Gå til innhold

Skriv riktig norsk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kan ikke folk skrive riktig norsk, her på siden?

Blir sprø av å lese det forferdelige språket her. Ord er jo bilder vi er vant til å se og lese fort og greit, men når de staves feil, og man hele tiden bruker infinitivsmerke istedenfor og, da blir det tungt å lese! Hvorfor gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert fordi de syntes det var viktigere å sminke seg på skoledassen istedenfor å følge med i norsk timen.

Skrevet

Å jei blir sprød av å lese såne uinterressange inleg fra åndsnåber å språkfanatikere som dei. Du skule ha gådd på tållerrannsekush, det er tongt å vere samen med såne mennsker. Mye dåli enershi.

Skrevet

Greit! Frå no av skal eg skrive "skikkeleg" norsk til deg! Altså NYNORSK!;)

Bokmål kjem jo eigentleg frå dansk så.. Snakk skikkeleg norsk sjølv!

Skrevet

Tak skall du ha, jei mener at de vikktiggste er å bli fårrstådd! :)

Skrevet

Nynorsk er flott! Blir glad når jeg leser det her :) HI

Skrevet

Haha Anne-B, godt sagt og ikke minst skrevet :-)

Skjønner ikke hvorfor det er så nøye om det er en skrivefeil eller to i innlegga her, så lenge man skjønner det som blir skrevet, er det vel det samme??

Og en annen ting, alt går jo ganske fort på chattesidene, da skiver man fort feil!!!

Skrevet

Jeg vil heller lese nynorsk enn den dårlige norsken som blir presentert her 90% av tiden.

Skrevet

Folk må da få lov til å skrive som dei vil vel" Det viktigaste, som poengtert over, er vel å bli forstått i det heile?

Skrevet

En ting er at folk skriver feil, men om noen retter på en feil som gjentas ofte (og som vedkommende tydeligvis tros skal være slik), så blir de piss sure. Kan de ikke heller ta til seg informasjonen, og være takknemlig fordi de får lære at f.eks. ord som regel ikke deles på norsk?

Skrevet

"Sikkert fordi de syntes det var viktigere å sminke seg på skoledassen istedenfor å følge med i norsk timen."

Det syns tydeligvis du og, de timene dere hadde om orddeling.

Skrevet

Herregudamann, du høres jo ut som engelsk lœreren min. Verden går ikke under om folk ikke kan skrive, så sant en blir forstått!

Skrevet

Nei, verden går ikke under, men jeg blir oppriktig bekymret om folk slriver slik som de gjør her i virkeligheten også. Komma, punktum, stor bokstav og avsnitt er jo som fremmedord å regne, og orddelingsfeliene florerer.

"Laste bilen kom kjørende på motor veien, på laste planet hadde han en ape katt uten floss hatt" Bare jeg som syns sånt er foreferdelig irriterende???

Skrevet

Nei, du er ikke alene. Så lenge folk mener de bør få "skrive som de vil" vil språket sakte men sikkert gå i oppløsning. Menneskene på dette forumet har barn, og overfører feilene til dem. Om noen få år skriver vel alle "laste bil" og "dems". Foferdelig, faktisk. Jeg nekter å tro at debattantene her inne skriver riktig til vanlig og bare slurver på DiB. (Og da mener jeg ikke tastefeil etc, men grove grammatiske feil, feil orddeling osv).

Skrevet

Det var ingen orddelingsfeil der. Kanskje du tror orddelingsfeil betyr at man ikke deler ord? Det er faktisk motsatt: at man deler ord som ikke skal deles. Men hun burde brukt 'enn' i stedet for 'istedenfor'.

Skrevet

Jaha? Siden når ble norsktimen skrevet i to ord??

Skrevet

Jeg har en jobb hvor jeg skriver veldig mye og leser tekster som andre har skrevet. Og jeg kan skrive under på at det er utrolig viktig for hvordan en tekst oppfattes av mottaker, hvordan den er skrevet. Har et brev, eller en rapport, mange skrivefeil, kommafeil, orddelingsfeil, gramatikkfeil osv., vil den som leser lett kunne misforstå budskapet. Man vil også lett kunne danne seg et uriktig og urettferdig bilde av den som skriver.

Her på BiM er det vel ikke like "viktig", men det er definitivt mye slurving ute å går blant oppegående voksne mennesker, som til daglig skriver mye.

Når det er sagt, språket vil alltid være dynamisk og i endring. Og gamle mennesker vil alltid klage på at unge ikke snakker korrekt. Så at språket utvikler seg og blir mer moderne er bare naturlig. Platon klaget på at elevene hans ødela det greske språket, fordi de ikke kunne snakke skikkelig gresk:)

Jeg syns ikke korrekt skriftspråk har noe med snobberi å gjøre, men at det er et verktøy for å kunne gjøre seg forstått. Og da må man nødvendigvis ha regler.

Gjest Zima *pergo*
Skrevet

Ville dere skrevet og/å-feil, for/får-feil, konkerranse etc i en jobbsøknad?

"Jeg har hvert i brangsjen lenge".. Skjønner dere ikke at dere ser ut som en gjeng slurvete idioter når dere ikke greier å stave eller bøye verb riktig?

Innmari slitsomt å lese, og jeg tror faktisk mange av dere snakker like slurvete.. Det ser man jo bare på den vanvittige bruken her inne av "Hvem bil" "Hva farge" o.l..

"Alle blir jo forstått uansett, når de prater" Jada - helt sikkert. Men en ting er sikkert, skrivefeil og slurvefeil i søknader er tragisk og gir et dårlig inntrykk. Også veldig morsomt når dere skal skrive i meldeboka til ungene deres "Leander Krisander Monander har hvert hjeme fra skolen fårdi han har vert syk i non dager nå."

Gir et skikkelig godt inntrykk :-))

Husk at dere har barn. Barn tar etter dere. Litt kjedelig å lære ungene deres at det heter "fårdi" - right?

Og ikke kom med "mange her inne kan ha dysleksi"

Betviler sterkt at 90% her inne har dysleksi. Men at de ikke fulgte med i timen? Oh yes. Mannen min har forøvrig dysleksi, og han skriver ikke sånne idiotfeil som; da jeg å mannen min var å handla så fant vi ut at vi skulle dra hjem får å spise maten min.

Skrevet

Jeg er enig i at mange skriver dårlig norsk her inne. Jeg kan bli frustrert over orddelingsfeil, manglende tegnsetting osv. Jeg kan godt støtte en oppfordring om å lese korrektur på sine egne innlegg før man poster dem, og legge litt innsats i å gjøre innleggene mest mulig lesbare.

Når det er sagt: Det er ingen tvil om at flere av brukerne her inne sliter med dysleksi. Når man skriver lange innlegg uten hverken punktum eller stor forbokstav er det veldig tydelig at man har dysleksi. Antagelig synes forfatteren av innlegget selv at det hun har skrevet er riktig så greit å forstå, men for oss andre blir det rett og slett vanskelig å lese sånt. Jeg blir helt andpusten.

Men vil vi ha det sånn at dyslektikere ikke tør å skrive her inne? Dette er jo ei nettside for alle med barn i magen. Jeg mener vi bør tilstrebe å være litt romslige ovenfor hverandre her inne. Hvis man sliter med å forstå et innlegg kan man jo velge å ikke svare - eller be HI på en høflig måte å forklare situasjonen en gang til. Det blir for trist om man skal være nødt til å forholde seg til utskjelling og mobbing her inne.

Skrevet

He, he, det så jeg ikke. Jeg reagerte mest på setningsoppbyggingen. Da er jeg visst ikke så pirkete som folk sier:)

Skrevet

"Vent ikke skyt ham".........

Gjest Zima *pergo*
Skrevet

Det er ingen som irriterer seg over dyslektikerene. Bare over "dyseletrikerene" som ikke greier å holde tunga rett i munnen når de poster et innlegg om "jeg å mannen var på den VÆRSTE festen i går azz"

Skrevet

Trodde ikke norsk timer sto på timeplanen her. Og til Zima pergo som betviler at 90 % her inne har dyseleksi, jeg selv var flink i norsk både muntelig og skriftelig helt til jeg fikk en hjerneslag. Skal være glad jeg klarer å skrive i det hele tatt. Slutt og mobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...