radio Skrevet 30. august 2008 #1 Skrevet 30. august 2008 Hvordan ordner dere dette i praksis? Har inntrykk av at folk gjør det på forskjellig måte, har en egen regningskonto, egen matkonto osv. Jeg og gubben har felles økonomi. Huslånet trekkes fra hans konto hver måned, mens jeg tar meg av resten(mat, bensin, andre regninger). Men vi har egentlig aldri hatt noe særlig system på det, den som har mest penger igjen betaler er policyen vår. Alt går jo til felleskapet. Hva med dere?
Mille** Skrevet 30. august 2008 #2 Skrevet 30. august 2008 Jepp, har en felles brukskonto og en felles sparekonto. Har vært sitt kort til brukskontoen, ser ikke poenget i å ha en drøss med kontoer egentlig.
*bolla pinnsvin* Skrevet 30. august 2008 #3 Skrevet 30. august 2008 VI har en felleskonto som vi setter inn penger på begge to. Har en liten reserve selv som vi bruker på hva vi vil, men i det store og hele har vi felles økonomi. Synes det er helt merkelig når folk som har barn sammen ikke kan forplikte seg mht det økonomiske.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 30. august 2008 #4 Skrevet 30. august 2008 Vi har hver vår lønnskonto og lånet trekkes fra mannens konto, men i praksis er alt på felles. Vi har tilgang til hverandres kontoer via nettbanken og det overføres på kryss og tvers. Ikke lommepenger heller; vi bruker det vi trenger og har lyst på, men er det større beløp så snakker vi gjerne om det på forhånd sånn at vi er enige (over 1000 feks). Begge står også som eiere på huset og låntakere.
ScaryMama Skrevet 30. august 2008 #5 Skrevet 30. august 2008 Ja, vi har vel det på en måte. Jeg ser i hvertfall ikke en eneste regning, jeg vet faktisk ikke hvor mye faste avgifter vi har per måned en gang. Jeg får de pengene jeg trenger av han, og de få pengene jeg får selv (lånekassen) får jeg bruke på klær og annet "tull".
Gjest Skrevet 30. august 2008 #6 Skrevet 30. august 2008 Vi har en felles konto der begge lønningene går inn. Vi disponerer den begge to og har visa på den. Ferdig med det.
PopUp Skrevet 30. august 2008 #7 Skrevet 30. august 2008 Vi har en brukskonto med to kort og en sparekonto.... Enkelt og greit....
Sånn kan det gå Skrevet 30. august 2008 #8 Skrevet 30. august 2008 Alt går i en pott og alt betales ut av den, enkelt og greit.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 30. august 2008 #9 Skrevet 30. august 2008 Ja, men alikevel nei;) Lønna hans blir overført rett til min konto, også er det jeg som betaler alt og holder styr på økonomien. Men han får beholde litt lommepenger da;)
Regnbuens barn™ . Skrevet 30. august 2008 #10 Skrevet 30. august 2008 Hver eneste krone er felles, og vi vet begge hva som er av utgifter og regninger;-)
susemor-3 små Skrevet 30. august 2008 #11 Skrevet 30. august 2008 Nei. Vi har helt forskjellig økonomi. Vi kjøper mat sånn i hytt og pine begge to, og bidrar vel omtrent likt der. Jeg kjøper utstyr og klær til ungene, og får da også barnetrygden. Felles regninger som husleie, strøm, barnehage, lisens osv, skriver vi ned, og prøver å fordele 50/50. Dvs en mnd betaler jeg, neste han osv. Hos oss er det vel jeg som er mest nøye på å ha adskilt økonomi, selv om det er han som tjener mest. Jeg føler jeg må ha kontroll selv.
-Hengebuksvinet- Skrevet 30. august 2008 #12 Skrevet 30. august 2008 men en felles regningskonto. Må innrømme at utgiftene blir ujevnt fordelt, og at vi ikke har noe spesielt system på dette. Muligens pga at vi har såpass god økonomi at vi ikke behøver å vende på hver eneste krone. Blir jo ofte sånn at vi betaler hver sin gang, eller at den som har mest på konto tar de største utgiftene. Nå er det sånn at jeg jobber 90%, mens mannen er borte halvparten av tiden. Han tjener da endel mer enn meg, som ikke har anledning til å jobbe noe mer. Men så er det jo også jeg som gjør det mulig for han å jobbe på denne måten. Dermed ser vi det som en selvfølge at vi deler det vi har. Vi jobber jo faktisk i samme retning, selv om vi har litt ulike oppgaver.
Gjest Skrevet 30. august 2008 #13 Skrevet 30. august 2008 Alt er felles. Felles lønnskonto og felles brukskonto. Regningene blir trukket av lønnskontoen, litt blir satt av til sparekontoen og resten blir overført til brukskontoen. Vi bruker aldri penger uten vi er enige når det gjelder personlige ting som koster mer enn noen hundrelapper. Vi blir som regel enige ;-)
* 5 om dagen * Skrevet 30. august 2008 #14 Skrevet 30. august 2008 alt hans er mitt, og alt mitt er hans...enkelt og greit....
Alba44 Skrevet 30. august 2008 #15 Skrevet 30. august 2008 Ja ,vi har felles. Har en regningskonto som begge setter inn på og benytter. Har hver vår brukskonto med tilhørende visa, men begge bruker av hverandre.
Gjest Skrevet 30. august 2008 #16 Skrevet 30. august 2008 Selvfølgelig Har ikke noe system egentlig, tar det som det kommer. Den som åpner regningen betaler osv.
Gjest Skrevet 30. august 2008 #17 Skrevet 30. august 2008 Nei, vi har delt. Men sitter igjen med ca like mye til eget forbruk i mnd etter at alt er betalt osv .....
piano♫ Skrevet 30. august 2008 #18 Skrevet 30. august 2008 Alt er felles. Eneste som står i mitt navn er BSU-en - han har nemlig allerede brukt sin til huset vårt. Vi har hver vår konto som lønna kommer inn på - mannen (som er finansminister i piano-familien) fikser det slik at alle regninger blir betalt, samt at det står igjen litt på hver av kontoene våre. Fører over ettersom det trengs. Vi blir alltid enige om større innkjøp. Det som blir til overs hver måned sparer vi. Akkurat nå er det husbygginga vi sparer til :-)
<3 + <3 + ? Skrevet 30. august 2008 #19 Skrevet 30. august 2008 Vi har det i praksis hvertfall :-) Har hver vår konto + felles sparekontoer. Sambo betaler lånet, forsikring og strøm siden han tjener mest. Jeg betaler småregninger som telefon, internett, handler klær og utstyr til oss alle tre. Mat betaler den som gidder å dra og handle. Kjøper det vi har lyst på uten å "spøøre om lov".
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 30. august 2008 #20 Skrevet 30. august 2008 Vi fører over nesten hele lønningen vår til felles sparekonto (egentlig min, men han disponerer den også).. Så etterhvert som regningene kommer inn, fører jeg over penger fra sparekontoen og til en regningskonto.. Jeg har mer penger igjen på brukskontoen enn han, da det er jeg som stort sett tar meg av mat-handlingen.. Synes det er en veldig grei ordning, som fungerer veldig bra for oss..
Koseklompen Skrevet 30. august 2008 #21 Skrevet 30. august 2008 Hva som er mitt er hans og hva som er hans er mitt.
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 30. august 2008 #22 Skrevet 30. august 2008 jeg betaler mitt lån, han betaler sitt. deler på mat. han tar de fleste regninger utenom mob regningen min. han kjøper klær for sine penger, jeg for mine pluss at jeg også kjøper det meste til jenta vår. en smule misførnøyd iom at jeg ikke jobber og han gjør, jaja.
--arkin-- Skrevet 30. august 2008 #23 Skrevet 30. august 2008 på en måte har vi jo det. Vi har egne kontoer men bruker hverandres kort om hverandre. Jeg jobber jo veldig lite, er nettopp ferdig med skolen så regninger og huslån betaler han. Jeg betaler litt mat og klær til snuppa. Så det er jo egentlig sjeldent at han bruker mitt kort hehe. Men jeg føler at alt er felles. Blir nok annerledes når jeg begynner å jobbe litt mer, da kommer jeg nok til å bidra mer på regninger. Tror nok at vi skaffer oss en felles konto med to kort og overfører penger til den begge to og resten kan vi bruke fritt på hva vi vil:o)
Gjest Skrevet 30. august 2008 #25 Skrevet 30. august 2008 Vi har matkonto, sparekontoer og brukskontoer. Det er mannen som setter inn penger på de forskjellige kontoene, jeg er student. Vi har forskjellige kontoer fordi det er lettere å holde oversikten. Og så har jeg bedre kontroll på shoppingen min....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå