Gå til innhold

Familie! - Skuffet og sinna... =(

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er noen trøst så er du ikke den eneste som opplever forskjellsbehandling fra foreldrene dine. Jeg tror det har mange grunner, alt fra at vi "barna" er forskjellige og med forskjellige behov til at det er ren ubetenksomhet fra foreldrene...

Jeg er selv eldst, har alltid vært selvstendig og klart meg godt selv. Har jobbet og tjent egne penger fra jeg var 16 år og stått på egne ben hele veien. Jeg har ikke spurt etter eller forlangt noe, bare tatt til takke med det jeg har fått, det ble ikke mye etter at jeg ble tenåring. Jeg betalte for meg hjemme jeg, det forlangte mamma siden jeg tross alt tjente penger selv...

Lillesøstera mi er en helt annen type, hun har tigget og forlangt, og trengt mamma hele tiden. Hun har aldri jobbet (før hun flyttet hjemmefra), hun fikk lappen, dyre klær, lommepenger osv

I dag er vi voksne og etablerte begge to. Jeg har en ryddig økonomi, klarer meg selv og har det bra på alle måter. Jeg har den tryggheten på meg selv jeg trenger for å klare meg bra.

Søstera mi, som faktisk tjener ganske mye bedre enn meg, har masse gjeld på alt fra kjøpekort til avbetalingsordninger. Låner penger av mamma og klarer veldig lite selv. Mamma ordner fremdeles opp for henne, selv legetimer osv ordner mamma...

Jeg er ikke i tvil om hvem av oss som fikk den beste "bagasjen" hjemmefra! Det har føltes urettferdig mange ganger, men jeg er helt sikker på at det er ren svakhet og ubetenksomhet fra mamma som har gjort det sånn, ikke at hun er mer glad i lillesøstera mi enn meg. Jeg tror faktisk mamma liker at hun fremdeles trengs også, det er jo tross alt sjelden jeg spør henne om hjelp til noe ;-)

Det positive med å oppleve sånt som du og jeg har gjort er jo at vi har lært hvordan vi IKKE skal behandle våre barn. Vi blir nok mye bedre foreldre selv, hehe..

Bit i deg bitterheten og hev deg over denne svakheten hos foreldrene dine, det er ikke verdt å bli uvenner med familien for.Jeg og søstera mi har et godt forhold tross ulikhetene oss imellom, og jeg har også et greit forhold til mamma, så det er mulig. Lykke til!

Skrevet

....noen ord fra minstemann i en søskenflokk på tre.... er det ikke alltid sånn?? minstemann får vel som regel alltid noen fordeler. tiden forandrer seg, økonomien forbedrer seg. skal sies at det er 9 år mellom meg og søstern, men har fått så øra flagra flere ganger fordi jeg var så bortskjemt som mindre. jeg tror ikke det er å komme unna, i større eller mindre grad, men førerkort koster møe penger, så den svir godt. men, som andre sier her. komme seg videre, og finne ut på egen hånd at skal du ha noe mer, så smaker det faktisk unektelig best å ha tjent til det selv. det har jeg lært!

Skrevet

ja, hovedinnlegger, jeg har samboer, og han er det slett ikke synd i.

jeg har lest gjennom en del innlegg her, og jeg trodde virkelig ikke at det var en så voldsom " få få få" kultur her.

dere skal være så utrolig glade for at dere ikke har større problemer enn dette.

kanskje mye hormoner fra min side, men jeg blir faktisk ganske provosert av at du hovedinnlegger, får noe sånt som det der til å høres ut som verdens undergang, skulle tro dine foreldre hadde slått deg gul og blå.

Skrevet

Min far var en slem mann, mot både meg og mamma. Jeg har i dag ingen kontakt med ham, den kuttet jeg fullstendig i en alder av 27. Jeg ble hele min barndom utsatt for ganske fæle ting (nei, ikke seksuellt misbruk. "Alle" går liksom ut i fra dét, vil bare avkrefte det ;-) ).

Det gjør da vel ikke Babygirl sine problemer og såre følelser noe mindre vonde for det? Jeg har mitt å stri med, hun har sitt. Jeg er helt enig med henne jeg, det er forferdelig dårlig gjort å forskjellsbehandle barn på den måten. Kanskje ikke først og fremst på grunn av pengene hun har "gått glipp av", men hva med å føle seg mindre verdt? Jeg hadde blitt såret, sint og sur, og sånn er dét.

På den annen side sett hadde det kanskje vært en idé å sette seg ned og skrive et brev en dag du ikke er så sint? Kanskje få ned at dette sårer, at du føler deg oversett og uviktig. De færreste foreldre vil sine barn vondt, men det er nok lett å gi til en som krever, og ta seg av en som "trenger" deg. Lett å glemme at sterke, selvstendige barn også trenger deg av og til kanskje =)?

Mine problemer med min far blekner jo fullstendig i skyggen av alle de barna i verden som sulter i hjel. Det er ikke dermed sagt at det ikke er lov å bli sint, skuffet og sår bare fordi du har mat i magen...

Skrevet

kanskje jeg var litt hard, innrømmer det. men jeg liker ikke ordlyden i hovedinnlegget. det blir litt for dumt, jeg klarer bare ikke sympatisere med deg "babygirl".

kan jo være du har fått noe ikke broren din får? du er 18 år gammel og skal ha barn, kanskje foreldrene hjelper deg litt ekstra økonomisk f.eks? (ikke at det trenger å være tilfelle) men jeg syntes bare det var litt drøyt å ville kutte kontakt med familien pga en sånn sak.

men greit, håper du ordner opp med foreldrene dine, og at du måtte få alt du ønsker deg=) god natt!

Skrevet

Ojda, stakkars storesösken gitt.

Har man tenkt på at familiens ökonomi kanskje har endret seg litt etterhvert, dvs at man har fått bedre råd med tiden og bedre evne til å gi barna det de vil ha?

Alt jevner seg ut med tiden, kanskje til og med förstefödte får litt ekstra kjärlighet ettersom det er förste lille gullet?

Nei, furt om du vil, men bryte kontakten med familien pga man er misfornöyd med pengefordelingen? Tja, synes det sier litt om hvilket "familie-menneske" du er. Lykke til!

Skrevet

Off jeg syns synd på dine unger som må leve etter dine meninger.

Men ikke fortell meg noe om foreldrene mine sin økenomi. For den er på topp den.

Å forresten har du aldri sakt noe dumt når du var sint og lei du kansje. =S

Stakkar dine små gull...

Skrevet

Heisann!

Takk for alle de forskjellige meningene.

Når trenger jeg ikke flere.

Greit at mange ikke har noe sympati for min mening. Men å sitte å si masse dumt syns jeg virker vertfall uvoksent av dere. =/ Trodde dette var en side der vi kunne si hva vi hadde på hjerte.

Å ikke vær frekke.

Kansje alt bare er hormoner fordi vi reagerer på graviditeten forskjelligt.

Om mine foreldre har god økenomi eller dårlig, det legger jeg ikke ut her. Det er det bare jeg som vet.

Men jeg gidder ikke å legge hele live mitt ut her. For at dere kansje skal fårstå meg. Så Jeg gir opp.

Skrevet

Oi.

For det aller første syne jeg HI sin post er litt vel 'overdreven', og sikkert skrevet i kampens hete.

Ja, du har all rett til å være sur og sint, kjør på.

MEN, du må og forstå at vi som er eldre enn deg ikke ser på dette som verdens største problem.

Ja, det er urettferdig behandling av dine foreldre, men kjære deg, bit nå i det sure eple. Dette er jo en perfekt anledning for deg å vise at du er selvstendig nok til å stå på dine egne ben, ikke sitte hjemme å syte over en fillesak.

Og kjære deg, når du går til personangrep på mennesker som ikke deler dine meninger, ie. "Off jeg syns synd på dine unger som må leve etter dine meninger.", da burde du virkelig ta et par skritt bakover å vurdere dine egne utsagn.

Det blir bare idiotisk.

Vi har alle forskjellige meninger, og om du ikke er voksen nok til å respektere dette, burde du la vær å skrive innlegg her.

Skrevet

Ha ha ha ha ha ha. Trodde dette var et tulle innlegg først.

Skriv inn til Mona og Mikkel i Topp (hvis de fortsatt eksisterer) så kansje du får litt sympati. ha ha ha ha

Skrevet

Dette er en side hvor man kan komme med det man har på hjertet - MEN poenget med et diskusjonsforum, er nettopp at ikke alle nødvendigvis er enige med en selv. Litt motbør må man regne med når man legger ut innlegg, selv om folk selvsagt ikke behøver å være frekke!

Jeg er selv eldstemann i en søskenflokk på tre, og har hele livet sett at mine yngre søsken fikk alt så mye lettere. De fikk mer klær, mer penger, fikk være ute lenger om kveldene... Alt jeg måtte skrike og krangle meg til, fikk de som en selvfølge (gjerne til tidligere tidspunkt enn da jeg fikk det), fordi "storesøster fikk det jo, da må vi også få det". Det er rett og slett bare slik det er! Foreldre er gjerne mer prinsippfaste med eldstemann enn de blir lengre ut i søskenflokken. Nå har jeg bare søstre, så jeg kan ikke sammenligne, men jeg har også inntrykk av (fra andre) at gutter i tillegg gjerne slipper lettere unna enn jenter.

Er det urettferdig? Jada. Kommer vi selv til å gjøre det likedan? Helt sikkert! Jeg skjønner at du er skuffet, men å si at du vil bryte kontakten med familien din, blir bare for dumt. Du bør prøve å være mer voksen enn både broren din og foreldrene dine, og bare bite det i deg... Det er ingen stor sak, med mindre du gjør det til en stor sak.

Skrevet

HALLO!!!!!!!!!

Hva med at de som synes innlegget hennes var dumt og sytete kunne latt være og svare på det da?? Hvis det er så dumt av henne å føle seg slik, så la henne være med det!Det som virker som ett "lite" problemfor dere, er kanskje ikke like lite for henne. Alle oppfatter ting forskjellig! Meningen med siden er jo for og kunne dele opplevelsen og være gravid, og å svare på spørsmål man lurer på..

Ikke hakke på hverandre som om det var ungdomsskolen!

Lag nå denne plassen til ett hyggelig sted for gravide:D

Skrevet

det er nye tider nå enn for noen år siden så derfor hr ofte foreldrene råd til å gi barna sine mer nå enn før. mine småsøsken får mye mer enn jeg fikk, men jeg er ikke sur av den grunn. jeg er derimot blitt mye mer selvstendig enn dem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...