Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #1 Skrevet 29. august 2008 Vet dere ikke at KU melk er beregnet på KALVER og ikke på menneskebarn? Ei heller mennesker.. det er en grunn til at Norge er på topp når det gjelder beinskjørhetstilfeller her i verden, da vi er det landet i verden som drikker mest melk.. Kalsium kan man få på andre måter.. Syns bare det er så rart at dere skal prakke på de små melk så innmari tidlig.. Mennskekroppen er ikke beregnet for inntak av kumelk, da det for en stund tilbake ikke fantes kuer, ei heller kumelk...
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #2 Skrevet 29. august 2008 Bla bla bla! Skulle vi levd som de levde i steinalderen eller?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #4 Skrevet 29. august 2008 Vet DU at den melka vi får kjøpt i butikken er ganske langt unna den som kommer fra kua? Den er bla pasteurisert og homogenisert... Enig at det er tungvint for kalven å drikke av disse kartongene.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #5 Skrevet 29. august 2008 Jeg kommer ikke til å gi jenta vår noe kumelk, jeg drikker det ikke selv... ikke fordi jeg ikke liker det, men jeg ser ikke poenget med å drikke det.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #6 Skrevet 29. august 2008 "da det for en stund tilbake ikke fantes kuer, ei heller kumelk... " desidert dagens mest ignorante setning!!!
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #7 Skrevet 29. august 2008 Og jeg er veterinær.. Så jeg har sett noen næringstabeller, ja
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #8 Skrevet 29. august 2008 "da det for en stund tilbake ikke fantes kuer, ei heller kumelk..." Hahahaha! Takk for en god latter! Du gir vel ikke ungen din noe annet enn det de spiste for minst 2 millioner år siden?
kelly Skrevet 29. august 2008 #9 Skrevet 29. august 2008 Jeg synes mest synd på de stakkars kuene som blir melket ÅRET RUNDT, stopper de å melkes stopper de å gi melk. + på de fleste plasser lempes kalvene i egne binger rett etter fødsel, DET høres jo artig ut..:S Men drikker melk til julegrøten da..men det er eneste gangen!
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #10 Skrevet 29. august 2008 Er enig i det. Vi stresser ikke så mye med kumelk. Hun drikker mme og vann. Kalsium får hun i seg på andre måter så det er bra med det. Prøvde for en stund siden med litt kumelk men hun blev dårlig i magen av det. Så jeg tar det med ro, kumelk er hardt for magen. Snakket med legen om dette med kumelk faktisk og han sa at det er for mye stress rundt kumelk i norden. Får hun i seg kalsium så er det jo greit da trenger men ikke så mye kumelk som mange påstår. Og han er en av oslos beste barneleger.
ScaryMama Skrevet 29. august 2008 #11 Skrevet 29. august 2008 Kumelk er vondt og ekkelt, og det syns tydeligvis Nikolai også.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #12 Skrevet 29. august 2008 Jeg gir ikke det, men gir andre melkeprodukter som biola og ost. Ser ingen grunn til å slukke tørsten med melk. Selv ble jeg tvunget til å drikke ett glass melk til frokost og kvelds + på skolen. Jeg fikk også høre hvor galt det kom til å gå med meg med tanke på kalsiummangel, så jeg var faktisk en bekymret 8 åring fordi jeg ikke drakk nok melk. Herregud! Er det jeg tenker om saken nå, og kommer ikke til å lære mine opp til at melk er så utrolig sunt og livsnødvendig, men et produkt som er ok å bruke i matlaging.
Gjest Skrevet 29. august 2008 #13 Skrevet 29. august 2008 Fordi gutten elsker det og er helt hekta etter at jeg sluttet å amme ham, men har tilgang på verdens beste kumelk da :-)
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #14 Skrevet 29. august 2008 Jeg kan bla opp fakta og data som viser hvorfor vi ikke skal drikke KUmelk, men bøndene her i landet må jo ha noe å leve av, og legeindustrien skal tjene penger på syke folk, og tine driver jo sin jævla drikk melk propaganda.. Men for all del dere iggnorante dibbere fôr barna deres med kumelk, korn og poteter! HI
Anne-B. Skrevet 29. august 2008 #15 Skrevet 29. august 2008 Det er sant, kumelk er egentlig ikke beregnet på mennesker. Man må faktisk produsere et eget enzym for å bryte ned melkeproteinene, og babyer reagerer på melk fordi de ikke har dette enzymet. Sånn sett er denne fordøyningsprosessen noe man framprovoserer. Jeg syns også synd på de stakkars kyrne som står mesteparten av året i en fjøs. Det er ikke mange årene siden det ble snakk om at kyrne faktisk bør ha tilgang til en madrass å legge seg ned på. Hva hadde de før det? Betong.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #17 Skrevet 30. august 2008 Fordi melk er sunt og veldig godt, og fordi minstemann (som resten av familien) elsker det.
suski22.12.08 Skrevet 30. august 2008 #18 Skrevet 30. august 2008 Jeg ser ikke helt argumentene mot å drikke melk, men det å spise andre meieriprodukter er liksom helt OK. Det kommer fra samme stedet vet dere :-D Selv ser jeg på melk som et kosttilskudd, men ikke "mat". Så vesla får et glass melk om dagen, og ost på skiven. De andre næringsstoffene som inneholser kalsium som ikke stammer fra meieriprodukter er ikke vi her i familien så flike tilå få i oss, derfor prøver vi å få i oss meieriprodukter tilsvarende 3 glass melk om dagen. Det er ingen klar og entydning forskning på hvorvidt melk er usunt eller sunt, forskningen spriker veldig her. Syns de som hyller så høyt om at det er legeindustrien som ønsker at fok skal bli syke og derfor anbefaler melk bør ta seg en realitycheck, og ikke presentere personlige konspirasjonsteorier som "fakta", da dokumentasjon på noe sånt aldri har blitt lagt frem i Norge (med unntak av merkelige internettsamfunn noen her inne tydeligvis frekventerer litt for ofte). At det er synd på melkekyr på bås er jeg helt enig i. Skulle gjerne betalt 4x mer for melka for å være sikker på at de får tilgang på beite og frisk luft. Men denne problemstillingen gjelder ikke kun melk, men alle dyr som blir brukt i matproduksjon. Vi får de produktene vi fortjener som oftest, da få gidder å kjøpe de dyrere produktene.
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 30. august 2008 #19 Skrevet 30. august 2008 Fordi gutten vår er nå 1 år om en mnd og overvektig. MME er det maaasse kalorier i, kumelk mindre. Så det så:-)
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 30. august 2008 #20 Skrevet 30. august 2008 skal vedde på at beinskjørheten kommer av for lite d vitamin fra for lite solskinn og ikke pga. melken. melken inneholder jo faktisk dissse viktige vitaminene D og A... hva GIR DU DINE BARN DA? bare morsmelk? kylling melk? sojamelk? ingenting?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #21 Skrevet 30. august 2008 Apropos arroganse, HI. Så svarte jeg deg lengre opp. Jeg har lest NOEN næringstabeller i mitt liv som veterinær. Tror du veterinærer bare løper rundt og palperer kuer med drit oppover armen?? Nei, du- din ARROGANTE DIBer... Mattilsynet er avhengig av oss evneveike "dyrleger" for å kunne utøve sitt virke. Og ofte er sånne "LINKER" laget av alternative bedrifter som tror at folk gidder betale 20 kr mer for en liter melk bare den er økologisk eller kuene spiser gulrøtter til forkost og får seg lufteturer hver eneste dag.. Som om en Libero bruker kjøper argumentene til Pampers (for dette språket forstår du vel?) hilsen en ikke fullt så arrogant, men bimmer!!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #22 Skrevet 30. august 2008 Når du synes det er vondt og ekkelt, blir jo det overført til barnet ditt. Håper ikke du holder på sånn med alt annet også. "hunden til naboen er farlig, derfor er alle hunder farlige" etc. Trodde du skulle bli psykolog, jeg :-/
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #24 Skrevet 30. august 2008 Melk er SUNT? HAHAHA hvor i all verden har du fått det fra? Tine's propaganda på tv? Læreren din opp gjennom oppveksten? Legemiddel Norge? Fyttikatta å naive noen er. Det er melkeproteinet som faktisk utgjør mer skade enn godt. Jeg gir barna mine vann! Kalsium får dem fra andre steder. Å ja faktisk du får kjøpt rismelk, havremelk, soyamelk, geitemelk (som ja er sunnere enn kumelka for geitemelka inneholder ikke kumelkproteinet) Men dere er jo så opplyste av tv og medier at jeg tror jeg trekker meg stille tilbake. Det er jo en grunn til at man ikke skal gi melk til babyer. Det finnes ganske mye alternativt til kumelkproduktene. Og du vetrinæren her nede, jeg prater ikke om kuer i bås og kuer som spiser gulrøtter. Melken til kua er beregnet på kalver akkurat som melken til mennesker er beregnet på mennesker! HI
toa med 2 jenter og spire:) Skrevet 30. august 2008 #25 Skrevet 30. august 2008 å de ga jo melk rett fra kua før i gamledager.vafrjo bare bra det da.men når de har fått morsmelk i ett år og litt til,så hopper jeg over på melk.ikke morserstatning.unødvendig og dyrt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå