetrøtte og sovner ikke pga det.

jeg hadde en gutt som sov minimalt, enda så trøtt han var. og han ble overstimulert av å ligge å se på alt rundt seg utafor vogna. så han lå bare å titta, klarte ikke å sovne, men så fort jeg la et teppe over vogna så sovna han.

men det er selvfølgelig superviktig at man sørger for at barnet får luft, ikke tetter helt ifgjen, ikke har for mye klær og dyne på babyen da.

Skrevet

Hehe, må nesten le litt når jeg leser dette.. Det er bra at ting blir diskutert, men å gå så langt å kalle det en trend.. Er vell ikke noe som er nyoppstartet? Mødre har jo i alle år hatt et eller annet foran åpningen av vogna.. Man kan jo ikke bli sett ned på bare for at andre gjør ting litt annerledes enn deg selv.. Hadde en fremmed blandet seg i om jeg hadde pledd foran eller ikke, hadde jeg blitt utrolig sjokkert og forbannet!

Ingen har tatt skade av det som vi vet, så da kan det vell ikke være så farlig.. Bedrevitere har vi nok av...

Skrevet

Moro å se at folk blir engasjerte hvertfall=)

Skrevet

Dere vet jo faktisk ingenting om hvor lenge dette teppet henger foran. Kanskje det er akkurat de 5 minuttene det tar for å få barnet til å sove.....

Skrevet

Det er faktisk ikke så mange år siden vognene ble helt tette, før det kom det inn luft både her og der. Men dagens moderne vogner er helt vann og vindtette, så eneste friske luften ungen får nå er gjennom åpningen foran på kalesjen....

Vil tipse om at flere vogner (ihvertfall Simo og Teutonia som jeg har) har sol- og vindskjerm til å ha over kalesjen. Helt geniale, omtrent som en skyggelue, holder sol og vær ute samtidig som det er en stor nok åpning for luft å passere.

Skrevet

Jeg henger det alltid over vogna, men bare halveis så får han det litt mørkere og masse luft!!

Skrevet

Det er til sjuande og sist opp til kva enkelt familie kva dei vil gjere. Forskning viser til masse foskjelleg.

Då eg var lita låg eg og sov i vognbagen i bagasjeromet på ein parkert bil (luka var opa for at eg skulle få luft og sånn) menst mamma og pappa var litt unna og jobba med eit kvart (det var vår/sommar). I det tilfelle skulle nok mamma ønske at ho hadde hatt kalesja på bagen oppe og eit helseteppe hengande over opninga.

For det som hadde skjedd då dei såg etter meg, var at ein katt hadde hoppa inn i bilen og lagt seg på hovudet mitt (var vel passe behageleg å ligge der for den). Hadde det ikkje vore for at eg likte å sove med hovudet på sida, så hadde eg nok ikkje vore her i dag. Muleg eit helseteppe ville hindra katten i å legge seg på meg, det er umuleg å svare på.

Men ditta var ein digeresjon. Sjølv synest eg at tepper forran vogna helst kun skal brukast når det er kaldt ute. Sikkert lett for meg å seie, som aldri har hatt ein unge før;) Kven veit, om eit års tid meinar eg kanskje noko anna.

Skrevet

når lillegutt var mindre hadde jeg alltd et teppe foran når han skulle sove inne på kjøpesenter.. men bare rett foran, så det kom jo luft inn på hver side.. og jeg stakk stadig hode mitt inn i vognen for å kjenne på temperaturen der....

når han hae sovnet løftet jeg teppe litt lenger opp sånn at det bare skygget for ansiktet hans... og han pleide ikke ha dyne over seg, så da blir det jo rimelig lufte selv om det henger ett teppe og skygger for ansiktet hans...

hadde noen kommet bort til meg og sagt noe om det teppet som hang der, hadde jeg blitt skikkelig sur!!!

Skrevet

Enig med deg, RockeBaby'n. Hvis noen hadde kommet bort til meg og kommentert at jeg har helseteppe foran vognåpningen....... *banne*

Jeg kan ikke se at det skal være så mye mer tett enn det er i et telt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...