Gå til innhold

Utlevering av hjemmesideadresser og annet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper de fleste her inne har fått med seg ukens happening - på godt og vondt.

Vi lever jo i et nettsamfunn og mulighetene for å dele litt om livet sitt er mange. Slik som i blogger, hjemmesider osv. Har det slått dere at alle opplysninger som blir lagt ut om bosted, etternavn, arbeidsplass, barnas navn osv. kan slå tilbake i fullt monn?

Hvorfor ønsker dere selv å legge hodet på stubben slik at en du "trodde" var venninnen din kan stå klar med øksa neste gang du sier noe som ikke faller i god jord?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mange av oss er det jo ikke noe problem om man skulle bli gjenkjent?! Er flere her inne som vet hvem jeg er så anonym er jeg jo uansett ikke. Men jeg er heller ikke av de som legger ut adressen til barnas hjemmeside/blogg. Den er forbeholdt venner og familie.

Skrevet

Ja og det er vel en sunn nettregel:o)

Skrevet

Jeg skriver aldri noe jeg ikke vil min mor skal lese ;-) Dette gjelder for såvidt alt jeg gjør på nett. En enkel regel å følge!

Skrevet

*applaus*

.... og hvorfor svarer dere på innlegg som begynner med:

- "Har noen et barn som heter bla bla bla?"

- Noen som har en hjemmeside de vil vise meg?

- Hvem her bor i ....

Kan det være noen som vil vite mer om akuratt ett nick?

Skrevet

Og noen ganger blir opplysninger fabrikkert av noen som har litt lite å gjøre - kaboom- hele livet ditt er brettet ut på en nettside for foreldre.

Vil vi egentlig oss selv så vondt?

Skrevet

Forskjellen er vel at vi som legger ut hjemmesideadresser, forteller hva barna heter, etc etc, egentlig ikke har noe å frykte dersom vi skulle bli gjenkjent. Vi har vel greid å oppføre oss her inne, og ikke minst kan vi stå for det vi har sagt. Derfor er vi vel ikke så bekymret for å bli "avslørt" heller..

Skrevet

Svarer kun på de som vil se blogg, ikke vite hvor jeg bor, hva jeg eller barnet heter... Har ikke så hemmelig nick, skriver heller ikke noe som jeg vil angre på senere, skriver ikke om personer, om jeg liker dem eller ei.

Skrevet

Men for noen så skal det så lite til før det kommer kommentarer som: rødt hår er stygt, du er tykk, rotete hus, gubben din er fæl osv. og da vet man jo i utgangsspunktet for mye om personen bak nicket.

Skrevet

Joa, men det er slike ting man strengt tatt ikke forventer av voksne mennesker. Altså, hvis jeg nå hadde sagt at jeg hadde rødt hår, så hadde jeg ikke forventet å få slengt i trynet at det er stygt. (Eller jo, her inne så hadde det ikke kommet som noen bombe;) Men, samtidig hadde jeg sagt det selv, og dermed hadde jeg jo måttet takle de svarene som kom. Hadde ikke kunnet skylde på noen andre etterpå.

For min egen del legger jeg ut akkurat det jeg føler for, jeg er ikke redd for å bli gjenkjent. MEN, samtidig verner jeg om en god del av "privatlivet" mitt, for det er ikke alt jeg har interesse av å dele her inne.

Skrevet

Noen synes det er ok å la seg gjenkjenne. Og de fleste har jo rent mel i posen- og kan vise ansikt uten å slenge rundt en hel masse ord som man i utgangspunktet skulle tro tilhørte vokabularet til èn med en rekke diagnoser.

Også tror jeg det at samtlige er klar over at ikke aller kan like varme kurver eller rødt hår. Men, at det er helt ok det også. Og mennesker som har et (markerings)behov for å si dette i all offentlighet kanskje har langt flere traumer enn personen med det rødlige håret.

Ergo, så kan man ikke ta seg nær av alt som blir skrevet her inne. Dersom man legger ut bilder i all offentlighet bør man ha ryggrad til å kunne takle evt. spydigheter i etterkant. Det er prisen å betale (sorry to say). Men, jeg tenker det er langt flere positive tilbakemeldinger, som oftest. Dessuten synes ihvertfall jeg at det er hyggelig å se på blogger, selv om jeg ikke delere min med kreti og pleti.

Skrevet

Jeg skriver aldri noe jeg ikke kan stå for. har heller ikke bilder av barna. Eller bosted. Bloggen min er kun for familie og venner. Legger den heller ikke ut her. Det er mitt valg, og hva andre gjør bryr meg ikke.

Skrevet

Vel, jeg har vært anonym på dib i mange år. Til slutt laget jeg meg en blogg og nå er jeg jo ikke så anonym lenger. Har blitt kjent igjen av dibbere på harrryhandel og på tusenfryd. Dette plager meg ikke. Jeg kan stå for alt jeg har sagt her inne og ville aldri backe ned eller bryte samme av at noen kalte meg eller ungen min stygg. En får si det en har lyst til, og om man kan stå for det i ettertid så synes jeg man skal få lov til å ha livet sitt så privat eller "public" (kom plutselig ikke på det rette ordet på norsk.) som man vil.

Jeg har enkelte bilder av Lille på bloggen min. Ikke mange, ikke hele hverdagen hennes, ikke hvor hun går i barnehage, ikke navnet hennes osv osv. Det jeg ikke vil er at mine meninger skal legges over på ungen min, noe som fort kan skje i det vanlige liv dersom man uttaler seg krasst eller har andre meninger enn andre. Det er vel den delen av dib jeg evt. frykter mest.

Skrevet

Jeg skifter ofte nick for å sikre anonymiseringen.

Skrevet

Nyttnick...

Ja der er ikke jeg men jeg liker ikke å legge ut for mye om meg og mine allikevel.

Noen her inne kjenner meg og de kjenner jeg stort sett så godt at jeg ikke hadde hatt noen problemer med å dele livet mitt med de.

Men på den andre siden har jeg noen dibbere på Facebook og jeg stoler faktisk på de også. Kanskje naivt men da vet jeg i hvertall hvor opplysningene om meg kommer fra. (Om det skulle komme noen).

Skrevet

Jeg er tydeligvis en som ikke har fått med meg denne såkalte happeningen.. Men ser ikke ut som om det var så farlig heller..

Men som sagt før, med mye damer samlet på et sted må det jo bli bråk fordi noen ikke repekterer at andre har andre meninger..

Skrevet

Ville aldri lagt ut bilder av meg selv eller barnet mitt. Har nok sagt endel ting som evt kunne spores tilbake til meg ( bl.a har jeg rødt hår, hehe. Og bryr meg midt på leggen om andre synes det er fint eller ikke) Forøvrig bor jeg i utlandet og har ikke så mye kontakt med folk i Norge.

Skrevet

tenk at det e mulig... tenk at dokker aldri blir ferdige å diskutere dette her??? i 1 år no har dettan bloggtemaet vært oppe...

Alle her inne vet konsekvensen av ka dem gjør, bloggere eller ikkje, å anonyme eller ikkje... Det e ikkje mulig å ikkje vite det i og med at man blir påmint det her inne kver dag om kor farlig det e å ha blogg..

La no folk få lov tell å gjøre som dem vil!

Skrevet

Jeg er jo absolutt ikke anonym, men i min naive verden så satser jeg på at det går bra. Jeg har heldigvis så langt aldri opplevd noe jeg kan huske som sårende eller krenkende. Ungene våre synes jeg er hellig og det bør de fleste andre synes også. Utlevere andre kunne aldri i livet falt meg inn hverken som privatperson eller noe annet:) De som gjør slikt må ha enormt liten respekt for seg selv og andre.

Skrevet

Men i lys av ukens problemer ¨her inne så er det vel kanskje greit å ta frem nettvett-plakaten?

Skrevet

enig, jeg er her mye og mange vet hvem jeg er, men jeg legger ikke ut navnet mitt eller småen sitt (småen sitt klarte jeg og legge ut en kveld jeg var veldig sliten, men modde slettet det etter en stund :S )

det handler jo litt om hva man vil dele med sine finder, og jeg har ihvertfall fiender, og jeg vet et par av de leser her... hehe..

Skrevet

no vet ikkje eg ka ukesn problema e før nokka.. men står for mi mening uansett.. folk gjør ka dem vil når dem vil å dele akkurat det me kem dæm vil.. sånn e det, å sånn vil det alltid være...

Skrevet

hehehe.. det er litt av poenget. gli in i mengden uten å gi formye av seg selv ;) gunnar er foresten han sjefen i ICA reklamen ;)

Skrevet

hehehehe ja jeg er litt dum:) Men jeg ser jo fordelene ved å være litt mere anonym enn det jeg er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...