Gå til innhold

Har et par spørsmål ang hund...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har hund, hva gir dere hunden av fôr?

Ca hvor mye går det med til hunden i månenden/året?

Må man regne med mye vetrinærutgifter feks?

Fint om dere skriver hva slags hund dere har/størrelse hund.

Og hvordan er det, står hunden ute i lenke, i garde eller er den inne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Vi har en Saluki, mynde. Hunden vår får stort sett bare Royal Canin tørrfôr, og vi betaler litt under 700kr for en sekk som vi har i overkant av en mnd. Kjøper såklart inn diverse pateer og sånt som hun får innimellom, men det går stort sett i tørrfôr. Veterinærutgifter kan du vel aldri forutsi, vi har knapt vært hos veterinær med Cita siden vi fikk henne. Lurt å forsikre hunden din, siden utgiftene dersom hunden skader seg kan bli gaaaanske høye. Vi bor i by, så hunden vår står inne. Har fått sitt eget rom der hun elsker å stå å speide på alt som foregår ute :)

Skrevet

Vi har en stor Amerikansk Akita hann, og han spiser LABB hundefor. Vi kjøper 20kg sekker, og en slik sekk varer i 35-40 dager. Den koster litt over 500 kr.

Ellers får han litt middagsrester dann og vann (alt etter hva vi har) og litt tørkede griseører:=)

Det varierer veldig hvor mye en hund koster. Størrelse, aktivitetsnivå osv.. Du bør nesten sjekke hos veterinæren din, dyrebutikken eller på en FK butikk (de gir kjempegode råd) hva DIN hund trenger:=)

Lykke til!

Skrevet

Hunden vår står forrestten ute i hundegård, en "utehund". har et stort, fint hus som han bor i. rasen trenger mye kontakt med mennesker, så den passer for folk som er mye ute:=) Den er veldig glad i barn!

veterinærutgifter har vi lite av. Kun vaksiner. Og så er vi der 1 gang i året for å få trimmet pelsen skikkelig og sjekket tenner.

En Amerikansk Akita trenger ikke mye pelsstell ellers, og den sliter selv ned klørne sine...en super familiehund!

Skrevet

Vi har en engelsk bullterrier (30kg), vi forer han med veterinærforet specific,det koster 530kr for en sekk (15kg),det har vi i en mnd ca..

ellers får han matrester,og litt våtfor innimellom.

Du må i bestefall regne med 1000-2000 kr i året i vet.utg. markekur to-tre ganger i året,+den årlige vaksinen,hvis det er en valp må den grunnvaksineres først (tre vaksiner)..

Vi har vært gamske uheldige med vår hund,da han har en kronisk plage..så det blir en god del på vet.utg. hos oss..

men gleden over å ha ham veier opp for det da!:)

Skrevet

han er forresten inne, har løpestreng ute,men der står han sjelden da han ikke er så begeistret for det, han er vel egentlig en sofagris..

er med å gå to lange turer hver dag da:)

Skrevet

jeg henger meg på med et par spsm, håper du ikke har noe imot det Babygirl :)

Noen som har Jack Russel?

Lurer på de samme tingene, bare med den rasen...

Skrevet

Går helt greit det:)

Men hvor mye koster en vaksine?

Vi vil gjerne ha hund, jeg vil helst ha stor hund (schäfer, golden retriever el), mannen er litt skeptisk.

Men vi er begge enige om at vi vil ha en utehund.

Tenker da lenke/band og hus ute.

Dette av praktiske årsaker da hans mor er livredd hunder, og min mor er meget, meget allergisk, slik at vi kan få besøk av dem også...

Hiver bare på et par spørsmål til;

7000kr for en 2 år gammel schäferhann, er det dyrt?

Skrevet

Jeg har en jack russel! Den koster ikke stort mht. for, da den veier kun rundt 8 kg. Vi kjøper eukanuba (vetrinærfor) som koster ca. 700 kr. pakken og den varer som regel i flere måneder. Tipper 3-4 mnd. faktisk.. Han får litt anna mat i tillegg da og ikke bare tørrfor. Litt middagsrester (når det er noe han kan spise), brødskiver med leverpostei og av og til kjøper vi bløtfor. Også godbiter da.. Men det er ikke hver dag han får noe anna mat og "aksepterer" å spise kun tørrfor likevel.

Vetrinærutgifter har vi lite av, kun vaksinering og helsesjekk en gang i året og det koster rundt 500 kroner.

Tror ikke en jack russel ville like å stå ute i band så lenge om gangen. Vår hund fryser ganske fort og må ha "klær" når vi er ute om vinteren. Men på f.eks. en gård ville den sikkert elske å få gå løs hele dagen...

Rasen er veldig elskelig og livlig, for voldsom for noen da.. Han elsker å være midtpunktet og trenger mye stimuli og mosjon selv om han er liten. Det er en ganske egenrådig rase som kan finne på mye hyss og fanteri, og kan være vanskelig å oppdra. Tror det kan ha noe med at de er veldig smarte hunder som fort finner ut av eierens svake punkt :)

Vår hund har helt klart endel unoter som vi gjerne skulle vært foruten, men han er likevel vår beste venn! Blir spennende å se reaksjonen når vi snart får en baby i huset... Tror det går bare fint, men blir nok endel ekstraarbeid ja...

Skrevet

Vi vurderer å skaffe oss hund, og da er det Jack Russel som står på ønskelista :)

Kjenner en liten en fra før, og høres akkurat ut som den typen hund ja :)

Hvor mye koster som regel en valp?

Skrevet

Oi oi oi! 7000,- for en schäferhann på 2 år. Vel, her er det ikke prisen jeg tenker på, men at noen vil kvitte seg med en schäferhanne på 2 år! Stort sett har den ett eller annet adferdsproblem. Er det en rase som sliter med utagering og voldsom oppførsel både mot folk og dyr, så er det schäfer. Nei, jeg har ikke noe imot schäfer, jeg har det selv. En schäferhanne på 5 år. Han er imidlertid frisk både i kropp og sjel, MEN han er en hund av stort kaliber og skal IKKE komme i hendene på hvemsomhelst. Dersom du ønsker det både schäfer og golden, så vil jeg påstå at du vet så lite om disse rasene at du i alle fall ikke skal skaffe deg schäfer. En schäfer bjeffer (varsler) mye, spesielt når den blir stående ute. De har også et enormt behov for aktivisering. Særlig hjernetrim/mentaltrening (lydighet, spor osv).

Det spørs selvfølgelig hvor i landet du bor, men stort sett er vintrene kalde i Norge. En golden har ikke pels laget for et uteliv. De klarer det, men det er en grunn til at huskyer har en annen pels enn en retriever. Hva skal du bruke hunden til? Turhund? Konkurranse? Husk at enhver hund må få et annen liv enn å stå i en lenke ute. HVER dag! Dersom du skal ha en utehund som bare skal brukes til tur, så hadde jeg heller vurdert en rase som er avlet for å bo ute, som f.eks. en huskyrase.

Når det kommer til utgifter så avhenger det litt av rasen, siden de spiser forskjellig, men på min hund så spiser han vel en sekk med tørrfôr på en drøy måned. Vaksiner skal de ha hvert år. Det koster rundt 500,- avhengig av veterinærkontor. Skader ellers kan fort komme opp i tusenlapper, så her er det beste å tegne forsikring. Koster fra ca 1500,- i året og oppover, litt avhengig av hvor stor pakke du skal ha og hvilket selskap du tegner hos. Husk å lese det i liten skrift!

Dersom du skal kjøpe vokse hund, så spør om den er HD/AD-røntget! Spør også om den har noen adferdsproblemer som f.eks. separasjonsangst. Agressjon mot barn eller andre hunder osv. Som regel er ikke omplasseringshunder ikke perfekte hunder. Det er jo en grunn til at de ikke vil ha de lenger og "allergi" er ofte en unnskyldning, dessverre.

Skrevet

Vi bor på Jæren i Rogaland, sjeldent at temperaturen går under -5 grader om vinteren egentlig.. Var vel nede i -9 for et par år siden, men da sa bestemor at det var 25år siden sist..

Er mye nedbør og en god del vind her.

Har flere bekjente som har schäfer, og det har ikke vært noen problemer med barn, stå ute osv. Så vi har basert oss på egne, og andres, erfaringer.

Grunnen til at de ønsker å selge hunden er at de har en eller to utenom (ikke helt sikkert), i tillegg til flere barn, og med jobb og det hele føler de ikke at de har energi til alle sammen.

Grunnen til at jeg spør om pris, er bare ut fra vår økonomiske situasjon og nysjerrighet

Skrevet

Er hovedsaklig turhund vi ser for oss.

Gjerne lavinehund etter hvert.

Skrevet

Jeg personlig skjønner IKKE vitsen i å skaffe seg en utehund?!

Er ikke hele vitsen med å ha hund at den skal være en del av familien?

Kansje vi er litt vel inkluderende ovenfor vår hund, men han ligger ved,helst på føttene våre på stua på kvelden,(jo da han har egen plass på stua,og ligger i gangen om natta),han elsker å leker med barnet (dette er gjensidig,barnet hyler av fryd når han ser hunden),vi tar ham med overalt! jOG !han får egen julegave på julaften!

Vi skaffet oss hund for vi visste at vi hadde tid til den,jeg jobber skift så det er alltid noen hjemme med barnet og hunden her..

Ser ofte utehunder som står i et bånd i hagen,og er glad vi slipper å ha det sånn,har ikke greid det!

Dessuten er jo hunder flokkdyr da,hunder som tilbringer mesteparten av dagene alene blir vel ikke akkuratt godt sosialisert? og jeg ville ikke latt en dårlig sosialisert hund leke med mitt barn!

Kan jo nå være at dere har hatt mye hund før og vet hva dere snakker om...men hvis ikke ville jeg nok tenkt meg litt bedre om..

Skrevet

er vel rundt 10-12000 tipper jeg..

ligger på den prisen for de fleste rasehunder..

Skrevet

Jeg her holdt på med lavinetrening og det tar i gjennomsnitt 3 år å få godkjent hund. Når dere har fått godkjent hund, så blir dere satt opp på en beredskapsliste og kan bli oppringt når som helst i løpet av vinteren for å dra ut å lete etter folk tatt av skred. Med en hund på 2 år bør dere begynne treningen allerede nå, men først undersøke om hunden har anlegg for dette. For å gi deg et perspektiv på dette, så kan jeg fortelle at jeg bruker brorparten av min fritid på dette (og jeg er foreløpig barnløs) og ga det opp fordi jeg syntes det ble for mye arbeid. I tillegg så fristet det lite å finne døde mennesker som hang i trær og var begravd i snømassene. Jeg konkurrerer nå i stedet.

Som du skjønner så forsøker jeg å helle litt kaldt vann i blodet på dere, for jeg har sett altfor mange hyggelige mennesker som har fått hverdagen "ødelagt" fordi de har et romantisk bilde av hvordan det er å ha en så stor og krevende hund som schäfer. En golden retriever er altså en helt annen type hund, og derfor anbefaler jeg dere at dere FØRST ser på hva dere skal bruke hunden til og DERETTER bestemmer dere for rase.

Skrevet

Har du gått gjennom røde kors eller lignende med lavinetreningen da eller?

Vi har ikke bestemt oss 100% for rase, er bare ut fra erfaringer og slikt at jeg tar disse hundene som eksempler.

For oss er det mye viktigere at forholdet mellom hund og eier blir bra enn at det er den og den rasen.

Vi ønsker også å få litt veiledning og hjelp med å velge rase, hund osv.

Skrevet

Kjöpte vår Jack Russel for 10000 svenske kroner i april.

Han er en liten djevel, men fullstendig elskverdig, og lärer super-fort. Man må väre veldig streng og konsekvent med de, og det har jeg slitt mye med: gravide-hormonene mine blör for ham med en gang jeg ser han bli lei seg etter et fy eller han piper litt. Så jeg har nok dessverre sabotert litt av samboers store ekspertise i hundekunnskap, men jeg gjör så godt jeg kan. Har gått på to kurs med ham nå, og han er alltid den som lärer ting kjappest. Skal bruke han til agility når han er ett år.

Ingen aning om hva han bruker i mat-kostnader, ca 300 kr i törrfor, i tillegg til at jeg skjemmer han bort med bokse-mat.

Han HATER å väre alene. Vi har han på hunde-barnehage når vi er på jobb hehe (vi jobber en del så vil ikke la ham väre hjemme alene så lenge). Er han hjemme alene kan han finne på å hente noe jeg eier og tygge det istykker (merkelig hvordan det alltid er mine og ikke samboers ting gitt). Han kan ikke stå ute i bånd annet enn på sommeren, ellers fryser han selvom han er "broken" (en mellomting mellom lang eller korthårig). Han må mosjoneres mye, men enda viktigere er å stimulere hjernen hans (läre ham saker og la han jobbe med å finne greier etc). Vi elsker ham höyt, men det er mye mer krevende enn jeg trodde å ha en sånn hund.... Gruer meg nesten litt til å måtte stimulere både hund og beibi hele dagen i permisjonstiden, hahaha.

Skrevet

Det er ikke Røde Kors, men Norske Redningshunder som holder på med redningshunder. En vanlig misforståelse, forøvrig. Nyhetene sin feil ;-)

http://www.norske-redningshunder.no/

Ja, jeg har vært medlem av NRH i mange år, men kuttet det altså ut til fordel for den noe mindre alvorlige (i alle fall rent mellommennesklig) konkurranseformen av omtrent det samme (ikke lavine, men ettersøkshund på sommerstid).

Skrevet

Da så:)

Vet bare at mange av dem i hjelpekorpset i Røde Kors pratet om diverse ting i forbindelse med RK og lavinehunder...

Skal gå å se på omplasseringshunder i morgen...

Eieren (som skal vise oss hundene og sånt), har selv lang erfaring og holder kurs selv om hunder, har skrevet bok og litt sånt, så håper å få hjelp til evt å velge hund av henne.

Men, er det noe spesielt vi bør se på/etter ved valg av hund?

Skrevet

Det første er som jeg nevnte å sette dere inn i rasens egenskaper. En schäfer vokter veldig, det er slik de er skrudd sammen og avlet for. Kanskje ikke like heldig med familiemedlemmer som er redd for hund. En rolig og snill schäfer kan vel knapt bli en bedre familiehund, men det vet man neppe i løpet av et kort møte. En golden vil være stillere der, antakelig, og er generelt en enklere førstegangshund. Er dog kanskje ikke like egnet som utehund pga pelsen. Begge raser er forøvrig disponert for de fleste sykdommer... Spør om de klør og se om de har en fin pels som ikke er slitt på noen måte. En hund som klør (allergiker f.eks.) vil gjerne bite av seg pels, eller slite den av på andre måter. Veldig vanlig på begge raser. Sammen med leddsykdommer. Krev veterinærattest!

Gå en tur med hunden uten tidligere eier. Det skulle gi et rimelig bilde av hvordan den oppfører seg. Er du liten og hunden stor, så tenk på om du er fysisk i stand til å holde den. Er du ikke det, så ikke velg hunden! Utagerer den når den treffer fremmede hunder? Sørg for å møte noen fremmede hunder på turen, om det er noen i nærheten selvfølgelig ;-)

Ikke la dere blende av "det er bare å trene vekk"-argumentet. Hvis hunden er 2 år og har en uvane, så er det jo rart at tidligere eier ikke har klart å trene det vekk selv. Særlig om vedkommende har dette som levebrød.

Spør om hunden er vant til å stå ute alene. Dersom den ikke er det kan det føre til at hunden får separasonsangst. Ikke bra! Hverken for deg eller hunden. Og for all del: Dersom du får en hund som bjeffer mye: IKKE sett på den antibjeffehalsbånd! I mine øyne er det dyremishandling og det fjerner bare symptomet på et mer alvorlig problem som f.eks .separasjonangst, som er faktisk angst hos hunden! Da må du bare innse at du har skaffet deg feil hund! Du har sikkert sett at de fleste hunder som står i løpestreng eller tilsvarende bjeffer mye. Ikke tro at din hund vil være noe unntak.

Skrevet

Andre med tips, forslag osv?

Skrevet

Orket ikke å lese i alle innleggene her inne, men hvis det var noen som nevnte allergivennlige hunder så beklager at jeg tar det også opp. Men gjør det like vel. Du skriver at du har allergi i familien deres. Det finnes allergivennlige hunder.. Puddelrasen er allergivenlige, pluss noen andre hunderaser som jeg ikke kommer på.. men du har et nettsted for hundeintresserte og der står det om hunderaser, om de er allergivennlige eller ikke, hvor mye morsjon de trenger, pelsstell osv osv.. canis.no er stede for å finne litt mer om hund og slikt, hvis du ikke et om det på forhånd da :)

Skrevet

Jotakk, men det er jo også veldig individuelt det med allergien, selv om det heter at en hund er allergivennlig, kan en reagere på dem.

Har faktisk reagert på puddel selv...

Skrevet

Jeg har en huskyblanding. (Husky, alaskan malamute, labrador og border collie) Han er en aktiv fyr, som krever endel mosjon. Han går to turer om dagen og sykler 2 lengre turer hver dag. Han er inne og ute som han vil egentlig. Vi bor i rekkehsus, med mellomstor hage. Denne er gjerdet inn, så der ordner han som han vil igrunn.

Av mat så gir vi hovedsakelig Pro Plan. Dette foret betaler jeg i underkant av 3000 kr for 120 kg. Det betyr at jeg får meget gode rabatter på foret, under forutsetning av at jeg må kjøpe 6 sekker av 20 kg hver gang. I tillegg får han lekseolje i maten og hundepølse innimellom. Bruker nok også litt penger på griseører, bein og tørkede muskler + treningsbiter for å ha med på tur.

Veterinærutgifter har vi nesten ikke, utenom årlig vaksine og andre nødvendige sjekker. Men han er forsikret da, husker ikke akkurat hva det koster.

Men dersom dere vurderer å kjøpe chæfer (sikkert feil skrevet), så kan ofte veterinærutgifter bli høye, da dette er en rase det ofte er knyttet store problemer til med hofter, ledd osv. Selvfølgelig lider ikke alle av det, men det er resultat av dårlig avl i mange år som blant annet fører til at hundene får HD.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...