Mamman til Mia Camilia Skrevet 3. september 2008 #26 Skrevet 3. september 2008 Vetrenær - > Du burde iallfall legge av noen tusner!!! Hunden min ble plutselig påkjørt, og måtte til dyrlegen. Nesten 7000 kom det på! Så nå er jeg forbanna glad for at jeg har sparebøsse til hunden min! Er en Border Collie jeg har
Mamman til Mia Camilia Skrevet 3. september 2008 #27 Skrevet 3. september 2008 Forresten bruk canis.no Så det var ei anna ei som la adressa ut.. Virkelig å anbefale!
AO3 Skrevet 3. september 2008 #28 Skrevet 3. september 2008 Generelle råd/tips, i tillegg til de dere allerede har fått: - Forsikre hunden!! - hvis dere tenker på golden eller schäfer: sjekk nøye ut foreldre og øvrige slekt mtp allergi. Begge rasene er typiske allergiraser - du vil IKKE ha en hund med alvorlige allergiproblemer!!! Vær også nøye med HD/AA-status. Hvis dere skal ha omplasseringshund: Denne bør være røntget med kjent HD/AA-status. Be om sykehistorie på hunden. Dette bør være i skriftlig form, i kontrakten. - å trene hunden til å bli lavinehund? Nå kjenner jeg ikke til detaljene i denne treningen, men jeg ser for meg at det er svært krevende, og best egnet for erfarne hundeholdere. Ut fra spørsmålet ditt virker det ikke som om du er det (no offense). Da tror jeg det kan være bedre å skaffe seg en "vanlig" hund, og heller trene lydighet, agility, spor e.l. med den for å bli mer kjent med hva hundetrening innebærer. Om dere etter det seriøst vil legge så mye tid og ressurser i trening at dere vil trene opp en lavinehund, kan dere gjøre det på hund nummer to. Ikke på den første hunden du har, det tror jeg kan være å legge ambisjonsnivået litt for høyt. - i forhold til allergi: Hvis dere har tenkt å ha hunden kun ute, er det neppe realistisk å gjøre det fra den er valp, den vil nødt til å være endel inne. Dere vil også høyst sannsynlig dra inn endel hår på klær etc uansett om hunden er ute hele tiden. Hvis familiemedlemmer er svært allergiske, kan det gjøre det vanskelig med besøk, selv om hunden er "utehund". Det kommer helt an på allergikeren. Mange (de fleste!) "utehunder" er dessuten også endel inne. Må si meg enig i at jeg ikke helt skjønner poenget med å ha hund hvis den KUN skal være ute, med mindre det er en sledehund e.l. og man kjører aktivt + har mange hunder...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå