Gå til innhold

Bruker "alle" bringebærbladkapsler??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri hverken lest eller hørt om det før, men ser ut som flertallet her inne bruker det...

Hvem har anbefalt dere å ta dette?

Er det "bred enighet" om at det har noe for seg, eller er det bare en "myte" mange velger å tro på?

*nysgjerrig*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere venner av meg som har anbefalt meg det.

Jeg har tatt 3 om morgen og 3 til kvelds i over 1 uke nå, og har fått sterkere og hyppigere kynnere, og MASSE slim. Regner med livmora jobber som bare det og at det (forhåpentligvis) er modning på gang:)

Skrevet

Synes liksom det høres litt "skummelt" ut jeg, hehe, men har som sagt ikke satt meg noe særlig inn i det (enda)...

Skrevet

Jeg bruker det ikke, enda jeg er overbevist om at jeg kommer til å gå på overtid igjen. Jordmor sier at jeg kunne forsøkt det for placeboeffekten sin skyld, siden hun mener at mange har nettopp dette i forhold til disse kapslene. ;-) Hun opererer med en teori om at kroppen føder når den og mor er klar for det, men det er vel ikke noe nytt at de lærde strides.

Skrevet

Nei, jeg bruker det ikke - tror det bare er en myte faktisk

Skrevet

Jeg også lurer litt på dette. Også lurer jeg på om dere som tar det tar det helt ukritisk? Er generelt litt skeptisk til å putte i meg ting jeg ikke helt vet hva er nå, jeg... Vet at det står på urtesenterets sider at det er gjort et par undersøkelser på dette som tyder på at det ikke har noe skadelige virkninger på verken mor eller barn. MEN dette står jo på produsentens/distributørens side. Kan man virkelig vente at de sier noe annet? Hva om det er er undersøkelser som sier det motsatte? De ville jo selvsagt ikke referert til disse...

http://www.urtesenteret.no/index.php?categoryID=334

Skrevet

Gikk inn på gullsmokken sitt arkivsvar, der har barnelege Jon Steen-Johnsen funnet frem følgende undersøkelse som han refererer i et svar..

Hmmmm..

"Bringebærblad som fødselsforberedende urtemedisin

Bladene på bringebærplanten har i århundrer vært brukt som urtemedisin ved graviditet, fødsel og amming. Det er en utbredt oppfatning om at inntakt av bringebærblad blant annet kan lette symptomer ved morgenkvalme, gi en avslappende virkning på glatt muskulatur i livmoren, motvirke krampe og være til hjelp slik at fødselen forløper enklere. Bringebærblad er også brukt som hjelp til økt fruktbarhet, gi økt melkeproduksjon, stoppe blødning etter fødselen, behandle diare, regulering av menstruasjonssyklusen og dempe tunge perioder,

Bringebærblad brukes i dag av mange kvinner i løpet av graviditetstiden i den tro at de skal kunne forkorte fødselen og gjøre den ”enklere”. På grunn av mangel på forskning om denne urten, spesielt i forhold til graviditet og fødsel, ble det gjennomført en double blind, randomisert placebokontrollert studie. (Simpson M, Parsons M, Greenwood J, Wade K., 2001) Utvalget bestod at 192 førstegangsfødende kvinner. Formålet med studien var å undersøke effekten og sikkerheten av inntak av bringebærbladtabletter (2*1,2 gram pr dag), fra 32 uker etter befruktning frem til fødsel. Resultatene viste at bringebærblad, inntatt i tablettform, ikke medførte noen skadelige virkninger på mor eller baby. Det viste seg at bringebærblad ikke forkorter det første stadiet av fødselen. De var imidlertid en signifikant forkorting av det andre fødsel stadiet på gjennomsnittlig 9,59 minutter. Resultatene viste også at gruppen som hadde inntatt bringebærblad hadde en lavere prosentandel av fødslene der en måtte ta i bruk tang. Henholdsvis 19,3 % for forsøksgruppen vs. 30,4 % for kontrollgruppen.

En annen studie kommer frem med tilsvarende resultater. (Parsons M, Simpson M, Ponton T., 1999) Forsøkspersonene bestod av 108 mødre; hvorav 57 hadde brukt bringebærbladprodukter, og 51 stk i kontrollgruppen, som ikke hadde inntatt bringebærblad. Funnene antyder at bringebærblad kan brukes av kvinner i løpet av graviditeten i den hensikt å forkorte fødselen. En konkluderer også med at det ikke medfører noen bivirkninger verken for kvinnene eller babyene. Funnene antyder også at inntak av bringebærblad kan redusere sannsynligheten for fremskyndet eller forsinket fødsel. Det uventede funn i denne studien var at det ved fødsler der kvinnene hadde brukt bringebærblad, var mindre sjanse for klipping, keisersnitt, vakuum eller tangforløsning enn fødsler i kontrollgruppen."

Skrevet

hmmm interessant :)

Tror kanskje jeg skal kjøpe meg det jeg altså. Hvis det kan korte ned på fødselstiden og risikoen for å bruke tang er mindre....:)

Hvor kan jeg skaffe disse tablettene da?

Er i uke 32 nå, er det for tidlig å starte med de ?

Skrevet

Jeg gjør det ikke, og har ikke planer om å begynne med det når det nærmer seg termin, heller... Vet ikke engang når man "bør" begynne med det. Det er verdt å ha i bakhodet at de studiene som det blir referert til i denne tråden er veldig små, noe som gjør at man bør være forsiktige med å tolke så mye ut fra dem. Den største inkluderte bare rundt 200 kvinner. Det viktigste resultatet er sannsynligvis at det ikke er skadelig hverken for mor eller for barn.

Skrevet

Korte ned på tiden? Fikk du med deg at tiden de refererte til var at 9,noe minutter? Hadde ikke fått meg til å bruke tusen kroner på et preparat for at fødselen skulle gå ti minutter raskere, nei.

I forhold til det med bruk av tang, kan det skyldes mange andre faktorer enn kapslene som var utslagsgivende for det...

Vurder pris oppimot eventuelle fordeler. Mange sier de starter i 32 uke og tar frem til fødselen. Det er mange kapsler og mye penger.

Kanskje du heller skal sette av tilsvarende mengde penger på en konto øremerket SPA-behandling etter barseltiden? ;-) Bare et forslag...

Skrevet

Nei jeg bruker det ikke. Har ikke brukt før de to forrige fødslene heller og har hatt veldig korte greie fødsler. Ungen kommer ut uansett bringebærkapsler eller ei:)

Skrevet

Jeg har kjøpt bringbærblad te som skal ha samme "effekten". Er 28+2 idag, så venter noen uker før jeg begynner på denne(selv om man kan bruke den tidligere på bl.a svangerskapskvalme). Skader ikke å prøve sier nå jeg!

Skrevet

Mirihi: enig, pluss at jeg må si jeg reagerte på tallene - at 30,4% i kontrollgruppen ble forløst med tang?! Tangforløsninger kan da umulig være SÅ vanlige? Nå har jeg ikke sett statistikken på dette, men jeg nekter å tro at over 30% av fødsler ender med tangforløsning. Problemet med små undersøkelser, er at tilfeldigheter i utvalget gjør at man kan få "resultater" som ikke er reelle. Oftest trenger man flere tusen deltakere i slike studier.

Skrevet

Jeg begynte med kapslene i uke 32, men fikk så sterke menssmerter av de at jeg ble litt skeptisk og sluttet... Skummelt at et naturlegemiddel har så sterk effekt.. Men tenkte jeg skulle begynne med dem fra uke 37.

Skrevet

Høygravide mirihi:Jeg viste ikke hvor mye det kostet, hadde jeg vist at de kostet 1000 kr så hadde jeg selvfølgelig ikke kjøpt det!

Det med tang KAN jo så klart skyldes mange andre faktorer enn disse kapslene, men det KAN jo også hende at disse kapslene hadde en invirkning på det også!

Hadde prisen vært lavere så hadde jeg sansynligvis prøvd det, hvorfor ikke liksom !

Skrevet

Igrunnen ikke blitt noe mindre skeptisk etter jeg leste svaret fra han barnelegen jeg nei...synes det er litt "skummelt" å "fiffle" med naturen... Synes ikke nødvendigvis det høres noe særlig bra ut å plutselig få masse mer kynnere og menssmerter etter å ha tatt et tilskudd... Hittil har jeg ikke hatt en eneste vond/ubehagelig kynner, skal endel til for at jeg vil fremprovosere det tror jeg...

Kanskje noe å tenke på veldig nærme termin.. Tør iallefall ikke prøve før i uke 38-39 jeg nei..

Men veldig interressant å se flere svar, både for og imot (",)

Skrevet

Meg 80 - med okt.baby:

Jeg reagerte også på at så mange ble forløst med tang! Det må jo være langt over gjennomsnittet? (Uten at jeg kan komme med noe statistikk for det). Synes også det var et svært lite utvalg, og man kan jo lure på hvor randomisert den er om tangstatistikken deres stemmer...

Er det ugleører jeg skimter i mosen? ;-)

Skrevet

Gunna 84:

Jeg er ikke sikker på prisen, har bare fått med meg tidligere (på dette forumet) at noen reagerte på prisen og snakket om at hun måtte ut med mellom 1000-2000 kr for en kur med det antall kapsler som var anbefalt, forutsatt at hun startet i 32. uke. Så for all del, sjekk prisen i butikken.

I forhold til det med tang, vil jeg ikke konkludere med noe som helst annet et at tallene som presenteres for kontrollgruppen i studien er skyhøye, samt at de frister til sammenligning med fødselsstatistikk generelt.

Mente ikke å kritisere deg på noen måte og håper ikke du ble støtt av innlegget mitt. Jeg tenkte det kanskje ville være en god ide å ha en liten SPA-konto på lur, om man har ekstra penger man kan unnvære.

:-)

Skrevet

Hvis det gjelder å tukle med naturen er det mer tukling å drikke lettbrus og hive i seg en haug med E-stoffer, posesupper, de fleste potetgull, pølser. I disse produktene bugner det med massevis av stoffer som er lagd på labben. Det er det som kalles å tukle med naturen.

Ville bare gjøre deg oppmerksom på at du fiffler mer med naturen med den maten du spiser enn disse bringebærkapslene.

Skrevet

Eeeeh.. 1000 kr.. ? Hvor tar du det fra?? Koster ca 150 kr for en boks, vet ikke helt hvor mange det er i en boks, men tipper du ikke trenger mer enn 2 tilsammen.. Blir ca 300 kr det.. Rimelig langt unna det du antyder...

Skrevet

Hehe, det må jeg innrømme at jeg syntes var en litt tåpelig kommentar (",)

Såvidt jeg har skjønt vil disse kapslene føre til at livmoren begynner å jobbe ekstra hardt mer eller mindre med en gang, det synes jeg høres skummelt ut, enkelt og greit.

Når det gjelder alt det andre du refererer til, er jeg igrunnen enig, men det har da niks nada med det jeg snakker om å gjøre. ;o) - og for ordens skyld spiser jeg nesten ingenting av det du nevner, men får nok i meg min del av e-stoffer alikevel ;o)

Skrevet

Som jeg sa, jeg mente det var oppe i en debatt her inn tildligere og at det var langt fra sikkert! Men jeg har sjekket og funnet ut at du kan få en pakke med 100 kapsler til 166 kroner. Om man da tar seks kapsler om dagen fom uke 32 tom uke 40 av svangerskapet, forbruker du 378 kapsler og vil trenge fire bokser til det. Da skulle du bruke nøyaktig 664 kroner på disse kapslene. Det er vel litt mer enn 300 kroner, selv om det ikke er 1000...

Det er ikke umulig at vedkommende i debatten jeg mener å huske, hadde planlagt å bruke det fom starten av 3.tri, som jeg ser av andre debatter at det er anbefalt å gjøre. Da er det nok ikke umulig at du kommer opp i tusenlappen, ikke sant?

Skrevet

Flere veninner har anbefalt meg disse. De er veldig sikkre på at det har hjulpet på under fødselen, og de har begynt med de siste trimester av graviditeten=) Jeg prøver for morro skyld for å få en greiest mulig fødsel. Man taper jo ingenting på det. Men mange vil vel si det er en myte. Men velger å se på det positive og prøve det ut;) Jeg tror de kan hjelpe hvis man begynner på dem tidlig, altså ikke bare den siste måneden av svangerskapet. De må vel kjøres inn i kroppen som alt annet;) Tok dem f.o.m uke 28 jeg=)

Skrevet

Niks. Det blir ingen bringebærkapsler her. Jeg tviler sterkt på at de har noe for seg, og de studiene som er gjort på det er altfor små til at det egentlig kan leses en positiv effekt ut av det.

Men nå hører jeg til de som ikke gidder å smøre meg med masse kremer for å unngå strekkmerker heller, så jeg er kanskje litt vel lax på det ormådet.

Skrevet

Ja, jeg begynte med bringebærblad-kapslene da jeg kom i uke 32. Er nå 33+2 og har ikke merket noen ubehagelige kynnere så langt, har samme type kynnere som før og like mye uflod som før.. Ingenting endret i form av ubehageligheter! :) Tar 2 om morgen og 2 om kvelden. Og så vidt jeg selv klarer å regne blir det absolutt ikke over tusenvis av kroner på to mnd nei..! Blir ca 360 for hele perioden min. Funker det ikke, so what, det er ikke mange kronene det er snakk om!! Ikke akkrat at jeg blakker meg for det liksom... Og ikke er det skadelig for meg eller for den lille heller. Så da er det ikke farlig å prøve :)

Får se ved fødselen om de virker eller ei ;D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...