Gå til innhold

Jeg trenger virkelig deres hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bodde hos min mor da jeg ble mamma, fordi jeg rett og slett ikke hadde råd til å bo med kjæresten, for når jeg bodde hos mamma var jeg oppført som "alenemor". Så sparte jeg opp litt, så flyttet jeg sammen med barnefaren. Har kun gått skole tidligere, så har ingen penger fra arbeidsgiver o.l.

Så ga jeg beskjed til NAV om at vi skulle flytte sammen, og at jeg da ikke var alenemor lenger. Men pengene bare fortsatte å komme, og siden jeg hadde sagt ifra tidligere, og det var deres feil, så jeg sa ingenting. Men så fikk jeg det flere ganger, så til slutt sa jeg ifra.

Og nå har jeg fått brev: "du har fått utbetalt for mye overgangsstønad blablabla... beløpet er 21.662 kroner. blablabla... vi VURDERER å breve at du betaler beløpet tilbake.. blabla.. før vi avgjør om vilkåra for tilbakekreving er oppfylte har du rett til å uttale deg enten skriftlig eller muntlig. fristen for å uttale seg er 14 dager fra du fikk dette brevet"

Sååå.. nå må jeg skrive ett brev, for å uttale meg. Men hva i all verden skal jeg skrive for å slippe å tilbakebetale? 21 tusen er MYE penger for meg som har 900 kr i måneden. Og det er for tidlig for meg å begynne å jobbe enda, siden snuppa mi ikke er mer enn 5 måneder!

Hjelp please?! :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som jeg forstår var du klar over at du brukte penger du ikke hadde? Da er det vel ingen grunn til å ikke betale tilbake? Du skulle ikke brukt dem ettersom du ikke egentlig hadde krav på dem.

Snakk med nav, kanskje det går an å få en avdragsordning?

Skrevet

"Men pengene bare fortsatte å komme, og siden jeg hadde sagt ifra tidligere, og det var deres feil, så jeg sa ingenting."

Da sier det seg vel selv at du visste du brukte penger du ikke hadde krav på..

I tillegg så skulle du vel aldri hatt os. siden du i teorien alltid har vært kjæreste med bf.

Men du sier at du bodde hjemme for å spare opp litt.. Betal tilbake med dem da vel..

Syns faktisk ikke synd på deg..

Får jeg penger fra nav jeg ikke venter, så tar jeg ALLTID en tlf. FØR jeg bruker pengene. Så slipper jeg å måtte betale tilbake.

Skrevet

Du har jo egentlig aldri hatt krav på en ting. Så hvorfor trenger du vår hjelp? Du burde heller spørre banken om hjelp spør du meg...

Skrevet

Merkelig at alle som svarer for å "hetse" meg, svarer som anonym.. men jaja.. Ja, jeg vet jeg brukte penger jeg ikke hadde, men det er likevel penger jeg trenger, og som jeg faktisk TRODDE jeg hadde siden det var de som gjorde feil..

Jeg HAR penger til å betale tilbake siden jeg har spart opp som jeg sa, men da har jeg lite igjen etter det..

Og nei, jeg hadde egentlig ikke krav på pengene siden vi var sammen hele tiden. Men når reglene for penger til mødrene er som de er, så hadde jeg ikke noe annet valg enn å bo hos min mor og skrive at jeg var alenemor.

Jeg trengte deres hjelp til å vite hva jeg skal skulle i brevet.. men jeg skjønner at det ikke er mye hjelp å hente :) ellers tusen takk :)

Skrevet

...får ikke noe hjelp av meg heller, for du hadde ikke engang krav på OS fra begynnelsen.

Skrevet

Jeg svarer som anonym fordi jeg ikke har "offentliggjort" at jeg har kommet inn under dette forumet enda.

Synes ikke du skal se det som hets. Heller som ærlighet. Du bad om hjelp, vi inne på forumet her mener skal ta konsekvensene av det du har gjort. Du har svindlet NAV, du visste nok hva risikoen var, og nå må du ta konsekvensene.

Synes det er rart at du sier du har brukt opp pengene, for så å si at du har spart opp penger..? Har du satt av pengene, er det vel ikke noe problem. Da kan du jo bare betale de tilbake igjen:)

Og dere har vel, som jeg forstår, vært to om dette. Da bør dere være to om konsekvensene også;) Hvis han har spart sine egne penger pga at du mottok stønader du ikke hadde krav på, så har nok han spart opp en del og;) Spleis på gjelda:)

Og det at du sier at dette var penger du hadde bruk for, synes ikke jeg forsvarer noe av det du har gjort. Jeg og barnet mitt lever ¨på 5000 kr mnd i en periode nå, og jeg har BRUK for mye penger jeg. Men det er ikke slik at jeg bare kan gå og søke om ting jeg ikke har rett på, for så å skylde på nav når jeg blir "tatt".. Nei, vær heller ærlig og ordn opp etter deg, det ville jeg gjort:)

Skrevet

"Jeg har tatt imot urettmessige stønader fra NAV, og trenger deres hjelp til å slippe unna konsekvensene..."

Skrevet

Hvordan greide du å spare opp så mye dersom du bare har et barn på 5 mnd? Får man penger fra NAV når man går gravid? Kan ikke si jeg synes synd på deg, du må nok gi fra deg de pengen du allerde har spart opp. Er sikkert også mulig å få ordenet en betalingsplan slik at du slipper å betale alt på en gang.

En fin regel er vel... du bruker ikke penger som ikke er dine:)

Skrevet

Har det noe å si for deg om jeg svarer anonymt eller med nick? Det forandrer ikke min mening om saken du har lagt frem. Forresten så kan jeg heller ikke se at du har fått noe hetsing eller noe i den duren.. Du har bare fått ærlige meninger..

Kanskje ikke dette var rette forumet og velge?? Når man bevisst snylter staten, å så kommer man i et dilemma hvor man bevisst har brukt penger man ikke har. Du har egentlig vært heldig, som IKKE har blitt tatt for hele opplegget deres.. Det hadde blitt dyrere!

Her er det jo alene mødre som er.. Å her må folk forsvare seg med nebb og klør for de pengene vi mottar. Å det er jo sånne som deg som gjør at folk ikke tror på alenemødre.. Eller mener at alenemødre bare snylter på staten..

Fortsatt anonym.. Men fortsatt bare sagt min mening.. Er vel samme for deg om jeg heter "bolla" eller "anonym" vel..

Skrevet

Du har pengene til å betale tilbake? Å så prøver du å sno deg unna noe du vet du er skyld i selv?

Betal å bli ferdig med det.. Om du har lite "sparepenger" igjen da, det tror jeg rett og slett nav driter i.. Det er ikke dine penger.. Ikke de du har spart heller..

Skrevet

Eneste det er å gjøre er å betale pengene tilbake.

Men nå bor du sammen med typen din? Da må vel enten han betale det eller så får du ta sparepengene du sparte opp da du bodde hos din mor.

Skrevet

Jeg skrev hets i hermetegn, pga mangel på ett bedre ord.

Og jeg har aldri sagt at jeg har brukt opp pengene.

Men siden NAV sier at de VURDERER å kreve tilbake, så må det vel være noe jeg kan gjøre/si for at de ikke skal gjøre det?

Nei, får ikke penger før barnet er født. Men jeg bodde hjemme med min mor til snuppa var 3 måneder.

Men greit, det er visst ingen hjelp å få her uansett. Jeg er jo tross alt en svindler, en bedrager og på toppen av alt en løyner. Så hvem i all verden vil hjelpe en så ondskapsfull og slem person som prøver å få litt penger fra staten til å kunne forsørge seg selv og datteren ?! nei fyssjameg..!!

Kan en administrator slette tråden? på forhånd takk.

Skrevet

"Men greit, det er visst ingen hjelp å få her uansett. Jeg er jo tross alt en svindler, en bedrager og på toppen av alt en løyner. Så hvem i all verden vil hjelpe en så ondskapsfull og slem person som prøver å få litt penger fra staten til å kunne forsørge seg selv og datteren ?! nei fyssjameg..!!"

Skjønner ikke helt måten din å få sympati på..:S

Prøv å legg ut det samme innlegget på skravle, og se om du får større sympati der, enn her:) Er ikke sikkert det har noe med hvilket forum du bruker, men heller hva du har gjort. Er nok mange andre som sliter økonomisk som aldri ville fått seg til å gjøre det samme som deg. Og da har jeg forståelse for at det er irriterende å se på at noen kan utnytte systemet på den måten du har gjort. Og samtidig gå fri... Tror du skjønner hva jeg mener;)

Altså, hvis nav skriver at de vurderer å kreve tilbake pengene, og du mener at de gjør det av urettmessige grunner, så kan du jo skrive et brev tilbake med den dokumentasjon du har som kan vise at det er urettmessig. Utskrift fra folkeregisteret med dato for flytting etc... Det ordner seg nok, og hvis ikke tror jeg ikke det er noe i veien for å be om en avdragsordning:)

Skrevet

Jeg trenger ikke å vre anonym for å være enig med de andre her, for meg blir det et hån at du skal lure tl deg penger mens vi får pepperen for det. Jeg forsøkte å søke lån til leilighet i sommer og fikk til svar av 2 av bankene at de låner ut lavere beløp til alenemødre tror du det var moro, så i mine øyne skulle du betalt tilbake alt du fikk som "alenemor"

Skrevet

Signerer marie-s og de andre. Tro meg, hadde jeg og bf vært sammen hadde vi hatt en inntekt som er ganske mye høyere enn det jeg har nå. To til å betale regninger, to til å ha mulighet til å få lån til å kjøpe eget istedet for å måtte leie, osv. Ja, vi får litt støtte, men det varer jo ikke for evig og alltid. Så synes det er rett og rimelig at du må betale tilbake noe du aldri har hatt krav på.

Skrevet

Som man reder ligger man, nå må du ta konsekvensene av den uriktige handlingen din. Det kommer aldri noe godt ut av å lure seg til noe man ikke har krav på.

Vi kan uansett ikke hjelpe deg og jeg tror mange av oss ikke ville gjort det om vi så hadde kunnet. Jeg har ikke så veldig stor respekt for at noen lurer seg til det de ikke har krav på og setter oss som faktisk er alene i ett veldig dårlig lys.

Skrevet

Jeg har ikke lest så nøye alle svarene du har fått, men forstår at de er forholdsvis negative.

Og det er ikke annet du får her, heller.

Det du har gjort, er ikke lovlig, samme hvor lett du synes det var å gjøre det. Selv om reglene er som det er, så betyr det ikke at de som egentlig ikke er alene, kan benytte seg av ordningen. Selv om dette var det som passet deg best. At det er lett, betyr ikke at du gjør noe rett.... Ofte er det det vanskelige som er rett å gjøre, moralsk sett, og juridisk sett.... Vær klar over at hadde det vært over 60 000,- du hadde svindlet til deg, så betyr det vanligvis fengselstid.....

Tror du virkelig at en ordentlig alenemor på overgangsstønad kan legge seg opp penger??? Da er du virkelig naiv. VIRKELIG!

Og vi må levere inn egenerklæring hvert år i november, om at vi er alene fortsatt. Hva er årsaken? Jo, bl a slike som deg.

Husk at dersom du nå blir alene, så kommer du til å slite mer enn andre alenemødre; du har allerede brukt av overgangsstønadstiden du har rett på. Og så er det det med at du allerede har svindlet NAV, da kan det være verre å få det en har "rett" på. Det kommer ikke bare an på deg, om du blir det på ordentlig. Din kjære kan plutselig ombestemme seg...... Noe annet er naivt å tro.

Skrevet

Jeg er rett og slett missunnelig for at du har en kjæreste å flytte sammen med. Altså ingen sympati fra meg!

Skrevet

Hei youngmum, jeg forstår deg. Skriv et brev der du forklarer at du tok kontakt med dem, men pengene fortsatte å komme. Siden ditt forhold til barnefar var såpass nytt og du var i en økonomisk situasjon - altså null i inntekt kom disse 21.000 godt med i husholdningen. bla bla

Uansett, de 3 mnd du bodde hjemnme hos din mor, de skal du IKKE ha dårlig samvittighet for.

Får man ny samboer, altså en som ikke er barnets biologiske far har man krav på støtte i ett år. Og barnets far var en ny samboer? Hadde dere bodd sammen tidligere? Les litt på NAV sine sider om dette.

Lykke til, og klem til deg

Skrevet

Må bare si at her var det en NN uten særlig peiling. Flytter en sammen med biofar til barnet, så har en ingen rett på stønader som enslig slik som om en flytter sammen med en som IKKE er biofar til barna.

Er en kjæreste med biofar, og har planer om å flytte sammen etter en tid, så har en ikke rett på noe støtte fra NAV som enslig forsørger, selv FØR en flytter sammen. For da er en ikke enslig forsørger. Det er mange former å leve sammen på, ikke bare fysisk å bo sammen. Og NAV legger seg ikke oppi om en velger å ha separate adresser, selv om en har barn. NAV velger bare å legge seg oppi det om en tar imot urettmessige stønader. NEMLIG.

Og NAV tar ikke hensyn til ens privatøkonomi, når det er snakk om å ha tatt imot for mye/feil av stønader. Det vil ikke hjelpe å si at det hjelper litt på en stram økonomi. Da var ikke NAV trygd rette plassen å få hjelp. Da skulle HI ha gått til sosialkontoret.

Tror det er en del som bør sette seg inn i reglene rundt dette, og ikke bare HI. Sjekk linker til rikstrygdeverket på NAV sine sider.

Skrevet

Hvis du ringer og spør , ordner de sikkert en ordning til deg, slik at du kan nedbetale en viss sum i mnd i forhold til din inntekt. . Vet at det gjør Nav i forhold til de som har fått for mye arbeidsledighets trygd. Men lurt å ringe å gjøre opp for seg. Ellers kan det koste deg mye mer! Lykke til . Går nok bra skal du se.

Skrevet

de 3 mnd du bodde hos din mor så hadde du faktisk krav på OS, så det trenger du ikke å være bekymret for, og du har sagt at dere har flyttet sammen igjen, er ikke din feil at de ikke stoppet å sende penger.

Jeg leste ett innlegg her inne på aleneforeldre, og da var det en alenmor som hadde fått utbetalt for mye fra NAV; husker ikke hva det var før, men da sa ALLE at hun skulle kjempe for de pengene, det var ikke hennes feil, og at hun ikke skulle betale tilbake pengene, osv. Dobbelmoral?!?!?! Disse alenemødrene er bare dritt sjalu for at du har fått penger, mens du var sammen med BF(selv om dere ikke bodde sammen) Ikke bry deg om de, de er så pengegrisk at du aner ikke. Stå på og ikke gi opp!

Skrevet

Supert å gi råd når man ikke kan reglene eller hva?

Hvor har du det fra at hun hadde rett på os når hun bodde hos sin mor?

For det er feil så lenge hun er KJÆRESTE med bf..

Jeg vet ingenting om den saken du refererer til.. Men hvis denne saken her "bare" hadde dreid seg om for mye utbetalt, å et er nav sin feil, så hadde hun nok ikke fått de svarerne hun har fått.. Hun har fått disse svarene fordi hun har SNYLTET staten!

Skrevet

Vi er slettes ikke sjalu, nei vi er forbannet over mennesker som svindler til seg noe de ikke har krav på og slik setter oss ekte alenemødre i dårlig lys.

Ikke er vi pengegriske heller, kan ikke akkurat kalle det å få noen usle stønader noen år, pengegriske. Men de pengene vi har får vi i allefall på ærlig vis, vi svindler ikke slik denne damen har gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...