Raggis Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Jeg har ikke drukket alkohol siden den dagen jeg fant ut at jeg var gravid, dvs dagen mensen skulle komme. da hadde jeg ikke drukket på noen uker.. og dette var i beg av juni. Det er jo en selfølge at jeg ikke har drukket, men siden jeg fant det ut så tidlig. Det var jo et uventet uhell, så om jeg ikke bare hadde sjekket fordi jeg følte noe var rart ville jeg nåkk ha gått på fylla i flere dager før jeg ville ha funnet det ut, siden jeg skulle på festival. Ikke at det rettferdigjør at jeg drakk alkohol nu men, I dag sprakk jeg, jeg tokk med et lite glass (2,5 dl) av de her nye "light" øllen. Er dette veldig skadelig? Det blir nokk lenge til, eller ikke flere ganger at jeg drikker alkohol under svangerskapet. Jeg kjente jeg fikk skikkelig dårlig samvittighet:(
nybakt mams Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 det er nok ikke skadelig med 1 glass lettøl. Men unødvendig! Smak den nye Hansa 0% ølen, den er kjempegod! Drakk den i hele sommer, etter å ha smakt meg til at den var bedre enn både munkholm og clausthaler (syns jeg da).
MintCondition Skrevet 26. august 2008 #3 Skrevet 26. august 2008 "light"-øl som i øl med færre kalorier, eller som i øl med mindre alkohol? Man skal jo ikke drikke alkohol i svangerskapet, virker jo netsne som du har litt problemer med å la være siden du kaller det "å sprekke", og snakker om at det blir lenge til neste gang du drikker alkohol i svangerskapet. Man gjør som man vil, men hvorfor gidde å drikke alkohol og få en alkohol-skadet baby liksom. Alkoholfritt er vel så godt alternativ som drikke!
ipeggy Skrevet 26. august 2008 #4 Skrevet 26. august 2008 Ta det helt med ro. Ett enkelt glass skader ikke babyen din. Når det er så lite klarer morkaken å filtrere bort det den lille ikke skal ha i seg. Men jeg vil også anbefale alkoholfritt øl hvis man først har lyst på øl. Og det kan jo skje!
lengter daler ned i skjul... Skrevet 26. august 2008 #5 Skrevet 26. august 2008 dte har sikkert ikke skjedd noe med babyen din. men jeg skjønner ikke hvordan det går ann å "sprekke", da må man vel ha et litet problem med alkohol. det har ikke vært et tema for meg å smake alkohol mens jeg er gravid, skjønner ikke hvorfor man må drikke akkurat de 9 mnd man er gravid. men noen har jo innstillingen at jeg drikker små mengder sånn innimellom for det er ikke farlig. og hvis du er en av de så får du stå for det du har gjort, men siden du har dårlig samvittighet så er du kanskje ikke en av de heller. jaja, ikke meningen å kjefte altså, men jeg har null respekt for sånt. Og siden du legger det frem her så tåler du vel svar tenker jeg )
mamma til Rinde,Luna og Storm Skrevet 26. august 2008 #6 Skrevet 26. august 2008 har også null respekt for slikt.. og HI går nok for rabalder her når det blir lagt ut slik at hormonelle,gravide og de som sliter med å bli gravid skal lese å bli forbanna.. Det finnes en grense for hvor mye alkohol man kan drikke før babyen i magen lider,og den grensa er 0! Navel strengen blir mindre stram,og kan igjen gjøre det vanskelig for babyen å få i seg næring og om babyen får den rund halsen eller det blir knute på,så sliter babyen faktisk! Prøv å hell alkohol oppi et glass med en eggeplomme i..da ser du hva som skjer med babyen din!
Underveis --> Skrevet 26. august 2008 #7 Skrevet 26. august 2008 "Det finnes en grense for hvor mye alkohol man kan drikke før babyen i magen lider,og den grensa er 0! Navel strengen blir mindre stram,og kan igjen gjøre det vanskelig for babyen å få i seg næring og om babyen får den rund halsen eller det blir knute på,så sliter babyen faktisk!" Jeg drikker heller ikke i svangerskapet, men jeg kommer ikke med løgnaktig og ubeviselig sprøyt heller. Faktum er at man ikke vet hvor den nedre grensa går som er skadelig for barnet, derfor anbefaler man at alle er totalavholdene i svangerskapet. Navlestrengen blir slapp? Kan du vise til noen undersøkelse på dette (og da mener jeg ikke en eller annen besserwisser uten vitenskapelig bakgrunn i sine påstander)? Eggeplomme oppi alkohol? Jeg blir matt! Er jo akkurat denne type propaganda som fikk jenter til å ville ta abort fordi de hadde drukket før de visste de var gravide. Jeg blir flau på vegne av mitt eget kjønn! Du er klar over, mamma til Rinde pia + marsbaby, at vi i blodet har promille med alkohol? Som er vesensforskjellig fra prosent? Mener du virkelig at det å dynke en eggeplomme i sprit er det samme som HI har gjort med sitt barn? Jeg må virkelig si jeg er glad jeg er innehaver av mer kunnskap om temaet enn deg, for å leve i din verden ville jeg virkelig ikke gjort. Jeg fant en gang for lenge siden dette svaret på babyverden til en alkoholliker. Besvarer en del spørsmål om hva man faktisk VET om dette: http://www.babyverden.no/templates/QApage____3463.aspx
mamma til Rinde,Luna og Storm Skrevet 26. august 2008 #8 Skrevet 26. august 2008 vell,du kan si hva du vil..men det står svart på hvitt i flere av de bøkerne og arkene jeg har fått hos lege og jordmor! Mener Gro Nylander også skriver det i en av sine bøker,men har dem ikke for handen akkurat nå..
nybakt mams Skrevet 26. august 2008 #9 Skrevet 26. august 2008 Jeg skriver under på svaret ditt underveis.dk! Vel talt:)
nybakt mams Skrevet 26. august 2008 #10 Skrevet 26. august 2008 Ja det står at man skal være avholdende til alkohol fordi man ikke vet hvilke mengder som er skadelige og derfor anbefaler totalt avhold! Det der med eggeplommen er rett og slett det dummeste jeg har hørt! Hvor har du det fra? Og det å vite forskjell på prosent og promille har jo også litt å si i denne sammenheng,,,
Popelko Skrevet 26. august 2008 #11 Skrevet 26. august 2008 det lille du drakk der er ingen fare! når jeg var på ferie i sommer, tok jeg meg en halv øl den ene dagen, og kan ikke si jeg har hatt dårlig samvittighet... mamman til sambo drakk hver eneste helg, altså var på fylla, men både han og broren hans ble helt normale men det sier ikke at det er greit å drikke i svangerskapet, ikke det jeg mener altså. men om du tar deg et glass, så er ikke det noen fare, det har legen min også sagt
SannaMor Skrevet 26. august 2008 #12 Skrevet 26. august 2008 Ikke hör på de hellige damene her som har svart deg så nedsettende. Jeg drakk dessverre noen glass med lettöl på fest med jobben (skulle jukse, ville ikke fortelle at jeg var gravid enda), som dumme meg ikke visste at inneholdt litt alkohol. Syntes det var litt dumt når jeg fikk vite det der og da, men har ikke tenkt på det et sekund siden. I helgen drakk jeg HELT BEVISST et halvt glass med champagne på utdrikningslag til en god venninde, og jeg koooste meg. Jeg gir blanke i om noen damer her inne "har null respekt" for slikt. Du spurte ikke etter respekt, men om dette var veldig skadelig. Jeg har lest en del om emnet (blant annet det jeg fikk av jordmor), og de lärde strides jo litt om mengde og påvirkningsgrad etc, men at totalavhold er det absolutt beste er det vel ingen tvil om. Men om beibien din har tatt skade... vel for å si det sånn, jeg tror ikke de födte misfostre för i tiden ved å spise en gjäret frukt. Tror nok også en del heller i seg litt cider uten å vite at det finnes pittelitt alkohol i, uten at de får alkoholskadde beibier. Min mor drakk et glass vin i ny og ne når jeg var i hennes mage, og jeg har blitt ganske frisk og smart . Poenget mitt er at jeg vil berolige deg, ikke la deg psyke ut av svarene du har fått, kos deg videre i graviditeten. Sannsynligheten for at barnet ditt blir sunn og frisk er overveldende stor
<3lille spire,mor til 2<3 Skrevet 26. august 2008 #13 Skrevet 26. august 2008 det finnes ingen nedre grense for hva som er skadelig for fosteret.. vi er alle forskjellige, og forskjellige mengder vil skade forskjellige foster. har skrevet mange ganger før, at jeg faktisk har skrevet en oppgave om dette på skolen, da jeg var gravid.. og der sto en sammenligning som jeg aldri vil glemme... å drikke alkoho i svangerskapet (uansett mengde) er som å skte i nn i en folkemengde.. noen blir truffet, andre ikke.. men man vet ikke hvem som blir truffet... de som ikke klarer å holde seg unna alkohol i 9 månder.. hmm.. jaja... hva er 9 månder av et helt liv liksom...
monika 3+1 i magen:) Skrevet 26. august 2008 #14 Skrevet 26. august 2008 jeg har meg en lettøl i blandt! ikke ofte, men iblandt.. var med kjæresten min på fest her for ett par uker siden, og da drakk jeg 2 lettøl.. vel å merke fordelt på en hel kveld! kanskje 6 timer! og jeg koste meg! jeg har ikke dårlig samvittighet for det! men alle mødre vet hva som er best for dem! og visst du faktisk fikk dårlig samvittighet avdet, så vet du jo innerst inne at det er farlig, og da bør ikke du gjøre det flere ganger. en får ikke dårlig samvittighet av noe man ikke ser noe galt i, visst du sjønner hva jeg mener..
ipeggy Skrevet 26. august 2008 #15 Skrevet 26. august 2008 Den sammenligningen din får meg til å se rødt. Du sammenligner faktisk det å ta et glass øl med en krigsforbrytelse, og det mener jeg er uholdbart! Sammenligningen din er på linje med å si at har man drukket før man vet at man er gravid, er abort eneste alternativ. Slutt å skrive sånne ting! Hvilken glede har du i å skremme vettet av andre som kanskje har dårlig samvittighet fra før?? underveis.dk: Jeg skriver under på ditt svar også! Veldig bra!
Ungmamma21 Skrevet 26. august 2008 #16 Skrevet 26. august 2008 helt uvirkelig at dere i det hele tatt kan komme inn på den tanken å drikke alkohol. ser liksom ikke vitsen i dete hele tatt. er dere avhengig av alkohol? kan vel fint kose seg uten alkohol? ta ett glass brus i steden. dessuten skal jeg være ærlig syns nå jeg at vann og appelsinjuice er MYE bedre.....skjærp dere!!! tenk på ungen deres og ikke barepå dere selv!!
MintCondition Skrevet 26. august 2008 #17 Skrevet 26. august 2008 Jeg skjønner heller ikke vitsen med å ta den ene ølen eller det ene glasset vin, når man ikke VET hva som skal til for å skade fosteret. Er det virkelig så vanskelig å la være? Om alkohol-suget er SÅ stort så bør man kanskje finne hjelp et sted
Underveis --> Skrevet 26. august 2008 #18 Skrevet 26. august 2008 Men poenger er jo ikke alkoholen! Ikke for meg i alle fall. Poenget er at jeg liker øl og vin. Jeg liker smaken av god øl og god vin! Det er derfor jeg også kan ta meg det ene glasset den kvelden og være fornøyd med det, uten å bli beruset i noe grad. Det er forøvrig derfor jeg også drikker munkholm nå i graviditeten, fordi jeg synes den faktisk er ganske god. Dersom det hadde eksistert alkoholfri vin som smakte like godt som en god årgansvin, og ikke smakte tomtegløgg (da drikker jeg heller tomtegløgg...), så hadde jeg gladelig drukket det også. Nå drikker jeg faktisk heller vann, oftere enn brus. Brus er noe kliss. Ett glass holder lenge med det sølet! Dere vet vel forresten at sukker heller ikke er bra for barnet? Hvor går grensen der? Poenget for oss som liker vin (og øl), og setter pris på smaken, er ikke alkoholen. Det er også derfor vi klarer å drikke og nyte det ene glasset. I motsetning til dere som kun assosierer alkoholholdige drikker med fyll og uteliv. Det er slettes ikke vanskelig å la være. Fra å drikke et glass vin titt og ofte så drikker jeg nå aldri alkohol. Har ikke noe problemer med det. Det jeg anbefaler dere er å en gang dra på Vinmonopolet, spør betjeningen om en god drikkevin (eller til måltidet dere skal ha den dagen) og kost på flasken mer enn 75,-. Rundt 100-lappen og litt til bør gjøre susen. La den lufte en times tid eller hell den over på en karaffel før dere drikker den med andakt! Hvis dere ikke er villig til å koste på flasken mer enn 75,- kr så velg en som heter Quinta da Espiga. Meget god og billig portugiser!
Ungmamma21 Skrevet 26. august 2008 #19 Skrevet 26. august 2008 sukker ikke er bra for barnet er sant, men det er snakk om mindre mengder da. sukker er ikke farlig på samme måten som alkohol. 1glass brus er ikke det samme som 1glass alkohol. alle veit at akolhol kan være skadelig.!! finnes da annen drikke som smaker godt, ikke bare alkohol, er veldig glad i vin jeg men aldri i livet om jeg tar noe nå som jeg er gravid...du kan liksom forebygge ved å la være!! finn noe annet du liker!! klarer seg uten alkohol og røyk og sånn dritt i 9mnd alså.....
LadyBlackJack Skrevet 26. august 2008 #20 Skrevet 26. august 2008 Underveis dk: (en liten avsporing fra tema) Elsker selv rødvin,og ble veeeldig skuffet da jeg prøvde den alkoholfrie vinen som skulle være den beste (hadde vunnet blindtester sammen med viner med alkohol) Den smakte gjæret saft og det som værre er! Smaker alle alkoholfrie viner (røde) like dårlig? Har vurdert å prøve andre,men gidd ikke kaste bort penger på det om alle er like dårlige. At de i det hele tatt tør å kalle det rødvin er for meg heeelt uforståelig...!
Ungmamma21 Skrevet 26. august 2008 #21 Skrevet 26. august 2008 gikk litt fort i svingene men er jo kjempe bra at du klarer å la være med alkohol nå
MintCondition Skrevet 26. august 2008 #22 Skrevet 26. august 2008 Som gammel bartender har jeg meget god peiling både på øl og vin, og er en kjenner av begge deler jeg elsker rødvin, jeg elsker øl. Allikevel ser jeg ikke poenget med å drikke ett glass vin en kveld, når jeg ikke VET om det ene glasset kan skade eller ei. Kroppen min driver og lager fingre og tær, hjerne og øyenvipper, jeg foretrekker at kroppen min får gjøre det i edru tilstand
<3lille spire,mor til 2<3 Skrevet 26. august 2008 #23 Skrevet 26. august 2008 kjære ipeggy... er det min sammenligning, eller er det som jeg skrev, en sammenligning jeg fant da jeg skrev en oppgave om alkohol i svangerskapet, som jeg aldri vil glemme.... (les litt mer nøye før du blåser deg opp ...) jeg tror at det ikke er noen nedre grense for alkohol inntak, og som jeg skrev.. VI ER ALLE FORSKJELLIGE, OG TÅLER FORSKJELLIG.. noe som er skadelig for en betyr ikke at det er skadelig for alle.. men hvorfor risikere det.. jeg elsker smaken av fenalår, og parmaskinke.. men jeg klarer da å holde meg unna det i stakkarslige 9 månder.. fordet om jeg liker /elsker smaken av det.. som noen av dere sier dere gjør med øl og vin.. hva dere gravid gjør i deres eget hjem får være opp til dere, og samvittigheten deres, men ikke sitt og fortell andre at det ikke er skadelig.. for det er det INGEN av dere som kan si med sikkerhet.. mest sansynlig har det ingen ting å si tidlig i svangerskapet, men kan man si det med sikkerhet.. nei. men graivde skal jo selfølgelig ikke vurdere abort, fordi de drakk den ene drinken før hun fikk vite hun var gravid.. fordi sannsynligheten for at noe skulle gå galt av kun den ene drinken er liten. så.. siden jeg liksom skaper hysteri med det jeg skriver.. da tar vell dere som sier det er ok å drikke i svangerskapet skylden, om noe skulle skje med noen som er gravid, og drikker... eller..?
ipeggy Skrevet 26. august 2008 #24 Skrevet 26. august 2008 Lille spire «er det min sammenligning, eller er det som jeg skrev, en sammenligning jeg fant da jeg skrev en oppgave om alkohol i svangerskapet, som jeg aldri vil glemme.... (les litt mer nøye før du blåser deg opp ...)» Takk, jeg leste nøye nok gjennom. Jeg mener du gjør sammenligningen til din egen gjennom bruken din av den. Du har, som du skrev selv, sitert den flere ganger her inne. «VI ER ALLE FORSKJELLIGE, OG TÅLER FORSKJELLIG.. noe som er skadelig for en betyr ikke at det er skadelig for alle.. men hvorfor risikere det..» Det er ganske langt fra dette til å snakke om å skyte inn i folkemengder. I hvertfall slik jeg ser det. La meg presisere et par ting. 1. Jeg har ikke drukket en dråpe alkohol siden jeg fant ut at jeg var gravid. Ikke har jeg problemer med å drikke alkoholfritt gjennom hele svangerskapet heller (det frister meg ikke en gang). 2. Det jeg har problemer med, er innlegg som skremmer de som allerede er skremte fordi de har tatt et glass de vet de ikke burde ta. Gjort er gjort, og har det skjedd noen skade er det fint lite å gjøre med det nå. Så hvorfor gjøre vondt verre? «så.. siden jeg liksom skaper hysteri med det jeg skriver.. da tar vell dere som sier det er ok å drikke i svangerskapet skylden, om noe skulle skje med noen som er gravid, og drikker... eller..?» Har noen sagt at det er ok å drikke i svangerskapet? Igjen, det er langt fra å si at ett glass sannsynligvis ikke gjør noen skade til å si at det generelt er ok med alkohol i svangerskapet.
Raggis Skrevet 27. august 2008 Forfatter #25 Skrevet 27. august 2008 Takk for svarene. Selfølgelig tåler jeg krittiken jeg har fått, vist ikke vill jeg ikke ha lagt ut innlegget. jeg regnet med og få hets for det. Nei, jeg har ikke problemer med alkohol til de som antydet det siden jeg "sprakk", men jeg jobber som bartender på full tid nesten. og har drokket en god del. Jeg elsker vin og øl. Det var ikke sånn at jeg sprakk på den måten, vi spiste middag og jeg viste jeg elsket øl til denne maten. Ingen unnskylding rettferdigjør at jeg drakk alkohol, og et lite glass øl fristet. jeg leste faktisk i en gravid bok i dag at om jeg tok meg et glass vin til maten, skulle jeg ikke ha dårlig samvittighet. Det var mye delte meninger om dette temaet, og jeg vet at det kan skade, og man vet ikke hvor mye det kan skade av det lille. Men er det ingen her da som har drukket før de fant ut de var gravid. det må det jo være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå