Gjest Skrevet 30. august 2008 #1 Skrevet 30. august 2008 Nå har jeg lest tråden om barnehage fra barnet er 1 år, hvor mange mener de ikke har råd til å gå hjemme ett ekstra år, altså de med 2 lønninger kan ikke gå ned til en for en periode.. Neste tråd jeg leser er hvor sinnsykt mye man bruker på mat i uken... Hvis man VIL klarer de fleste å leve på EN normallønning ett år, event kan man spe på med en deltidsjobb når den andre foreldren har kommet fra jobb. Og be om avdragsfritt lån det året man ønsker å gå hjemme. Mest tullete jeg hører er når en familie bestående av 2 voksne og et barn si de ikke har rå til ett ekstra år hjemme. Næring etter tæring, man får til det man vil. Selv er jeg enslig mor, 2 barn hvor den ene er tenåring å spiser som en hest, eier bolig med gjeld på 1.5 mill, har normallønn, 300.000,- Vi klarer oss vi, men sydentur blir det ikke årlig. Så ikke kom å si man ikke klarer å leve på en lønning, 2 voksne og ett barn.
hekrimamma Skrevet 30. august 2008 #3 Skrevet 30. august 2008 Jeg skjønner ikke hvorfor man på dø og liv må være hjemme et ekstra år. Jeg forstår faktisk ikke hvorfor jeg er en dårligere mor fordi jeg mente jeg ikke hadde råd til å være hjemme et år ekstra. Greit det er prioriteringer, men hva er galt med å priotere slik jeg har betalt ned huslån og all annen gjeld når barne mine begynner på skolen. Jeg mener at de små har mye mer bruk for mamma da enn når dem er 1 år. Da min var et år sendte jeg henne i barnehagen halv 10, der lekte hun med andre barn 1 times tid før det var mat og soving, sov gjerne 2-3 timer og rakk akkurat å spise før vi hentet henne halv 4. Mao hun var vel våken mellom 2-3 timer hvor andre passet på henne og da lekte hun med andre barn. Hadde jeg vært hjemme hadde hun hengt i bena mine disse timene og ikke hatt noen å leke med. Ingen andre som var hjemme med barna. Mener helt klart dette var det beste for henne da hun var liten, men nå trenger hun meg. Går i 2.klasse, trenger hjelp til lekser, kjøring til diverse aktiviter. Jeg mener faktisk det det er like bra å gjøre slik vi har valgt jeg. Dømmer på ingen måte andre, alle må få gjøre det som passer dem, men jeg skjønner ikke alle dere som synes vi som har valgt anderledes enn dere er korttenkte og dårlige mødre.
Gjest Skrevet 30. august 2008 #4 Skrevet 30. august 2008 Om vi skulle levd på min samboers lønning så hadde vi hatt ca 10 000 å leve på etter at lån og husleie var betalt. Om du kan gi meg et budsjett på hvordan en familie på 4 skal klare seg på den summen så skal jeg gladelig bli hjemme Min lønn utgjør faktisk halvparten av vårt mnd busjett, om vi kutter ned 2000 på mat i mnd, ikke sparer noe og ikke shopper sånn som vi vil så vil det fortsatt ikke gå. Ja vi kunne nok gjort det sånn at en av oss jobbet dag og en jobbet kveld, men jeg tror ikke det hadde vært spesielt bra for forholdet. Tror barnet har mer godt av foreldre som har det bra sammen enn å slippe barnehage. Joda, man har alltid et valg! Vi kunne som sagt jobbet slik at vi aldri så hverandre, flyttet langt unna venner og familie osv, men da ville vi tapt mer enn vi hadde vunndet føler jeg, og med vi så mener jeg også barnet.
Gjest Skrevet 30. august 2008 #5 Skrevet 30. august 2008 Det er mange som ikke har 10 000 å leve på etter lån og husleie. Og da skal man jo fremdeles betale strøm, mat, bensin/diesel +++ Og veldig mange andre får faktisk det til å gå rundt... Moren min hadde to barn, hus og bil på en inntekt på 14 000 i perioder hun. Funka det, damen har aldri sett en inkassofaktura med sitt navn i hele sitt liv. Og hun tjente aldri over 22 000,- Mao, ca 50 kr dagen i perioder, det er ikke stort, men det gikk.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 30. august 2008 #6 Skrevet 30. august 2008 Joda selvfølgelig kan man selge hus og bil og bli hjemme et år ekstra. Det er jo bare prioriteringer. Hvem er du til å stille deg til doms over hva andre bruker penger på? Hvordan vet du hva de har til overs og ikke? Noen syter som ikke har grunn, men for andre er det en beinhard kamp for å opprettholde tingenes tilstand. Og jeg synes ikke at 8000 i mnd er så mye penger på mat og husholdningsprodukter for en familie på 5. Og det er helt i tråd med sifo sine tall. Kanskje du bare skal feie for din egen dør?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 30. august 2008 #7 Skrevet 30. august 2008 Men hvorfor skal man velge det, om man ikke må?
Gjest Skrevet 30. august 2008 #8 Skrevet 30. august 2008 Jeg skjønner ikke hvordan man skal få det til jeg altså, da må man jo isåfall droppe forsikringer for eks!? hva hvis ungene trenger noe osv? Greit at det er flott å kunne være hjemme lenger enn et år, men man skal jo fortsatt leve trygt og godt da!
Bring_it_on!!:)) Skrevet 30. august 2008 #9 Skrevet 30. august 2008 Vi hadde ikke hatt mulighet til det.. Uansett hvor mye vi hadde vridd og vendt på kronen.. Vi er totalt avhengog av to lønninger.. Og etter mye uheldige omstendigheter og rot så holder knapt det føles det ut som enkelte mnd.. Så jo.. Jeg kommer og sier at vi ikke har noen valg.. Men jeg jobber ikke 100% hver mnd.. Jobber ca 120 timer i mnd i snitt tenker jeg..
Gjest Skrevet 30. august 2008 #10 Skrevet 30. august 2008 Ja etter sifo sitt budsjett burde en familie på 4 ha 18000 å leve for i mnd (utenom boutgifter), da skjønner jeg ikke hvordan man skal klare seg med halvparten.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. august 2008 #11 Skrevet 30. august 2008 men nå antar du jo at de samme som bruker masse penge på mat er de samme som sier at de ikke har råd til å gå hjemme. personlig vil jeg ikke gå hjemme, men har ikke råd heller, så saken er løst
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. august 2008 #12 Skrevet 30. august 2008 i følge sifo sitt budsjett så skal jeg og småen bruke mer uten om boutgifter en det jeg har utbetalt i måneden
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 30. august 2008 #13 Skrevet 30. august 2008 Vi har alltid ligget under på sifo sine budsjetter, men nå er avviket mindre enn før. Men på det meste lå vi 10 000 under i forbruk, og da mest på fritidsaktiviteter og klær. Men nå er ungene for store til at vi kan legge på all verdens begrensninger der.
-------- Skrevet 30. august 2008 #14 Skrevet 30. august 2008 Vi ha ikke 10 tusen å leve for etter boutgifter er betalt, men vi klare oss fint for det..
Gjest Skrevet 30. august 2008 #15 Skrevet 30. august 2008 Vi ligger også noen tusen under budsjettet, men vi har ikke sjans til å halvere det uten å måtte kutte viktige ting som for eks forsikringer..
Dollywood Skrevet 30. august 2008 #16 Skrevet 30. august 2008 jeg skjønner det heller ikke hjvordan det kan gå an..... med mindre den ene som er ute i jobb tjener usedvanlig bra da. Ungene (og de voksne også) trenger jo klær og utstyr fra tid til annen, og når de blir litt større er det jo ålreit at man kan ha råd til at de kan være med på fritidsaktiviteter ( for familier med større barn i tillegg), gå i bursdager. og ikke minst, man skal vel kunne ha råd til å spise seg mett hver dag på sunn og næringsrik mat? og ha råd til uforutsette utgifter nei jeg begriper det ikke, at man skal kunne leve på en vanlig inntekt. dårlig råd er forresten ikke akkurat så trivelig å leve med heller...
Gjest Skrevet 30. august 2008 #17 Skrevet 30. august 2008 Men hvordan i huleste heiteste klarer dere det da Camilla?? Spør ikke for å være frekk, men jeg er oppriktig nysgjerrig klarer bare ikke se hvordan vi skulle få til det!? Hva slags utgifter har dere da?
2smågull Skrevet 30. august 2008 #18 Skrevet 30. august 2008 hvor er disse sifo sine tall? Vi har nok myye mindre enn det som står der.. men men! unga har mat og klær. så får det heller være med oss voksne
*dum&deiLig*™ Skrevet 30. august 2008 #19 Skrevet 30. august 2008 Lurer på hva de som "prioriterer" gjør hvis feks vaskemaskinen ryker? Eller om man plutselig trenger 5000 til tannlegeregning? Mastercard? Kan være greit å ha litt å gå på i tilfelle krise. Jeg vil at jeg og familien min skal kunne leve, ikke bare overleve. Kunne sikkert lånt mye mer og fått større bolig, men vil heller kunne unne oss litt nå og heller betale ned lånet på 15 år og spare 1 mill i renteutgifter en å låne mere og betale ned på 30 år.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 30. august 2008 #20 Skrevet 30. august 2008 Er det noe du lurer på, prøv google. http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi
Gjest Skrevet 30. august 2008 #21 Skrevet 30. august 2008 www.sifo.no til høyre finner du en budsjettkalkulator. Er dette budsjettet bankene går ut ifra når det kommer til lån.
Gjest ->>- Skrevet 30. august 2008 #22 Skrevet 30. august 2008 Det finnes plenty av familier med to voksne som ikke har råd til at en av disse går hjemme et år. Å påstå noe annet er bare arrogant. Men selvsagt kan mange klare det om de vil. Noen av oss vil bare ikke.
ScaryMama Skrevet 30. august 2008 #23 Skrevet 30. august 2008 Ha ha ha Lektor Doppler med tillegg! Nå måtte jeg faktisk le høyt:)
*dum&deiLig*™ Skrevet 30. august 2008 #24 Skrevet 30. august 2008 Hvor mye betaler dere i mnd i forsikring mami? Vi har to biler, en med full kasko, innboforsikring, helårs reiseforsikring samt barneforsikring. Betaler ca 800 kr pr mnd for dette.
Gjest Skrevet 30. august 2008 #25 Skrevet 30. august 2008 Ja der sa du det dum og deilig! Hva med uforutsette utgifter? forsikring på bil, hus og personer? sparekonto? osv osv.. Jeg trenger disse tingene for å føle at familien min er trygg :-S Jeg trenger også å vite at jeg kan kjøpe en bukse til datteren vår om hun skulle trenge det, eller nye sko om de gamle er for små. Dette hadde ikke vi fått til på 10000 i mnd desverre selvom jeg gjerne skulle koset meg hjemme i to år med babyen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå