Gå til innhold

"Ungemødre" uttalelser 2:


Anbefalte innlegg

Skrevet

Mortilgunnar: jeg synes du har mye penger å rutte med, jeg.. Da jeg var student hadde jeg ikke halvparten så mye som deg å leve for...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde jeg vært student uten barn så hadde halvparten fungert flott.

Skrevet

Anonym 00:49:

Jo det er teit og slettes ikke naturlig. Jeg har ikke piercing og har aldri hatt, og melka kom da virkelig ut i mange stråler(oppmot ti så vidt jeg husker). Det er melkekanaler hvor melka naturlig kommer ut av, et hull etter piercing vil gro innvendig og forhindre evt melkekanaler som ligger i dets vei. Så om piercing påvirker i noen retning vil det isåfall tette enkelte av kanalene.

Skrevet

Haha, er det virkelig noen som tror at melken kommer ut i flere stråler enn normalt etter piercing?? Det er faktisk en grunn til at leger og ammeeksperter fraråder piercieng i brystvorten. Det kan hemme ammingen da den kan skade melkekanalene, og når det gror så kan arrvevet gjøre det tett slik at melken ikke får passasje...

 

Joda, de unge og de sier mye rart, men å forsvare en slik uttalelse er bare flaut...:-)

Skrevet

herregud for noen jævla trangsynte idioter det er her inne. Alenemødre som har husleie bil, diverse andre vanlige inntekter og betale på så er ikke det så veldig mye penger. Jeg har 3000 igjen hver mnd til mat bleier og diverse etter alt fast er betalt, så kommer det ofte små regninger i tillegg, så ikke kom her og fortell meg at vi får så inni helvets mye penger for det er bare rent tull, Vær glad for at norge har det sånn at dem som blir alene med barnet får sjangs til og klare seg de første årene. Tenk på hvor mange aborter det hadde blitt hvis ikke det var noen som helst hjelp her. Ler meg skakk den gangen en av dere blir smelt på tjukka og mannen forlater dere, hvis dere tror det er rene himmelen med alle disse pengene. Hahahahaha

Skrevet

Herregud 20 000 i mnd når du jobber HELTID med tre års høyskole. Jaja da kan du skylde deg selv. Jeg jobbet som ufaglært å hadde utbetalt 22 000 altså etter skatt. Nå går jeg på skole å får den nette sum av 16 000 av nav i mnd(eller 14500 kr da, resten er barnebidrag fra far) i tillegg må jeg ha fullt lån og stipend så bikker over ca 20 000 i mnd. Må ha såpass for å greie husleia.

 

Du burde seriøst skaffe deg en annen jobb anonym.

Skrevet

Ja du som alenemor får 20 000 kr mnd fra staten... Min mor som er uføretrygded og alene får knapt 10 000 kr per mnd i trygd...

Så jo, de pengene er ganske mye i forhold til hva dere egentlig trenger.

Skrevet

ehm...hallo?

mere penger enn hva de trenger?

de er ALENE med barnet. må betlae husleie ALENE, må betale strøm og klær og mat ALENE.

da er ikke 20.000 mye.

 

jeg er ikke alene, men har gått arbeidsledig i 8 mnd. ikke rett på noe fra nav da jeg kun har gått skole før og da levde vi på hans lønning på 20.000. kun han som betalte alt.

det er ikke mye å rutte med i en mnd når man skal ha brød, pålegg, melk, middag hver dag, strøm annenhver mnd, bil osv.

 

og hun får mer enn din mor som er uføretrygda! ja...hun har også ett barn å ta seg av!

herregud for noen tåpelige kommentarer.

de er alene med barn. det er tross alt nødvendig for dem for å skal kalre å oppdra barnet. kan ikke oppdra ett barn uten mato g klær! da blirungen tatt ifra deg!

Skrevet

Alle alenemødre jeg har kjent, og ja jeg kjenner en god del av dem, har selv sagt de lever svært bra på det de får av stønad. Det er ikke noe feil med det. Ingen grunn til at du skal måtte leve på grensa selv om du er mamma og alene med ansvaret, men jeg er enig med fler andre her, det er holdninga som tar knekken på min sympati for hverdagsproblemene deres. Herregud, jeg har _rett på_? Hvordan i svarte klarer kvinner i andre land seg tror dere? Og jeg snakker ikke om Namibia altså, jeg snakker om andre land i Europa.

 

Vi er så bortskjemte i dette landet at vi ikke evner å sette pris på overfloden vår. Hva med litt takknemlighet for at systemet virker så bra at du kan gå på skole mens du har eneansvar for et barn, og samtidig bo bra?

Skrevet

.. så vi som er alenemødre skal gå rundt nakne osv for ikke å tråkke "dere" på tærne, iom. at det er "deres" skattepenger? Vi har ikke lov til å kjøpe oss noe nytt? Ungene våres skal arve klær fra barnehagen eller naboer? Hehe, get over it' a.. Skattepengene deres går ikke kun til alenemødre, og det vet du like godt som meg!

Skrevet

Jeg syns det er uproblematisk at alenemødre uten opptjente rettigheter mottar overgangsstønad det første året. Men jeg kan ikke skjønne at denne stønaden skal vare tre år. Er år er etter mitt skjønn riktig. "Vanlige" yrkesaktive mødre har som regel ikke mulighet til å kunne være hjemme med barn utover et år om de har aldri så lyst.

 

 

Skrevet

Signerer deg anonym 14.38. Om det hadde vært rettferdig så skulle de som ønsket å gå hjemme med barna i 3 år også hatt krav på støtte. Men grunnet økonomi, så må de begynne å jobbe når barnet er 10-11 mnd. Rettferdig? Nei det er det ikke.

 

 

Det vil alltid finnes jenter som snylter på systemet, mens de som virkelig trenger det og har litt verdighet kanskje føler litt mer takknemlighet for muligheten, enn de som tar det som en selvfølge.

Skrevet

Alenemødre i Norge er bortskjemte, rett og slett. Dere må innrømme at dere er kjempeheldige. Moren min var alenemor og jeg kommer fra USA. Vet du hvor mye penger hun fikk av staten hver måned? $00.00 Vet du hvor mye hun fikk i barnebidrag $ 00.00. Hun måtte jobbe 100 % hele oppveksten min, måtte betale for alt selv. Det var en periode hvor kjøleskapet vårt var faktisk en kjølebag fordi vi hadde ikke råd til kjøleskap. Dere burde ikke klage at dere har lite penger altså, fordi det har dere ikke.

Skrevet

Når man aldri har vært i en forsørgerrolle hvor det faktisk ble forventet at man stilte på jobb hver dag fra 8-16, hvor man sto opp og skulle stelle og levere små barn i barnehage og skole. Hvor man måtte organisere alt utenom arbeids- og kvalitetstiden med barna. Handle på vei hjem fra jobb med en unge under hver arm, ha alt på stell i sekker og bager til enhver tid. Gjøre rent hjemme og vaske klær, brette og stryke. Lage mat mens man underholder sultne og slitne barn....så tror jeg rett og slett ikke de har livserfaring nok til å innse hvor utrolig heldige de er noen av disse ungjentene.

Skrevet

Anonym 0051 her, til anonym 0102.

 

Nei, det er ikke så forbanna mye! Bli alenemor selv da om du syns det høres så flott ut. Jeg har ungene mine heltid, null hjelp fra far eller andre. Det var ikke et argument, det var fakta!

 

Jeg skjønner meg ikke på folk. Det er mange som faktisk lurer NAV, men jeg er ikke en av de.

Tror du ikke jeg heller ville valgt å ha en far til barna mine?

 

Jeg gruer meg virkelig til jeg ikke får OS mer. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal få ting til å gå rundt. Blir ikke ferdig utdannet på OS nå, og det er ikke så mye i lån og stipend man får. Kan sikkert prøve å jobbe litt ved siden av, men vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal få det til:S Faren kommer ikke til å komme inn i bilde, så da er det meg da, 24 timer i døgnet! Jeg gruer meg virkelig!

Skrevet

Det virker som annenhver dame er alenemor og mottar stønader. Lurer på hvor mye OS staten punger ut hvert år, og om det øker hver eneste mnd. Finnes det i dag jenter som aldri har mottat OS? Jeg håper jeg slipper unna dette og jobber sammen med mannen min for å unngå brudd.

Skrevet

Klager overhodet ikke på at jeg har lite penger. Det går såvidt rundt. Å jeg gleder meg vanvittig til å komme meg ut i jobb igjen. Jeg avsluttet studier og jobbet 220% de seks siste mnd før jeg skulle ut i permisjon. Tjente meg opp til perm.penger. De hadde jeg i ti mnd. Da var de 4mnd frem til jeg skulle starte på skolen igjen. Som aleneforsørger hadde jeg i den perioden ikke mulighet til å jobbe da en ikke får bhg plass midt i sesongen og det heller ikke var mulig å oppdrive en dagmamma. Nå er jeg i full gang med studiene igjen og har tatt opp fult lån fra lånekassen. Får ikke noe omgjort til stipend som andre studenter etter bestått eksamen fordi jeg får OS fra NAV. Det er helt greit det. Får betalt det når jeg er ferdig med utdannelsen min og igang med å jobbe. Men OS er skattepliktig inntekt så etter skatt får jeg utbetalt 6500,-/mnd. Barnetrygd får jo alle. Oki jeg får dobbel og priser meg lykkelig for det. Hver eneste krone hjelper meg slik at det akkurat skal gå rundt hver mnd. Syntes det blir helt feil å si at jeg lever fett på stødnadene mine. Jeg tar de ikke for gitt, men priser meg lykkelig for at jeg får muligheten til å ta ferdig en utdannelse på tross av at jeg er blitt alene om hovedomsorgen til barnet vårt.

 

Jeg skjønner godt at folk blir provoserte når en ser slike klipp om at man skal ut å shoppe, og har masse klær liggende med lappen på hjemme enda... Tror jeg ganske sikkert kan si at de færreste har det slik. jeg har det ikke slik. Spinker og sparer slik at barnet kan få det nødvendige det trenger i hverdagen. Her er det ingenting ekstra til på bruke på meg selv,kafebesøk,turer på byen eller lignende. Og alle dere som kjenner noen som er/har vært alene som sier de har det så bra økonomisk nå..skjønner ikke at det er mulig jeg..

Skrevet

Jeg er faktisk helt enig med de anonyme her. Jeg er selv alenemor, og jeg anser meg selv som utrolig heldig. Nå skulle jeg ønske at situasjonen min var annerledes, og hadde det ikke vært for at vi flyttet i våres så hadde mini vært i bhg. for lengst og jeg hadde vært i arbeid.

Jeg sendte inn søknad til bhg. allerede når mini var 3 mnd gammel, fra høsten 2007. Men fikk plass nå høsten 2008. Men som sagt, vi flyttet ganske langt unna og grunnet det står hun ikke akkurat fremst i køen her.

 

Men vi lever ikke noe spesielt dårlig, for å si det sånn.. Nå har boutgiftene blitt noe mindre etter at vi flyttet, but still.. Når vi bodde i Oslo bodde vi så sentralt til alt at bil ikke var nødvendig. Sparte en god del bare på det. Jeg har fortsatt ingen bil, men setter pris på den gratis trimmen ;-) Rompe av stål kommer ikke av seg selv, hehe. Neida, men som sagt ; Jeg er alenemor selv. Og jeg blir nesten flau over enkelte innlegg her inne. Vi er utrolig, utrolig heldige.

Det er klart, hadde det vært en mulighet, så ville jeg heller vært sammen med pappaen, levd sammen som happy family og all that..

Men nå ble ikke livet mitt slik... Og jeg er evig takknemlig for den hjelpen jeg får!!!!!! Ting har vært litt lettere for meg med den hjelpen. Og jeg er på ingen måte utakknemlig, heller ydmyk.

 

Men ikke for å være frekk, hehe.. Disse dikusjonene begynner å bli litt kjedelig nå :-) Går i det samme hele tiden, hehe..

Skrevet

Jeg er student med barn, får utbetalt litt over 6500 fra lånekassen i mnd, og 970,- i barnetrygd, og thats it!

 

Bor nå sammen med pappan, men vi eier leilighet så går enn del penger til å nedbetale lån. Pluss bhg. mat, regninger ol.

 

Så studenter med barn, som bor sammen med barnefaren, får mindre utbetalt. Så syntes ikke dere alenemødre har det så ille jeg.....

 

Når jeg har mine 6500,- kr i mnd. å rutte med........ Går skole på heltid, så blir lite tid til ekstrajobbing, mtp lesing og at jeg må ta vare på familien!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...